Home Speed Pedelecs De 9 beste speed pedelecs

De 9 beste speed pedelecs

Een uitgebreide vergelijking van de speedpedelecs met midden- en achterwielmotor

Door Slim Abid
Gepubliceerd: Laatste update

Na veel onderzoek, gesprekken met fietsenwinkels, reviews en testen zijn we eindelijk klaar om een lijst van de beste speed pedelecs samen te stellen. Deze modellen kan je online aankopen. Het blijft aangeraden om de SP eens uit te testen als je hiervoor de kans hebt.

Onze lijst is opgedeeld in twee soorten speed pedelecs. Eerst de pedelecs met een achterwielmotor. Deze halen hoge topsnelheden (max 45 km/u) en hebben een snelle acceleratie. De SP met middenmotor zijn trager (+- 35 km/u), maar hebben een consistentere kracht. Kies eerst welk type je wil, en ga dan op zoek naar de beste speed pedelec (voor jouw budget) binnen deze categorie.

Denk daarnaast ook aan een veilige speed pedelec helm. Ga minstens voor de verplichte EN 1078 norm, of kies voor extra veiligheid en zoek naar NTA 8776 certificering en helmen met MIPS of andere veiligheidsfeatures. 

De beste speed pedelecs van 2024

Ellio max speed pedelec

De voordelen

  • Two-wheel drive, dubbele aandrijving met unieke technologie
  • Comfortabele positie voor lange afstanden
  • Krachtige batterij en motor
  • Innovatieve software, Next-gen speed pedelec
  • Remmen op de motor, Cruise control of snelheidsbegrenzer
  • Zeer stabiel en krachtig, aangename rijervaring
  • Belgische speed pedelec

De nadelen

  • Goede prijs / kwaliteit maar blijft een dure aankoop
  • Niet perfect afgewerkt (bekabeling)
  • Niet connected, dus geen wireless updates mogelijk
  • Pedalen laag bij de grond

De unieke motor, functies en software van de Ellio Max zijn de grootste troeven. De cruise control functie maakt het mogelijk om een constante snelheid aan te houden zonder voortdurend hard mee te moeten trappen, terwijl het automatisch remmen op de motor bijdraagt aan een unieke en veiligere rijervaring.

Deze functies ontbreken bij de concurrentie. Ellio maakt next-generation speed pedelecs, over elk aspect van de SP wordt grondig nagedacht. Je leest hier alles over in het uitgebreide review van de Ellio Max.

Waarom koop je de Ellio Max:

  • Innovatieve speed pedelec: unieke rijstijl en rijgedrag
  • Beste speed pedelec motor (Belgisch vakmanschap)
  • Hoogste topsnelheid, makkelijk aan te houden
  • Snelste speed pedelec op lange afstanden
  • Dienst na verkoop

De batterijcapaciteit van de Ellio Max is ruim voldoende. Met 1150 kW kun je lange afstanden afleggen; 40 tot 150 afhankelijk van rijgedrag en ondersteuning. Dit maakt de Ellio Max geschikt voor woon-werkverkeer, zelfs als je wat verder van je werk woont.

Op de Ellio Original kan je kiezen voor een Dual Battery optie, op de Max is dit niet het geval. Binnenkort is er ook de Marty, dit is een longtail speed pedelec.

Toch zijn er verbeteringen mogelijk. Het hoge en zwaardere gewicht (39 kg) van de fiets kan het rijden wat moeilijker maken bij zeer lage snelheden. Ook bij het optillen of duwen merk je dit, al heb je hiervoor een handige walk-assist functie.

Het gebrek aan connectiviteit betekent dat je geen gebruik kunt maken van remote updates of GPS tracking, wat tegenwoordig bij veel high-end modellen wel is.

Ellio biedt vooral een unieke en innovatieve rijervaring aan. Je zal er even aan moeten wennen maar eens je dit aanleert is het echt genieten. De functies zoals cruise control en het remmen op de motor doen je vergeten dat je een derailleur of versnellingen had.

De Ellio Max haalt onze lijst door zijn uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. De geavanceerde technologie en de mogelijkheid om lange afstanden af te leggen, maken deze speed pedelec een sterke concurrent voor de merken zoals Stromer, Aska, Specter of Opium.

Voor wie op zoek is naar een innovatieve en krachtige speed pedelec, is de Ellio Max zeker het overwegen waard. Daarbij is het een innovatief Belgisch merk en kan je rekenen op een uitstekende dienst na verkoop.

Beste op de baan: Stromer ST5 Smart Shift

Stomer ST5 smart shift review

De voordelen

  • Krachtige Stromer achterwielmotor voor topsnelheid en acceleratie
  • Nieuwe Stromer Sound feedback
  • Smart Shift van Pinion voor makkelijk schakelen
  • Sportieve rijhouding en fietsgevoel behouden
  • Hoogwaardige componenten van gerenommeerde merken
  • Geavanceerd ABS-remsysteem voor verbeterde veiligheid
  • Stromer technologie en afwerking

De nadelen

  • Hoogste prijssegment
  • Iets lastigere rijhouding voor lange afstanden
  • Minder goede prijs / kwaliteit dan anderen in hetzelfde prijssegment

Uiteraard is de beste Stromer de nieuwe Stomer ST7 met verbeterde motor en functies. Deze kost wel heel wat extra’s, daarom kijken wij liever naar de ST5. Ook deze heeft een relatief hoge aankoopprijs, maar je kijkt dan ook naar een topmodel van een topmerk als Stromer.

