Home Gids en how to Koopgids: Helm voor speed pedelecs

Koopgids: Helm voor speed pedelecs

Speed pedelec helmen hebben een NTA 8776 en EN 1078 certificering, extra veilig voor hoge snelheden

Door Slim Abid
Gepubliceerd: Laatste update

Fietsen is meer dan alleen een manier van verplaatsen; het is een lifestyle. Met de stijgende populariteit van speed pedelecs in België, is de noodzaak voor adequate veiligheidsuitrusting belangrijker dan ooit.

Een cruciaal onderdeel van deze uitrusting is de helm. Maar niet zomaar een helm: een specifiek ontworpen helm voor speed pedelecs.

In deze koopgids voor speed pedelec helmen gaan we dieper in op het verschil tussen een fietshelm en een speed pedelc helm. En gaan we dieper in op waar je net op moet letten bij het vergelijken. We vergelijken hier geen producten zelf, dit doen we in onze oplijsting van de beste speed pedelec helmen.

Wat maakt een Speed Pedelec Helm veilig

Een speed pedelec is geen gewone fiets; het is een krachtig vervoermiddel dat snelheden tot 45 km/u kan bereiken. Bij deze hogere snelheden komen ook hogere risico’s kijken, en daarom zijn speciale helmen ontwikkeld.

Deze helmen zijn ontworpen volgens de NTA-8776 standaard, een norm die hogere beschermingsniveaus vereist voor hogere impactkrachten, zoals die kunnen voorkomen bij snelheden van een speed pedelec.

helm beschermt tegen vallen en hoofdschade
Ongeval boven de 25 km/u met hoofdschade kan ernstige en levenslange letsels veroorzaken

Deze helmen onderscheiden zich door hun robuustere bouw, betere bedekking en geavanceerde beschermingsfuncties. Ze bieden niet alleen bescherming bij een val, maar zijn ook ontworpen om de impact van hogere snelheden te weerstaan. Dit maakt ze een essentieel onderdeel van je veiligheidsuitrusting als je met een speed pedelec rijdt.

Het kiezen van de juiste helm is cruciaal, niet alleen voor je veiligheid, maar ook voor je comfort. Een goed passende helm voelt prettiger en biedt betere bescherming. In de volgende secties gaan we dieper in op de kenmerken waar je op moet letten bij het kiezen van een speed pedelec helm, hoe je de juiste maat kiest, en wat de beste opties zijn op de markt.

Deze gids is er om je te informeren en te helpen bij het maken van een keuze die jouw rijervaring veiliger en aangenamer maakt.

Waar op letten bij Speed Pedelec Helmen

Vreemd genoeg rijdt nog een heel aantal mensen op de speed pedelec zonder helm. Ergens denkt men, met een gewone fiets ga ik soms ook 40+ kilometer per uur, dus een helm is toch niet absoluut nodig. Maar toch wel. Boven de 25 km/u kan een botsing met het hoofd ernstige (tot levenslange of dodelijke) schade aanrichten.

Een helm op de speed pedelec is dan ook een no brainer…. snap je hem? We snappen je wel, hij moet er blitz uitzien of enorme voordelen meebrengen. Let vooral goed op de volgende puntjes tijdens het vergelijken.

1. Veiligheidsnormen en Certificering:

In België is er nog wat verwarring rond NTA-8776 en EN 1078. We geven wat meer informatie, en hopen we dat de wetgeving snel duidelijker wordt.

NTA-8776: Deze norm is specifiek ontworpen (in Nederland) voor helmen die gebruikt worden bij het rijden op snelle e-bikes of speed pedelecs.

Het belangrijkste verschil met de standaard EN 1078 norm, die geldt voor traditionele fietshelmen, ligt in de vereisten voor impactbescherming bij hogere snelheden tot 45 km/u. NTA-8776 eist meer dekking aan de achter- en zijkanten van het hoofd en een betere bescherming tegen impactenergieën die hoger zijn dan bij traditionele fietsen.

Hierdoor zijn helmen die aan deze norm voldoen, robuuster zijn en betere bescherming bieden bij ongevallen op hogere snelheden.

EN 1078: Dit is de standaard Europese norm voor fietshelmen. Hoewel het een degelijke basisbescherming biedt, is het ontworpen voor lagere snelheden en biedt het niet dezelfde dekking en impactbescherming als NTA-8776.

speed pedelec certificaten NTA 8776 EN 1078 Belgie
speed pedelec certificaten NTA 8776 EN 1078 Belgie

Belgische Wetgeving voor speed pedelec helmen

In België is momenteel enkel de EN 1078-norm verplicht. Met toevoeging dat de helm de slaap en het achterhoofd volledig moet beschermen. Dit is dus eigenlijk bijna de NTA-8776 norm, gewoon nog niet benoemd.

