Home Speed Pedelecs Review: Ellio Max Speed pedelec

Review: Ellio Max Speed pedelec

We hebben de Ellio Max een week lang getest

Door Slim Abid
Gepubliceerd: Laatste update

We mochten hem volledig testen, wat een goede speed pedelec; Hier lees je een verslag of review van de Ellio Max. De tweede Speed Pedelec van het innovatieve Belgische merk Ellio.

Om te weten hoe de Ellio tot stand komt, moet je het verhaal achter IntuEdrive begrijpen. Deze twee Belgische ingenieurs zijn hun verhaal begonnen bij het bouwen van een nieuwe elektrische motor.

Ellio is een manier om aan te tonen dat hun motor werkt en kwalitatief is, als ook innovatief en revolutionair. Met de allereerste Ellio, die nu de Original noemt, hebben ze dit concept perfect aangetoond. Het is één van de beste speedpedelecs dat je in België kan kopen. Maar omdat het model niet iedereen aanspreekt met zijn lage zwaartepunt en kleine banden, richtte het merk zich op een grotere speedpedelec, de Ellio Max.

Ontwerp hoge kader ellio max

Ellio Max review, test en score:

  1. Ontwerp: 8.5/10
  2. Prestaties: 9/10
  3. Technologie: 9.5/10
  4. Rijcomfort: 8.5/10
  5. Veiligheid: 8.5/10
  6. Prijsvergelijking: 9.5/10

Gemiddelde score: 8.92/10 – Zeer goed
Prijs: 8892 euro (7995 euro basisprijs + opties)
*scores in vergelijking met andere speed pedelecs. Niet vergelijkbaar met andere fiets-categorieën.

Waarom kies je de Ellio Max:

  • Meest innovatieve speed pedelec
  • Unieke rijstijl en rijgedrag
  • Beste speed pedelec motor
  • Hoogste topsnelheid, makkelijk aangehouden
  • Snelste speed pedelec op lange afstanden
  • Belgisch vakmanschap, kwaliteit en dienst na verkoop

Waarom koop je hem niet:

  • Minder fietsengevoel
  • Geen smartphone verbinding, high-tech maar vooral in termen van motor en rijgedrag
  • Niet perfect afgewerkt, bekabeling zichtbaar

Voor wie: Betaalbare premium Speed Pedelec, ideaal voor woon-werk verkeer (tot 40 km) als alternatief voor de wagen

Ellio max volledige review en testrit

Vergelijkbaar met automerk: Tesla

Niet op basis van hun Speed Pedelecs maar op basis van hun innovatieve motor. Een Ellio wordt rond de motor gebouwd, terwijl anderen een motor integreren in hun ontwerp.

Onze conclusie; In de toekomst zien we andere speed pedelec merken enkele van hun revolutionaire functies overnemen. Het remmen op de motor en vooral de snelheidsbegrenzer of cruise control zijn opvallende functies.

Grote mooie Ellio Max doet hoofden draaien

1. Het Ontwerp van de Ellio Max (8.5/10)

Op eerste zicht oogt de Ellio Max groot en stoer. Sommigen vinden hem ontzettend mooi, anderen vinden de Max lelijk, mijn mening maakt niet uit, het enige dat ik kan zeggen is dat iedereen ernaar vroeg en keek. Het is absoluut een ‘head-turner’

Het kader is hoog, hoger dan de meeste concurrenten, maar dit heeft geen invloed op je zithouding. Hierdoor kan je wel enkel opstappen door het been over het zadel op te zwaaien.

Er zijn geen ander kader-maten beschikbaar, dit is een one-size-fits-all. Voor bestuurders tot 1m70 is er geen probleem. Kleinere bestuurders zullen niet makkelijk over het kader kunnen staan (bijvoorbeeld aan het rood licht). De zithoogte is geen probleem op de Ellio Max. Deze kan makkelijk afgesteld worden voor zeer grote of kleine bestuurders.

Zwaarder maar stabiel en van hoge kwaliteit

De Ellio is met 39 kg relatief zwaar in vergelijking met sommige concurrenten. Dit zorgt voor stabiliteit en veiligheid op hoge snelheden maar is wat onhandig aan lage snelheden. Vooral bij het van en naar een woning stappen, of over een boord tillen kan lastig zijn. Gelukkig is er een walk-assist om het wandelen met de Ellio Max makkelijker te maken.