Stromer heeft ook minder dure modellen, zo is de ST3 Pinion ook een goede keuze. Als instapmodel heb je de ST2. Omdat de Stromer speed pedelecs zo goed verkocht zijn de laatste jaren kan je er heel wat vinden in tweedehands of refurbished.

De Stromer ST5 ABS is een krachtige speed pedelec die ontworpen is voor fietsers die waarde hechten aan prestaties, kwaliteit en stijl.

Nieuw aan de Stromer ST5 ABS is het Smart Shift Systeem, een Pinion versnellingssysteem dat elektronisch wordt aangestuurd. Hierdoor wordt het schakelen zo vlot dat je er niets meer van voelt. Bye-bye derailleur.

Ook nieuw is de Stromer Sound, een functie die een geluidssignaal geeft bij het aan- en uitzetten van de Stromer speed pedelec. Ook bij het opladen en bij het geven van foutcodes krijg je geluid. Nog interessanter, zit je op volle versnelling en wil je toch hoger gaan dan krijg je feedback van de Stomer.

In de toekomst wil Stromer ook een radar in het zadel bouwen die aangeeft wanneer er verkeer langs achter aankomt. Zeer innovatief, al zien we dit nu al bij de Specter 1 met Garmin radar accessoire. Hier krijg je visuele feedback op je display, bij Stomer enkel geluid. Benieuwd wat beste werkt.

Stomers zijn snel. Zo snel dat elk nieuw merk er een punt van maakt om een Stomer in te kunnen halen. De achterwielmotor van SYNO Sport (850W, 48 Nm) zorgt voor een directe krachtsoverbrenging, waardoor je makkelijk 45 km/u haalt. Dit maakt de ST5 Smart Shift uitermate geschikt voor sportief rijden op een plat wegdek, bergop iets moeilijker – al is er kracht genoeg. Stomer heeft met de SYNO II wel nog een sterkere motor. Deze wordt op de ST7 gebruikt.

Het stoere ontwerp geeft de ST5 een stoere en sportieve uitstraling. Het geavanceerde ABS-remsysteem voorkomt effectief wielblokkering bij hard remmen of bij het glijden, een belangrijk pluspunt dat helpt om de hoge aankoopprijs te verklaren. Of je ABS nodig hebt op je speed pedelec blijft een vraag. Afhankelijk van je rijstijl zeggen wij ‘ja’, op een Stomer dus zeker.

Met een gewicht van 29,8 kg is de ST5 ABS aan de gemiddelde kant. Dit komt door de grote 983 Wh accu en de kwaliteitsonderdelen, maar is ook nodig voor de stabiliteit bij hoge snelheden. Het bereik is meer dan voldoende 50 tot 180 km, afhankelijk van omstandigheden. In realiteit zal dit ergens rond de  35-50 liggen als je goed doorrijdt.

De onderdelen zijn stuk voor stuk van uitstekende kwaliteit, met topremmen, banden en aandrijflijn. Vering is er niet echt, de Stormer is vooral voor platte wegdekken. Rijders die vaak hobbels of gevarieerd terrein tegenkomen, willen misschien een model zoals de Aska met geavanceerdere ophangingsopties, of kiezen voor een zadelpenoptie om het comfort te verbeteren.

De ST5 Smart Shift beschikt over enkele handige extra’s zoals de Omni Interface voor eenvoudige fietsinstellingen en ingebouwde verlichting voor meer zichtbaarheid. Er is ook een anti-diefstal GPS functie om je speed pedelec altijd terug te vinden.

Wat vooral opvalt bij Stromer is dat het fietsgevoel aanwezig blijft. Dit is vergelijkbaar met de Specter, deze twee zullen echt met elkaar concurreren. De Ellio is zalig rijden, maar het fietsgevoel is verder weg. De Aska Supercommuter kan overal gebruikt worden maar heeft een ander soort ontwerp.

De Stromer ST5 ABS is verkrijgbaar vanaf € 10.990, of kan worden geleased voor € 286 per maand.

Stromer is nog steeds een go-to merk voor speed pedelecs. Ze hebben de meeste ervaring en maken premium fietsen. Andere merken innoveren met een cockpit of motorische features. Stromer behoudt zijn fietservaring maar werkt aan innovaties zoals het schakelen en de Stromer Sound feedback.

Lichtgewicht met de beste acceleratie: Specter 1 Long Range

Specter speed pedelec motor

De voordelen

  • Sportieve rijhouding en fietsgevoel behouden
  • Ligt goed in bochten aan hoge snelheden door lage zwaartepunt
  • Klimt goed bergop door carbon kader en middenmotor
  • Hoogwaardige componenten van gerenommeerde merken
  • Twee-wiel aandrijving met midden- en voorwielmotor
  • Carbon frame voordelen
  • Hoge topsnelheid en snelste acceleratie
  • Eerste speed pedelec met cockpit-ontwerp
  • Drie kaderopties voor juiste zithouding

De nadelen

  • Duur
  • Geen vering, lastiger bij oneven wegdek
  • Smal stuur, beperkt verstelbaar

2023 was een goed jaar voor speed pedelecs, zeker in België waar verschillende merken hun slag slaan. Aska is de off-roader, Ellio bouwt voor gebruik, en Specter bouwt voor de prestaties. Deze lichte en sportieve carbon speed pedelec is goed ontworpen en biedt enkele voordelen tegenover directe concurrenten (lees Stromer).