Gezien de toenemende populariteit van snelle e-bikes en speed pedelecs, is het raadzaam om voor een helm te kiezen die voldoet aan de NTA-8776 norm. Ook internationaal erkend en superieur qua veiligheid bij hogere snelheden.

België is zo goed in orde dat op de website van de politie zelf EC 1078 (typo) staat. Opnieuw, hopelijk zien we snel verandering.

2. Materialen en Constructie van de helm

De meeste helmen gebruiken EPS (expanded polystyrene) schuim dat bekend staat om zijn uitstekende schokabsorberende eigenschappen. Dit schuim is effectief in het verspreiden van de kracht van een impact over een groter gebied.

De buitenste schaal, meestal gemaakt van polycarbonaat, biedt bijkomende bescherming en houdt het schuim bij elkaar bij een impact.

Aan de binnenkant wordt er gebruik gemaakt van schuim, maar vaak ook een constructie om het hoofd te beschermen tegen de plotse roterende kracht van een ongeval.

speed pedelec helmen waarop vergelijken

MIPS (Multi-directional Impact Protection System)

Dit is een extra beschermingslaag binnenin de helm die bedoeld is om de rotatiekrachten te verminderen die optreden tijdens een schuine impact.

MIPS laat de helm enigszins roteren rond het hoofd, wat helpt om de hoeveelheid energie die naar de hersenen wordt overgebracht, te verminderen.

WaveCel van Bontrager

Een andere innovatieve technologie is WaveCel, een kreukelbare celstructuur die in helmen wordt gebruikt. Het is ontworpen om effectiever te zijn in het voorkomen van hersenschuddingen veroorzaakt door bepaalde fietsongelukken.

Naast veiligheid is het ontwerp van de helm ook cruciaal. Aerodynamische vormen kunnen bijvoorbeeld voordelig zijn voor snelheidsliefhebbers, terwijl een breder dekkingsgebied meer bescherming biedt. Verstelbare pasvormsystemen zijn ook belangrijk voor comfort en veiligheid.

materiaal ontwerp en constructie technologie in SP helmen
materiaal ontwerp en constructie technologie in SP helmen

3. Kiezen voor Veiligheid boven Budget

Je kan er vinden van 70 euro, met NTA 8776, maar er zijn ook modellen van rond de 400 euro.

Wat kost een speed pedelec helm eigenlijk? Laten we zeggen dat goede speed pedelec helm begint rond de 100 tot 120 euro. Hiervoor krijg je goede kwaliteit en veiligheid. Sterke materialen maar weinig extra’s.

Hoewel helmen met technologieën zoals MIPS of WaveCel vaak duurder zijn, is het een investering in extra veiligheid. Deze helmen bieden een hoger niveau van bescherming.

Het kiezen voor een helm met deze geavanceerde beschermingsmechanismen betekent een keuze voor veiligheid over budget.

4. Pasvorm en Comfort bepalen

Een helm die niet goed past, biedt onvoldoende bescherming. Bij een val kan een te losse helm verschuiven of zelfs afvallen, terwijl een te strakke helm oncomfortabel is en hoofdpijn kan veroorzaken.

Vorm en ontwerp van de speed pedelec helm:

Helmen komen in verschillende vormen. Sommige zijn ontworpen voor rondere hoofden, terwijl andere beter passen bij een meer ovaalvormig hoofd. Een verkeerde helmvorm kan leiden tot drukpunten, wat ongemak veroorzaakt tijdens het rijden.

De interne structuur van de helm, zoals de padding, moet de contouren van het hoofd volgen zonder te strak te zitten. Te dikke padding kan oncomfortabel zijn, terwijl te dunne padding onvoldoende bescherming biedt.

Aangepaste speed pedelec helmen voor vrouwen

Je moet niet speciaal een speed pedelec helm voor vrouwen kopen. De meeste ontwerpen zijn unisex, al zijn er merken die hier net een nicheproduct van maken.

Vrouwen hebben gemiddeld een iets kleiner hoofd dan mannen. Daarom kunnen vrouwen-specifieke helmen in kleinere maten en met een iets andere vorm worden aangeboden. Sommige vrouwen-specifieke helmen hebben aanpassingen of uitsparingen aan de achterkant van de helm om comfortabel te dragen met een paardenstaart of vlecht.

Materialen en padding:

Zoek naar helmen met een zachte, ademende padding. Materialen zoals geëxpandeerd polystyreen (EPS) in combinatie met een zachte stoffen bekleding bieden zowel comfort als schokabsorptie.

Padding die verwijderd en gewassen kan worden, draagt bij aan hygiëne en comfort, vooral voor dagelijks gebruik.

