In dit artikel gaan we op zoek naar de beste elektrische racefiets, ook wel e-koersfiets genoemd in de Vlaamse volksmond. De sportieve fietsen zijn vooral populair bij wielerfans.
Fietsen, of het nu op de Mont Ventoux of op de lokale heuvel is, blijft een zeer aangename en gezonde hobby. Door de komst van de elektrische koersfiets kan zo goed als iedereen zich aan de sport wagen. Ook voor oudere wielrenners is een e-racefiets handig. Je krijgt hulp wanneer de helling te steil wordt.
Online vind je heel wat modellen, ze zijn ook makkelijk te verwarren met elektrische gravel fietsen. Daarom maken we dit overzicht, zo heb je hulp bij het vergelijken en kiezen.
Er zijn modellen voor mannen en vrouwen. Veel verschil is er niet, kies vooral de juiste maat voor jouw lengte. Je keuze hangt ook af van je budget, de beste elektrische race fietsen kosten al snel rond de 10 000 euro. Gelukkig zijn er ook goedkopere modellen.
Onder onze selectie lees je meer over het vergelijken van elektrische koersfietsen. Hier let je op bouwkwaliteit, ontwerp en gewicht. Je wil een fiets die zo licht mogelijk is, zonder in te boeten op de zwaardere elektrische onderdelen.
Onze selectie elektrische racefietsen
- Beste e-koersfiets: Trek Domane+ SLR 9 etap
- Beste onder 10k: Trek Domane+ SLR 6
- Beste onder 8000 euro: Orbea Gain M20i / Cannondale Supersix Evo Neo 2
- Beste onder 5000 euro: SPECIALIZED turbo Creo SL E5
- Beste goedkope elektrische racefiets: Trek Domane+ AL 5
Niet alle fietsen zijn getest, deze lijst is opgemaakt aan de hand van onderzoek, ervaring, gesprekken met fietsenwinkels en online reviews. Voor extra advies ga je best langs bij je lokale fietsenwinkel.
De voordelen
- Topkwalieit onderdelen
- Verschillende opties / modellen
- Carbon kader
- Sterke elektrische ondersteuning
De nadelen
- Duur
- Onderhoud vaak enkel bij Trek partners
Zoeken we de allerbeste elektrische koersfiets dan valt onze keuze op de Domane+ SLR. Trek staat al langer gekend als een merk van hoge kwaliteit. De Domane+ SLR bestaat in 6 verschillende opties, waarvan de SLR 9 etap de beste (en duurste) is.
De Domane+ SLR fietsen gebruiken allemaal het โTrek OCLV 800โ carbon kader. Hierdoor is de fiets, ook met ingebouwde elektrische motor en batterij, zeer licht. De SLR 9 etap weegt slechts 11.8 kg.
De elektrische onderdelen zijn van zeer hoge kwaliteit. De โTQ harmonic pin ring motorโ zorgt voor 50 nm aan kracht. Dit is niet zoveel, maar voldoende om je de berg op te helpen. De motor is ook veel lichter dan de traditionele Bosch of Shimano motoren.
Je hebt ook van een automatische versnelling van SRAM. Ook dit is een premium onderdeel van de fiets. Dit is belangrijk want tijdens het klimmen wil je niet bezig zijn met versnellingen aan te passen. Je hebt ook een 12 speed derailleur van SRAM.
Ook het ontwerp van de fiets is belangrijk. De Trek Domane+ SLR ziet er scherp uit en heeft een goede aerodynamische houding. Het rijcomfort is goed, ook voor lange ritten. Kabels en elektrische componeneten zijn zo goed als volledig ingebouwd. Opladen kan via de kleine oplaadpoort.
Ga je echt lang en vaak fietsen dan kan je ook een โrange extenderโ koppelen. Zo heb je extra batterij voor meer kilometers af te leggen. Pas je de banden aan dan deze fiets ook perfect dienen als elektrische gravel fiets.
Gewicht: 11.8 kg | Motor: 50 nm | Batterij: 360 Wh (+160 wh) | Kader: carbon | Model: 2022
Van 8k tot 10k
Trek Domane+ SLR 6
De voordelen
- Topkwaliteit
- Carbon kader
- Middenmotor
De nadelen
- Blijft duur
- Onderhoud vaak enkel bij Trek partners
De SLR 6 van Trek is het kleine broertje van de dure SLR 9 E-tap. De fiets maakt gebruik van hetzelfde kader en dezelfde elektrische motor en batterij. Toch is de aankoopprijs heel wat lager.
Het verschil zit voornamelijk in de versnelling. De hoogwaardige automatische versnelling van SRAM werd hier vervangen door een standaard Shimano 12-speed derailleur. Ook de ketting, casette en kettingblad is van Shimano.