Beginnen met het begin. De Specter 1 Long Range is snel. 45 km/u met gemak, ook het accelereren valt over te schrijven. De fiets ligt goed in de bochten door het laag zwaartepunt en ook bergop win je van (alle) andere speed pedelecs. Minpuntjes? Het stuur is wat smaller dan we gewend zijn, en er is geen vering – net zoals Stomer.

Door de extra motor en batterij spreken we van de Long Range variant. Aanbevolen, hiermee kan je trajecten van 50 kilometer aan, ook op hoge snelheden. Door het aerodynamische ontwerp (vorm en materiaal) spaar je batterij uit.

De Specter 1 valt vooral op door de sportieve look en de prestaties. Hiervoor reken je op de twee-wiel aandrijving, een voor- in combinatie met middenmotor, het lichte kader en de sportieve rijhouding. Een Specter 1 laat andere speed pedelecs achter bij het optrekken.

We kunnen ook de kracht vergelijken. Voorlopig zijn het enkel de Ellio speed pedelecs, de Max en Original, die kunnen concurreren met de dubbele motor van Specter. Met een Ellio heb je 1500 W aan vermogen, de ZF Sachs RS (+voorwiel samen) biedt zo’n 1250 W. Door het lichte gewicht zien we de Specter 1 eerst vertrekken, maar door de cruise controle functie van Ellio wordt je op termijn waarschijnlijk wel ingehaald.

Het wegdek speelt ook wel een rol. Je mag dan wel 20 % minder luchtweerstand hebben door het aerodynamische ontwerp, maar als je aan die snelheid een put in de baan raakt zal je het voelen. Deze snelle speed pedelec rekent op de banden om de hardste schokken op te vangen. Voorlopig nog niet mogelijk, maar misschien komt hier ook een zadelpenvering als optie.

Specter durft ook meer dan andere merken. Ze durven hun design aanpassen en innovaties aanbieden zelf al zijn die nog niet bewezen.

Ze zijn de eersten met een Speed Pedelec Cockpit. Anderen noemen dit voorlopig gewoon een stuur met display. Het Specter display met internet-toegang, GPS, routebegeleiding en zelf Spotify is nieuw voor speed pedelecs. Ook hun radar-functie die we op Velofollies ontdekten.

Hiermee kan je op je display zien of er auto’s achter je zijn, een accessoire van Garmin dat je op je Specter display kan volgen.

Dit allemaal maakt dat Specter eigenlijk een heel speciaal merk is. ‘Rethink the speed pedelec’, dat doen ze wel degelijk. Net daardoor zijn ze ook niet de go-to keuze voor iemand die een ’typische’ speed pedelec wil. Net als Ellio is Specter een stapje voor op de markt, en voor sommige gebruikers is deze stap nog te vroeg.

Kies je Specter dan kies je voor snelheid, innovatie en vooral een heel sportieve en lichte speed pedelec. Je weet dat je traject goede infrastructuur hebt waardoor de nadelen van de Specter 1 niet naar voren komen. Bergop of bergaf, deze Specter 1 staat voor prestaties.

Beste all terrain: Aska Supercommuter

Aska Speedpedelec

De voordelen

  • Krachtige achterwielmotor voor 45 km/u
  • Hoge batterijcapaciteit van 950 Wh
  • Geavanceerd veersysteem voor een comfortabele rit op diverse terreinen
  • Ideaal voor zwaardere fietsers die een speed pedelec zoeken
  • Ook off-road veldwegen en bospaden
  • Ontworpen in België, voor vertrouwdheid met lokale wegen en infrastructuur
  • Hoogwaardige onderdelen van gerenommeerde merken

De nadelen

  • Hogere prijsklasse
  • Aan de zwaardere kant (35 kg)
  • Moeilijker bij steile hellingen
  • Topsnelheid aanhouden vereist iets meer trappen dan anderen in dit prijssegment

De Aska is vooral geschikt als je veldwegen en bospaden gebruikt als afkortingen. Dit is een compagnon waar je overal mee naartoe kan, on- en off-road. Maar let op, het is geen mountainbike speed pedelec.

Aska is een Belgische speed pedelec die zich voornamelijk richt op sportieve offroad gebruikers. Alle onderdelen komen uit Europa, het assembleren wordt in België gedaan. Ook deze Aska Supercommuter behoort tot het premium segment, het is een indrukwekkende machine.

Heel stoer en futuristisch, de Aska is gebouwd om alle ondergronden (met gemak) aan te kunnen. Ook off-road, op de Belgische bospaden en veldwegen. Zo kan je gebruik maken van alle shortcuts. Files met de fiets bestaan nog niet echt in België, maar de toekomst ziet er anders uit.

