In het hart van elke speed pedelec zit de motor. Eerst waren dit opgewaardeerde motoren van de elektrische fietsen. Nu worden ze geavanceerde technologieën die speed pedelecs onderscheiden van hun concurrenten.
Speed pedelec motoren zijn ontworpen om sneller te zijn, met ondersteuning tot 45 km/u. Maar snelheid is niet de enige factor die deze motoren onderscheidt. Ze zijn ook uitgerust met geavanceerde sensoren en controllers die de vermogensafgifte van de motor fijn afstemmen op het trappen van de fietser.
Dit betekent dat hoe harder je trapt, hoe meer ondersteuning de motor biedt. Deze synergie zorgt voor een natuurlijke rijervaring die aanvoelt als fietsen op een traditionele fiets, met vertrouwen en controle.
Eeenmaal onder de knie, kan het je fietservaring transformeren, waardoor de speed pedelec een waardig alternatief wordt voor de auto.
Snel zoeken
wetgeving op het vermogen van Speed Pedelecs
De sensatie van snelheid brengt zijn eigen verantwoordelijkheden met zich mee.
Vanwege hun verhoogde snelheid vallen speed pedelecs in een unieke juridische categorie. Dit betekent dat ze registratie en verzekering vereisen, net als een motorvoertuig. Veiligheidsuitrusting is ook verplicht, zoals een gecertificeerde speed pedelec helm, achteruitkijkspiegel, …
Ze zijn ook onderworpen aan specifieke verkeersregels, zoals niet toegestaan zijn op bepaalde fietspaden of zich moeten houden aan snelheidslimieten.
Veiligheid is voor ons het grootste belang als het gaat om speed pedelecs. Om tegemoet te komen aan de verhoogde snelheden, hebben fabrikanten geavanceerde veiligheidsfuncties geïntegreerd in deze fietsen. Deze kunnen onder meer versterkte frames voor verhoogde stabiliteit, hoogwaardige remsystemen (zoals ABS) voor betrouwbare remkracht en speciale functies om het rijcomfort en controle te verbeteren.
Wat is belangrijk in elektrische Speed Pedelec Motoren
Je moet begrijpen dat je nooit in staat zult zijn om je motor te kiezen bij de aankoop van een speed pedelec. Speed pedelec merken en fabrikanten kiezen een partner om hun speed pedelec omheen te bouwen.
Een eenvoudig voorbeeld is Bosch of Shimano; de twee marktleiders als het gaat om motoren voor e-bikes. Zij maken de fietsen zelf niet, zij leveren de motoren aan de fietsmerken. Tegenwoordig zien we ook merken hun eigen motoren bouwen. Stromer, Ellio en Klever zijn hier goede voorbeelden van.
In dit artikel gaan we de elektrische motoren voor de speed pedelecs beoordelen. We hebben deze vergelijking al gedaan voor elektrische fiets-motoren, maar omdat er een significant verschil is tussen het vermogen (Newton meter versus Wattage) in deze twee categorieën.
Hier is een meer gedetailleerde uitsplitsing van waarop ze worden vergeleken:
1. Vermogen (wattage) en koppel (newtonmeters)
De vermogensafgifte, gemeten in watt, en het koppel, gemeten in Newton meter (Nm), zijn de primaire indicatoren van de prestaties van een motor.
Vermogensafgifte bepaalt de snelheid, en hoe gemakkelijk de 45 km/u wordt gehouden. En de acceleratie van je fiets, terwijl het koppel de invloed heeft op het vermogen om heuvels te beklimmen en ladingen te dragen.
Om de prestaties en vermogensafgifte in speed pedelecs te vergelijken kijken we naar het wattage. Newton meters zijn moeilijk te meten en te vergelijken, wattage is een nauwkeurigere totale maat. Omdat de wettelijke limiet van 4000 Watt zeer toekomstbestendig is, kunnen we naar het wattage kijken om speed pedelec motoren te vergelijken.