Het kader is gemaakt van kwalitatief aluminium en het produceren van de Ellio Pedelecs gebeurt in België. Voor de overblijvende fietsonderdelen richten ze zicht op kwalitatieve fietsmerken zoals Tektro, Swalbe, Kinekt, Selle Royal, Roxim, …

Het assembleren van de Ellio speed pedelecs gebeurt in Bewel, een Limburgs maatwerkbedrijf die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te werk stelt.

Naast hoge kwaliteit wil Ellio ook gekend staan voor hun dienst na verkoop. Met Vlaanderen als afzetmarkt (nu ook Nederland en verder) is gelukkige klanten van uiterst belang. Ze weten dit en spelen hier op in met een perfecte klantendienst.

Ellio max review volledig getest

Afwerking en verbeteringen

De Ellio Max onderscheidt zich als een robuuste en stoere speed pedelec. Terwijl de Ellio Original dezelfde technologie biedt, verschilt deze aanzienlijk in ontwerp. Met deze keuzes komt Ellio tegemoet aan de uiteenlopende voorkeuren van klanten. Waar de Original vooral gericht is op comfort en veiligheid, lijkt de Max iets meer in te spelen op de subjectieve smaak en wensen van de gebruikers.

Beide modellen zijn tot stand gekomen met de hulp van ervaren fietsontwerpers. Hiermee vult Ellio een mogelijke lacune in hun eigen ervaring op het gebied van ervaring, iets waar gevestigde merken zoals Stromer, Klever, Giant en Gazelle mogelijk meer expertise in hebben.

Ook valt op dat de trapas en pedalen zich lager bevinden dan bij andere fietsen. Hierdoor moet je wat opletten bij het nemen van scherpe bochten.

Hoewel het ontwerp van de Ellio Max goed in elkaar zit, zijn er nog steeds verbeterpunten op het gebied van afwerking. Dit is een aspect dat bij elke nieuwe uitgave van Ellio’s speed pedelecs zichtbaar beter wordt.

Een voorbeeld is het wegwerken van de bekabeling. Een detail waar veel kopers, zeker in het hogere prijssegment, waarde aan hechten. Hoewel dit voor ons geen doorslaggevend minpunt is, moeten we erkennen dat een design met geïntegreerde kabels vaak als esthetisch aantrekkelijker zijn.

2. Prestaties; acceleratie en snelheid (9/10)

Topsnelheid (9/10): 45 km/u – Makkelijk te behalen, al moet je goed meetrappen (of cruise control)

Accelerate (9/10): Naar 45 km/u in: 9 sec

Topsnelheid aanhouden (9.5/10): Makkelijk te behouden

Prestaties bergop (8.5/10):  Meer dan voldoende

Innovatieve elektrische motor

De motor of elektrische aandrijving en de batterij zijn de twee aspecten waar Ellio het meeste verschil maakt en waar het verhaal van IntuEdrive echt tot licht komt. De motor is een uniek stukje Belgische technologie die bedoeld is voor lange afstanden, hoge snelheden en zware draagcapaciteiten of trekkracht.

Deze borstelloze motoren zijn ook gebouwd met een lange levensduur in gedachten, daar waar andere elektrische motoren dienen om enkele jaren mee te gaan, alvorens te verslijten.

De revolutionaire motor wordt nu gebruikt op de Ellio Max, Ellio Original en de toekomstige Marty elektrische speed pedelec cargo fiets.

Het merk is zeer jong, opgericht in 2020. De levensduur van hun motor (en batterij ) bewijzen is een verhaal van lange adem. Maar omdat dit unieke technologie is dat in België ontworpen en gebouwd is, kunnen we rekenen op de allerhoogste kwaliteit.

Ook de service na verkoop is helemaal in orde. Ellio leeft door een uitstekend product op de markt te brengen, met goede reviews en blije gebruikers.

Leasing als getuigenis van kwaliteit

Als getuigen van hun geloof in eigen kwaliteit, biedt Ellio de fietsen ook aan in leasing. Zo beheren zij hun eigen fleet. Ze weten dat deze speed pedelecs het lang volhouden. Je kan ze dus leasen, en dat aan een aantrekkelijke prijs omdat er geen tussenpersoon is. Wij zijn alvast fan van deze nieuwe ‘Direct-To-Consumer’ aanpak.

Ellio middenmotor met drijfriem achterwiel

Twee-wielaandrijving voor optimale prestaties

In tegenstelling tot Stromer, Aska, Klever en andere Speedpedelec-merken die kozen voor een achterwielmotor, kiest Ellio voor een Speedpedelec met 2-wielaandrijving.

