Ook Ducati, bekend van de motoren, maakt fietsen. Voor sommigen is dit nieuws, anderen wisten dit al. Maar nu gaat Ducati ook elektrisch doortrekken. Ze hadden reeds enkele elektrische fietsen, maar dit jaar lanceert Ducati ook hun Futa. Deze fiets lijkt zich voornamelijk te richten op het populaire gravelbike-segment, al willen ze deze ook voldoende uitrusten om het bikepacking-segment aan te spreken. Een lichte fiets met elektrische ondersteuning die heel wat bagage kan dragen, is een aantrekkelijk verkooppunt. Uiteraard ligt de prijs voor een kwalitatieve Ducati E-bike wel wat hoger dan de gemiddelde prijs.
Eerder al had Ducati een elektrische magnesium-vouwfiets gebouwd. Op Eurobike 2024 werd ook duidelijk dat Ducati een samenwerking met Thok had. Nu gaan ze hun eigen merk in de weegschaal gooien met deze allroad gravel Futa. De Futa is op zich niets nieuws; het kader werd wel aangepast om de elektrische componenten hierin te verwerken.
In het achterwiel vinden we de FSA system HM 1.0 achterwielmotor. De 250Wh batterij zit in de downtube verwerkt. Deze FSA-motor is zeker niet de krachtigste en heeft een vermogen van 42 Nm. Uiteraard ook afgestemd op de wettelijke voorschriften van 250W.
Heb je nood aan meer batterij, dan kan je door gebruik van een range extender je bereik verdubbelen. Dit neemt uiteraard wel de plaats van je waterfles in. Voldoende autonomie dus. Ook de kracht van de motor zou voldoende moeten zijn. Deze elektrische steun moet vooral licht zijn en je ondersteunen op momenten waar je dit nodig hebt.
Zo’n heel extra kracht is niet echt nodig, tenzij je hier echt op wil kunnen rekenen. Andere sportieve motoren maken wel gebruik van meer Nm, zoals de Mahle X30 met 45 Nm of de Mahle X20 met 55 Nm, toch iets krachtiger. Maar goed, gewicht is belangrijk, en met deze gravelbike rond de 12,4 kg blijft hij dus wel relatief licht voor een elektrische gravelbike.
Ducati wil zijn premiumnaam ook hoog houden. Je krijgt daarom onderdelen van SRAM, zoals de 12-speed derailleur en hydraulische 160mm schijfremmen. Zoals we zeiden is er ook interesse voor bikepacking. Deze assumptie wordt gemaakt omdat Ducati deze fiets uitrust met een optionele bikepacking setup: drie zakken, een voor het kader, het zadel en het stuur. Voldoende om heel wat gear mee te nemen op je bikepacking-avontuurtjes.