Denk je veel off-road te gaan denk dan ook aan bandenkeuze. Op straat wil je grip maar ook snelheid, off-road wil je vooral grip. De Aska Supercommuter heeft standaard iets ruigere banden dan een Specter of Stromer. Een goede polyvalente keuze.

De Neodrives Z20RS Direct Drive achterwielmotor zorgt voor een krachtige rechtstreekse acceleratie en een hoge topsnelheid. Voldoende kracht voor ritten aan 45 km/u. De snelheid aanhouden, en ook bergop, heeft de Aska het iets moeilijker dan een Stromer, Specter of Ellio. Deze verloren tijd maakt Aska goed wanneer je een bospad of veldweg in rijdt.

Het sportieve mountainbike-achtige ontwerp maakt de speed pedelec zeer behendig op oneven ondergronden. Vooral als je voor de volledig uitgebouwde Aska kijkt, dan zweeft de speed pedelec over deze oneffenheden.

Ook voor zware mensen die op zoek zijn naar een speed pedelec richten we onze advies-vinger op de Aska Supercommuter.

Aska is Belgisch en dus ook ontworpen door Belgen. Dit zorgt voor vertrouwdheid met de lokale wegen en infrastructuur. De Stromer daarentegen is ontworpen door Zweden, bekend om hun goede infrastructuur, maar minder over de gaten in onze Belgische wegen.

De Aska is aan de zwaardere kantmaar biedt heel wat voordelen. Het gewicht zorgt voor stabiliteit en evenwicht op hogere snelheden, je krijgt er ook meer draagcapaciteit en kadervering bij. Met 34,2 kg wil je wel nooit zonder batterij vallen. Gelukkig is de 950 Wh voldoende voor lange trajecten van 40 – 80 km. Aska zelf claimt dat hun Battery Management System zorgt voor 60 km aan topsnelheid.

Het grootste voordeel van deze Aska, tegenover de concurrentie, is het geavanceerde (en aanpasbare) veersysteem. Deze speed pedelec is volledig geveerd, voor- en achteraan. Waar een Stromer een wegbrommer is is de Aska een motorcross.

Het maakt je speed pedelec meer dan ‘gewoon een snelle fiets’. Je kan er veel meer mee doen, een compagnon die je overal naartoe brengt. We zien dit ook met onze R&M Multicharger, bospaden, velden, … anderen kunnen gewoon niet volgen.

Let wel op, het is geen mountainbike! De achterwielmotor is zeer krachtig waardoor er meer kans is op het wegglijden bij modder of stevige hellingen. Voor het mountainbiken kijk je beter naar een e-MTB met middenmotor. De Aska is geschikt voor veld- en boswegen, afkortingen en off-roaden. Ook voor bikepacking is de Aska een geschikte speed pedelec.

Om zich in het premium segment te plaatsen en kwaliteit te garanderen kiest Aska voor hoogwaardige onderdelen van gerenommeerde merken. Het kader wordt in België gemaakt, hierdoor weet je ook dat je op kwaliteit kan rekenen.

Veilig, voor lange afstand of stadsgebruik: Ellio Original

ellio original zijkant

De voordelen

  • Uitzonderlijk bereik tot 200 km met de 2300 Wh batterijoptie
  • Ellio technologie en features zoals Cruise Control en remmen op motor
  • Veilig door het lage zwaartepunt met goede controle en wendbaarheid
  • Rechtopzittende houding voor lange afstanden zonder last
  • Hoog vermogen 1500W en topsnelheid, makkelijk aan te houden
  • Lage opstap, toegankelijker voor vrouwen, ouderen en kleinere speed pedelec bestuurders

De nadelen

  • Zwaarder door de extra batterij
  • Geen vering in vork of kader, al kan stuur- en zadelpenvering veel opvangen
  • Ontwerp is niet voor iedereen

De Ellio Original is één van onze favoriete speed pedelecs (omdat de Marty nog niet uit is). Er zijn veel voordelen en je kan hem relatief goedkoop aankopen.

Voor een Original met dubbele batterij betaal je zo’n € 8800. Voor een Ellio Essential, de Original met iets minder opties zit je aan € 6995. Maar je kan hem ook maandelijks huren via Ellio Certified.

Over de ‘fiets’ dan. De Original is een kleine versie van de Ellio Max. De motor is identiek, maar het rijden is beter en veiliger. De Original is ontworpen om de beste speed pedelec voor iedereen te zijn. Uiteraard spelen de looks ook een rol, en door de kleine 20 inch wielen ziet deze speed pedelec er minder stoer uit.

En toch is het net daarom dat je deze Original zou kiezen. Het lage zwaartepunt, de kleinere wielen, de comfortabele rijpositie (met comfort of sportief stuur als optie). Het draagt allemaal bij aan een betere wendbaarheid, meer stabiliteit en controle. Naast alle grote modellen is dit voor ons ook de veiligste speed pedelec.

Hij is wel zwaar. Voor zo’n klein ontwerp zou je wat anders verwachten, maar de krachtige (en Belgische) IntuEdrive motor en batterij (1150 Wh) zijn zwaar. Voeg daar de dual battery optie, naar 2300 Wh, aan toe en je krijgt nog eens 7 kg extra.

