Home Vergelijken De 3 Longtail speed pedelecs van 2024

De 3 Longtail speed pedelecs van 2024

Van beste longtail SP tot slechtste, er zijn er nog maar 3 in België

Door Slim Abid
Gepubliceerd: Laatste update

Op weg naar de perfecte longtail speed pedelec, wij begrijpen het. We zitten immers in hetzelfde schuitje. Hoewel de huidige wetgeving rond deze modellen nog niet optimaal is, en er nog geen groot aantal op de markt is, is de gedachte van de longtail voordelen op een snelheid van maximum 45 km per uur zeer aantrekkelijk. In deze gids belichten we een paar van onze favoriete modellen longtail speed pedelecs, zodat jij een idee krijgt welke het beste bij jouw route past. Meld je aan voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de onthullingen van nieuwe longtail speed pedelecs in 2024.

Speciaal voor de ouders met kleine kinderen die deze lijst doorlopen: let op de huidige wetgeving die bepaalt dat kinderen jonger dan 3 jaar niet vervoerd mogen worden op een speedbike, inclusief in een aanhangwagen. Hoewel we je natuurlijk niet kunnen vertellen wat je moet doen, willen we je er wel op wijzen dat het overtreden van deze wetgeving kan leiden tot fikse boetes. Bovendien breng je daarmee de veiligheid van jou en je kind in gevaar.

Riese & Muller Multicharger2 HS

De beste (lees enige) longtail speed pedelec van het moment

Riese muller multicharger2 HS rohloff

De Multicharger2 HS is een zeldzaamheid: een longtail speed pedelec. Er zijn niet veel van deze modellen op de markt en meestal neemt een merk het voortouw als pionier. Zo ook hier, met Riese & Muller, die hun tweede longtail speed pedelec, de Multicharger2 HS (na de Multicharger1) op de markt hebben gebracht.

Op dit moment is dit de beste longtail speed pedelec, simpelweg omdat het een van de weinige is en vanwege de betrouwbare kwaliteit van Riese & Muller.

Uitstekend rijcomfort, veiligheid, hoogwaardige onderdelen – er is weinig negatiefs te zeggen over deze fietsen of het merk in het algemeen. Het enige struikelblok kan de prijs zijn, want met €8.000 is het een van de duurste longtail speed pedelecs.

Belangrijk hier: we zeggen 8000 maar je vind hem ook aan 5600. Die laatste versie heeft een Enviolo naafversnelling. Zeer goed voor fietsen tot 25 km/u maar niet voor speed pedelecs. Daarom 8000 euro, de Riese Muller met Rohloff versnelling. Enkel die kan gelden als beste longtail speed pedelec.

Hoewel we al meermaals over de Riese & Muller Multicharger2 hebben geschreven, is ook de HighSpeed versie indrukwekkend. Het is identiek aan de elektrische longtail fiets, met als enige verschil de upgrade naar de Bosch speed pedelec motor. Een simpele upgrade voor Riese & Muller, gezien de reeds hoge kwaliteit van hun elektrische longtail fiets.

Het maakt de overstap naar 45 km per uur moeiteloos, maar niet zonder zijn nadelen. Hoewel de Bosch motor is aangepast voor hogere snelheden, bereikt en houdt het de beoogde snelheid van 45 km per uur niet vast. Deze Bosch motor is net niet krachtig genoeg voor een echt volwaardig speed pedelec motor te zijn.

En dan is er nog een ander punt om rekening mee te houden: als je van plan bent zware gewichten te vervoeren en de fiets als volwaardige cargofiets te gebruiken, is een lager ontwerp met kleinere banden wellicht interessanter.

Bij hoge snelheden leun je meer in bochten, en het hoger geplaatste gewicht kan de rijervaring negatief beïnvloeden, met in het ergste geval vallen tot gevolg. Teveel gewicht, of een kindje dat plots negatief momentum brengt door zich om te draaien wanneer een tractor voorbij rijdt…. De Multicharger2 HS lijkt dus op het eerste gezicht ideaal, maar heeft toch een paar aandachtspunten om in overweging te nemen.

speed pedelec longtail met twee kinderzitjes voor kinderen boven 3 jaar
speed pedelec longtail met twee kinderzitjes voor kinderen boven 3 jaar

Ellio Marty

Laag zwaartepunt, geveerd kader en veel kracht in deze snelle longtail speed pedelec

Ellio marty longspeed pedelec vering kader

Voor diegenen die op zoek zijn naar een combinatie van snelheid en draagvermogen, hebben we mogelijk goed nieuws. In 2024 wordt er een nieuwe longtail speed pedelec op de markt gebracht, althans in België en waarschijnlijk ook in Nederland: de Ellio Marty. Dit model is gebaseerd op de Ellio Original, hun eerste speed pedelec.

