Ook de Zwitserse speedpedelec-gigant Stromer was aanwezig op Eurobike. Deze speedpedelec-pionier had geen nieuwe modellen te tonen, maar richtte hun stand zo in dat er vooral veel ruimte was om te pleiten voor de speedpedelec.
Stromer op Eurobike 2024
Zo zag je heel wat beeldmateriaal, informatie en statistieken over wat Stromer de afgelopen jaren bereikt heeft. In totaal hebben hun klanten al meer dan 500 miljoen kilometer afgelegd op de fiets. Er stond ook een oude Stromer ST2 die de eigenaar zelf gebruikt en hiermee al 130.000 kilometer heeft afgelegd. Een mooi voorbeeld van de kwaliteit waar Stromer voor wil staan. En zo zien we ook dat de speedpedelec steeds dichter bij de auto komt, ook in autonomie.
Stromer bestaat nu zo’n 15 jaar en ze mogen trots zijn op wat ze bereikt hebben.
Innovaties op bestaande Stromers
Geen nieuwe modellen betekent niet dat er niets nieuws was. Stromer richtte zich dus enerzijds op informatie en het aanzetten tot het adopteren van de speedpedelec, maar kondigde ook drie nieuwe veranderingen aan.
Zo toonden ze hun reeds lang aangekondigde TD Hitec Energy aan. Een solid state batterij die een gelijkaardige autonomie heeft als de lithiumbatterijen, maar honderd keer sneller kan opladen. In zo’n 20 minuten zou de batterij al opgeladen moeten zijn.
Stromer Spoke
Voor de veiligheid hebben ze ook sterk aan het SPOKE-systeem gewerkt. Dit is een waarschuwingssysteem voor achteropkomend verkeer. Iets dat we reeds zagen op de Specter 1, die gebruikmaakt van een autoradar. Je kan die uiteraard ook zelf bevestigen, maar nu biedt Stromer deze standaardveiligheidsoptie aan.
Wat betreft veiligheid tegen diefstal, is er het 2-lock systeem, waar het slot in de naaf van het voorwiel zit en je dus geen nood meer hebt aan een ringslot of extra ringslot. Uiteraard kan de fiets nog steeds opgehaald en meegenomen worden, maar het is een mooi begin.
Meer Red-Bull Limited Edition Stromers
Ook nieuw, of eerder een uitbreiding van, is de Red Bull Limited Edition decal of kleuren. Deze zijn nu ook beschikbaar in de ST5 pinion, de ST2 pinion en de ST3 pinion. Mooi of niet, dat blijft subjectief. Wat ons vooral opvalt, is de interesse van Red Bull in speedpedelecs. De vraag wordt nu, hoe lang moeten we nog wachten op de eerste racewedstrijden met speedpedelecs?
Daarnaast was ook opvallend hoeveel plaats van de stand op Eurobike Stromer afstond aan Desiknio, een Spaans merk dat geniet van alle aandacht van Stromer. Zij hebben hier een deel van opgekocht en zorgen voor de visibiliteit en verspreiding van het Spaanse merk.