Home Elektrische fiets Koopgids: Elektrische fiets

Koopgids: Elektrische fiets

Waar moet je op letten bij het vergelijken, bekijken of kopen van een E-fiets

Door Slim Abid
Gepubliceerd: Laatste update

Je begint aan je zoektocht naar de juiste elektrisch fiets, maar wil eerst wat meer informatie over waar je op moet letten bij het vergelijken alvorens te kopen. In dit artikel bespreken we deze puntjes zeer uitgebreid, zodat jij een goed beeld krijgt.

Tegenwoordig zijn er zoveel verschillende soorten elektrische fietsen met een ontwerp aangepast aan gebruik en gebruikers, dat het soms een beetje moeilijk wordt om te weten wat is nu een goede fiets en wat is nu een slechte fiets. Ook budget speelt hier een rol.

Wat kost een goede elektrische fiets

Je kan al een elektrische fiets vinden voor rond de 500 euro. Deze is de absolute basiskwaliteit en kocht je misschien in tweedehands. Vanaf 1500 bevinden we ons in het lagere koopsegment, met heel wat instapmodellen. Deze fietsen zijn goed, maar zonder al teveel extra’s. De kwaliteit is basis en een onderdeel kan al sneller kapot gaan.

Gaan we richting de 2500 dan bevinden we ons in het hogere prijssegment met sterke merken en kwalitatieve e-bikes. Heb je nog wat meer geld over dan vind je de beste elektrische fietsen tussen de 4000 en 6000 euro met daarboven nog wat absolute topmodellen die richting de 8000, 9000 of zelfs 10.000 euro gaan. Dit zijn vaak wel geen gewone elektrische fietsen meer maar speciale fietsen zoals e-Mountainbikes of e-koersfietsen.

Allemaal heel duur, daarom is het belangrijk om te weten waar je op moet vergelijken.

hoeveel kost tweedehands elektrische fiets

Elektrische fietsen, waar je op moet letten

1. Keuze van elektrische motor

Een elektrische fiets kopen begint vaak bij het bepalen welk traject jij zal rijden. Is dit vaak plat? Zijn hier heuvels? Zijn hier grote bergen? Het heeft allemaal invloed op de nodige kracht van de elektrische motor.

Voor een elektrische fiets wordt de elektrische motor beperkt tot 250 Watt. Al mag je op piekmomenten meer kracht leveren. Ook Newtonmeters of Nm, het koppelvermogen, is een belangrijke maatstaf om de kracht te meten.

Voor-, midden- of achterwielmotor

Er zijn verschillende soorten elektrische motoren die worden gebruikt in elektrische fietsen. Hier zijn enkele van de meest voorkomende soorten:

  1. Middenmotor: Een middenmotor is geplaatst in het midden van de fiets bij de trapas. Deze motor biedt goede balans en stabiliteit tijdens het fietsen en kan ook betere prestaties leveren op heuvelachtig terrein. Dit type motor wordt vaak gebruikt in high-end elektrische fietsen.
  2. Achterwielmotor: Een achterwielmotor is bevestigd aan het achterwiel van de fiets. Dit type motor is zeer krachtig en biedt goede acceleratie, waardoor het ideaal is voor langere afstanden op hoge snelheid. Het kan ook een soepele en comfortabele rijervaring bieden.
  3. Voormotor: Een voormotor is bevestigd aan het voorwiel van de fiets. Dit type motor wordt weinig gebruikt, al zien we steeds meer modellen die hiervoor kiezen. Het kan wat onbalans veroorzaken in de fiets en het stuurgedrag beïnvloeden.

Een elektrische fiets maakt meestal gebruik van een middenmotor. Al zijn er ook volwaardige modellen met een voor- of achterwielmotor. Afhankelijk van het type motor verwacht je een andere Newtonmeter aan kracht.

Een voorbeeld: achterwielmotoren met 40 tot 60 Nm trekken even snel op als hun middenmotor met 85 Nm. In een voorwielmotor wil je ook niet te veel kracht om de controle te bewaren.

Verschillende merken, modellen en kwaliteit

Het merk van de motor kan ook een belangrijke factor zijn bij het kiezen van een elektrische fiets. Sommige merken zijn bijvoorbeeld bekend om hun betrouwbaarheid en prestaties, terwijl andere merken misschien minder bekend zijn of minder goede prestaties leveren.