Voor elektrische fietsen is het wattage beperkt tot 250W. En hoewel deze motoren een hogere piekprestatie hebben, worden ze om juridische redenen vaak niet vermeld. Voor elektrische fietsen is het dus makkelijker om Nm als vergelijkingsmaat te gebruiken.
Als je een beginner bent, is het cruciaal om te begrijpen dat een hogere vermogensafgifte en koppel een snellere en krachtigere fiets betekenen.
In ons artikel bespreken we deze speed pedelec motoren, gerangschikt op vermogen:
- IntuEdrive motor – 1500W, 120 Nm
- ZF Sachs RS motor – 1250W, 112 Nm
- Neodrives Z20 RS – 1200W, 40 Nm
- Stromer SYNO Sport II – 940W, 52 Nm
- Stromer SYNO Sport – 850W, 48 Nm
- Stromer CYRO Drive IG – 750W, 40 Nm
- Stromer CYRO Drive II – 670W, 35 Nm
- Klever BIACTRON 2.0 – 800W, 54 Nm
- Bosch performance Speed – 600W, 85Nm
We moeten echter in gedachten houden dat vermogen niet het enige is wat je wilt van je speed pedelec. Voor ons zijn veiligheid en rijcomfort even belangrijk.
2. Efficiëntie en Bereik
Efficiëntie verwijst naar hoe goed de motor elektrische energie omzet in mechanische energie. Een efficiënte motor geeft je meer kilometers voor dezelfde hoeveelheid batterijvermogen, waardoor het bereik van je ritten wordt verlengd.
Het bereik wordt ook beïnvloed door de capaciteit van de batterij, gemeten in wattuur (Wh).
3. Gewicht en Integratie
Het gewicht van de motor beïnvloedt de algehele handling van de fiets. Lichtgewicht motoren die naadloos in het fietsframe zijn geïntegreerd, bieden een betere balans en een natuurlijkere rijervaring.
- Bosch performance Speed – 2.9 kg
- Klever BIACTRON 2.0 – 3.5 kg
- ZF Sachs RS motor – 3.5 kg
- Neodrives Z20 RS – 4kg
- Stromer CYRO Drive IG – 4.65 kg
- Stromer CYRO Drive II – 4.65 kg
- Stromer SYNO Sport II – 4.95 kg
- Stromer SYNO Sport – 4.95 kg
- IntuEdrive motor – 6.5 kg
Elk kilogram dat aan het ontwerp van de fiets wordt toegevoegd, betekent dat er meer vermogen nodig is om de speed pedelec voort te stuwen. Bovendien beïnvloedt het de gewichtsverdeling en het rijcomfort.
4. Betrouwbaarheid en Duurzaamheid
Als een aanzienlijke investering moet je speed pedelec de tand des tijds kunnen doorstaan. Onderzoek de reputatie van de motor op het gebied van betrouwbaarheid en duurzaamheid. Zoek naar motoren van gerenommeerde fabrikanten met positieve gebruikersrecensies en robuuste garanties.
5. Geluidsniveau
Sommige rijders geven de voorkeur aan een stille motor voor een aangenamere en minder storende rit. Dit zijn elektrische motoren dus we hebben het over zeer lage geluidsniveaus, maar toch klagen sommige rijders hierover. Een fiets moet stil zijn, maar is dat zo?
De Beste Speed Pedelec Motoren van 2024
Als we naar de toekomst kijken, belooft 2024 een spannend jaar te worden voor speed pedelec motoren.
Met de Specter en Ellio speed pedelecs hebben we al twee modellen gezien en getest die gebruik maken van twee-wiel-aandrijving of all-wheel-drive. Met een aandrijving voor zowel voor- als achterwiel.
Het is nu tijd voor de meer traditionele merken zoals Stromer en Klever om in te halen, terwijl Riese Müller vastzit met een snelheidsprobleem op hun middenmotor speed pedelecs.