Door de krachtige hoofdmotor, centraal met aandrijving naar het achterwiel, en de complementaire voorwielmotor haal je in totaal 1500 Watt aan vermogen. Dit is veel. Hierdoor schiet je naar 45 km/u en behoud je de topsnelheid met gemak.

Ellio speed pedelecs hebben ook innovatieve features zoals cruise controle, een snelheidsbegrenzer, cadans regelaar en het remmen op de motor door achteruit te trappen. Allemaal functies die je niet bij andere speed pelecs ziet.

Voor lange afstanden, of gebruik in de stad, lijkt de Ellio Original ons één van de beste keuzes. Kijk hieronder hoe een Ellio Original makkelijk even snel als een Stromer ST3 rijdt.

Snelheid met een lage opstap: Klever Y Gala 45 

Klever Y gala

De voordelen

  • Comfortabele en rechtopstaande zitpositie
  • Gemakkelijk verwijderbare batterij voor handig opladen
  • Motorslot voor extra beveiliging
  • Breed bereik van 40-160 km
  • Hoogwaardige onderdelen van gerenommeerde merken

De nadelen

  • Zwaarder dan sommige andere modellen met 30,2 kg
  • Achterwielaandrijving biedt mogelijk niet zoveel grip en stabiliteit als een middenmotor
  • Ophanging is mogelijk niet geschikt voor alle terreinen

De Klever Y Gala 45 is een comfortabele speed pedelec die je moeiteloos door het verkeer loodst. Dankzij het lage instapframe stap je er zo op en af, ideaal voor wie wat minder mobiel is.

De krachtige BIACTRON achterwielmotor brengt je moeiteloos aan 45 km/u, perfect voor de stad en ontspannen ritten. Een middenmotor zoals bij de Gazelle N°1 zorgt weliswaar voor betere stabiliteit, maar de achterwielaandrijving van de Klever Y Gala 45 volstaat prima voor vlakke wegen.

Met een gewicht van 30 kg is hij wel wat zwaarder dan sommige concurrenten. Hierdoor is de fiets wel goed, stabiel ook aan hogere snelheden.Ook de grote batterij weegt enkele kilo’s. Je kunt kiezen tussen accu’s van 850 of 1200 Wh, goed voor een actieradius van 100 tot 160 km.

De onderdelen zijn stuk voor stuk van uitstekende kwaliteit. De hydraulische schijfremmen zorgen voor kordate remkracht en de iets bredere Schwalbe banden absorberen oneffenheden in het wegdek. Een riemaandrijving is weliswaar onderhoudsvriendelijker dan de traditionele ketting, maar geen must. En hoewel vering ontbreekt, rijdt de Klever Y Gala 45 comfortabel op een plat wegdek.

Handig zijn de eenvoudig te verwijderen accu, het motorslot en de geïntegreerde verlichting. Kleinigheden die het leven met de speed pedelec makkelijker maken.

Beste speed pedelec middenotor: Riese & Müller Roadster HS

Riese & Müller Roadster Touring HS

De voordelen

  • Hoogwaardige componenten van gerenommeerde merken
  • Strak en lichtgewicht ontwerp voor optimale wegpresentatie
  • Bosch Performance Line Speed middenmotor voor uitstekende stabiliteit en grip
  • Supernova M99-verlichting voor verbeterde zichtbaarheid

De nadelen

  • Duur in vergelijking met andere snelheidspedelecs
  • Beperkte veringsopties voor off-road terreinen
  • Niet gespecificeerd bereik, dat kan variëren afhankelijk van het gebruik

De Riese & Müller Roadster Touring HS is dé premium snelheidspedelec voor de veeleisende fietsliefhebber. Dit stijlvolle model onderscheidt zich in het premium segment door het doordachte Duits design en de uitzonderlijk hoge kwaliteit.

Net als andere speed pedelecs wordt de Roadster Touring HS aangedreven door de krachtige Bosch Performance Speed Line middenmotor. Deze zorgt voor enorm veel trekkracht, waardoor elke helling een eitje is. Bovendien zorgt het lage zwaartepunt voor uitstekende stabiliteit en controle. Hierdoor is de Roadster Touring HS de ideale keuze voor fietsers die comfort en veiligheid hoog in het vaandel hebben staan.

Met een gewicht van slechts 22,8 kg behoort de Roadster Touring HS tot de lichtste modellen in zijn klasse. Dit merk je direct tijdens het rijden. De fiets voelt wendbaar en levendig aan, alsof hij smeekt om opgeschroefd te worden. Andere zware middenmotors zoals de Gazelle N°1 (26,2 kg) en Riese & Müller Nevo HS (26,5 kg) kunnen hier niet aan tippen.

Ook op het gebied van kwaliteit scoort Riese & Muller zeer hoog, dit kennen we van onze Multicharger. De 11-versnellingsnaaf van Shimano schakelt razendsnel en precies, terwijl de koplamp van Supernova de weg voor je uit licht als een voetbalveld. De voorvork vangt de meeste klappen op. Ga je echt off-road of ligt je traject vol kasseiwegen dan kan een extra zadelpenvering helpen.