Ze maken gebruik van een voor- en middenmotor die het achterwiel aandrijft. Deze werken in perfecte tandem op basis van de unieke Ellio software aanwezig in de Speedpedelec. Hierdoor krijg je een totale kracht van ongeveer 1500 wh(niet exact aangegeven). Ook Nm (newton meter of koppel) konden we niet vinden.

Voorin kozen ze voor een achterwielmotor, deze biedt ongeveer 500 W kracht bij het optrekken terwijl de middenmotor (1000 W) het achterwiel aandrijft voor meer snelheid. De software zorgt ervoor dat de SP in controle (en stabiel) blijft. Dit merk je ook tijdens een plotse noodstop, waar de software perfect weet hoe in te spelen op een geblokkeerd achterwiel.

Voorwielmotor ellio max

Elektrische aandrijving is één ding, maar de software die dit alles beheert en controleert is een ander verhaal. De Ellio Speed pedelecs hebben twee drijfriemen, één naar de trapas en één naar de elektrische motor. Hoe dit allemaal exact werkt lees je op de Ellio blog.

Display en instellingen beheren

De Ellio Max biedt je de mogelijkheid om verschillende instellingen aan te passen, zodat je de fiets helemaal naar jouw wensen kunt afstellen.

Tijdens het rijden, via de knoppen aan het stuur kun je de trapkadans of RPM aanpassen, daarnaast kan je ook het niveau van elektrische ondersteuning bepalen.

Daarbuiten, in de instellingen, heb je opties om de motor dynamischer of net rustiger in te stellen. Ook over de batterijduur en instellingen wordt goed nagedacht.

De Ellio speed pedelecs worden gekenmerkt door hun innovatieve functies. Zo bieden ze cruise control, snelheidsbegrenzer, remmen op de motor, All-wheel-drive, en een automatisch schakelsysteem aan. Meer hierover later.

twee drijfriemen voor aandrijving en cadans

Handig voor echte tech-savy fietsers die graag technologie en innovatie hebben. Maar als je liever niet met deze instellingen bezig bent, is dat ook geen probleem. De fiets is namelijk ook prima afgesteld zonder dat je je hierin hoeft te verdiepen.

Het display is simpel maar goed leesbaar. Het biedt informatie zoals de autonomie van de batterij, snelheid, afstand van je rit, … De Ellio Max speed pedelec is wel niet verbonden. Ze kunnen dus ook niet van op afstand updates doen, maar dus ook geen GPS tracking verrichten.

Krachtige batterij voor lange afstanden

Omdat snelheid en lange afstanden hun drijfsferen zijn, is een dikke batterij van 1150 kW een must. Het ziet er ook heel bulky uit, het frame is opgevuld met 65 Li-on cellen en de hele module.

Dit allemaal voegt wel wat gewicht toe. Met 32 kg (+7 kg batterij) is de Ellio Max iets zwaarder dan de gemiddelde speedpedelec. Wel goed, je kan deze accu er gewoon uithalen om binnen op te laden. Vooral handig op kantoor. Ook de stille lader is een onbesproken pluspunt.

Grote ingebouwde en uithaalbare batterij

Ellio geeft wat laadopties dat je via de instellingen kan bepalen:

  • Laden voor rijbereik, tot 100%.
  • Laden voor levensduur van de batterij, tot 80%.
  • Laden voor opslag (bij lang stilstaan), tot 40%.

Het gewicht biedt wel enkele voordelen zoals extra stabiliteit op de baan, maar ook nadelen zoals de fiets te verplaatsen en optillen. Gelukkig is er ook een walk assist om dit makkelijker te maken.

De autonomie hebben we niet uitgebreid kunnen testen. We hebben in totaal 42 km afgelegd op één batterij, om nadien nog enkele testen uit te voeren. Waar we zeker van zijn:

  • Volle batterij – 50 tot 70 km op ondersteuning 4 (max)
  • Volle batterij – tot 100 km p ondersteuning 3 (35 km/u)
  • Volle batterij – tot 150 km op ondersteuning 2 (25 km/u)

Opladen gebeurt in een kleine 6 uur laadtijd.

Het gebruik van de Ellio functies zal ook invloed hebben op de batterij. Een Cruise control of vaak remmen op de motor zal invloed hebben. De exacte autonomie hangt af van de fietser, rijgedrag, tegenwind, gewicht, levensduur van batterij en opslagcapaciteit.