Verstelmechanismen:

Draaiknop aan de Achterkant. Veelgebruikt en effectief. Hiermee kun je de helm precies afstellen zodat hij stevig maar comfortabel zit. Elk merk heeft zijn eigen ontwerp maar dit is vaak geen probleem. Het enige waar je op moet letten is dat het verstelmechanisme niet stoort eens aangespannen.

handig en makkelijk verstelbaar voor goede pasvorm
handig en makkelijk verstelbaar voor goede pasvorm

Verstelbare Riemen:

Riemen rond de kin en oren moeten verstelbaar zijn voor een goede pasvorm. De manier waarom dit toegaat is ook belangrijk. Wij hebben liefst een magnetische sluiting omdat die makkelijk open en toe gaan. Maar je kan ook kiezen voor een simpeler sterk mechanisme.

Interne Aanpassingssystemen:

Sommige helmen hebben een systeem binnenin dat zich aanpast aan de vorm van het hoofd. Dit kan variëren van eenvoudige pads tot geavanceerde cradle-systemen.

Pasvorm vs. Maat:

Zelfs als een helm verstelbaar is, moet de basismeting (hoofdomtrek) correct zijn. Een verstelbare helm in de verkeerde maat zal nooit optimaal passen.

ventilatie openingen voor de zomer warm die liefst ook te sluiten zijn in de winter koud

4. Verstelbare ventilatie voor warme en koude dagen

Er is geen “one-size-fits-all” antwoord op het aantal vereiste ventilatieopeningen. Een groter aantal kleinere openingen kan effectief zijn, net als een kleiner aantal grotere openingen. Belangrijk is hoe ze zijn geplaatst om luchtstroom te creëren.

Ventilatie en Weersomstandigheden:

Meer en grotere ventilatieopeningen zijn ideaal voor zomerse omstandigheden. Ze zorgen voor luchtstroom en afkoeling.

In koude omstandigheden kan te veel ventilatie leiden tot warmteverlies. Sommige helmen hebben afsluitbare ventilatieopeningen of verwisselbare pads voor isolatie.

Geluidsruis van de Wind:

Een slecht ontworpen ventilatiesysteem kan geluidsruis veroorzaken bij hogere snelheden. Helmen met aerodynamisch geteste designs kunnen dit probleem verminderen.

De interne luchtkanalen helpen de lucht door de helm te sturen, verhogen het koelende effect en voeren warmte en zweet af. Helmen met goed ontworpen interne kanalen bieden een betere warmteregulatie.

speed pedelec helm met of zonder vizier en scherm
Vizier kan in of op de helm zijn

5. Vizieren voor de speed pedelec helm

Kijk voor ons is het simpel. Neem een helm met een vizier of zorg voor een goede fietsbril. Aan deze snelheid wil je geen vliegje in je oog krijgen.

Ben je van plan om 45 km/u te rijden dan zullen je ogen ook beginnen tranen. Een bril of vizier op de speed pedelec helm leek ons eerst niet nodig, maar 3 vliegjes later gaan we niet weg zonder.

Ook bescherming tegen zonlicht is geen overbodige luxe. In België denken we niet altijd aan een zonnebril, maar je wil je zicht echt niet beperken op de speed pedelec. Door een helm te hebben met ingebouwd vizier of scherm vergeet je deze zonnebescherming nooit.

Vlak naast de straat is er ook veel opvliegend vuil, stof en uitstoot. Je merkt dit misschien niet meteen maar je ogen nemen heel wat vuil op als ze onbeschermd zijn.

Fiets je ook in de regen, want de speed pedelec is jouw eerste vorm van vervoer, dan wil je ook een vizier om druppels uit je ogen te houden. Aan 45 km/u doet het zelf wat pijn.

In sommige gevallen kan een vizier wel het gezichtsveld enigszins beperken en extra gewicht toevoegen. Het is belangrijk om een vizier te kiezen dat helder zicht biedt en gemakkelijk omhoog of omlaag kan worden gebracht.

Let hier ook op pasvorm, je wil geen vizier dat (teveel) op je neus steunt. Na enkele kilometers zal dit ongemakkelijk aanvoelen en zelf pijn doen.

speed pedelec helmen met ingebouwde verlichting en connectiviteit

6. Geïntegreerde Verlichting:

De meeste helmen met ingebouwde verlichting gebruiken LED-lampen vanwege hun lange levensduur, helderheid en lage energieverbruik. De verlichting kan variëren van subtiele accentverlichting tot volledige achterlichten en zelfs voorlichten.

Geïntegreerde verlichting verhoogt de zichtbaarheid in het verkeer, vooral in de schemering of ‘s nachts. Dit is cruciaal voor speed pedelecs, die sneller bewegen en dus meer opgemerkt moeten worden door andere weggebruikers.

