In dit artikel nemen we je mee in een gedetailleerde verkenning van de beste zadelpenveringsopties. Een lastige taak, want misschien ben je op zoek naar eentje geschikt voor een mountainbike, terwijl een ander een elektrische fiets berijdt en weer iemand anders liever op een speedpedelec of een bakfiets zit. Zo uiteenlopend als onze lezers, zo divers zijn ook de beschikbare opties. Houd dit dus in gedachten terwijl je dit artikel doorneemt.
Onze doelstelling is om je zo goed mogelijk te adviseren over welke zadelpenvering geschikt zou kunnen zijn voor jouw specifieke situatie. Ook je budget is natuurlijk een belangrijke factor: je kunt al een extra zadelpenvering kopen vanaf 15 euro, maar sommige modellen kunnen kosten oplopen tot 300-400 euro.
We organiseren deze zadelpenveringen ook naar prijsklasse. Daarbij geldt – uiteraard – dat de beste zadelpenveringen (doorgaans ook duurste) bovenaan de lijst te vinden zijn.
De beste zadelpenvering van 2024
- Beste verende zadelpen (premium): Kinekt 3.1
- Beste elastomeer zadelpen (premium): Cane Creek Thudbuster ST (of LT)
- Goede prijs/kwaliteit zadelpen: Shulz G.2
- Zadelpenvering onder 100 euro: Suntour SP12-NCX
- Zadelpenvering voor sportief gebruik: BBB BSP-42 actionpost
- Goedkope zadelpenvering: Red Cycling products Raddozer
Deze lijst werd opgesteld op basis van testen en observaties. We hebben niet elk model op dezelfde manier kunnen vergelijken, daarom doen we ook extra onderzoek naar gebruikservaringen om deze lijst te vervolledigen.
Onderin het artikel gaan we nog iets dieper in op de vergelijking en hoe je moet kiezen.
Wat goed is:
- Vermindert aanzienlijk trillingen en stoten, waardoor het comfort tijdens lange ritten toeneemt.
- Verstelbare veerkracht maakt het geschikt voor rijders van verschillende gewichten.
- Duurzame constructie met carbonvezel, wat het een lichtgewicht optie maakt.
- Gemakkelijk te installeren en af te stellen met de meegeleverde veren voor verschillende gewichtsklassen.
- Compatibel met diverse fietsen, waaronder racefietsen, gravelbikes, en mountainbikes.
- Biedt een soepele rijervaring, zelfs op de meest ruwe terreinen.
- Verhoogt de tractie en controle door de verbeterde verbinding met de grond.
Wat minder is:
- Aan de prijzige kant in vergelijking met traditionele zadelpennen.
- Kan als zwaar worden ervaren door sommige gebruikers, vooral in vergelijking met niet-geveerde zadelpennen.
- Mogelijk niet geschikt voor zeer zware rijders (>250 lbs / 113 kg) zonder de aankomende update van het ontwerp.
- Kan enige geluiden ontwikkelen na langdurig gebruik zonder regelmatig onderhoud.
- Ook een premium zadelpenvering met hoge aankoopprijs als gevolg.
De Kinekt 3.1 zadelpen, ontworpen door Cirrus Cycles, is een geavanceerde oplossing voor fietsers die streven naar een comfortabelere rijervaring, vooral op ruw terrein.
Door ruw terrein te zeggen bedoelen we niet dat dit enkel voor gravel of mtb is. Ook hoge snelheden, zoals op de speed pedelec, waar schokken veel harder gevoeld worden is zo’n premium zadelpenvering waardevol. We hebben de Kinekt 3.1 bijna 100 kilometer lang kunnen testen en gebruiken. De veerkwaliteit en aanpassingen zijn een groot voordeel tegenover goedkope varianten.
