Na veel onderzoek, gesprekken met fietsenwinkels, reviews en testen zijn we eindelijk klaar om een lijst van de beste speed pedelecs samen te stellen. Deze modellen kan je online aankopen. Het blijft aangeraden om de SP eens uit te testen als je hiervoor de kans hebt.
Onze lijst is opgedeeld in twee soorten speed pedelecs. Eerst de pedelecs met een achterwielmotor. Deze halen hoge topsnelheden (max 45 km/u) en hebben een snelle acceleratie. De SP met middenmotor zijn trager (+- 35 km/u), maar hebben een consistentere kracht. Kies eerst welk type je wil, en ga dan op zoek naar de beste speed pedelec (voor jouw budget) binnen deze categorie.
Onze speed pedelecs met middenmotor
- Beste prijs / kwaliteit: Gazelle N°1 625 Wh
- Beste premium speed pedelec: Riese & Müller Roadster Touring HS
- Beste all-terrain: Supercharger 2 GT Touring HS
- Goede koop speed pedelec: Trek Allant+ 9S
- Editor’s pick 2023: Riese & Müller Nevo4 HS
Onze keuze met achterwielmotor
- Beste prijs / kwaliteit: Stromer ST3 Sport
- Beste op de weg: Stromer ST5 ABS
- Beste off-road: Aska SpeedpedelecÂ
- Beste Lage Opstap: Klever Y Gala 45Â
- Beste batterij: Klever X Pinion 45
Snel zoeken
Kort samengevat
Bij het kiezen van een Speed Pedelec zijn er veel factoren om te overwegen, waaronder het ontwerp, het gewicht, de motorkeuze, de batterijopties en de algehele kwaliteit van de onderdelen. Denk vooral ook aan de plaatsing van de motor en welk type speed pedelec’er jij bent. Onze lijst beste speed pedelecs is opgedeeld om hier rekening mee te houden.
Beste Prijs-Kwaliteit: Gazelle N°1 625 Wh
De voordelen
- Uitstekende prijs-kwaliteitverhouding
- Hoogwaardige onderdelen van gerenommeerde merken
- Enviolo automatische transmissie voor soepel schakelen
- Lichtgewicht, makkelijk te manoeuvreren
De nadelen
- Beperkt bereik in vergelijking met sommige andere modellen
- Middenmotor ontwerp is mogelijk niet ideaal voor wie sportievere prestaties zoekt
- Geen vering op de fiets
De Gazelle N°1 625 Wh is een uitstekende keuze voor fietsers die op zoek zijn naar een betaalbare en veelzijdige speed pedelec. Deze fiets combineert een modern en gestroomlijnd design met krachtige prestaties dankzij de Bosch Performance Line middenmotor.
In vergelijking met rivalen zoals de Stromer ST5 met achterwielmotor, biedt de Gazelle meer tractie en stabiliteit door de centraal geplaatste motor. Dit maakt de fiets comfortabeler en vertrouwenwekkender tijdens het optrekken en remmen. De ST5 is daarentegen sneller van 0 naar 45 km/u dankzij de directe krachtoverbrenging op het achterwiel.
Met een gewicht van 26,2 kg is de Gazelle lichter dan de meeste speed pedelecs. Dit maakt de fiets wendbaar en geschikt voor druk stedelijk verkeer. De zitpositie is rechtop voor controle, in tegenstelling tot de meer aerodynamische en sportieve houding van bijvoorbeeld de Riese & Müller Roadster.
Qua componenten zijn er hoogwaardige onderdelen zoals de naadloos schakelende Enviolo versnellingsnaaf, onderhoudsvrije Gates riem en Supernova LED koplamp. Een nadeel is het ontbreken van vering, wat de veelzijdigheid beperkt. Concurrerende modellen zoals de Riese & Müller Nevo4 HS bieden wel vering voor meer comfort op hobbelige wegen.
Met een 625 Wh accu heeft de Gazelle een beperkt bereik van gemiddeld 30-75 km, afhankelijk van ondersteuningsniveau en rijstijl. Dit is voldoende voor woon-werk ritten maar te krap voor lange recreatieve tochten. Ter vergelijking, de Supercharger 2 GT heeft bijna een dubbele accucapaciteit voor meer actieradius.