Elk merk heeft ook een hele reeks aan modellen. Je keuze hangt af van je traject en hoe krachtig je elektrische fiets moet zijn. Krachtige elektrische motoren zijn duurder dan die met minder nm.

Voor een stadsfiets is 40 tot 60 nm genoeg. Ga je mountainbiken of zoek je een cargo, bakfiets of longtail fiets dan wil je een krachtige motor van 75 tot 90 nm.

Niet alleen kracht is belangrijk. Ook het aantal sensoren en de software in de motor is van belang. Bij de beste merken zien we een snelheid-, trap- en rotatiesensor. In slechte modellen zie je er slechts één gebruikt worden. Deze fietsen zijn gevaarlijker dan anderen.

Ook waterdichtheid speelt een rol. Zo kennen we de IP-certificaten. Bosch en Brose hebben een IP56 waterdichtheid. Shimano heeft zijn eigen certificaat uitgebracht en claimt waterdicht te zijn. Yamaha heeft deze informatie niet vrijgegeven.

De beste merken van elektrische fietsmotoren:

  • Bosch en Shimano hebben een uitstekende reputatie opgebouwd op het gebied van kwaliteit, betrouwbaarheid en prestaties.
  • Brose maakt krachtige kwalitatieve motoren tot 90 nm.
  • Yamaha evenaart Bosch en Shimano op kwaliteit maar heeft iets minder know-how.
  • Fazua staat voor kwaliteit binnen een innovatief ontwerp.
  • Bafang is iets minder kwalitatief maar nog steeds goed en ook veel minder duur. Ze zijn een goede optie voor een lager budget en hebben een heel arsenaal aan motoren.
  • Panasonic en AEG hebben tegenwoordig ook een elektrische motor.
  • Ik voeg hier ook het Belgische IntuEdrive aan toe. Ze hebben nog geen motor op de elektrische fiets gezet, enkel op hun speed pedelecs. Maar in theorie is dit wel mogelijk.

Merken verschillen voornamelijk in type, sensoren, software, geluid, display, standen. Meestal heb je ook geen keuze in merk of type motor. Je koopt de motor en het merk dat bij de fiets hoort. Belangrijk om te weten als je je afvraagt welke elektrische motor je moet kiezen.

Krachtige bosch CX cargo middenmotor
Krachtige bosch CX cargo middenmotor

Display, standen en software

Deze elektrische onderdelen zijn geen simpele mechanische onderdelen. Het zijn slimme onderdelen die aan de hand van heel wat sensoren perfect op elkaar inspelen. De batterij en de motor zijn de hoofdrolspelers. Ook de software speelt een grote rol. Het berekent hoeveel kracht nodig is wanneer jij mee duwt. Elk merk heeft zijn eigen sensoren en software, een eigen bediening en indeling van fiets-standen. Ook dit speelt een rol.

2. Versnellingssysteem: derailleur vs automatische naaf

Hoe je rijdt op een elektrische fiets hangt ook af van het versnellingssysteem. Rijd je nog met een oude derailleur waar je zelf de versnelling moet veranderen, of kies je voor een nieuwe automatische naafversnelling die je het leven wat makkelijker maakt.

Hier werk je nog steeds met een hendel om aan te geven of je meer of minder trapsnelheid wilt, al zijn er ook modellen die dit volledig automatisch doen. Onthoud wel dat een derailleur een licht verouderde technologie is. Ze vereisen meer onderhoud en hebben weinig voordelen, behalve dat ze goedkoper zijn.

In de nabije toekomst zien we de oude derailleur met kabels verdwijnen om plaats te maken voor bluetooth derailleurs of automatische naafversnellingen. Vergelijk het met de versnellingen van de auto; het lijkt op iets dat je wil, maar eens je automatisch rijdt is het even fijn.

Keuze voor naafversnelling of derailleur ketting of drijfriem
Keuze voor naafversnelling of derailleur ketting of drijfriem

3. De batterij

Dat je traject belangrijk is voor de motor hebben we al aangestipt, maar ook de keuze van een batterij is belangrijk. De batterij is een duur onderdeel, en hier wordt vaak op bezuinigd om de prijs wat te kunnen drukken.