Hieronder bespreken we elke motor, in welke speed pedelec deze motor wordt gebruikt en hoe deze scoort in ons onderzoek.
IntuEdrive motor – All-wheel-drive
IntuEdrive motor (1500W, 120 Nm) – 6.5 kg
Motor van de Ellio speed pedelecs
De IntuEdrive motor, te zien in de Ellio max en Ellio Original, is een opmerkelijk voorbeeld van geavanceerde speed pedelec technologie. Het is een getuigenis van innovatie en de evolutie van speed pedelecs.
IntuEdrive neemt elementen over uit de auto-industrie. Hun motor is bedoeld voor het vervoeren van zware lasten met hoge snelheid, met een focus op kwaliteit en duurzaamheid. Beide motoren in de Ellio fietsen zijn borstelloos, wat zorgt voor duurzaamheid en minder onderhoud. Software beheert de synergie, wat extra stabiliteit en controle biedt tijdens het rijden.
De Ellio speed pedelecs hebben hierdoor ook speciale functies om het rijgedrag en comfort te bevorderen. Meer hierover in de reviews van de Ellio Max en Ellio Original.
Deze motor wordt gekenmerkt door het feit dat het de krachtigste speed pedelec motor is. Met een vermogensafgifte van 1500W en een koppel van 120 Nm zorgt hij voor snelle acceleratie en de mogelijkheid om moeiteloos steile hellingen te beklimmen.
Met zijn robuuste prestaties komt de lading van het gewicht. Met 6,5 kg voegt het een aanzienlijk gewicht toe aan de speed pedelec. Hoewel dit een probleem is op lichtere fietsen, verdwijnt het op zwaardere vrachtfietsen of Light Electric Vehicles.
Belangrijk om op te merken is dat dit de totale output is van de speed pedelec, gebaseerd op de twee motoren. Als we alleen kijken naar de hoofdmotor van de speed pedelec, klokt deze af op 1150W, net onder de achterwiel NeoDrive en ZF Sachs RS.
De reden waarom de IntuEdrive nog steeds de beste speed pedelec motor is, is de innovatie die het brengt voor de elektrische motorindustrie. Het gebruikt geen traditionele achter- of middenmotor. Ze hebben de middenmotor opnieuw uitgevonden door deze met een Gates-riem aan het achterwiel te verbinden.
Hun elektrische aandrijflijn kan worden onderverdeeld in twee types: seriële hybriden en parallelle hybriden.
Seriële Hybride: In dit systeem wordt de mechanische energie van de benen van de rijder volledig omgezet in elektrische energie, die vervolgens de motor aandrijft die het wiel van de fiets aandrijft.
Deze opstelling elimineert de noodzaak van een mechanische verbinding tussen de pedalen en het wiel, waardoor het geschikt is voor vrachtfietsen waarbij het verbinden van de pedalen en het achterwiel met een ketting een uitdaging kan zijn.
Parallelle Hybride: Dit systeem laat mechanische spierenergie en elektrische energie parallel naar het wiel stromen. De pedalen zijn conventioneel verbonden met het achterwiel, terwijl de motor parallel wordt geplaatst, vaak in het voorwiel. Deze extra opstelling helpt het fietsgevoel te behouden en kan worden gebruikt, zelfs wanneer er geen elektrische stroom beschikbaar is.
ZF Sachs RS Motor – All-wheel-drive
ZF Sachs RS motor (1250W, 112 Nm) – 3.5 kg
Elektrische motor van de Specter speed pedelecs
Na net de Neodrive te hebben behandeld, komt de ZF Sachs RS Motor naar voren als een geduchte concurrent. Geboren uit de gezamenlijke kracht van de Duitse startup SACHS Micro Mobility en zijn partners, is deze motor een getuigenis van innovatieve engineering en vooruitstrevend ontwerp.