Beste speed pedelec middenotor: Riese & Müller Roadster HS
De voordelen
- Hoogwaardige componenten van gerenommeerde merken
- Strak en lichtgewicht ontwerp voor optimale wegpresentatie
- Bosch Performance Line Speed middenmotor voor uitstekende stabiliteit en grip
- Supernova M99-verlichting voor verbeterde zichtbaarheid
De nadelen
- Duur in vergelijking met andere snelheidspedelecs
- Beperkte veringsopties voor off-road terreinen
- Niet gespecificeerd bereik, dat kan variëren afhankelijk van het gebruik
De Riese & Müller Roadster Touring HS is dé premium snelheidspedelec voor de veeleisende fietsliefhebber. Dit stijlvolle model onderscheidt zich in het premium segment door het doordachte Duits design en de uitzonderlijk hoge kwaliteit.
Net als andere speed pedelecs wordt de Roadster Touring HS aangedreven door de krachtige Bosch Performance Speed Line middenmotor. Deze zorgt voor enorm veel trekkracht, waardoor elke helling een eitje is. Bovendien zorgt het lage zwaartepunt voor uitstekende stabiliteit en controle. Hierdoor is de Roadster Touring HS de ideale keuze voor fietsers die comfort en veiligheid hoog in het vaandel hebben staan.
Met een gewicht van slechts 22,8 kg behoort de Roadster Touring HS tot de lichtste modellen in zijn klasse. Dit merk je direct tijdens het rijden. De fiets voelt wendbaar en levendig aan, alsof hij smeekt om opgeschroefd te worden. Andere zware middenmotors zoals de Gazelle N°1 (26,2 kg) en Riese & Müller Nevo HS (26,5 kg) kunnen hier niet aan tippen.
Ook op het gebied van kwaliteit scoort Riese & Muller zeer hoog, dit kennen we van onze Multicharger. De 11-versnellingsnaaf van Shimano schakelt razendsnel en precies, terwijl de koplamp van Supernova de weg voor je uit licht als een voetbalveld. De voorvork vangt de meeste klappen op. Ga je echt off-road of ligt je traject vol kasseiwegen dan kan een extra zadelpenvering helpen.
Qua actieradius zit je goed met de 625 Wh accu. Afhankelijk van je rijstijl haal je zo’n 30-80 km op een volle lading. Wil je nóg verder komen, dan is de Riese & Müller Supercharger met dubbele batterij een betere keuze.
Beste all terrain: Supercharger 2 HS
De voordelen
- DualBattery Technologie voor een verlengd bereik.
- Robuust ontwerp en hoogwaardige componenten voor gebruik op elk terrein.
- Bosch Performance Line Speed middenmotor voor uitstekende kracht en stabiliteit.Bagagedrager voor extra gebruiksgemak.
- Comfortabele rijpositie voor lange ritten.
De nadelen
- Zwaarder dan sommige andere speed pedelecs.
- Vering is mogelijk niet nodig voor alle rijders.
- Hogere prijs in vergelijking met sommige andere modellen.
De Supercharger 2 GT Touring HS van Riese & Müller is dé populaire speed pedelec met achterwielmotor. Al fietsend over de openbare weg zie je hem vaak voorbijsuizen. Deze robuuste alleskunner is namelijk gebouwd voor elk denkbaar terrein en traject.
Wat meteen opvalt is de slimme DualBattery-technologie. Met een imposante capaciteit van maar liefst 1250 Wh haalt deze speed pedelec moeiteloos lange afstanden. Dankzij het comfortabele zitje is dat ook nog eens in alle gemak. R&M staat bekend om z’n kwaliteit, waarbij comfort voorop staat.
De krachtige Bosch Performance Line Speed middenmotor is een bewuste keuze. Hoewel hij niet de absolute topsnelheden haalt van sommige modellen met achterwielmotor, zorgt hij wel voor een stabielere en meer gecontroleerde rijervaring. Hier zie je de krachtige acceleratie dat de Supercharger 2 HS heeft.