Een opvallende nieuwe feature ook. Dit is naast een longtail speed pedelec ook nog eens een longtail met kadervering. Uniek. Dit hebben we tot nu  toe nog niet gezien, ook niet van Riese & Muller. Altijd fijn om zien wanneer een Belgisch merk pionier is.

Bij het ontwerpen van de Marty ligt de focus op rijcomfort en veiligheid, net als bij de Original, maar dan met de mogelijkheid om tot 2 kinderen mee te nemen.

Het unieke aspect van deze fiets ligt echter in de motor. Ellio gebruikt namelijk hun eigen IntuEdrive motor voor de Marty, een keuze die onder andere leidt tot aantrekkelijke features zoals cruise control, een snelheidslimiet en intuïtief remmen op de motor. Met deze eigenschappen plaatst Ellio de Marty in het premium segment en toch blijft de prijs “oké” in vergelijking met de Multicharger2.

Wat de snelheid betreft, is er een duidelijk verschil met andere longtail speed pedelecs. Met de Ellio Marty is een snelheid van 45 km/u relatief makkelijk te behalen – en ook nog eens te behouden. De sterke batterij draagt hier zeker aan bij, maar heeft ook een keerzijde: deze grote batterij en speciale motor brengen het gewicht van de Marty op ongeveer 40 kilogram. Niet erg licht, maar dankzij het ontwerp van de fiets met 20 inch banden en een laag zwaartepunt, zorgt dit niet voor te veel hinder.

Ellio heeft bewust gekozen voor kwalitatieve onderdelen (remmen, vering, banden, …) voor de Marty om zo de veiligheid en het comfort te garanderen. Het ontwerp, met onder andere de kleinere 20 inch banden, is erop gericht om bij hoge snelheden stabiliteit en wendbaarheid te verzekeren, iets dat uiterst belangrijk is voor longtail speed pedelecs die bedoeld zijn om lading te dragen. Een groot contrast met de Riese & Muller Multicharger, waarbij het vervoeren van 50 kg aan gewicht bijzonder onpraktisch kan zijn door de hoogte van de fiets.

Ecobike longtail speed pedelec

Een goedkope optie waar we nog niet veel van weten

goedkope Ecobike longtail speed pedelec

Een merk dat mogelijk minder bekend is, is Ecobike. Dit merk richt zich voornamelijk op goedkopere e-fietsen en dit is ook meteen te zien aan de prijs van hun longtail speed pedelec: deze is te koop voor €2.900. Dit is een fractie van de prijs van de Riese & Muller Multicharger, en voor de prijs van een Ellio kun je maar liefst twee Ecobikes aanschaffen.

Deze longtail speed pedelec hebben we helaas nog niet in het echt kunnen bekijken, voelen, aanraken of testen, dus we kunnen weinig zeggen over de daadwerkelijke kwaliteit. Het is echter interessant om te weten dat er al een betaalbare optie op de markt is die goedgekeurd is voor verkoop in België en Nederland.

Deze fiets is uitgerust met een Bafang middenmotor, een motor die we wel kennen. Deze motor levert 139 Nm aan kracht, wat vergelijkbaar is – hoewel iets minder krachtig – met de Bosch Speed Performance Line. De rijervaring zal mogelijk vergelijkbaar zijn, hoewel misschien iets minder soepel en met iets meer geluid.

Wat opvallend is, is het piekvermogen van 950 Watt, dit is hoger dan dat van de Bosch Speed Pedelec middenmotor. Hierdoor vermoeden we dat een snelheid van 45 km/u waarschijnlijk haalbaar is, maar wellicht niet voor een lange duur tenzij je flink meewerkt.

Verder is deze fiets voorzien van een 10-speed derailleur systeem – dus geen automatische versnelling – en een batterij van 672Wh, uit te breiden tot maar liefst 1440Wh. Let wel op, 950Wh is een hoge capaciteit en kan van invloed zijn op het rijgedrag.

De fiets heeft een aluminium frame. Een ontwerpkeuze, wij zien liever een stalen kader voor cargo en gewicht. Het totale gewicht komt op 30kg, een gemiddeld gewicht. Wat opvalt is de combinatie van verschillende wielgroottes: een lage instap met een 20 inch achterwiel en een 24 inch voorwiel.