Extra verlichting kan het gewicht van de helm licht verhogen en vereist opladen of batterijvervanging. De helderheid is soms minder dan die van afzonderlijke fietslampen, waardoor ze meer als aanvullende veiligheidsmaatregel dienen.

Stel je dus de vraag of de verlichting op de speed pedelec helm een gadget is of echt volwaardige verlichting is. En kijk dan ook naar het toegevoegde gewicht. Comfort is belangrijker, verlichting kan je ook op de speed pedelec plaatsen.

opvallende en kleurrijke fluo of reflecterende helmen voor speed pedelecs

7. Fluo kleuren helmen met reflectoren

Felgekleurde of neondesigns op helmen verbeteren de daglichtzichtbaarheid. Ze trekken de aandacht en kunnen sneller herkend worden door automobilisten. Dit is vooral belangrijk in stedelijke gebieden waar een fietser gemakkelijk over het hoofd gezien kan worden te midden van veel visuele prikkels.

Reflecterende materialen op helmen verhogen de zichtbaarheid in situaties met weinig licht. Vooral handig bij schemering of in de vroege ochtenduren, maar ook in het putteke van de nacht.

Voertuigen kunnen de fietser sneller en vanaf een grotere afstand waarnemen, vooral wanneer de lichten van een auto de reflecterende strips raken. Ze zijn wel minder effectief bij daglicht of in situaties zonder directe verlichting.

Hoewel de kleurkeuze vaak een persoonlijke voorkeur is, speelt het een belangrijke rol in veiligheid. Een compromis tussen stijl en veiligheid is nodig.

Extra Maatregelen voor Zichtbaarheid

  • Fluorescerende kleding en reflecterende vestjes bieden een hoger niveau van zichtbaarheid dan reflecterende elementen op helmen. Ze zijn groot en opvallend, wat helpt om het bewustzijn van de aanwezigheid van de fietser op de weg te vergroten.
  • Fietsverlichting (zowel voor- als achterlichten) is cruciaal voor zichtbaarheid in het donker. Actieve verlichting is vaak effectiever dan passieve reflectie.
  • Naast helmen kunnen ook reflecterende banden voor op de armen en benen, of op de fiets zelf, de zichtbaarheid verhogen.
speed pedelec helmen met ingebouwde verlichting en connectiviteit
speed pedelec helmen met ingebouwde verlichting en connectiviteit

8. Connectiviteit: Helm & smartphone

Sommige helmen bieden de mogelijkheid om via Bluetooth verbinding te maken met een smartphone. Dit stelt de drager in staat om handsfree te bellen, muziek te luisteren of navigatie-aanwijzingen te ontvangen.

Connectiviteit voegt een niveau van gemak toe, vooral voor degenen die navigatie- of communicatietools willen gebruiken zonder te stoppen of hun smartphone te hanteren.

Het luisteren naar muziek of het voeren van telefoongesprekken kan de aandacht afleiden van de weg. Het is cruciaal om het volume laag te houden of een oor vrij te houden om omgevingsgeluiden te kunnen horen.

Deze functie is vaak te vinden in hogere prijsklassen. De vraag of het de extra kosten waard is, hangt af van hoe vaak je de functies zult gebruiken en hoe belangrijk ze zijn voor je rijervaring.

rijden belgie speed pedelec zonder helm boete
rijden belgie speed pedelec zonder helm boete

Welke speed pedelec helm kopen?

Bij het overwegen van deze functies is het belangrijk om te bedenken hoe ze passen bij jouw specifieke behoeften en rijstijl. Terwijl sommige rijders baat kunnen hebben bij geavanceerde functies zoals geïntegreerde verlichting of connectiviteit, geven anderen misschien de voorkeur aan een eenvoudigere, lichtere helm zonder deze extra’s.

De sleutel is het vinden van een balans tussen veiligheid, comfort, functionaliteit en budget. Denk aan je veiligheid. Als je nog wat twijfels hebt, bereken de prijs van je helm dan per kilometer of per dag:

  • Stel, je koopt een helm van 250 euro (duurder dan gemiddeld). Je gebruikt die elke dag voor 2 jaar, dat is ongeveer 730 dagen. Elke dag geef je dan een kleine 30 cent uit om je helm te gebruiken.
  • In België is de boete voor het niet dragen van een helm op de speed pedelec (voorlopig) slechts 58 euro. Dit zal nog omhoog gaan eens er meer ongevallen gebeuren.

Als er één tip is om mee te nemen van deze uitgebreide gids voor het vergelijken van speed pedelec helmen, laat het dan deze zijn: JE VEILIGHEID GAAT VOOR OP ENKELE EURO’S

Wil je zelf niet vergelijken dan kan je verder zoeken in onze uitgebreide vergelijking van de beste speed pedelecs dat we uitgeprobeerd hebben.

Ook interessant