Met een gewicht van 29,2 kg behoort de Supercharger 2 GT Touring HS tot de zwaardere jongens, zeker in vergelijking met bijvoorbeeld de Trek Allant+ 9S. Maar dit komt vooral door de robuuste constructie, ontworpen voor ruig én glad terrein.
De kwaliteit van de componenten spreekt boekdelen: hydraulische schijfremmen, onverwoestbare Schwalbe-banden en een soepele Shimano Deore XT 11-speed aandrijflijn. De verende voorvork geeft extra comfort op hobbelige ondergrond. Op de gladde fietssnelweg is dit wellicht overbodige luxe.
De bagagedrager achterop lost praktische probleempjes op voor wie graag extra bagage meeneemt. Op de Supercharger 2 zit je lekker rechtop in een sportieve maar comfortabele positie. Perfect om kilometers te maken, zonder stijve spieren.
Beste goedkope(re): Trek Allant+ 9SÂ
De voordelen
- Betaalbare prijs van 4.750 euro
- Lichtgewicht ontwerp voor betere wendbaarheid in stedelijke omgevingen
- Hoogwaardige onderdelen van gerenommeerde merken
De nadelen
- Middenmotor is mogelijk niet zo krachtig als modellen met achterste motor
- Ophanging is mogelijk niet geschikt voor ruw terrein
- Batterijbereik is mogelijk niet voldoende voor lange afstanden
De nieuwe Trek Allant+ 9S is een echte alleskunner voor de prijsbewuste forens! Voor nog geen 5.000 euro krijg je een pedelec die zowel betrouwbaar als efficiënt is. Licht van gewicht, wendbaar in het verkeer en makkelijk mee te nemen: de Allant+ 9S is de ideale metgezel voor wie zich vlot en veilig door de stad wil verplaatsen.
De middenmotor van Bosch zorgt voor de perfecte balans tussen snelheid en stabiliteit. Hoewel hij misschien niet zo krachtig is als sommige achtermotoren, voelt de Allant+ nooit onstabiel of zwaar aan. Integendeel, de soepele start en het lichte stuurgedrag maken hem ideaal voor druk stedelijk verkeer. Vergeleken met andere middenmotormodellen zoals de Gazelle N°1 of Riese & Müller Roadster is de Allant+ bovendien een stuk betaalbaarder én lichter.
Onderdelen als de traploze versnellingsnaaf van Enviolo en de riemaandrijving van Gates staan garant voor jarenlang plezier en weinig onderhoud. De hydraulische schijfremmen zorgen dan weer voor krachtig, betrouwbaar remmen in alle omstandigheden. Off-road rijders missen weliswaar een verende voorvork of zadelpen, maar daar is deze allrounder dan ook niet voor gemaakt.
Met zijn compacte 625 Wh-accu is de Allant+ misschien wat minder uithoudingsvermogen op lange ritten. Maar het is een bewuste keuze om het totale gewicht laag te houden voor optimale wendbaarheid. Desondanks haal je er nog steeds 31 tot 42 km uit voor een gemiddelde rit door de stad. Genoeg dus voor de meeste forenzen!
Speed pedelec lage opstap: Riese & Müller Nevo4
De voordelen
- Laag instapframe voor eenvoudig op- en afstappen
- Bosch Performance Speed middenmotor voor betere grip en stabiliteit
- Dubbele batterijoptie voor een groter bereik
- Hoogwaardige onderdelen van gerenommeerde merken
- Optioneel ABS voor verbeterde veiligheid
De nadelen
- Zwaarder dan sommige andere modellen
- Ophanging is mogelijk niet nodig voor vlakke wegen
- Prijs kan hoger zijn in vergelijking met andere modellen
De Riese & Müller Nevo4 HS is geen doorsnee speed pedelec, maar een luxueus exemplaar dat comfort, stabiliteit en actieradius centraal stelt. Het lage instapframe maakt op- en afstappen een fluitje van een cent voor zowel forenzen in de stad als minder mobiele fietsers.
Wat de Nevo4 HS echt uniek maakt, is de centraal geplaatste Bosch Performance Speed middenmotor. In tegenstelling tot achterwielaandrijving zoals bij de Stromer ST3 Sport, zorgt de middenmotor voor meer grip en stabiliteit. Perfect dus voor wie een ontspannen, stabiele rit verkiest boven een sportieve, agressieve zithouding.