Je hebt batterijen met 300 Watt, deze zijn beperkt en bieden slechts 20 tot 35 km autonomie, afhankelijk van hun leeftijd en opslagcapaciteit.

Een batterij van rond de 500 kW is redelijk standaard, hiermee doe je 50 tot 70 km, uiteraard ook afhankelijk van de gekozen elektrische ondersteuning. En tegenwoordig heb je ook al elektrische fietsen voor echt lange afstanden met batterijen tot 1250 kW. Ook interessant is dat Bosch met hun vernieuwde 625 en 750 kW PowerTube meteen wat meer batterijcapaciteit aanbiedt dan andere merken, zoals Shimano of Yamaha.

Hoe lang een batterij exact meegaat hangt van verschillende dingen af. Naast de motorstand speelt ook bergop of bergaf, of de leeftijd van de batterij bijvoorbeeld een rol.

Hieronder nog enkele factoren om te overwegen als je nadenkt over welke batterij je wil op je toekomstige elektrische fiets.

Oplaadcapaciteit:

De capaciteit van een batterij wordt uitgedrukt in Watturen (Wh) en geeft aan hoeveel energie de batterij kan opslaan. Hoe hoger de capaciteit, hoe langer je kunt fietsen voordat je de batterij moet opladen. Houd er rekening mee dat een batterij wat weegt. Je kan soms ook voor een extra batterij kiezen.

Gewicht van de batterij:

De batterij is samen met de motor het zwaarste onderdeel van een elektrische fiets, dus het is belangrijk om te kijken naar het gewicht van de batterij. Een extra batterij kan en geeft meer autonomie, maar is het nodig?

Oplaadtijd:

De oplaadtijd kan verschillen afhankelijk van het merk en het oplaadsysteem. Sommige batterijen kunnen binnen een paar uur worden opgeladen. Bosch heeft bijvoorbeeld een fast-charger functie. Terwijl andere batterijen (meestal huis-merken) langer nodig hebben.

Verwijderbare batterij:

Sommige fietsen kan je de batterij er gewoon uithalen en binnen opladen. Anderen zijn in het kader geïntegreerd en moeten met een stroomkabel opgeladen worden. Uiteraard zijn er ook modellen waar beide opties mogelijk zijn.

Levensduur:

De levensduur verschilt ook afhankelijk van de kwaliteit, en of je weet hoe je de batterij moet onderhouden. Sommige batterijen gaan langer mee dan andere en het is belangrijk om te weten hoe lang je verwacht dat de batterij meegaat voordat je deze moet vervangen.

Garantie:

Kijk altijd naar de garantie die wordt aangeboden op de batterij en wat deze dekt. In België heb je normaal minimum twee jaar garantie. Al durven producenten dit wel eens te weigeren.

Ingebouwde maar verwijderbare batterij is makkelijker voor opladen
Ingebouwde maar verwijderbare batterij is makkelijker voor opladen

4. Rijcomfort

Goed, nu we doorhebben dat kracht belangrijk is bij een elektrische fiets, het moet je uiteraard ook vooruitduwen of trekken, is het rijcomfort toch ook wel iets waar wij heel veel belang aan hechten.

Ontwerp, kader en maat

Een eerste belangrijk punt is het ontwerp van de fiets. Hier kijk je naar de materiaalkeuze en stijfheid van het kader en of die past bij jou als gebruiker. Ook de lengte of de hoogte van het frame is belangrijk als jij een klein of groot persoon bent. Maar ook de vorm kan inspelen op de manier waarop jij je aan het ontwerp hebt.

Dit speelt allemaal een rol, maar blijft een persoonlijke keuze waar we niet te ver op kunnen ingaan. Kies gewoon een model, een frame, size, maat dat bij jou past, en verstel het zadel en het stuur op de manier waarop jij je comfortabel voelt.

Een breed comfortabel zadel en zadelpenvering
Een breed comfortabel zadel en zadelpenvering

Rijhouding en zitpositie

De zitpositie dan. Hier kiezen we meestal tussen een sportief ontwerp of een rechtopstaande rijpositie. Een rijpositie waar je meer rechtop zit.