3. Unieke Features en technologie van Ellio (9.5/10)

Speed pedelec met snelheidsbegrenzer of Cruise Control

Zelf noemen ze het een soort snelheidsbegrenzer. Revolutionair voor speed pedelecs en overgenomen van de autosector. De cruise control functie zorgt ervoor dat je goed kunt inspelen op de snelheidsbeperkingen op de weg en zo geen boetes krijgt. Anderzijds opent het ook een deur naar de grijze zone van onze wegcode.

Met de cruise control kun je een snelheid vastzetten. Je fietst bijvoorbeeld tot 35 km/u, zet dan de cruise control aan en je fiets zal automatisch, zolang jij meepedaleert, 35 km/u blijven gaan. De Ellio wordt zo een meetrapbrommer. Zolang je pedalen in beweging blijven, blijft de cruise control aan.

Van zodra je stopt met pedaleren of achterwaarts pedaleert, rem je opnieuw op de motor. Versnel je opnieuw zonder de cruise control uit te zetten, dan zal je opnieuw tot deze 35 km/u kunnen gaan en zal de speedpedelec deze snelheid opnieuw vasthouden tot jij deze begrenzer uitzet.

Deze cruise control optie zorgt er ook voor dat de Ellio eigenlijk de snelste speedpedelec is, of toch de speedpedelec die het langste de topsnelheid kan aanhouden met het minste menselijke kracht bij trappelen.

Hierdoor wordt Ellio de nieuwe generatie van speed pedelecs genoemd. Een Specter 1 of Stromer ST7 is misschien krachtiger, of accelereert sneller, maar met de Ellio Max zal je hen bijna altijd voorbij rijden.

Je kunt 45 km/u gaan, op cruise control aanhouden en zo met amper te trappen een Stromer ST7 voorbijrijden.

Ook op een grote bergop is de cruise control zeer handig. Neem op voorhand wat aanloop. Zet de cruise control vast op 40 km per uur en je zal aan deze snelheid de berg oprijden. Uiteraard als de stijltegraat te hoog wordt zal de snelheid lichtjes afnemen.

De Ellio is niet de beste klimmer maar als je aan 40 km per uur de bruineput in Dworp (13 % hellingsgraad) kan oprijden dan zien we hier geen tekortkomingen. Begin je traag aan de berg of doe je dit zonder cruise control dan ontbreekt de motor wat nm om hier echt door te duwen.

laag trapas onder de beste speed pedelec motor

Automatisch remmen op de motor

Ook opvallend, verrassend en zeker iets waar je even moet aanpassen is het automatisch remmen van de voorwielmotor tijdens het stilstaan van de pedalen of het achteruit trappelen.

Het afremmen is vergelijkbaar met een auto dat op de motor remt. Voor af te remmen is dit perfect en handig. Je kan relatief snel afremmen, in enkele seconden ga je van 45 km/u naar 20 of lager. Dit gebeurt veilig en gelijdelijkaan.

Het is wel wennen bij het nemen van bochten. Je snelheid neemt af, de bocht wordt korter. Persoonlijk rem ik liever enkel op de motor bij het achteruit trappen. In een bocht wil ik mijn snelheid behouden, of net optrekken.

Doordat de pedalen wat lager bij de grond zijn kan je ook niet pedaleren tijdens het nemen van een bocht. Zorg ervoor dat je voet (aan de binnenkant van de bocht) omhoog is.

Dit was dus nog even aanpassen en is mogelijk nog een werkpuntje voor Ellio. Kom je van een andere speed pedelec dan moet je hier even aan wennen.

Park & Drive functies

Beetje vreemd, maar niet verrassend gezien het om technologie uit de autosector gaat. De Ellio Speed Pedelecs moet je in D(rive) zetten om te rijden. Sta je enkele seconden stil dan gaat de motor automatisch over naar P(ark) functie.

Sta je stil aan een rood licht dan is dit een beetje storend. Het knopje elke keer induwen went wel. Dat stoort niet zo. Hou je voorrem in om P te vermijden.

Lastiger is de pedaal die niet naar boven blijft staan. Ellio werkt hier nog aan, ze gaan dit oplossen. Maar aan het rood licht met één voet klaar op de pedaal is voorlopig niet mogelijk met de Ellio speed pedelecs. Zet je gewicht op een klaarstaande pedaal (in P mode) dan zakt die gewoon door zonder weerstand.

park en drive functies van autosector overgenomen op speed pedelec

Dynamische Ellio software

De software van de Ellio speed pedelecs is uniek en volledig ontworpen door Ellio (of IntuEdrive) zelf. Net zoals de motor zelf is dit een mooi voorbeeld van hoe de markt van Speed Pedelecs zal evolueren. De software zorgt voor een perfecte samenwerking tussen beide motoren.