Voor vele mensen zal een iets simpelere elastomeer zadelvering voldoende zijn. Wil je echt dat stapje meer dan raden we de Kinekt 3.1 aan. Door de aankoopprijs zal die niet voor iedereen zijn, rij je een plat traject dan heb je dit ook niet nodig in onze mening.
De Kinekt 3.1 is beschikbaar in verschillende maten en is aanpasbaar met verschillende veren om zo het gewicht en de rijstijl van de fietser te accommoderen.
Deze zadelpen maakt gebruik van carbonvezel, licht maar ook sterk en stijf. Hierdoor blijft het een goed alternatief voor gewichtsbewuste rijders, zeg maar wielrenners of gravelbikes. Maar ook op een speed pedelec zien we dit als een goede keuze.
De mogelijkheid om de veerkracht aan te passen, verzekert dat rijders van verschillende gewichtsklassen een op maat gemaakte rijervaring kunnen genieten.
Belangrijkste specificaties:
- Gewicht: 471 g
- Veerelementen: Beschikbaar met 6 veren, aanpasbaar voor fietsers van 25 kg tot 108 kg
- Maximaal rijdersgewicht: Aanpasbaar voor 25 kg tot 108 kg
- Stapelhoogte: Niet vermeld
- Reisafstand: 0 – 35 mm
- Offset: Shims beschikbaar voor diameters groter dan 27.2 mm
- Lengte: 330 mm of 380 mm
- Buisdiameter: 27,2 mm of 31,6 mm (met een dikte-adapter)
- Materiaal: Carbon Fiber met RVS hardware en Igus bussen.
Thudbuster ST
Premium zadelpenvering aan een iets hoger budget – onder € 250
Wat goed is:
- Vermindert effectief de impact van oneffenheden op de weg.
- Het parallelogramontwerp behoudt de afstand tussen zadel en pedaal tijdens het rijden.
- Inclusief drie verschillende elastomeren om aan te passen aan verschillende rijdersgewichten.
- Volledig stil tijdens het gebruik.
- Biedt twee verschillende reisafstanden voor aanpassing.
- Geschikt voor fietsreizen en tandemgebruik.
- Verhoogt het comfort aanzienlijk op gravelwegen en ruw terrein.
- Kan concurreren met de beste zadelpenvering.
Wat minder is:
- Vereist aanpassing van de rijstijl om op en neer bobben tijdens het trappen te vermijden.
- Niet de lichtste zadelpen op de markt.
- Minder aanpassingsopties dan hoogste topsegment
De Thudbuster ST van Cane Creek is een geavanceerde zadelpen aan een (hoger dan) gemiddelde prijs. Ben je op zoek naar prijs / kwaliteit, maar toch binnen een gamma van verhoogde kwaliteit dan klop je hier aan de juiste deur.
Thudbuster LT is ook echt goed. Die staat op onze Multicharger. Ontworpen voor ruiger terrein met zijn langere veerweg, wat zorgt voor meer comfort op echt slechte wegen of trails. Het is ideaal voor bikepacking of mountainbiken waar de ondergrond consistent ruw is.
Dit product gebruikt ook een parallelogramontwerp, waardoor schokken en trillingen effectief worden geabsorbeerd zonder de afstand tussen het zadel en de pedalen te beïnvloeden. Dit zorgt voor een soepelere rijervaring, vooral op ongelijk terrein, waar traditionele zadelpennen tekortschieten. Ga jij soms wat offroad, of heb je een fiets zonder vering dan zal dit dienen.
De Thudbuster ST is uitgerust met een systeem van verwisselbare elastomeren, die kunnen worden aangepast aan het gewicht van de rijder. Met twee beschikbare reisopties, biedt het zowel subtiele als meer merkbare demping, afhankelijk van de voorkeur van de gebruiker.
Het is vervaardigd uit duurzame materialen, zoals gesmeed legering en hard geanodiseerd aluminium, die zorgen voor zowel sterkte als duurzaamheid. Aluminium is ook bestend tegen corrosie, zo heb je een voordeel tegenover stalen varianten.
