Bianchi, het Italiaanse merk bekend van het wielrennen, lanceert hun eerste e-bike, de E-Oltre. Deze opvallende e-roadbike weegt slechts 11 kilo en is geprijsd rond de 5000 euro.
De fiets is uitgerust met de nieuwste Mahle X30 motor. Bianchi is een echt fietsmerk, en net zoals vele andere merken werd er lang getwijfeld of het elektrische segment wel een plaats had in de wielersport. Maar hoe langer hoe meer zien we bekende traditionele premiummerken toch een elektrische variant maken. De onderdelen, zoals de motor en batterij, zijn eindelijk licht genoeg geworden om een echte hulp te bieden.
Bianchi heeft dus wat achterstand. Ze zijn een nieuwkomer in deze elektrische koersfietsmarkt en omdat ze moesten inhalen, hebben ze met de E-Oltre alles uit de kast gehaald. Het is een zeer lichte koersfiets met allemaal toponderdelen. Zo zien we deze E-Oltre uitgerust met een Shimano Dura-Ace Di2, onderdelen die we ook zien op concurrerende premium koersfietsen.
Om deze fiets zo licht mogelijk te houden, heeft Bianchi gekozen voor een carbon kader. In de down tube vinden we de 250 watt Mahle X30 batterij, die onderin de trapas verbonden wordt met de achterwielmotor, de Mahle X30. Deze motor heeft net een update gekregen om een nog natuurlijker fietsgevoel te leveren. Hij biedt maximaal 250 watt, met uiteraard een hoger piekvermogen, en 45 Nm aan kracht.
Kracht was duidelijk niet het belangrijkste op deze fiets, anders hadden ze wel voor de X20 met 55 Nm gekozen. De vernieuwde X30 richt zich op efficiënt gebruik van de batterij. Hierdoor zou de E-Oltre zo’n 80 tot 90 km aan autonomie hebben, maar zoals we reeds konden testen op de Origine Help hangt dit enorm veel af van je traject en de ondersteuning die je vraagt.
Ook nieuw op deze Malen motor is dat je 75% van de batterij in minder dan 2 uur zou kunnen opladen. Wanneer deze Bianchi E-Oltre te koop zal zijn, is nog niet helemaal duidelijk, al zou dit redelijk snel moeten zijn. Zoals bij elke koersfiets kan je dit kader uitrusten met heel wat verschillende onderdelen, van beginner tot gevorderd, zeg maar goedkoper tot zeer duur. De startprijs ligt op zo’n 4500 euro, maar met de beste onderdelen kan je deze aankoopprijs verdubbelen en zo ook het gewicht van de fiets naar beneden halen.