Deze samenwerking zorgt ervoor dat de batterij efficiënter gebruikt wordt, maar ook dat de rit veiliger en stabieler aanvoelt. Bij het optrekken, maar vooral bij een noodsituatie waar je plots brusk moet remmen speelt deze software een levensbelangrijke rol. De tractiecontrole zorgt ervoor dat er minder kans is op vallen. De fiets blijft beter recht, de software zorgt ervoor dat je een kans krijgt om in controle te blijven.

Waarom dan geen 10/10

Perfectie is altijd moeilijk te bereiken. Ellio is een merk dat de nieuwe generatie van speed pedelecs op de markt zet.

Iedereen kijkt naar Stromer, Specter of Opium, maar het zijn net deze merken dat de technologieën van Ellio over zullen nemen. Daarom zijn we zo’n fan van Ellio; zij nemen stappen om de speed pedelec te onderscheiden van de elektrische fiets.

Om op technologie & innovatie een 10/10 te scoren had het nog iets meer kunnen hebben in termen van display en cockpit. Het moet geen ingebouwde Spotify hebben, dat vinden we onnodig en misschien zelf gevaarlijk. Een internetverbinding, of de mogelijkheid om de Ellio software van op afstand te updaten had deze speed pedelec bijna perfect gemaakt.

Maar goed, 9.5/10 is toch ook echt goed nee? Benieuwd hoe deze analyse er in de toekomst uit zal zien.

De technologie en features van Ellio spreken voor zich eens je enkele kilometers gefietst hebt. Boek een testrit in de buurt en probeer het uit.

4. Het rijcomfort op de Ellio Max (8.5/10)

Rijcomfort op platte wegdek (9/10): Rijdt enorm vlot, snel en comfortabel

Rijcomfort op oneven wegdek (7/10): Kleine schokken vallen mee, maar vermijdt kasseiwegen of hobbelige ondergronden

Rijcomfort bij lange afstanden (8.5/10): De rechte rijhouding maakt de Ellio Max interessanter voor lange afstanden (ivm Opium of Specter)

Rijden bij nat wegdek -> veiligheid (8.5/10): Presteerde uitzonderlijk goed bij een noodstop in de regen

Rijcomfort op lange afstanden

Het rijcomfort op lange afstanden (40 km) was echt verdacht goed door de rechtopzittende houding en de aangename rijstijl. Onze test Ellio Max was met een sportief stuur, maar toch zit je heel anders dan op een Opium, Stromer of Specter. Voor lange afstanden is de Ellio Max veel comfortabeler en sneller (door cruise control).

Weinig maar goede vering in het stuur (en zadel)

De vering in het stuur is handig en zorgt voor voldoende opvanging van lichte schokken op de baan. Ook de zadelvering doet zijn werk, deze is optioneel maar zouden ze beter standaard aanbieden. Of toch voor Belgische klanten. In landen met betere fiets-infrastructuur is is dit misschien minder nodig.

De stuurpen van Kinekt heeft een speciaal verend ontwerp is van hoge kwaliteit. Dit werkt door een geïntegreerd veersysteem in de stuurpen dat verticale bewegingen toelaat, waardoor schokken effectief gedempt worden voordat ze de rijder bereiken.

stuurvering om de harde schokken op te vangen

Goed voor de meeste banen met wat stokjes, stenen of kleine oneffenheden. Diepere putten, een stoep of een gat in de baan ontwijk je beter. Dan is de stuurvering onvoldoende.

De Kinekt-stuurpen is aanpasbaar aan het gewicht van de rijder en de rijstijl. Je laat de vering best afstellen voor optimale demping.

Daarnaast heb je ook een optionele zadelvering. Ook deze is van hoge kwaliteit en voegt dus wel een extraatje toe aan de aankoopprijs. Toch is het de extra kost waard, zeker op Belgische wegen.

Dikke banden voor extra grip aan hoge snelheden

Banden voor vering en comfort

Voor banden werd er voor 27.5 inch Schwalbe Pick-Up gekozen. Een kwalitatieve keuze, Schwalbe heeft heel wat opties in hun bandenarsenaal.

De Pick-Up lijn is ontwikkeld voor elektrische cargo-fietsen, wat hen bijzonder geschikt maakt voor zware belasting en hoge snelheden. Ze zijn luchtig, waardoor ze de schokken ook wat helpen opvangen.

Deze banden zijn breder (2.60″) dan standaard fietsbanden, wat bijdraagt aan een stabielere rit en betere gewichtsverdeling. Handig voor zo’n snelle (en zware) speed pedelec.