Het is volledig stil in gebruik, wat bijdraagt aan een rustige en comfortabele rit. Het is ook bijzonder geschikt voor lange afstanden, bikepacking, en tandemfietsen waar comfort van cruciaal belang is.
Een kleine grappige anekdote, ik weet dat mijn zadelpenvering goed werkt, omdat wanneer ik over kasseien, veldwegen of bospaden schuur, ik vooral mijn kind hoor dat achterop het bagagerek zit zonder deze extra vering. “Stop, teveel, hobbels, trager, trager”!
Er zijn ook nadelen. Het is zeker geen goedkope zadelpenvering. Daarnaast is het geen lichtgewicht optie, wat een overweging kan zijn voor rijders die hun fiets zo licht mogelijk willen houden. Voor echte gewichtsbewuste fietsers, of zware gravel / mountainbikers lijkt een premium zadelpen nog een betere optie.
Met een prijs rond de 150 euro, valt de Thudbuster ST in het verhoogde prijssegment, vergelijkbaar met de BBB of Kinekt 2.1 maar niet even hoog als de absolute premium zadelpenvering. Met alle voordelen en de hoge kwaliteit is dit een schappelijke prijs om je comfort aanzienlijk te verhogen. Het blijft een aankoop, maar wel één die waardevol is.
Belangrijkste specificaties voor de Thudbuster ST:
- Materiaal: Gesmeed aluminium.
- Ontwerp: Parallele koppeling.
- Reisafstand: Ongeveer 50 mm.
- Achterwaartse offset: 0 mm (ongewogen).
- Totale lengte: Beschikbaar in lengtes van 345 mm voor de diameter van 27,2 mm en 375 mm voor de diameters 30,9/31,6 mm.
- Minimale inbrengdiepte: Niet gespecificeerd in de bronnen.
- Gewicht: Circa 580 g voor de G4 versie volgens bepaalde specificaties.
Let op dat deze specificaties kunnen variëren afhankelijk van het specifieke model en de versie van de Thudbuster ST die je bekijkt.
Schulz G.2
Onze keuze op basis van prijs / kwaliteit
Wat goed is:
- Biedt maximaal comfort door aanpassing aan verschillende rijdersgewichten.
- Progressieve vering en parallelle koppelingstechnologie
- Lage stapelhoogte en slank ontwerp
- Hoge veercomfort en gevoelige respons
- Hoge kwaliteit AL-6066-T6 aluminium, 3D gesmeed voor extra sterkte.
- Beschikbaar in verschillende diameters en lengtes, past op veel fietsen.
- Eenvoudig te vervangen veerelementen
- Beschikbare accessoires zoals modderbescherming.
Wat minder is:
- Oogt groot en bulky onder het zadel
- Startprijs van €139,95 maakt het een dure zadelpenvering.
- Verlaagde demping in koude omstandigheden.
- Gewicht van 590 g zwaarder dan gemiddeld (belangrijk voor racefietsen)
De Schulz G.2 is ontworpen met een unieke combinatie van progressieve vering en parallelle koppelingstechnologie, waardoor het een uitzonderlijke keuze is voor zowel e-bikes als conventionele fietsen.
Het is een premium zadelpenvering en dus ook niet goedkoop. Door de hoge kwaliteit is het ook geschikt voor zware fietsers, deze veer kan tot 150 kg aan en biedt heel wat comfort.
De zadelpen biedt aanpasbare veerelementen in 5 verschillende hardheidsniveaus, waardoor rijders de veerrespons kunnen afstemmen op hun gewicht en rijstijl. De lage stapelhoogte en het slanke ontwerp maken het niet alleen esthetisch aantrekkelijk maar ook functioneel in gebruik.