In zijn kern ligt het vermogen om een solide 1250W vermogen en een indrukwekkend koppel van 110 Nm te leveren. Wat echt opmerkelijk is, is zijn vermogen om deze hoge prestaties te handhaven, zelfs bij lagere cadans, een eigenschap die het een perfecte bondgenoot maakt voor speed pedelecs, maar ook voor vrachtfietsen die meer gewicht dragen.
Met een gewicht van slechts 3,5 kg is het een lichtgewicht krachtpatser, waardoor het extra munitie krijgt om zich te verdedigen tegen de vermogensoutput van concurrenten zoals IntuEdrive. Dit verbetert niet alleen de wendbaarheid van de fiets, maar zorgt er ook voor dat het extra vermogen niet gepaard gaat met ongewenste bulk.
Uitgerust met een 48 V-systeem, zorgt het ervoor dat elke joule energie optimaal wordt benut, waardoor je met enthousiasme vooruit wordt gestuwd. Het intelligente warmtebeheersysteem is hier de stille held, die de typische vermogensafname door oververhitting voorkomt – een veelvoorkomende vijand in e-bike motoren.
We spraken eerder over fietsmerken en partners. ZF Sachs biedt fietsfabrikanten de vrijheid om deze motor in hun ontwerpen te integreren. De compatibiliteit met een reeks kettingbladmaten, verschillende batterijopties en displayoplossingen betekent dat het zich gemakkelijk kan aanpassen aan verschillende fietsmodellen.
De levering van vermogen door de motor is zowel sterk als progressief, vooral merkbaar bij het aanpakken van lage cadans. Naast het ontwerp en het lage gewicht van de Specter 1 speed pedelec, is de motor van Sachs wat het de mogelijkheid geeft om een hoge topsnelheid te behouden.
Het is alsof je een constante, betrouwbare kracht hebt die je vooruit stuwt, waardoor je het vertrouwen krijgt om elk terrein te overwinnen.
De elektrische motoren van Stromer – Achterwiel
Beste elektrische motoren van Stromer
- Stromer SYNO Sport II (940W, 52 Nm) – 4.95 kg
- Stromer SYNO Sport (850W, 48 Nm) – 4.95 kg
- Stromer CYRO Drive IG (750W, 40 Nm) – 4.65 kg
- Stromer CYRO Drive II (670W, 35 Nm) – 4.65 kg
Net als Ellio is Stromer een van die merken die hun eigen speed pedelec motoren ontwikkelen en produceren. De SYNO Sport II is het krachthuis achter de nieuwste Stromer ST7.
Deze motor heeft een indrukwekkend vermogen van 940 watt en een koppel van 52 Nm, wat zorgt voor robuuste prestaties. Hij heeft drie ondersteuningsniveaus en een sportmodus, die tegemoetkomen aan een scala aan rijstijlen en behoeften.
Het ontwerp van de motor maakt intuïtief en direct schakelen mogelijk, wat bijdraagt aan een vloeiende en krachtige rijervaring. Hij bereikt snelheden van 45 km/u met gemak, en die snelheid kan worden aangehouden, hoewel je moet blijven trappen.
Een belangrijk kenmerk van de ST7, die de SYNO Sport II bevat, is het volledig geïntegreerde antiblokkeersysteem en een aanzienlijke batterijcapaciteit die een bereik biedt tot 260 km.
Een beetje zwakker maar nog steeds zeer krachtig is de SYNO Sport motor, die te vinden is in de Stromer ST5.
Met een vermogen van 850 watt en een koppel van 48 Nm is de SYNO Sport iets minder krachtig dan zijn tegenhanger, maar levert nog steeds een aanzienlijke stoot.
Hij biedt dezelfde ondersteuningsniveaus als de SYNO Sport II, inclusief de sportmodus, en bereikt snelheden tot 45 km/u. Omdat hij minder vermogen biedt, moet je harder trappen om de topsnelheid te behouden.