Voor de hobby fietser is de SLR 6 een betere keuze door de aangename prijs/kwaliteit verhouding. Neem je je hobby extreem serieus, of ben je semi-professioneel bezig dan kan de SLR 9 de betere keuze zijn.
Gewicht: 12.5 kg | Motor: 50 nm middenmotor | Batterij: 360 Wh (+160 wh) | Kader: carbon | Model: 2022
Van 5k tot 8k
Orbea Gain M20i
De voordelen
- Goede prijs / kwaliteit
- Licht
- Alles ingebouwd
- โEnough powerโ concept
De nadelen
- Beperkte batterij
- Geen range extender
Orbea is vooral gekend van de mooie kwalitatieve mountainbikes. Maar ook voor de wielrenners hebben ze enkele goede elektrische koersfietsen. Deze Gain M20i is niet hun beste fiets, maar wel รฉรฉn met een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding.
Met 12.2 kg blijft dit een zeer lichte elektrische racefiets. Het kader is scherp en aerodynamisch. Orbea maakt vooral gebruik van Shimano onderdelen. We vinden ze terug als keuze voor de schrijfremmen, derailleurs, tandwielen en de ketting.
Elektrisch gaan ze voor de betrouwbare X35 van Ebikemotion. Deze achterwielmotor zorgt voor zoโn 40 nm aan kracht. Dit is niet veel. Maar volgens het โEnough Powerโ concept van Orbea is dit voldoende om je lichte e-koersfiets de helling op te helpen.
Volgens de woorden van Orbea: โdeze fiets ondersteunt je precies wanneer je dat nodig hebt – en bespaart energie wanneer je trapt.โ Met de 248 wh batterij heb je voldoende kracht voor een traject tot 100 km (eco stand).
Ook opvallend is de geรฏntegreerde verlichting. Deze is, net zoals alle kabels, mooi ingebouwd. Het zorgt voor een strak ontwerp.
Gewicht: 12.2 kg | Motor: 40 nm achterwiel | Batterij: 248 Whย | Kader: aluminium | Model: 2022
De voordelen
- Goed rijcomfort
- Sterke batterij autonomie
- Goede prijs / kwaliteit
De nadelen
- Standaard banden kan beter
- Achterwielaandrijving
De Supersix Evo bestaat al even. In 2020 won deze niet-elektrische racefiets de prijs โBike of the yearโ van Bikeradar. Dit jaar werd dit model elektrisch gemaakt. De Evo Neo 2 is licht, rijdt goed en heeft een bovengemiddelde prijs-kwaliteitverhouding.
Elektrisch geniet je van een uiterst stille elektrische achterwielaandrijving. Ook de batterij is bijna niet zichtbaar. Deze is mooi verwerkt in het lichte kader. Een achterwielmotor is ook lichter dan een middenmotor. De carbon fiets weegt hierdoor slechts 11.7 kg.
Met een volledig opgeladen batterij kan je rekenen op zoโn 100 km autonomie (eco stand). Hoe harder je de motor zet hoe sneller de batterij op zal gaan. Via de โrange extenderโ kan je de batterij uitbreiden tot 450 wh.
Verder geniet je van sterke Shimano remmen. Een Shimano 11-speed derailleur en een automatische naafversnelling. De Vittoria Rubino Pro banden zijn niet slecht, al bestaat er beter.
Gewicht: 11.7 kg | Motor: – nm achterwiel | Batterij: 250 Wh (+208 wh) | Kader: carbon | Model: 2022
Onder 5k
SPECIALIZED turbo Creo SL E5
De voordelen
- Topkwaliteit
- Zeer licht
- Middenmotor
- Goede prijs
- Smartphone connectie
De nadelen
- Geen extraโs (alles om gewicht te beperken)
- Moeilijk te verkrijgen
De elektrische racefietsen van Specialized zijn wereldwijd gekend maar moeilijk te vinden. Deze e-koersfiets heeft een krachtige middenmotor die je elke helling opduwt. De batterij (320 wh) is voldoende voor zoโn 50 tot 120 km traject.
Het ontwerp is mooi, zeer dun maar vooral ook zeer licht. De Creop SL is zelfs de lichtste fiets in zijn (elektrische) klasse. Dit doen ze zonder gebruik te maken van carbon, het is een aluminium frame. Ook is de middenmotor zwaarder dan een achterwielaandrijving.
Het totaalgewicht van 10.9 kg is het resultaat van een ontwerp waar over elke gram nagedacht is. Daarbij is de fiets meer dan betaalbaar. Dit kan omdat Specialized wil dat jij rechtstreeks bij hen aankoopt, zo is er geen marge voor fietsenwinkels of webshops.