Qua accuduur scoort de Nevo4 HS hoog door de keuze tussen een 625 Wh of 750 Wh batterij. Afhankelijk van je actieradius, haal je gemiddeld 15 tot 20 km per Wh. Met de 625 Wh accu kom je dus zo’n 50 km ver, de 750 Wh brengt je zelfs tot 60 km. Meer dan genoeg dus voor lange woon-werkritten of weekendtrips. De concurrentie zoals de Gazelle N°1 625 Wh haalt slechts 30-75 km.
Met een gewicht van 26,5 kg is de Nevo4 HS aan de zware kant. Liefhebbers van lichte (sport)fietsen zijn hier dus minder enthousiast over. Maar de robuste onderdelen zoals de 11-versnellingsnaaf van Shimano Deore XT en het optionele ABS-systeem voor extra veiligheid maken het gewicht meer dan goed.
Qua onderdelen en afwerking stelt de Nevo4 HS niet teleur. Gerenommeerde merken als Shimano, Bosch en Magura zorgen voor ongeëvenaarde kwaliteit. De Magura MT5 schijfremmen geven vol vertrouwen remkracht, de Schwalbe Big Ben Plus banden staan garant voor duurzaamheid en lekbestendigheid. Een verende voorvork is wellicht overbodig op vlakke wegen, maar kan zijn nut bewijzen bij oneffenheden of wisselend terrein. Een verende zadelpen voegt altijd extra comfort toe.
In vergelijking met andere middenmotoropties en de keuze voor lange afstanden, onderscheidt de Nevo4 HS zich door zijn grotere bereik en optionele ABS-systeem, waardoor het een topkeuze is voor rijders die op zoek zijn naar een comfortabele en veilige speed pedelec.

Prijs / kwaliteit achterwielmotor: Stromer ST3 SportÂ
De voordelen
- Krachtige 820W motor met 44Nm koppel voor uitstekende acceleratie en topsnelheid
- Lange-afstand 983Wh batterij voor verlengde ritten
- Hoogwaardige componenten van gerenommeerde merken
- Geïntegreerd ontwerp met Omni Interface voor een strakke en moderne uitstraling
- Sportieve rijpositie voor een meer boeiende ervaring
De nadelen
- Hogere prijs in vergelijking met de ST2 en sommige andere achterwielaandrijvingsopties
- Zwaarder gewicht van 29,5 kg
- Achterwielmotor biedt mogelijk niet zoveel grip en stabiliteit als een middenmotor
De Stromer is de sportwagen onder de speed pedelecs. Ze zijn mooi, sportief en stoer. Stomer heeft verschillende modellen. De ST2 is een perfect instapmodel, de ST3 is een betaalbaar premium model, de ST5 en ST7 vallen zeer duur uit maar zijn uitzonderlijke speed pedelecs.
Voor onze vergelijking kiezen we voor de Stromer ST3. Met een vermogen van maar liefst 820 Watt sprint de ST3 Sport in een mum van tijd naar de 45 km/u. De acceleratie is indrukwekkend, en nog beter bij de premium versies.
De sportieve rijpositie nodigt uit tot actief en dynamisch fietsen. Het maakt de rit boeiend. De Stomer ST3 is ideaal voor snel van en naar het werk te fietsen op harde platte wegen of fietssnelwegen. Onze gemiddelde snelheid lag rond de 35 km/u.
De accu van 983 Wh geeft de ST3 Sport een groot bereik. Afhankelijk van het terrein en rijgedrag perst u gemiddeld tot 80-120 kilometer uit één lading. Genoeg om met gemak de woon-werk afstand te overbruggen, zelfs als die wat verder ligt.
Qua uitrusting gaat Stromer voor kwaliteit. De ST3 Sport beschikt over krachtige hydraulische schijfremmen, comfortabele Schwalbe banden en een soepele Shimano versnellingsnaaf. Vering ontbreekt. Niet echt een absolute must, al wil je op de Belgische fietspaden misschien toch een zadelpenvering.
De strak gestroomlijnde ‘Omni Interface’ integreert het display en bedieningselementen in de bovenbuis. Zo behoudt de fiets zijn sportieve en moderne uitstraling. Met de ‘Daylight’ functie past de verlichting zich automatisch aan de omgevingslicht aan.