De Stromer CYRO Drive IG motor, zoals te zien is in de Stromer ST2, staat bekend om zijn aanzienlijke vermogensafgifte en efficiëntie. Deze motor levert een vermogensafgifte van 750 watt en een koppel van 40 Nm.
Neodrive Z20 RS Motor – Achterwiel
Neodrives Z20 RS (1200W, 40 Nm) – 4kg
Motor van de Aska Speed Pedelec
De Neodrives Z20 RS Motor is een zeer efficiënte en lichtgewicht speed pedelec motor.
Deze motor staat bekend om zijn krachtige prestaties, met een piekvermogen van 1200W en een piekkoppel van 40 Nm.
Het werkt op een spanning van 48 volt en ondanks zijn hoge vermogen weegt het ongeveer 4 kg, waardoor het een van de lichtere motoren in zijn categorie is. Opmerkelijk is dat het zijn hoge prestaties bereikt zonder een versnellingsbak, wat bijdraagt aan zijn stille en trillingsvrije werking.
De Neodrives Z20 RS Motor is ontworpen om direct verbonden te zijn met het achterwiel, wat zorgt voor een krachtige en onmiddellijke reactie op het trappen, waardoor het bijzonder geschikt is voor snelle speed pedelecs.
Deze keuze voor het achterwiel leidt ook tot minimale slijtage aan de ketting en de shifter van de fiets, aangezien deze onderdelen niet worden blootgesteld aan de extra belasting die kan worden veroorzaakt door middenmotoren.
De motoren zijn onderhoudsarm en gemakkelijk te (de)monteren dankzij de 12mm inbussleutel en slimme stroomaansluiting, geweldige voordelen voor eigenaren van speed pedelecs.
Het ontwerp van de motor maakt ook energieterugwinning mogelijk door recuperatie bij het afdalen, wat niet alleen de actieradius van de batterij verlengt, maar ook de slijtage aan de remmen van de fiets vermindert.
De bijbehorende batterij voor het Z20 RS systeem is de V8 batterij, die werkt op een verhoogde spanning van 48 volt in vergelijking met de standaard 36 volt. Deze verhoogde spanning resulteert in een lagere batterijstroom, wat de belasting op de cellen vermindert en het bereik van de batterij verbetert.
We weten dat deze motor goed presteert omdat we hem hebben getest op de Aska speed pedelec. Wat betreft achterwiel speed pedelec motoren is deze Neodrive top of the line. Het is nu aan de e-bike en Speed pedelec merken die ze gebruiken om hun spel te verbeteren en te overwegen om twee-wiel (of alle-wiel) aandrijving op hun SP’s te gebruiken.
Bactrion 2.0
Klever BIACTRON 2.0 (800W, 54 Nm) – 3.5 kg
Elektrische motor van Klever
Niet alle merken richten zich op het hebben van de top van de lijn speed pedelec motor. Sommige willen gewoon een stoot voor een prijs bieden. Begrijp me niet verkeerd, Klever maakt kwaliteitsspul, ze zijn gewoon niet gericht op het maken van de absolute beste speed pedelec motor.
Genesteld in het achterwiel van de snelle Klever N Rogue 45 zit de BIACTRON 2.0 motor. Met een robuuste output van 600W, drijft deze motor de e-bike naar indrukwekkende snelheden, en raakt gemakkelijk de zoete plek van 45 km/u.
Pas echter op, het is veel minder gecontroleerd dan andere motoren. Je ‘geniet’ ook van een extra hoog aantal newtonmeters 54 nm. Klever speed pedelecs zijn de nummer één keuze als het gaat om het doen van wheelies (niet doen!). Natuurlijk heeft dit zijn nadelen als je op lagere snelheden reist.
De fluisterstille werking van de motor is een getuigenis van zijn verfijnde engineering. Met een bedrijfsgeluidsniveau onder de 50 dB, zorgt het voor een serene rijervaring. Omdat het in het achterwiel zit, is het ook zeer gemakkelijk te onderhouden, te repareren of te vervangen.