Krachtige Tektro Deoro schijfremmen met 4 zuigers

Het ontwerp van de banden zorgt voor een balans tussen lage rolweerstand en hoge grip. Dit betekent dat ze efficiënt zijn in energieverbruik (belangrijk voor de actieradius van de e-bike) en tegelijkertijd voldoende tractie bieden voor veiligheid, vooral op natte of ongelijke wegen.

Andere merken zoals Stromer of Specter 1 en Opium kiezen hier voor dunnere en vlakkere banden om hun topsnelheid en acceleratie hoog te houden. Bij Ellio heb je Cruise control, of sorry, snelheidsbegrenzers. En is dit dus niet nodig.

De banden zijn voorzien van versterkte zijwanden en een robuuste bouw. Ook Ellio weet dat te veel lekke banden hun reputatie aan kan tasten. Goede banden zijn dus belangrijk.

De kleine pedalen

Zoeken we een puntje van kritiek dan richten we ons op de pedalen. Pedalen lijken misschien niet zo belangrijk, maar in onze mening een belangrijk werkpunt voor Ellio. Op de Ellio Original zitten ze nog dichter bij de grond, op de Ellio Max al iets hoger maar nog steeds niet ideaal.

Dikke banden pedaal relatief laag

Het gaat ook niet om de pedalen zelf, eerder de positie van het trapas. Dit is lager dan bij de concurrenten en heeft als nadeel dat je niet kan trappelen tijdens het nemen van een bocht. Hier heb je het risico dat het pedaal de grond raakt.

Je houdt je voeten dus best stil bij het nemen van een bocht, met de voet aan de binnenkant zo hoog mogelijk. Storend is dit niet, al moet je wel onthouden dat je zal afremmen doordat je pedalen stilstaan. Misschien is het nog even wennen, maar het genieten op de Ellio Max werd af en toe even gepauzeerd tot de bocht voorbij was.

Spatborden voor het Belgische weer

Ellio maakt gebruik van redelijk standaard spatborden. Wel handig, er is een optie om deze breder te maken, en dat raad ik zeker aan als je in de herfst of winter naar je werk moet.

Na 35 km in de gietende regen waren we helemaal doorweekt. Niet dat een spatbord hier een verschil gemaakt had. Uiteindelijk ben je veel meer met een goede regenbestendige fietsoutfit.

Een regenbroek, maar ook regenschoenen of schoencovers om de regen naar beneden te laten afl

5. Veilig rijden op de Ellio Max (8.5/10)

Meer dan op een elektrische fiets is veiligheid een belangrijk overwegingspunt. Je rijdt aan hoge snelheden, dit is gevaarlijk en je moet dus meer stilstaan bij je keuzes.

Belangrijk bij het rijden aan hoge snelheden is dat het stuur en de bijbehorende knoppen goed ontworpen zijn. Je moet overal snel aankunnen, niet alleen je remmen maar ook de toeter.

Unieke automatisch rijden

De Ellio Max is volledig automatisch. Je moet dus niet schakelen en kan dus rustig doorfietsen. Hoe meer je met een Ellio rijdt, hoe vaker je de Cruise Controle zal gebruiken. Deze knoppen zijn zeer makkelijk te bereiken en handig in gebruik.

De remmen zijn groot en makkelijk te bereiken. Op onze test Ellio Max stonden deze wat ver naar beneden waardoor het iets moeilijker was (zeker met koude handen), maar gelukkig kan je zulke dingen makkelijk aanpassen.

Er is ruimte voor verbetering hier; een ontwerp zoals bij mountainbikes is makkelijker te grijpen bij plotse hobbels. Zeker aan hoge snelheden wil je je handen veilig op de remmen kunnen houden. ABS is voorlopig nog niet aanwezig op de Ellio Max.

Ook hier toch weer een mooi pluspunt. Door het unieke remsysteem zal je steeds vaker op de motor remmen. Dit zorgt voor minder slijtage, maar ook een veiliger rijgedrag.

Het is zoiso even wennen voor nieuwe gebruikers. Dat weet ook Ellio zelf. De dubbele motor en tweewielaandrijving, het remsysteem en de Cruise Control zijn allemaal zeer innovatieve veranderingen binnen de huidige speed pedelecs ontwerpen.

Veiligheid, stabiliteit en bruusk remmen

Rijden zonder handen moet je nooit doen op een speed pedelec. Het is niet verboden, maar je zal er geen punten mee scoren bij de politie. In noodsituaties kan het gebeuren dat je plots zonder handen op het stuur zit. Een ferme hobbel of een plotse gebeurtenis op de baan, je weet nooit.