Je kan de fiets ook verbinden met de smartphone via de Mission Control app. Dit geeft heel wat statistieken weer, ook de batterij- en motorstand.
Gewicht: 10.9 kg | Motor: 50 nm middenmotor| Batterij: 320 Wh | Kader: aluminium| Model: 2022
Onder 3.5k
Trek Domane+ AL 5
De voordelen
- Perfecte budget optie
- Goede prijs / kwaliteit
- Net licht genoeg
- Batterij extender
De nadelen
- Aluminium, iets zwaarder
- Achterwielmotor
Trek heeft voor elk budget wel een elektrische racefiets met een goede prijs-kwaliteit verhouding. De Domane+ AL 5 is een nieuw model uit 2023 en is bedoeld voor de gemiddelde fietser met interesse voor wielrennen.
De fiets is zwaarder dan de premium modellen maar blijft redelijk licht met een totaalgewicht van 14.6 kg. Dit komt door het aluminium kader, enkel de SLR heeft het ultralichte carbon kader. Ook op de motor wordt er bespaard. Geen middenmotor maar een goede achterwielmotor (40 nm) van het merk Hyena.
De batterij is wel even sterk, met 250 wh genoeg voor 50 (turbo) tot 100 (eco) km autonomie. Deze is, net zoals de kabels, mooi geรฏntegreerd in het kader.
De overblijvende onderdelen zoals remmen en ketting (11-speed) zijn van Shimano. Het stuur, wielen, banden en zadel zijn van Bontrager, een merk van Trek.
Gewicht: 14.6 kg | Motor: 40 nm achterwiel | Batterij: 250 Wh (+208 wh) | Kader: aluminium | Model: 2023
Waar op letten bij het kopen van een elektrische koersfiets
Een koersfiets, of racefiets in het mooi Nederlands is anders dan een gewone fiets. Ze zijn gericht op snelheid. De zithouding is helemaal anders en ook het stuur is hier op aangepast. Door de snelheid zijn krachtige remmen ook van groot belang. Ook de elektrische onderdelen zijn anders.
Elektrische motor โ middenmotor of achterwiel
Alles draait om gewicht. Een elektrische middenmotor is krachtiger en weegt meer dan een achterwielaandrijving. Met een middenmotor is de kracht beter verdeelt en heeft de fiets heeft een beter zwaartepunt.
Toch kiezen veel merken voor een achterwielaandrijving omdat ze lichter zijn. Het doel van de motor is om te helpen wanneer de hellingen te zwaar worden. Ze zijn wettelijk begrensd tot 25 km/u. De vraag is dan of een middenmotor wel nodig is.
Ga je veel hulp nodig hebben dan kies je voor een middenmotor. Wil je zelf zoveel mogelijk duwen, met wat elektrische steun om je cadans hoog te houden dan is een achterwielmotor voldoende.
Batterij en range extender
De batterij van een elektrische koersfiets is meestal minder sterk dan die van de traditionele elektrische fiets. Het gewicht moet laag blijven en de batterij moet mooi aerodynamisch ingebouwd worden.
Daarbij is de elektrische steun in deze koersfietsen beperkt. Normaal gezien fiets je het meeste van het traject boven de 25 km/u. De e-steun dient voor de zware hellingen.
Verschillende fietsen bieden ook een range extender aan. Met deze extra batterij in de drinkbushouder kan je de batterij extra kracht geven.
Ontwerp & gewicht
Ga je klimmen dan heb je veel aan een lichte fiets. De keuze van het materiaal bepaald het gewicht van het ontwerp.
Je kan kiezen voor een carbon kader. Dit zien we terug bij de duurste elektrische koersfietsen uit het topsegment. Het alternatief is aluminium. Dit is zwaarder maar ook goedkoper.
Dat het ontwerp van de e-racefiets ook belangrijk is zien we bij Specialized. Hun lichtste elektrische racefiets heeft een aluminium kader.
Ook de keuze van motor en batterij hebben invloed op het gewicht. Kijk altijd naar het totaalgewicht van de fiets.
Banden & remmen
Goede banden met veel grip zijn belangrijk. Zeker als je op een lichte fiets aan hoge snelheid de berg afvliegt. Afremmen voor scherpe bochten en uiteindelijk tot een stop komen zijn ten zeerste aangeraden.
De juiste remmen hebben zorgt ervoor dat je snel kan afremmen zonder ongevallen. Hoe hoger de snelheid, hoe gevaarlijker om te remmen. Ga dus nooit wielrennen zonder een veilige fietshelm.
Tot zover de zoektocht naar de juiste of beste elektrische racefiets van 2023.