Ondanks de premium prijs, biedt de Stromer ST3 Sport een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Wie de beste performance zoekt in een speed pedelec met achterwielaandrijving, komt bij de ST3 Sport op de eerste plaats uit.
Beste all terrain achterwiel: Aska Speedpedelec
De voordelen
- Krachtige achterwielmotor met een piekvermogen van 1200 Watt en een piekkoppel van 40 Nm
- Lange-afstandsbatterij met een capaciteit van 950 Wh
- Geavanceerd veersysteem voor een comfortabele rit op diverse terreinen
- Ontworpen in België, voor vertrouwdheid met lokale wegen en infrastructuur
- Hoogwaardige onderdelen van gerenommeerde merken
De nadelen
- Gewicht niet gespecificeerd, wat de handling en wendbaarheid kan beïnvloeden
- Hogere prijs in vergelijking met sommige andere modellen
- Beperkte informatie over beschikbare accessoires en extra functies
Aska is een Belgische speed pedelec die concurreert met de populaire Stromers. Alle onderdelen komen uit Europa, heel wat wordt in België gedaan. Aska behoort tot het premium segment, het is echt een indrukwekkende machine.
Hoewel ze concurreren met Stromer is Aska heel anders dan het zweedse merk. De Aska richt zich op topprestaties en comfort op alle soorten ondergronden, ook off-road. Iets waar je met een stromer niet aan moet beginnen.
De Neodrives Z20RS Direct Drive achterwielmotor zorgt voor een acceleratie en een hoge topsnelheid. Ideaal voor sportieve fietsers die graag heuvels en onverharde paden trotseren. Het sportieve ontwerp maakt de fiets behendig op oneven ondergronden.
Hoewel de Stromer-modellen ook uitstekende prestaties leveren, heeft de Aska het voordeel dat hij in België is ontworpen door Belgen. Dit zorgt voor vertrouwdheid met de lokale wegen en infrastructuur. De Stromer daarentegen is ontworpen door Zweden, bekend om hun goede infrastructuur, maar mogelijk met minder kennis over specifiek Belgische wegen.
De Aska is zwaar in vergelijking met de concurrentie. Dit vooral voor de nodige stabiliteit en evenwicht. Met 34,2 kg wil je ook nooit zonder batterij vallen. Met 950 Wh heb je normaal wel genoeg voor extra lange trajecten.
Nog een groot voordeel tegenover de Stromer fietsen is het geavanceerde veersysteem. Deze speed pedelec is volledig geveerd, voor- en achteraan. Waar een stromer een wegbrommer is is de Aska een motorcross. Het zorgt voor een comfortabele rit op hobbelige ondergronden en off-road. De Aska is een veelzijdige speed pedelec, ook voor ontdekkingstochten buiten de stad. De vering is aanpasbaar aan individuele voorkeuren en omstandigheden.
Daarnaast beschikt de Aska Speedpedelec over hoogwaardige onderdelen van gerenommeerde merken. Qua fietsonderdelen en kwaliteit heeft de Aska Speedpedelec betrouwbare remmen, banden en een ketting van bekende merken. Het kader wordt in België gemaakt, hierdoor weet je ook dat je op kwaliteit kan rekenen.
Beste op de baan: Stromer ST5 ABS
De voordelen
- Krachtige achterwielmotor voor hoge topsnelheden en acceleratie
- Geïntegreerd ontwerp met hoogwaardige componenten van gerenommeerde merken\
- Geavanceerd ABS-remsysteem voor verbeterde veiligheid
- Grote accucapaciteit voor een groter bereik
- Sportieve rijpositie voor een meer boeiende ervaring
De nadelen
- Zwaarder dan sommige andere speed pedelecs
- Achterwielmotor biedt mogelijk niet zoveel grip en stabiliteit als middenmotoropties
- Ophanging is mogelijk niet ideaal voor ruiger terrein
Naast de ST3 heeft Stromer een nog betere modellen, de ST5 ABS en de ST7. Omdat de laatste echt te duur is richten we ons hier op de vernieuwde ST5, een speed pedelec van absolute topklasse.