De G.2 bevindt zich in het hogere prijssegment voor verende zadelpennen, wat weerspiegelt in de kwaliteit en de aangeboden functies. Ook op hoge snelheden is deze gunstig. Ellio bijvoorbeeld biedt deze Schultz G.2 aan als optie. De Kinekt 3.1 is nog wat beter, die konden we testen op de review van de Ellio Max.
Het is een investering in rijcomfort en prestaties, vooral voor enthousiaste fietsers of degenen die regelmatig op gevarieerd terrein rijden. Een fiets met vering in de vork of het kader is veel duurder dan ééntje zonder vering. Met een vijfde van deze kost kan je je comfort aanzienlijk verbeteren. Een zadelpenvering is duur, maar een kapotte rug ook.
De Schulz G.2 onderscheidt zich als een premium verende zadelpen die een aanzienlijke upgrade biedt in termen van comfort en prestaties.
Belangrijkste specificaties:
- Gewicht: Vanaf ongeveer 590 g (voor Ø 27,2 / 350 mm)
- Veerelementen: In 5 verschillende hardheidsniveaus, gemakkelijk te vervangen
- Maximaal rijdersgewicht: 150 kg
- Stapelhoogte: Ongeveer 99 mm
- Reisafstand: Ongeveer 30 mm
- Offset: Ongeveer 17 mm
- Lengte: 350 – 450 mm (kan op maat worden gesneden)
- Buisdiameter: 26,4 – 34,9 mm
- Materiaal: AL-6066-T6, 3D gesmeed.
Suntour SP12-NCX
De beste verende zadelpen voor dagelijks gebruik onder de 100 euro
Wat goed is:
- Absorbeert effectief kleine en grote hobbels.
- Uitgerust met roestvrije stalen bussen en een parallelogram ontwerp dat de zithoogte consistent houdt.
- Geschikt voor rijders tussen 65-95 kg met aanpasbare veerspanning.
- ompatibel met zadels met 7×7 mm ronde rails, beschikbaar in diverse diameters en lengtes.
- Goede prijs / kwaliteit optie
- Minimale inspanning vereist voor montage en aanpassingen.
- Beschikbaarheid van extra veerelementen en beschermers voor verdere aanpassing en bescherming.
Wat minder is:
- De zadelhoek kan niet nauwkeurig worden afgesteld vanwege de ruw gesneden klem.
- Verhoogt de minimale zitpositie, wat een aandachtspunt kan zijn voor kortere rijders.
In de zitcomforttest van het Duitse tijdschrift RADtouren Genuss Spezial 2020 scoorde de Suntour SP12-NCX (27.2/350) 33 punten en een cijfer van 1.8. De feedback benadrukt dat de zadelpen de rijder comfortabel over ruwe stukken draagt, met een snelle reset van de veer, maar met een goed geabsorbeerde rebound snelheid.
De Suntour SP12-NCX is een populaire keuze onder e-bike rijders. Het is een uitstekende optie voor die dat naar een goede prijs / kwaliteit zadelpenvering zoeken. Niet de beste, maar ver van de slecht.
De Suntour SP12-NCX is gemaakt van aluminium, wat zorgt voor zowel sterkte als lichtheid. De zadelpen maakt gebruik van een parallel linkage ontwerp met een roestvrijstalen bus, wat bijdraagt aan de duurzaamheid en de soepele werking ervan.
Het belangrijkste voordeel (naast prijs) is de reisafstand van ongeveer 48 mm. De zadelpen biedt ook een achterwaartse offset van ongeveer 25 mm en een totale lengte van 350 mm of 400 mm, afhankelijk van de variant.
De minimale inbrengdiepte is vastgesteld op 65 mm, wat zorgt voor een veilige montage. Het gewicht voor de Ø 27,2 mm variant is ongeveer 779 g, wat redelijk is voor een suspension seatpost.