Qua actieradius zit je goed met de 625 Wh accu. Afhankelijk van je rijstijl haal je zo’n 30-80 km op een volle lading. Wil je nóg verder komen, dan is de Riese & Müller Supercharger met dubbele batterij een betere keuze.

vergelijking van de beste de speed pedelecs met middenmotor

Prijs-Kwaliteit middenmotor: Gazelle N°1 625 Wh

Gazelle N°1 625 Wh

De voordelen

  • Uitstekende prijs-kwaliteitverhouding
  • Hoogwaardige onderdelen van gerenommeerde merken
  • Enviolo automatische transmissie voor soepel schakelen
  • Lichtgewicht, makkelijk te manoeuvreren

De nadelen

  • Beperkt bereik in vergelijking met sommige andere modellen
  • Middenmotor ontwerp is mogelijk niet ideaal voor wie sportievere prestaties zoekt
  • Geen vering op de fiets

De Gazelle N°1 625 Wh is een uitstekende keuze voor fietsers die op zoek zijn naar een betaalbare en veelzijdige speed pedelec. Deze fiets combineert een modern en gestroomlijnd design met krachtige prestaties dankzij de Bosch Performance Line middenmotor.

In vergelijking met rivalen zoals de Stromer ST5 met achterwielmotor, biedt de Gazelle meer tractie en stabiliteit door de centraal geplaatste motor. Dit maakt de fiets comfortabeler en vertrouwenwekkender tijdens het optrekken en remmen. De ST5 is daarentegen sneller van 0 naar 45 km/u dankzij de directe krachtoverbrenging op het achterwiel.

Met een gewicht van 26,2 kg is de Gazelle lichter dan de meeste speed pedelecs. Dit maakt de fiets wendbaar en geschikt voor druk stedelijk verkeer. De zitpositie is rechtop voor controle, in tegenstelling tot de meer aerodynamische en sportieve houding van bijvoorbeeld de Riese & Müller Roadster.

Qua componenten zijn er hoogwaardige onderdelen zoals de naadloos schakelende Enviolo versnellingsnaaf, onderhoudsvrije Gates riem en Supernova LED koplamp. Een nadeel is het ontbreken van vering, wat de veelzijdigheid beperkt. Concurrerende modellen zoals de Riese & Müller Nevo4 HS bieden wel vering voor meer comfort op hobbelige wegen.

Met een 625 Wh accu heeft de Gazelle een beperkt bereik van gemiddeld 30-75 km, afhankelijk van ondersteuningsniveau en rijstijl. Dit is voldoende voor woon-werk ritten maar te krap voor lange recreatieve tochten. Ter vergelijking, de Supercharger 2 GT heeft bijna een dubbele accucapaciteit voor meer actieradius.

Speed pedelec voor bikepacking: R&M Supercharger 2 HS

Supercharger 2 GT Touring HS

De voordelen

  • DualBattery Technologie voor een verlengd bereik.
  • Robuust ontwerp en hoogwaardige componenten voor gebruik op elk terrein.
  • Bosch Performance Line Speed middenmotor voor uitstekende kracht en stabiliteit.Bagagedrager voor extra gebruiksgemak.
  • Comfortabele rijpositie voor lange ritten.
  • Laadcapaciteit voor bikepacking en fietsvakanties

De nadelen

  • Vering is mogelijk niet nodig voor alle rijders.
  • Hogere prijs in vergelijking met sommige andere modellen.

De Supercharger 2 GT Touring HS van Riese & Müller is een zeer populaire speed pedelec met middenmotor. Al fietsend over de openbare weg zie je hem vaak voorbijsuizen. Deze robuuste alleskunner is gebouwd voor elk denkbaar terrein en traject, de perfecte speed pedelec voor bikepacking of fietsvakanties.

Wat meteen opvalt is de slimme DualBattery-technologie van Bosch. Met een imposante capaciteit van maar liefst 1250 Wh haalt deze speed pedelec moeiteloos lange afstanden. Afhankelijk van je rijgedrag is dit ergens tussen de 80 en 150 km.

Dankzij het comfortabele zitje is dat ook nog eens in alle gemak. R&M staat bekend om z’n kwaliteit, waarbij comfort voorop staat. Je geniet van een hoop kwalitatieve onderdelen die de rit moeiteloos maken.

De krachtige Bosch Performance Line Speed middenmotor is een bewuste keuze. Hoewel hij niet de absolute topsnelheden haalt van sommige modellen met achterwielmotor (rond 35 km/u kruissnelheid), zorgt hij wel voor een stabielere en meer gecontroleerde rijervaring. Hier zie je de krachtige acceleratie dat de Supercharger 2 HS heeft.

Met een gewicht van 29,2 kg behoort de Supercharger 2 GT Touring HS tot de iets zwaardere jongens, zeker in vergelijking met bijvoorbeeld de Trek Allant+ 9S. Maar dit komt vooral door de robuuste constructie, ontworpen voor ruig én glad terrein.

De kwaliteit van de componenten spreekt boekdelen: hydraulische schijfremmen, onverwoestbare Schwalbe-banden en een soepele Shimano Deore XT 11-speed aandrijflijn. De verende voorvork geeft extra comfort op hobbelige ondergrond. Op de gladde fietssnelweg is dit wellicht overbodige luxe.