Deze elektrische wegfiets is ontworpen voor fietsers die waarde hechten aan prestaties, kwaliteit en stijl. De krachtige achterwielmotor van SYNO Sport zorgt voor een directe krachtsoverbrenging, resulterend in een snelle acceleratie en hoge topsnelheid. Dit maakt de ST5 ABS uitermate geschikt voor sportief rijden op een plat wegdek.
Het opvallende ontwerp geeft de ST5 ABS een stoere en sportieve uitstraling. Het geavanceerde ABS-remsysteem voorkomt effectief wielblokkering bij hard remmen of bij het glijden, een belangrijk pluspunt dat helpt om de hoge aankoopprijs te verklaren.
Met een gewicht van 29,5 kg is de ST5 ABS aan de zware kant. Dit komt door de grote 983 Wh accu en de kwaliteitsonderdelen, maar is ook nodig voor de stabiliteit bij hoge snelheden. Het bereik is indrukwekkend: 50 tot 180 km, afhankelijk van omstandigheden. Genoeg actieradius dus voor lange ritten.
De onderdelen zijn stuk voor stuk van uitstekende kwaliteit, met topremmen, banden en aandrijflijn. Logisch ook voor deze prijs, de ST5 kost momenteel rond de 10.000 euro. De vering is wel niet ideaal voor ruiger terrein. De ST5 is ontworpen voor vlakke wegen. Rijders die vaak hobbels of gevarieerd terrein tegenkomen, willen misschien een model zoals de Aska met geavanceerdere ophangingsopties, of kiezen voor een zadelpenoptie om het comfort te verbeteren.
De ST5 ABS beschikt over enkele handige extra’s zoals de Omni Interface voor eenvoudige fietsinstellingen en ingebouwde verlichting voor meer zichtbaarheid.
Beste met lage opstap: Klever Y Gala 45Â
De voordelen
- Comfortabele en rechtopstaande zitpositie
- Gemakkelijk verwijderbare batterij voor handig opladen
- Motorslot voor extra beveiliging
- Breed bereik van 40-160 km
- Hoogwaardige onderdelen van gerenommeerde merken
De nadelen
- Zwaarder dan sommige andere modellen met 30,2 kg
- Achterwielaandrijving biedt mogelijk niet zoveel grip en stabiliteit als een middenmotor
- Ophanging is mogelijk niet geschikt voor alle terreinen
De Klever Y Gala 45 is een comfortabele speed pedelec die je moeiteloos door het verkeer loodst. Dankzij het lage instapframe stap je er zo op en af, ideaal voor wie wat minder mobiel is.
De krachtige BIACTRON achterwielmotor brengt je moeiteloos aan 45 km/u, perfect voor de stad en ontspannen ritten. Een middenmotor zoals bij de Gazelle N°1 zorgt weliswaar voor betere stabiliteit, maar de achterwielaandrijving van de Klever Y Gala 45 volstaat prima voor vlakke wegen.
Met een gewicht van 30 kg is hij wel wat zwaarder dan sommige concurrenten. Hierdoor is de fiets wel goed, stabiel ook aan hogere snelheden.Ook de grote batterij weegt enkele kilo’s. Je kunt kiezen tussen accu’s van 850 of 1200 Wh, goed voor een actieradius van 100 tot 160 km.
De onderdelen zijn stuk voor stuk van uitstekende kwaliteit. De hydraulische schijfremmen zorgen voor kordate remkracht en de iets bredere Schwalbe banden absorberen oneffenheden in het wegdek. Een riemaandrijving is weliswaar onderhoudsvriendelijker dan de traditionele ketting, maar geen must. En hoewel vering ontbreekt, rijdt de Klever Y Gala 45 comfortabel op een plat wegdek.
Handig zijn de eenvoudig te verwijderen accu, het motorslot en de geïntegreerde verlichting. Kleinigheden die het leven met de speed pedelec makkelijker maken.