Belangrijkste specificaties:
- Materiaal: Aluminium
- Ontwerp: Parallelle koppeling
- Reisafstand: Ongeveer 48 mm
- Achterwaartse offset: Ongeveer 25 mm
- Totale lengte: 350 / 400 mm
- Minimale inbrengdiepte: 65 mm
- Gewicht: Circa 779 g voor Ø 27,2 mm model
Kort gezegd, iets minder dan topmodellen maar toch heel goed voor de algemene dagelijkse fietser.
BBB ActionPost BSP-42
Een goed kwalitatief alternatief onder de 100 euro
Wat goed is:
- Parallelogramvering voor meer comfort tijdens het rijden.
- Absorbeert schokken en trillingen, ideaal voor ruige wegen.
- Inclusief 3 verwisselbare elastomeren voor gewichtsaanpassing van de rijder.
- Geschikt voor e-bikes, wat de veelzijdigheid vergroot.
- Lichtgewicht en stabiele aluminium constructie.
- Eenvoudige aanpassing met een enkele bout.
- Beschikbaar in diverse diameters voor verschillende fietsframes.
Wat minder is:
- Hogere prijsklasse
De BBB ActionPost BSP-42 is een waardig alternatief voor dat net onder het gamma van Kinekt en Schultz ligt. Dit model gebruikt een parallelogramveringssysteem dat schokken en trillingen effectief absorbeert. De zadelpen is vervaardigd uit aluminium (6061 T6), bekend om zijn lichtheid en stabiliteit, wat bijdraagt aan een plezierige rijervaring zonder gewichtstoename.
De BSP-42 komt met drie verwisselbare elastomeren, waardoor gebruikers de vering kunnen aanpassen aan hun gewicht. De zadelpen is ook geschikt voor elektrische fietsen.
Het product is beschikbaar in verschillende diameters (27.2 mm, 30.9 mm, en 31.6 mm) en met een lengte van 400 mm, wat zorgt voor een goede pasvorm op diverse fietsframes. De setback van 20 mm helpt bij het vinden van de ideale zitpositie, wat belangrijk is voor lange ritten en het vermijden van ongemak of blessures.
Het nadeel is dat deze zadelpenvering niet dezelfde gecontroleerde vering biedt dan de topmodellen. In vergelijking met andere elastomeer vering, ligt de prijs van de BBB ActionPost BSP-42 hoger.
Belangrijkste specificaties:
- Type: Verende zadelpen
- Materiaal: Aluminium
- Diameter: Beschikbaar in 27,2 mm, 30,9 mm, en 31,6 mm
- Offset: 20 mm
- Maximale belasting: Niet specifiek vermeld, maar ontworpen voor optimalisatie met extra elastomeren voor het gewicht van de rijder
- Veer systeem: Elastomeer
- Doel: Geschikt voor alle soorten fietsen, inclusief E-bikes, MTB, weg, en touring.
- Lengte: 400 mm
- Gewicht: Ca. 495g voor 27.2mm, 489g voor 30.9mm, en 500g voor 31.6mm diameter.
Red Cycling Products Raddozer
Een goedkopere optie voor zadelvering – onder 50 euro
Wat goed is:
- dempt effectief trillingen en oneffenheden van kasseien of grindwegen.
- Door de demping kun je meer kilometers afleggen met meer comfort.
- Specifiek ontworpen voor mountainbikes.
- Gemaakt van aluminium, wat zorgt voor zowel sterkte als lichtheid.
- Eenvoudige installatie.
- Met een offset van 17 mm en een diameter van 27,2 mm (ook beschikbaar in 31,6 mm), biedt het flexibiliteit voor verschillende fietsinstellingen.
Wat minder is:
- Hoewel veelzijdig, is het het meest effectief binnen een specifiek gewichtsbereik (70-90kg).