We hebben dit dus even kort getest, in de naam van wetenschap. Vooral om de stabiliteit van de Ellio Max te testen aan hoge snelheden. Op het einde van de dag moet je ook veilig je hand kunnen uitsteken om een richting aan te geven. Stabiliteit is uiterst belangrijk voor de veiligheid.

De Ellio blijft ontzettend stabiel, met één of twee handen los, aan hoge of lagere snelheden. Je blijft altijd mooi kaarsrecht.

Aan trage snelheden kan je in een bocht een beetje het gevoel krijgen dat de fiets valt (door het hogere gewicht) maar dit went snel. Let hier wel op voor de lagere pedalen die de grond kunnen raken (denk aan voetpositie bij het ingaan van de bocht).

zadelvering als optie

Rijden met bagage

Het rijden met extra gewicht, zoals bagage op het bagagerek, hebben we niet kunnen testen. We hadden geen zakken die hierop pasten. Op het bagagerek, dat relatief klein is, kun je aan elke kant een tas monteren.

Het is vooral belangrijk om te testen met gewicht aan de zijkanten, omdat dit de aerodynamica en de wind beïnvloedt, wat opnieuw invloed kan hebben op de stabiliteit van de fiets. Een test voor de volgende test van de Ellio Max.

Rijden op een hobbelige ondergrond

Het ombreken van vering is toch iets dat meespeelt. Zeker als je van een elektrische fiets met vering komt is het even aanpassen.

Je moet dan ook begrijpen waarom je een speed pedelec koopt. Dit gaat om snelheid en niet om comfortabel rijden op oneffen wegdekken en hobbelige parcouren.

Daarnaast brengt het toevoegen van vering wat moeilijkheden bij het ontwerpen en verhoogt het de (reeds hoge) aankoopprijs.

Kleine schokken worden goed opgevangen en voel je niet echt. Een put op de baan of het rijden op kassaaiwegen zal je wel voelen. Als kleine test gingen we een straatje, gingen we door een straat met kassaaien. Dit was zeer onaangenaam met 20 km per uur als topsnelheid.

Bekabeling niet volledig afgewerkt en zichtbaar

Het stuur en gebruik van de knoppen

Op het stuur vind je aan beide kanten enkele knoppen terug. De Ellio speed pedelecs zijn next generation speed pedelecs. Geen simpele voor- of achterwielmotor, geen derailleur.

Bij de Ellio Max is alles automatisch en heb je innovatieve technologische functies zoals Cruise Control, two-wheel drive, een snelheidsbegrenzer en remmen op de motor. Je beschikt over een reeks andere knoppen dan concurrerende speed pedelecs.

Op het stuur vinden we ook twee bellen terug. Handig en eigenlijk wel goed bedacht dat er twee verschillende zijn, één voor auto’s en één voor voetgangers. De normale bel die scherp en mooi klinkt en een elektronische bel die 120 decibel aan geluid doet. Een beetje een autotoeter wanneer je tussen de auto’s op de baan bent en een klein belletje ding ding niet genoeg is.

Voorlicht Ellio Max

Verlichting om te zien

De Roxim Z4E Pro biedt een hoge lichtopbrengst. Met dimlicht rond de 600 lumen en grootlicht dat tot 900 lumen kan bereiken, biedt deze lamp een uitstekende verlichting voor zowel stadsverkeer als onverlichte wegen. Let wel op, met deze lichtopbrengst kan je mensen verblinden.

Het ontwerp van de lichtbundel is hierbij cruciaal voor veilig fietsen. De Roxim Z4E Pro produceert een breed, gelijkmatig verspreid lichtpatroon. Zo verlicht je de baan en kan je obstakels of putten makkelijk opmerken.

Het grootlicht van 900 lumen is handig als je alleen op een donkere baan bent en de weg helemaal wil verlichten. In de dag, bij heel slecht weer, kan je ook gebruik maken van je 900 lumen om zichtbaar te blijven, al zou 600 reeds voldoende moeten zijn.

De verlichting is redelijk standaard. Er zijn beter modellen die het licht meer spreiden, of ontworpen zijn om tegenliggers minder te verblinden.

Roxim is bekend om het produceren van duurzame en betrouwbare verlichtingsproducten voor fietsen. Hun producten staan bekend om hun kwaliteit en lange levensduur.