Beste Lange Afstand: Klever X Pinion 45
De voordelen
- Uitzonderlijk bereik tot 160 km met de 1200 Wh batterijoptie
- Hoogwaardige onderdelen, inclusief Pinion C1.9XR versnellingsbak en Gates CDX riemaandrijving
- Sportief ontwerp en rijpositie voor een agressievere en responsievere rit
- Achterwielmotor zorgt voor krachtige acceleratie en topsnelheid
- Eenvoudig verwijderbare batterij voor gemakkelijk opladen
- Voorvering voor extra comfort op oneffen terrein
De nadelen
- Zwaarder dan sommige andere modellen met 30,9 kg, deels door de 7 kg batterij
- Mogelijk minder stabiel en gripvol dan modellen met middenmotor
De Klever X Pinion 45 is een indrukwekkende speed pedelec, speciaal door de lange afstand batterij en de hoge draagcapaciteit. De combinatie van voorvering en krachtige achterwielmotor zorgt voor comfort en responsiviteit, ideaal voor wie houdt van uitdagende ritten.
Een van de opvallendste troeven is het bereik. Met de 850 Wh of zelfs 1200 Wh accu haalt de fiets indrukwekkende afstanden, tot wel 160 km afhankelijk van omstandigheden. Lange woon-werk ritten, uitgestrekte fiets tochten of zelfs meerdaagse trips.
De kwalitatieve achterwielmotor, een Klever BIACTRON V2, levert voldoende acceleratie en een topsnelheid van 45 km/u. Het is iets minder krachtig en sportief als de Stromers, maar dit kan ook een voordeel zijn. De rechtere houding is comfortabel, vooral bij lange afstanden.
Met 30,9 kg is de fiets aan de zwaardere kant, maar hierdoor is hij stabiel en geschikt voor zwaardere mensen tot 150 kg. Ook een speed pedelec voor grote mensen tot 205 cm. Topkwaliteit is aanwezig met de soepele Pinion C1.9XR versnelling en Gates CDX riem, strak en stevig frame.
Ook de rest van de onderdelen zijn in orde: krachtige hydraulische schijfremmen, duurzame banden, comfortabele voorvering voor allerlei wegtypes. De gemakkelijk verwijderbare accu is handig voor thuis opladen. Het design is gestroomlijnd en visueel aantrekkelijk.
Tot zover onze vergelijking van de beste speed pedelecs van 2023. We geven hier voorkeur aan kwaliteit en veiligheid maar kijken uiteraard ook naar goede betaalbare speed pedelecs. Hieronder gaan we nog iets verder in op de verschillende onderdelen. En vergelijken we de bovenstaande pedelecs op basis van hun onderdelen.

De beste speed pedelecs volledig vergeleken
We vergelijken en testen deze speed pedelecs zoveel mogelijk. De nieuwe modellen blijven komen, en ook de technologie staat niet stil. Er zijn heel wat onderdelen, technologie en kwalitatieve punten waar je speed pedelecs op kan vergelijken. We bespreken deze uitgebreid in onze speed pedelec koopgids. Hier in dit artikel gaan we dieper in op deze factoren voor de bovenstaande modellen.
Ontwerp, rijstijl en comfort
Het ontwerp van een Speed Pedelec kan een grote invloed hebben op de rijstijl. Sommige modellen, zoals de Stromer en de Aska, hebben een sportieve geometrie die een licht gebogen houding bevordert voor meer snelheid en efficiëntie.
Anderen, zoals de Klever Y Gala 45 en de Gazelle N°1, hebben een meer rechtopstaande zitpositie die comfort tijdens lange ritten benadrukt. De Supercharger 2 GT Touring HS en de Riese & Müller Nevo4 HS hebben een ontwerp dat een balans biedt tussen sportiviteit en comfort.
Gewicht van de speed pedelec
Voor een speed pedelec kan een zwaarder kader een voordeel zijn. Meer grip, stabiliteit, betere handling,… Je zal niet (vaak) zonder elektrische ondersteuning fietsen dus het hybride-fietsen argument valt weg. Een zware pedelec is steviger en heeft meer draagcapaciteit, maar zal ook meer batterij gebruiken dan een lichte speed pedelec.
- Lichtere pedelecs zoals de Stromer ST3 Sport (26,3 kg) en de Klever Y Gala 45 (27,5 kg) zijn gemakkelijker te manoeuvreren en kunnen verder rijden op een enkele lading.