- Minder duurzaam dan premium modellen
- Minder diepe vering dan de beste zadelpenvering
De Red Cycling Products Raddozer verende zadelpen biedt een betaalbare oplossing voor fietsers die op zoek zijn naar meer comfort. Vergeleken met premium zadelpennen zoals de Kinekt 2.1 en de Redshift ShockStop, positioneert de Raddozer zich als een meer budgetvriendelijke optie.
De Kinekt 2.1, bijvoorbeeld, staat bekend om zijn uiterst effectieve demping dankzij de combinatie van twee veren die een frictievrije verticale beweging van 35mm mogelijk maken, met de mogelijkheid om de vering aan te passen aan het gewicht van de rijder en persoonlijke voorkeur.
De Redshift ShockStop, anderzijds, biedt een interne veerdemping met een beloofde 35mm aan instelbare vering. Dit ontwerp is gericht op het efficiënt absorberen van schokken zonder veel energieverlies tijdens het fietsen, vooral merkbaar bij klimmen of op vlakkere wegen.
Deze goedkopere Raddozer, hoewel het misschien niet dezelfde geavanceerde aanpassingsmogelijkheden of hetzelfde niveau van demping biedt als deze duurdere modellen, biedt het toch significante verbeteringen in comfort en vermoeidheidsreductie voor een fractie van de prijs.
Dit maakt het een uitstekende keuze voor fietsers met een beperkter budget die toch willen genieten van de voordelen van een goede verende zadelpen.
In termen van prijssegment, positioneert de Raddozer zich aanzienlijk lager dan de premium opties zoals de Kinekt en de Redshift, die respectievelijk rond de 150 tot 250 euro geprijsd zijn,. De lagere prijs van de Raddozer (25 euro) maakt het een toegankelijke optie voor een breder publiek dat zoekt naar verbeterd rijcomfort ezonder een aanzienlijke investering.
Belangrijkste specificaties:
- Type: Verende zadelpen
- Materiaal: Aluminium
- Diameter: Beschikbaar in 27,2 mm en 31,6 mm
- Offset: 17 mm
- Maximale belasting: 130 kg
- Veer systeem: Elastomeer
- Doel: Mountainbike (MTB)
- Lengte: 350 mm.
Zadelpenveringen uitgebreider vergelijken
Bij het vergelijken van zadelpenvering moeten verschillende aspecten in overweging worden genomen. Er zijn allereerst verschillende soorten zadelpenvering, wat een deel van het grote prijsverschil verklaart. Op basis hiervan kun je al een initiële keuze maken, aangezien sommige types beter geschikt zijn voor bepaalde routes of trajecten.
Daarnaast moet er rekening worden gehouden met de veerweg voor belasting, het ontwerp en de gebruikte materialen, alsook de uiteindelijke demping van de schokken. Als fietser wil je wellicht ook een bepaalde mate van aanpasbaarheid en uiteraard dient de zadelpenvering eenvoudig te installeren zijn. Het laatste cruciale punt om in acht te nemen, is of deze compatibel is met jouw fiets.
Al deze punten worden uitgebreid toegelicht in onze koopgids om de juiste zadelpenvering te kiezen. In dit artikel richten we ons voornamelijk op de producten zelf. En hoewel er veel zadelpenveringen op de markt zijn, hebben wij een selectie gemaakt voor deze lijst. Dat betekent niet dat andere opties per definitie tekortschieten. Er zijn zadelpenveringen die technisch uitmuntend zijn, maar misschien net iets te prijzig of zeer specifiek in hun toepassing.
We raden aan om altijd aanvullend onderzoek te doen, een bezoek te brengen aan de fietsenwinkel en indien mogelijk een paar verschillende zadelpenveringen uit te proberen. Hieronder volgt nog een lijst met toppers die we niet hebben opgenomen in deze selectie.
Goede zadelpenvering merken
Cane Creek Thudbuster LT vs. ST
- Thudbuster LT is ontworpen voor ruiger terrein met zijn langere veerweg, wat zorgt voor meer comfort op echt slechte wegen of trails. Het is ideaal voor bikepacking of mountainbiken waar de ondergrond consistent ruw is.