Deze rechtopstaande houding is vooral aantrekkelijk voor lange afstanden of mensen die comfort het belangrijkste vinden tijdens het fietsen. Doordat je rechtop zit, heb je een beter zicht op de weg rondom jou en kun je ook beter reageren.

Een sportieve rijhouding daarentegen is veel stoerder en aantrekkelijker voor mensen die snelheid verkiezen. In deze positie kun je ook beter kracht zetten bij ritten waar je veel bergop moet of wanneer je veel moet bijtrappen.

Vering; voor- en achter, stuur en zadel

Naast het ontwerp en de zitpositie speelt ook vering een grote rol bij het rijcomfort. Er zijn verschillende vormen van vering beschikbaar. Vering op het kader is een van de duurste soorten fietsvering.

Daarnaast kun je kiezen voor vering op de voorvork. Allemaal handig als je onverharde paden neemt of als je een Belgisch wegdek kent met veel putten, kasseien, bulten, tramrails of andere obstakels op de weg.

Deze twee typen vering zijn een keuze van de producent en brengen de prijs van de fiets meestal omhoog.

Stuurpen- en zadelpenvering

Een fiets kan je niet altijd aanpassen, je koopt wat ze maken. Je comfort beteren heb je wel invloed op. De juiste fitting en houding op je fiets is de eerste stap. Een ergonomische positie is alles.

Daarnaast heb je ook extra veringopties zoals de populaire zadelpenvering en de eerder vergeten stuurpenvering.  De eerste vangt het gewicht op het zadel op, de tweede het gewicht op het stuur. Omdat het zadel meer gewicht draagt wordt hier het vaakst naar gekeken. Het heeft ook veel invloed op de onderrug. Goede zadelpenvering zorgt ervoor dat je schokken niet voelt, maar ook dat je niet voortdurend op en neer wipt.

Stuurpenvering dient om de schokken op het voorwiel op te vangen. Deze voel je het hardst in je armen, met als risico dat je van je stuur glipt. Goede stuurpenvering voel je niet echt, het voelt natuurlijk aan. Botst je stuur op en neer dan is dit niet goed afgesteld.

Kies vering op het voorwiel als je traject dit vereist
Kies vering op het voorwiel als je traject dit vereist

Banden en bandenspanning

Ook de banden hebben een rol te spelen in het rijcomfort. Ze voorzien je van grip en controle maar hebben ook invloed op de wendbaarheid en snelheid.

Kies banden die aangepast zijn aan het type ondergrond waar je het meest op rijdt. Voor bospaden en veldwegen zijn dit mountainbikebanden en voor platte ondergronden zijn dit gladdere banden waar je meer snelheid mee kunt halen.

De grootte van de banden is minder belangrijk. Vaak wordt er gezocht naar grotere banden voor meer stabiliteit, maar fietsen met kleine bandjes hebben ook voordelen zoals meer stabiliteit door het lage zwaartepunt en meer wendbaarheid door het kleinere raakvlak met de grond.

Is er geen vering beschikbaar op de fiets, dan kun je aan de hand van de bandenspanning jezelf toch voorzien van een beetje schokdempende features.

Vlakke banden rollen beter en zijn sneller maar glijden sneller
Vlakke banden rollen beter en zijn sneller maar glijden sneller

4. Gewicht van de elektrische fiets

Een elektrische fiets is zwaarder dan een gewone fiets vanwege de batterij en de motor. Het extra gewicht kan variëren van enkele kilo’s tot meer dan tien kilo’s, afhankelijk van het model en de batterij.

Ook hier speelt je gebruik een belangrijke rol. Wil je een elektrische hybride fiets waarmee je ook kan fietsen zonder elektrische steun? Of ga je eerder voor een type cargofiets waar je alleen met elektrische steun zal fietsen? De eerste is licht, de tweede zwaar.

Bij het kiezen van een elektrische fiets is het daarom belangrijk om rekening te houden met het gewicht van de fiets. Naast het traject zijn er nog andere vormen van gebruik waar gewicht een probleem kan zijn. Een zware fiets is moeilijk op te tillen. Denk maar aan het plaatsen in een fietsrek, de trap op heffen naar je appartement of de trein op voor woon-werkverkeer

Er zijn ook voordelen aan een zwaardere elektrische fiets. Het extra gewicht kan bijvoorbeeld zorgen voor meer stabiliteit op de weg en een soepeler rijgedrag. Vooral bij cargofietsen en speed pedelecs is dit een voordeel.