6. Prijsvergelijking van de Ellio Max

De Ellio Max is eigenlijk zeer goed geprijsd. Dit is mogelijk omdat de productie in België plaatsvindt en ze hun supply chain efficiënt beheren. Ook speelt mee dat ze hun eigen motoren ontwikkelen en produceren.

We beginnen met onze simpele formule; waar we de aankoopprijs delen door de punten van onze Ellio Max review. De Max is niet goedkoop, met fietsbel + spatbord + zadelvering en extra batterij als opties komen we uit op een aankoopprijs van 8892 euro.

Velofietser PK score

De Ellio Max heeft ons verrast. Het goede rijcomfort, maar vooral de prestaties en technologie. Hierdoor scoort de Ellio Max enorm goed, vooral ook op basis van de aankoopprijs en wat je ervoor krijgt. Ja dit blijft een dure aankoop, maar in vergelijking met een andere aankoop hou je meer waarde over.

Door zijn innovatieve technologie valt de Ellio Max in de categorie van premium speed pedelecs, behorend tot het hogere segment. Hiermee concurreert hij met topmerken zoals Opium, Specter, Riese & Muller en Stromer.

Deze merken zijn misschien iets minder innovatief, maar gebruiken allemaal onderdelen van de hoogste kwaliteit. Neem bijvoorbeeld Specter, waarbij vooral de gebruikte materialen (carbon) en technologie (verbonden), of de display en motoraandrijving, opvallen.

Bij Stromer ligt de nadruk op hun jarenlange ervaring met speed pedelecs en het gebruik van krachtige, kwalitatieve onderdelen.

Wanneer je deze merken qua prijs vergelijkt met de Ellio Max, die rond de 8.000 euro kost, merk je dat de Ellio aanzienlijk voordeliger is dan modellen die vaak richting de 10.000 euro of meer gaan.

In termen van prijs kun je voor hetzelfde budget een Stromer ST2 Pinion of misschien een ST3 aanschaffen. Andere speed pedelecs in deze prijsklasse zijn de hoogwaardige Riese & Müller-modellen met middenmotor, of een volledig ge-upgrade Klever met achterwielaandrijving.

Hoewel dit allemaal uitstekende en snelle elektrische fietsen zijn, die snelheden tot 45 km/u halen, biedt de Ellio Max een ‘Next Generation’ speed pedelec met talrijke technologische innovaties die naar onze mening de toekomst van speed pedelecs vertegenwoordigen.

Op basis van prijs-kwaliteitverhouding lijkt de Ellio Max ons dus de beste keuze.

Links een ellio Max naast een stromer ST3 rechts

Veel hangt echter af van wat je zoekt in een speed pedelec. Als je op zoek bent naar een snelle fietservaring en het echte fietsgevoel wilt behouden, dan kan een andere optie meer geschikt zijn. Maar als je de beste speed pedelec zoekt op basis van prijs en kwaliteit, dan is Ellio de winnaar.

Topsegment: Opium, Specter, Stromer, Riese & Muller, Ellio, Aska

Mid-range: Klever, Gazelle, Giant, Koga, Qwic

Goedkope speed pedelecs: Eco Bike

Onze eindconclusie voor de Ellio MAx

Ben je op zoek naar een echte fietservaring dan zal je die bij Ellio niet vinden. Het schakelen en het typische fietsgeluid van achteruittrappende pedalen is gedaan. Wel zal je aangenaam verrast worden door de innovaties die zij aanbieden. De Ellio speed pedelecs zijn uniek en hebben functies die anderen nog niet hebben.

De nieuwe tech maakt het fietsen ontzettend fijn en interessant. Door het aanpassen van de cadans (al kan dit automatisch), de Cruise Control, de snelheidsbegrenzer en het remmen op de motor geniet je van het fietsen, maar op een andere manier dan traditionele merken.

Met Ellio kies je ook voor een gloed nieuw soort elektrische motor, in onze mening de toekomst van speed pedelecs.

Pro’s:

  • Innovatieve software, next-gen speed pedelec
  • Dubbele motor, beste sp motor
  • Remmen op de motor, Cruise control en snelheidsbegrenzer
  • Zeer stabiel en krachtig, perfecte rijervaring
  • Uitstekende noodrem (ook door software)

Con’s:

  • Niet perfect afgewerkt (bekabeling)
  • Niet connected, dus geen wireless updates mogelijk
  • Pedalen laag bij de grond

Ook interessant

Deze website maakt gebruik van 1st party cookies. Door onze website te bezoeken ga je akkoord met onze standaard voorwaarden. Akkoord Meer info