- Thudbuster ST heeft een kortere veerweg, waardoor het beter geschikt is voor lichter terrein of voor fietsers die een subtielere demping wensen. Het is een goede middenweg voor diegenen die tussen puur racegebruik en off-road avonturen zitten.
Cirrus Cycles Kinekt
- Kinekt onderscheidt zich met een instelbare veerkracht en dubbele veerconstructie, waardoor het extreem aanpasbaar is voor gewicht en rijstijl. Het is uniek in zijn vermogen om zeer nauwkeurig te worden afgesteld, waardoor het ideaal is voor rijders die hun rit willen finetunen voor maximaal comfort.
Redshift ShockStop
- ShockStop biedt een interne veerconstructie die ontworpen is om schokken en trillingen effectief te absorberen zonder veel beweging of energieverlies tijdens het trappen. Het is vooral gewaardeerd op gemengd terrein, waar het behoud van efficiëntie even belangrijk is als comfort.
SR Suntour NCX
- NCX is geprezen om zijn duurzaamheid en goede prestatie tegen een betaalbare prijs, waardoor het een uitstekende keuze is voor dagelijks woon-werkverkeer en toerfietsen. Hoewel het misschien niet de fijnafstemming van duurdere modellen biedt, levert het betrouwbare comfort voor een breed scala aan fietsers.
by.Schulz G.2
- G.2 varieert in veerwegopties (LT voor langere veerweg en ST voor kortere veerweg) en veersterktes, waardoor het geschikt is voor bijna elke rijder en elke situatie. Het onderscheidt zich door zijn veelzijdigheid en het brede scala aan beschikbare maten, waardoor het compatibel is met bijna elke fiets.
PNW Coast Suspension Dropper
- Uniek aan PNW Coast is de combinatie van een dropper post functionaliteit met vering, waardoor rijders zowel de voordelen van hoogteverstelling als schokdemping krijgen. Dit maakt het bijzonder geschikt voor technisch terrein waar aanpassing van de zadelhoogte cruciaal is voor controle en comfort.
Onze mening over zadelpenvering
Het belang van zadelpenvering – én stuurpenvering – wordt relatief vaak onderschat. Het kan dan wel een kostelijk element zijn, maar het is tegelijkertijd een cruciale factor voor je rijcomfort en het welzijn van je rug. Een goede vering voorkomt blessures, maakt het fietsen aangenamer en vangt schokken adequaat op. Kortom, een goede vering is geen luxe, maar een noodzakelijkheid.
Binnen de markt van elektrische fietsen, bakfietsen en speedpedelecs zien we helaas vaak dat fabrikanten besparen op de vering. Ze gaan ervan uit dat de infrastructuur zal verbeteren en dat een goede route essentieel is. Echter, voor jou als consument resulteert dit in minder comfort op de huidige wegen.
Hoewel vering noodzakelijk is, kan te veel vering ook tot blessures leiden. Het is dus van belang om zadelpenvering te hebben die kwalitatief is, de schokken goed opvangt en het comfort verhoogt zonder het risico op langdurige blessures te verhogen. Dit vergt complexe ontwerpen die tegen behoorlijk wat gewicht bestand moeten zijn, en daarom kunnen de prijzen al gauw rond de 100 of 200 euro uitkomen.
Wat ons betreft is het deze investering meer dan waard, met name voor gebruikers die hier consequent voordeel uit kunnen halen. Als rugpatiënt heb ik ervoor gezorgd altijd zadelpenvering op mijn fiets te hebben die goed is afgestemd op mijn gebruik, rijstijl en comfortbehoeften. Hoewel het voor bepaalde fietsen wellicht minder noodzakelijk is dan voor andere, is het goed om te weten dat je met zadelpenvering altijd de mogelijkheid hebt om je comfort te verbeteren.