De bagagedrager achterop lost praktische probleempjes op voor wie graag extra bagage meeneemt. Op de Supercharger 2 zit je lekker rechtop in een sportieve maar comfortabele positie. Perfect om kilometers te maken, zonder stijve spieren. Je kan ermee op alle soorten terrein rijden.

Tot zover onze vergelijking van de beste speed pedelecs van 2024. We geven hier voorkeur aan kwaliteit en veiligheid maar kijken uiteraard ook naar goede betaalbare speed pedelecs. Hieronder gaan we nog iets verder in op de verschillende onderdelen. En vergelijken we de bovenstaande pedelecs op basis van hun onderdelen.

Waarom geen Klever, Moustache, Trek of Kalkhoff speed pedelecs

Het is eerder ‘nog geen’ dan ‘geen’. Het testen van speed pedelecs vraagt veel tijd. Sommige merken hebben we nog niet kunnen testen door beperkte beschikbaarheid, of beperkte tijd aan onze kant. Dit wil niet zeggen dat ze niet goed zijn, enkel dat wij hier nog niet over kunnen oordelen hebben.

Ook modellen die we nog niet getest hebben proberen we zo goed mogelijk te vergelijken op basis van specs en anderen hun ervaringen. Klever staat het dichtste bij deze lijst, we moeten hun modellen eens uittesten om hier het beste beeld van te maken. Ook Kalkhoff, Trek en Moustache maken speed pedelecs van hoge kwaliteit.

de beste speed pedelecs met achterwielaandrijving

De beste speed pedelecs volledig vergeleken

We vergelijken en testen deze speed pedelecs zoveel mogelijk. De nieuwe modellen blijven komen, en ook de technologie staat niet stil. Er zijn heel wat onderdelen, technologie en kwalitatieve punten waar je speed pedelecs op kan vergelijken. We bespreken deze uitgebreid in onze speed pedelec koopgids. Hier in dit artikel gaan we dieper in op deze factoren voor de bovenstaande modellen.

Ontwerp, rijstijl en comfort

Het ontwerp van een speed pedelec kan een grote invloed hebben op jouw rijervaring. Sommige modellen, zoals de Stromer ST5 en Specter 1 of Aska Supercommuter, hebben een sportievere geometrie die een licht gebogen houding bevordert voor meer snelheid en efficiëntie.

Anderen, zoals de Klever Y Gala 45 en de Gazelle N°1 of Ellio Original, hebben een meer rechtopstaande zitpositie die comfort tijdens lange ritten benadrukt. De Ellio Max, Supercharger 2 GT Touring HS en de Riese & Müller Nevo4 HS hebben een ontwerp dat een balans biedt tussen sportiviteit en comfort.

De Ellio Original is comfortabel en geschikt voor lange afstanden. De Specter 1 Long Range valt op door zijn prestaties aan hoge snelheden en het klimmen bergop. De Aska Supercommuter perfect is voor lichte off-road avonturen.

Hou rekening met jouw persoonlijke voorkeuren en rijstijl. Ben je op zoek naar snelheid en efficiëntie, dan zijn modellen zoals de Stromer ST5, Ellio Original of Specter 1 Long Range wellicht iets voor jou. Geef je de voorkeur aan comfort en gemak, dan zijn de Ellio Original, Gazelle N°1 of Klever Y Gala 45 misschien meer jouw ding. Voor off-road avonturen is de Aska Supercommuter een uitstekende keuze.

Gewicht van de speed pedelec

Een lichte speed pedelec heeft ook zijn voordelen natuurlijk. Makkelijker voort te duwen of over een drempel te heffen. Je zal sneller accelereren en minder batterij gebruiken.

Voor een speed pedelec kan een zwaarder kader een voordeel zijn. Meer grip, stabiliteit, betere handling,… Je zal niet (vaak) zonder elektrische ondersteuning fietsen dus het hybride-fietsen argument valt weg. Een zware pedelec is steviger en heeft meer draagcapaciteit, maar zal ook meer batterij gebruiken dan een lichte speed pedelec.

  • Lichtere pedelecs zoals de Stromer ST3 Sport (26,3 kg), Specter 1 (19 kg) en Specter 1 Long Range (26 kg) en de Klever Y Gala 45 (27,5 kg) zijn gemakkelijker te manoeuvreren en kunnen verder rijden op een enkele lading.
  • Zwaardere modellen zoals de Klever N Pinion 45 en de Klever X Pinion 45 (beide 31,5 kg) kunnen stabieler aanvoelen, vooral bij hogere snelheden. Het gewicht zit voldoende laag in het kader.
  • De Ellio speed pedelecs zijn zwaar (37 kg), maar door het lage zwaartepunt op de Ellio Original voordelig, bij de Max iets lastiger in het hoge kader.
  • Het gewicht van de Gazelle N°1 625 Wh is iets lager met 26,1 kg.

Keuze en positie van de motor

De keuze en positie van de motor kan een grote invloed hebben op de prestaties en het gevoel van een Speed Pedelec. Voor dit soort elektrische fiets is er keuze tussen midden- en achterwielmotors. Een voorwielmotor op een speed pedelec hebben we nog niet gezien. Het concept van Vanmoof met voor- en achterwielaandrijving lijkt ondertussen opgedoekt.