De ophanging en het remsysteem van de fiets vullen het vermogen van de motor aan. De voorvering en hydraulische schijfremmen werken samen om een rit te bieden die niet alleen snel is, maar ook veilig en comfortabel. Of je nu door stedelijke landschappen navigeert of over landweggetjes cruist, deze functies zorgen voor een soepele en gecontroleerde rit.
Bosch speed pedelec motor
Bosch performance Speed (600W, 85Nm) 2.9 kg
Speed pedelec motor van Riese Muller, Gazelle, …
Hoewel niet de krachtigste, zijn middenmotoren nog steeds een populaire keuze op speed pedelecs. We kunnen ze in twee categorieën verdelen: degenen die sneller willen rijden dan 25 km/u (tot 35 km/u), en degenen die 45 km/u willen rijden.
De traditionele middenmotoren hebben momenteel nog steeds moeite om het vermogen te bereiken en te behouden dat nodig is om 45 km/u te rijden. Middenmotoren ondersteunen meestal tot 35 km/u, maar slagen er niet in de SP vooruit te stuwen zodra deze snelheid is bereikt.
Dus als het niet om snelheid en vermogen gaat, wat maakt deze motor dan zo geweldig dat het een go-to keuze is voor fabrikanten? Kwaliteit, rijcomfort en software.
Een van de belangrijkste kenmerken van de Bosch Performance Line Speed is het gebruik van een bedrade snelheidssensor, die kan worden verbonden met een spaakmagneet of een remschijfmagneet. Deze sensor draagt bij aan de nauwkeurige meting van de snelheid, waardoor de prestaties en efficiëntie van de motor worden verbeterd.
De compacte constructie van de motor is een ander belangrijk aspect. Het heeft een kleine afmeting en een magnesium behuizing, waardoor het gewicht van de aandrijfeenheid slechts 2,9 kilogram is. Dit lichtgewicht ontwerp van de middenmotor verbetert de handling en controle van de eBike, waardoor deze gemakkelijker te beheren is, vooral in stedelijke omgevingen of op uitdagend terrein.
Bosch heeft slimme systeemfuncties geïntegreerd in de Performance Line Speed. De eBike Flow app stelt gebruikers in staat om alle functies van het systeem te bedienen, de eBike aan te passen aan hun behoeften, deze te upgraden en up-to-date te houden met over-the-air updates. Deze connectiviteit zorgt ervoor dat de motor up-to-date blijft met de nieuwste technologische ontwikkelingen en biedt verbeterde beveiligingsfuncties zoals de eBike Lock functie en de eBike Alarm premium service.
De Performance Line Speed motor ondersteunt een verscheidenheid aan rijmodi, waaronder een Auto modus die automatisch het ondersteuningsniveau aanpast op basis van de rijomstandigheden. Deze functie is bijzonder nuttig voor het aanpassen aan veranderingen in terrein of snelheid, waardoor een comfortabelere en minder inspannende rit mogelijk is.
Onze mening over speed pedelec motoren
Bij het kiezen van een speed pedelec motor is het belangrijk om een balans te vinden tussen kracht, efficiëntie, en comfort. Dit artikel heeft verschillende opties belicht, elk met hun unieke kenmerken en prestaties. Denk na over je persoonlijke behoeften en hoe deze motoren daaraan kunnen voldoen.
In de toekomst zal de ontwikkeling van speed pedelec motoren zich waarschijnlijk richten op nog meer efficiëntie, duurzaamheid, en integratie van geavanceerde technologieën.
De huidige trends, zoals besproken in het artikel, wijzen op motoren die niet alleen krachtiger zijn, maar ook slimmer, met betere connectiviteit en aanpasbaarheid aan verschillende rijstijlen en omgevingen. Deze ontwikkelingen zullen de rijervaring verder verbeteren en de populariteit van speed pedelecs als duurzaam en efficiënt vervoermiddel verhogen