Hoewel we dus nog niet veel kunnen zeggen over de uiteindelijke kwaliteit van deze goedkope longtail speed pedelec, is het zeker de moeite waard om te overwegen. Probeer de fiets eerst uit voor je tot aankoop overgaat. Mocht je niet tevreden zijn met je aankoop nadat je de fiets hebt ontvangen, dan kun je altijd nog een beroep doen op je retourrecht.

Riese Muller Multicharger2 longtail in hs speed pedelec variant
Riese Muller Multicharger2 longtail in hs speed pedelec variant

Onze mening over Longtail speed pedelecs

De longtail speed pedelec. Dit onderwerp ligt ons nauw aan het hart, en niet zonder reden. Wij overwegen namelijk zelf om in de toekomst een longtail speed pedelec te gebruiken en zijn ons bewust van zowel de voordelen als de nadelen.

Eén van onze grootste frustraties is dat de Belgische wetgeving op dit moment niet goed afgestemd is op de behoeften van ouders die een speed pedelec willen gebruiken. We begrijpen de intentie van de wetten: het is natuurlijk niet veilig om jonge kinderen met dergelijke hoge snelheden mee te nemen. Dat verwachten we ook van onze wetgeving.

Wat echter frustrerend is, is dat we als ouder bijna genoodzaakt zijn om twee fietsen aan te schaffen: één om mijn kind(eren) te vervoeren en één om zelf met snelheden tot 45 kilometer per uur te kunnen rijden.

Hierin schuilt ergens ook een oneerlijkheid. Met een auto kun je tenslotte ook sneller rijden dan toegelaten, maar die is niet begrensd op een maximale snelheid. Overschrijd je de snelheidslimiet, dan riskeer je een boete.

Het lijkt ons logischer als dezelfde benadering ook voor de speed pedelec zou gelden: je kunt tot 45 kilometer per uur rijden, maar zodra er kinderen op de fiets zitten, houd je je aan de snelheid van 25 kilometer per uur. Overtreed je deze regel en rijd je toch sneller, dan kun je beboet worden.

Dit lijkt ons een veel pragmatischer benadering dan simpelweg iedereen met een speed pedelec met jonge kinderen achterop, jonger dan drie jaar, te beboeten. Stel je voor: je fietst met 10 kilometer per uur op een speed pedelec met twee kinderen achterop, terwijl een longtailfiets met 25 kilometer per uur je passeert. Als er dan politie in de buurt is, krijg jíj de boete, simpelweg omdat je een speed pedelec hebt, ook al rijd je slechts 10 kilometer per uur.

Daarom roepen we de politici op die dit artikel lezen: neem actie, maak de wetgeving logischer en stimuleer ons om vaker voor de fiets of speed pedelec te kiezen.

Baseer regulering op snelheid, niet op de klasse van de fiets. Pas de infrastructuur en controlepunten hierop aan, maar begin vooral met het aanpassen van de wetten, zodat wij, een land dat vooroploopt in het gebruik van de speed pedelec, dit ook kunnen laten zien op juridisch vlak. Fabrikanten, gebruikers én makers vragen hierom. Het is tijd om dit aan te pakken.

Een toekomst met meer longtail speed bikes

Wij zien de ideale toekomstige longtail speed pedelec als een model met een aan- en uitknop. Met de knop op ‘uit’ kun je maximaal 25 kilometer per uur rijden om kinderen te vervoeren, ook als zij jonger zijn dan drie jaar. En met de knop op ‘aan’ kun je, als je geen passagiers vervoert, genieten van de hogere snelheden om op je bestemming te komen.

Dit idee is op zich niet nieuw, we zijn zeker niet de eerste om hier aan te denken en we denken zelfs dat Ellio hiermee (opzettelijk of niet?) bezig is. Hun eerste ondersteuningsniveau gaat tot 25 km per uur, hun tweede tot zo’n 30-35 en hun hoogste ondersteuning zorgt voor de topsnelheid van 45 km per uur.

Je zou je dus kunnen inbeelden dat op de eerste stand dit een gewone elektrische fiets is, met een zeer krachtige motor, ja, maar beperkt, in de tweede stand voor stadsgebruik waar je tot 30 km per uur mag gaan en de derde stand voor wanneer we op fietssnelwegen zitten en we tot 45 km per uur mogen en kunnen rijden.

Zodra de wetgeving hieraan aangepast wordt, verwachten we dat er meer longtail speed pedelecs op de markt zullen komen. Momenteel is er vanuit fabrikanten weinig tot geen motivatie om deze te ontwikkelen.

Ook interessant

Deze website maakt gebruik van 1st party cookies. Door onze website te bezoeken ga je akkoord met onze standaard voorwaarden. Akkoord Meer info