Daarnaast hebben zwaardere fietsen meestal een steviger frame en een groter laadvermogen. Ze zijn beter geschikt voor het vervoeren van zware ladingen of het trekken van aanhangwagens voor de fiets.

Ahooga Max vouwen en rijden als een trolley
Ahooga Max vouwen en rijden als een trolley

Omdat dit eerder gaat over type fietsen, type elektrische fietsen of verschillende soorten elektrische fietsen, lijsten we ze even als volgt op:

  • Een gewone elektrische stadsfiets, mik rond de 20 kilo of lager als mogelijk.
  • Een elektrische vouwfiets. Zoek een zo laag mogelijk gewicht, vooral als je dit wilt kunnen opheffen voor tram-, bus- en treinverkeer.
  • Een elektrische fiets voor oudere mensen. Ga voor een iets lager gewicht, zodat deze fiets makkelijk recht te houden is en zodat je ook makkelijk kunt meetrappelen.
  • Een elektrische koersfiets. Gewicht speelt hier een enorme rol, want elke kilo op een bergop is extra moeite voor de bestuurder. Kies hier voor een achterwielmotor om zo het gewicht zo laag mogelijk te houden, alsook een kleine batterij die je voornamelijk enkel helpt wanneer je een berg op moet die je zelf niet meer op kunt.
  • Elektrische mountainbikes. Ook hier geldt dezelfde regel, al is het minder belangrijk. Kies voor een lichtgewicht, maar toch voldoende specs om een krachtige e-mountainbike te hebben.
  • Elektrische bakfietsen. Deze fietsen wegen heel zwaar, maar hebben ook een goede draagcapaciteit en zijn zeer krachtig om alsnog hun snelheid te behouden. Hier ga je makkelijk richting de 50 tot 70 kilo.
  • Speed pedelecs. Deze bekijken we in een aparte koopgids voor speedpedelecs, maar kijk hier naar modellen tussen de 25 en de 35 kilo. Bij hoge snelheden heb je graag een groter gewicht, maar bij trage snelheden of al stappend wil je toch een lichter model dat niet te snel kan omvallen.
Kies kwalitatieve en goed ontworpen remmen
Kies kwalitatieve en goed ontworpen remmen

5. Remmen en andere overblijvende elementen.

Krachtige remmen zijn belangrijk op elk voertuig. De remmen moeten correct afgesteld zijn om het totale gewicht binnen een korte periode volledig tot stand te brengen.

Remmen van een elektrische fiets zijn krachtiger dan die van een gewone fiets. Dit komt omdat een elektrische fiets doorgaans zwaarder is dan een gewone fiets. Dit extra gewicht kan leiden tot hogere snelheden (vooral bergaf) en vereist daarom ook een sterke remkracht.

Voor een elektrische fiets kijk je naar remmen van een betrouwbaar merk. Dit kan Shimano zijn, maar ook Tektro of Magura maken uitstekende remmen. Daarnaast kijk je best ook naar de diameter van de schijf. Hoe groter de schijf, hoe meer remkracht of meer mogelijkheden om te vertragen.

Je hoeft niet specifiek extra krachtige remmen te hebben, behalve voor een speedpedelec, waar we minstens 4 zuigers aanraden. Ook ABS begint stilaan toegepast te worden, zo zien we naast gebruikte materialen nog elementen van de autosector terugkomen.

Onze raad om af te sluiten is: test altijd de fiets die je wilt kopen, zo weet je zeker wat je ontvangt wanneer je ze bestelt. Hier meer informatie over test centrums voor elektrische fietsen in België.

Kies de juiste remmen voor de fiets met kwaliteit schijfremmen
Kies de juiste remmen voor de fiets met kwaliteit schijfremmen

Ook interessant

Deze website maakt gebruik van 1st party cookies. Door onze website te bezoeken ga je akkoord met onze standaard voorwaarden. Akkoord Meer info