Modellen zoals de Stromers, Klever en de Aska gebruiken een krachtige SYNO Drive II, NeoDrive, Bactrion of Bafang motor die in het achterwiel is geplaatst voor extra acceleratie en een hoge topsnelheid.

Nieuw in de wereld van speed pedelecs is de twee-wiel aandrijving die we zien bij merken zoals Specter en Ellio. Zij gebruiken een voorwielmotor in combinatie met een achterwielaandrijving of middenmotor.

Anderen, zoals de Supercharger 2 GT Touring HS en de Riese & Müller Nevo4 HS, gebruiken een krachtige Bosch Performance Line Speed motor (85 nm) middenmotor voor een evenwichtige gewichtsverdeling en een natuurlijk rijgevoel.

Batterij op basis van traject

De batterijcapaciteit van een speed pedelec is een belangrijke factor om rekening mee te houden bij de aankoop. Het bepaalt namelijk hoe ver je kunt rijden op een enkele lading. Je kan ze wel niet rechtstreeks met elkaar vergelijken want ze gebruiken allen andere motoren. De kilometers aangegeven is data van de fabrikanten.

Hier is een vergelijking van de batterijcapaciteit van verschillende modellen:

  • De Stromer ST5 ABS heeft een zeer krachtige batterij van 983 Wh, wat zorgt voor een bereik van 50 tot 180 km, afhankelijk van de omstandigheden.
  • De Ellio Max heeft een batterijcapaciteit van 1150 kW, wat voldoende is voor lange afstanden van 40 tot 150 km, afhankelijk van het rijgedrag en de ondersteuning.
  • De Specter 1 Long Range heeft een dubbele motor en batterij, wat zorgt voor een bereik van 50 km, zelfs bij hoge snelheden.
  • De Aska Supercommuter heeft een batterij van 950 Wh, wat zorgt voor een bereik van 40 tot 80 km.
  • De Riese & Müller Roadster Touring HS heeft een batterij van 625 Wh, wat zorgt voor een bereik van 30 tot 80 km, afhankelijk van de omstandigheden.
  • De Gazelle N°1 625 Wh heeft een batterij van 625 Wh, wat zorgt voor een bereik van 30 tot 75 km, afhankelijk van de omstandigheden.
  • De Riese & Müller Supercharger 2 HS heeft een indrukwekkende dubbele batterij van 1250 Wh, wat zorgt voor een bereik van 80 tot 150 km.

Het is belangrijk om te onthouden dat het werkelijke bereik van de batterij kan variëren afhankelijk van factoren zoals het terrein, het gewicht van de rijder, de weersomstandigheden en de gekozen ondersteuningsmodus.

speed pedelecs vergelijken op motor batterij vering en remmen kan door testen in de winkel

Bouwkwaliteit en de kwaliteit van onderdelen

De kwaliteit van de onderdelen kan een grote invloed hebben op de prestaties en duurzaamheid van de fiets. Alle modellen in deze speed pedelec vergelijking zijn uitgerust met hoogwaardige onderdelen van gerenommeerde merken.

  • Aan hoge snelheden heb je nood aan betere remmen. Schijfremmen maken gebruik van pistons, hoe meer pistons hoe harder de remkracht. Daarnaast speelt het materiaal een rol in de duurzaamheid. En tegenwoordig heb je ook al ABS op speed pedelecs.
  • De vering varieert van basismodellen tot geavanceerde systemen met instelbare veervoorspanning en rebound.
  • Ook banden zijn belangrijk. Je kan ze altijd vervangen als nodig, maar voor de juiste grip op de juiste ondergrond heb je de juiste banden nodig.
  • Minder belangrijk is de verlichting, al letten we hier wel op bij het vergelijken. Goede verlichting is een must, maar je kan altijd een extra fietslicht toevoegen als nodig. Ook achteraan raden we een extra licht of twee aan.

Modellen zoals de Stromer ST5 en de Riese & Müller Nevo4 HS zijn uitgerust met hoogwaardige onderdelen zoals hydraulische schijfremmen, hoogwaardige versnellingssystemen en geavanceerde verlichtingssystemen. Als kers op de taart heeft de ST5 ook ABS. Dit is geen must maar biedt minder kans op uitglijden.

Anderen, zoals de Klever N Pinion 45 en de Klever X Pinion 45, bieden ook een hoge kwaliteit van onderdelen, maar kunnen op sommige gebieden compromissen sluiten om de kosten te drukken. Ook de Belgische merken, Aska, Ellio en Specter gebruiken duurzame en kwalitatieve onderdelen om veiligheid te garanderen.

Merken zoals Riese & Müller, Aska of Stromer maken premium speed pedelecs. Hier kan je topkwaliteit verwachten, maar ook een hoge aankoopprijs. De andere merken richten zich meer op betaalbare speed pedelecs voor het grotere publiek.

Lees meer speed pedelec artikels

Ook interessant

Deze website maakt gebruik van 1st party cookies. Door onze website te bezoeken ga je akkoord met onze standaard voorwaarden. Akkoord Meer info