- Zwaardere modellen zoals de Klever N Pinion 45 en de Klever X Pinion 45 (beide 31,5 kg) kunnen stabieler aanvoelen, vooral bij hogere snelheden.
- De Stromer modellen wegen ongeveer 29,5 kg, terwijl de Klever modellen variëren van 30,2 kg tot 30,9 kg.
- Het gewicht van de Gazelle N°1 625 Wh is iets lager met 26,1 kg.
Keuze en positie van de motor
De keuze en positie van de motor kan een grote invloed hebben op de prestaties en het gevoel van een Speed Pedelec. Voor dit soort elektrische fiets is er keuze tussen midden- en achterwielmotors. Een voorwielmotor op een speed pedelec hebben we nog niet gezien. Het concept van Vanmoof met voor- en achterwielaandrijving lijkt ondertussen opgedoekt.
Modellen zoals de Stromers, Klever en de Aska gebruiken een krachtige SYNO Drive II of Bafang motor die in het achterwiel is geplaatst voor extra acceleratie en een hoge topsnelheid.
Anderen, zoals de Supercharger 2 GT Touring HS en de Riese & Müller Nevo4 HS, gebruiken een krachtige Bosch Performance Line Speed motor (85 nm) middenmotor voor een evenwichtige gewichtsverdeling en een natuurlijk rijgevoel.

Batterijopties en bereik
De capaciteit van de batterij en het bereik dat het biedt, is een belangrijke overweging bij het kiezen van een Speed Pedelec. Meeste mensen kopen een speed pedelec voor woon-werk, als alternatief voor de auto. Dan moet je ook wel zeker zijn dat de fiets je traject kan doen.
- Modellen zoals de Stromer ST5 ABS en de Klever N Pinion 45 bieden een groot bereik van 60-180 km en 60-120 km respectievelijk, dankzij hun grote batterijcapaciteit van 983Wh en 850Wh.
- Anderen, zoals de Klever Y Gala 45, hebben een kleinere batterij van 570Wh maar bieden nog steeds een respectabel bereik van 60-80 km.
Hou er rekening mee dat deze vermeldingen van kilometers vaak op de eco-stand is. Rij je altijd op de hoogste snelheid dan zal het bereik lage liggen.
Bouwkwaliteit en de kwaliteit van onderdelen
De kwaliteit van de onderdelen kan een grote invloed hebben op de prestaties en duurzaamheid van de fiets. Alle modellen in deze speed pedelec vergelijking zijn uitgerust met hoogwaardige onderdelen van gerenommeerde merken.
- Aan hoge snelheden heb je nood aan betere remmen. Schijfremmen maken gebruik van pistons, hoe meer pistons hoe harder de remkracht. Daarnaast speelt het materiaal een rol in de duurzaamheid. En tegenwoordig heb je ook al ABS op speed pedelecs.
- De vering varieert van basismodellen tot geavanceerde systemen met instelbare veervoorspanning en rebound.
- Ook banden zijn belangrijk. Je kan ze altijd vervangen als nodig, maar voor de juiste grip op de juiste ondergrond heb je de juiste banden nodig.
- Minder belangrijk is de verlichting, al letten we hier wel op bij het vergelijken. Goede verlichting is een must, maar je kan altijd een extra fietslicht toevoegen als nodig. Ook achteraan raden we een extra licht of twee aan.
Modellen zoals de Stromer ST5 en de Riese & Müller Nevo4 HS zijn uitgerust met hoogwaardige onderdelen zoals hydraulische schijfremmen, hoogwaardige versnellingssystemen en geavanceerde verlichtingssystemen. Als kers op de taart heeft de ST5 ook ABS. Dit is geen must maar biedt minder kans op uitglijden.
Anderen, zoals de Klever N Pinion 45 en de Klever X Pinion 45, bieden ook een hoge kwaliteit van onderdelen, maar kunnen op sommige gebieden compromissen sluiten om de kosten te drukken.
Merken zoals Riese & Müller, Aska of Stromer maken premium speed pedelecs. Hier kan je topkwaliteit verwachten, maar ook een hoge aankoopprijs. De andere merken richten zich meer op betaalbare speed pedelecs voor het grotere publiek.