Home Technologie Wattage en Newton meters in Speed Pedelecs

Wattage en Newton meters in Speed Pedelecs

Hoeveel Watt, kracht, vermogen of Nm heb je nodig om makkelijk 45 km/u te rijden

Door Slim Abid
Gepubliceerd: Laatste update

Speed pedelecs worden steeds krachtiger maar toch mogen ze de 45 km/u niet voorbij. In dit artikel bespreken we het wattage van een speed pedelec, hoeveel je nodig hebt en vanaf wanneer je 45 km/u kan verwachten. Maar ook hoe belangrijk newton meters zijn binnen de context van deze snelle fietsen.

Online zien we modellen opgedreven worden, zonder begrenzer hebben ze voldoende kracht om 80 t ot zelf 100 km/u te gaan…. doe dit niet, ze zijn hier niet voor gebouwd.

Het verschil: Wattage (vermogen) en Newtonmeters (koppel)

Twee grote namen Watt en Newton. Wattage beschrijft het vermogen; de draaisnelheid van de motor.  Newtonmeters of koppel beschrijven de kracht die uitgeoefend wordt.

Binnen termen van speed pedelecs kan je dus zeggen dat Newton meters meer invloed hebben bij het optrekken en beklimmen van hellingen (met gewicht). Terwijl het Wattage een beter beeld geeft op de topsnelheid, en het behouden hiervan (lees: hoeveel jij moet doortrappen).

Je hebt dus beide nodig, ze zijn beide belangrijk. Om een goed beeld te krijgen van de snelheid kijken we naar het wattage, voor kracht kijk je naar newtonmeters. Vooral als je denkt aan gewichten te vervoeren (cargo speed pedelecs) worden newtonmeters belangrijker.

Een wisselwerking tussen newtonmeters en wattage

De wetgeving; maximum wattage

De wet zegt dat een elektrische fiets slechts 250W mag produceren. Op piekmomenten mag dit hoger liggen, maar dit zorgt er wel voor dat producenten hier niet veel informatie over vrijgeven. Omdat we de piekwattage niet kennen gaan we eerder kijken naar Newton meters, om ze toch iets-of-wat te kunnen vergelijken.

Erg nauwkeurig is dit niet, maar omdat e-bikes toch maximaal 25 km/u halen is dit minder belangrijk.

Voor speed pedelecs is dit anders. De SP, met één of twee andrijvingen, mag maximaal 4000 Watt produceren. Dit is ongelooflijk veel. De wet wil zo ruimte houden voor een toekomstige markt van elektrische tweewielers (denk ook aan E-bestelbusjes om te leveren in de stad).

Tegenwoordig zien we tot 1500W aan kracht bij de snelste speed pedelecs. En door het hoge limiet kunnen we ze gewoon op wattage vergelijken. Hoe hoger het wattage hoe makkelijker de fiets de topsnelheid zal behalen en behouden.

Hoeveel watt heb je nodig op een speed pedelec

Een moeilijke vraag die we overal tegenkomen. Er is geen makkelijk antwoord, hangt van je gebruik af.

Mijn antwoord; minstens 750 Watt want ik wil 45 km/u rijden. Daarbij wil ik ook altijd snel kunnen rijden en kijk ik dus eerder naar de modellen boven de 900 Watt.

Veel hangt van je traject af, en welk type speed pedelecer jij bent. Leveren met een High-Speed Cargofiets is niet hetzelfde als je persoonlijke speed pedelec.

We delen het wat op:

Weekendfietsers:

Deze groep gebruikt hun speed pedelec voornamelijk voor recreatie tijdens het weekend, vaak op gevarieerd terrein. Ze hebben meestal geen constante hoge snelheid nodig, maar wel voldoende vermogen voor gevarieerde routes.

Een motor tot 600 watt kan voldoende zijn. Is snelheid niet belangrijk dan doe je dat met een middenmotor zoals de Bosch performance Speed Line. Wil je toch af en toe naar de 45 km/u toefietsen dan kies je voor hetzelfde wattage in een achterwielmotor.

hoeveel newton meter in een speed pedelec

Woon-werkverkeer:

Gebruikers die hun speed pedelec gebruiken voor woon-werkverkeer hebben baat bij een hogere snelheid om reistijd te verkorten, vooral in stedelijke omgevingen.

Omdat de 45 km/u halen belangrijk is en je niet helemaal bezweet wil toekomen is een hoog wattage aangeraden. Voor ons is dit ergens tussen de 850W en 1500W, afhankelijk van het type motor.

Dit kan in de vorm van een zeer krachtige achterwielmotor; Stromer, Aska, …. Of met twee-wiel aandrijving zoals in de Ellio or Specter speed pedelecs.

Is de route lang kijk dan ook naar extra functies zoals de Cruise control van de Ellio Max en Ellio Original waar je niet hard moet doortrappen om de topsnelheid te behouden.

In de stad:

Voor dagelijks gebruik in de stad, zoals boodschappen doen of bezoeken van vrienden, is extreme snelheid minder belangrijk dan wendbaarheid en reactievermogen.

Snelheid mag dan wel belangrijk zijn, maar in de stad raden we je echt aan om uit te kijken naar wendbaarheid, veiligheid en rijcomfort voor je naar snelheid kijkt. Modellen met een laag zwaartepunt genieten van onze voorkeur.

Je kan kiezen voor middenmotoren zoals de Isy Speed pedelecs (max 35 km/u), een Klever Y Gala 45 met een achterwielmotor of de Ellio Original die twee-wiel aandrijving gebruikt en de 45 km/u makkelijk aanhoudt wanneer nodig.

Lange Afstandsfietsers/Tourrijders:

Deze groep heeft behoefte aan een betrouwbare, constante snelheid over langere afstanden, vaak op gevarieerd terrein.

45 km/u rijden is belangrijk, maar voor zulke afstanden heb je ook andere prioriteiten. Een krachtige batterije die de afstand afkan, en een rijcomfort waar je uren van kan genieten. Pijn aan de rug door een te sportieve houding lijkt ons geen aanrader.

Modellen met middenmotoren bieden hier de meeste voordelen, al haal je de 45 km/u meestal niet met deze modellen. Ook hier speelt de Ellio Original een hoofdrol door de speed pedelec te zijn met de grootste batterij (en rijcomfort). En dus best geschikt voor deze lange afstanden.

Sportieve en Off-road Gebruikers:

Gebruikers die hun speed pedelec gebruiken voor sportieve activiteiten of off-road hebben behoefte aan hoge snelheid en krachtige acceleratie. Dit wil zeggen bospaden en veldwegen,.

Voor koersfietsen is het aangeraden om te kiezen voor een achterwielmotor, omdat die lichter zijn en je zo niet beperken van te klimmen. Voor mountainbikes is het anders, want zij hebben soms plots heel veel newton meters nodig. Voor mountainbikes is newtonmeters eigenlijk belangrijker, en kies je best gewoon voor een een e-MTB.

Vervoer van Zware Ladingen:

Voor gebruikers die regelmatig zware ladingen vervoeren, zoals bezorgdiensten, is een sterke motor belangrijker dan hoge snelheid.

Snelheid is niet zo belangrijk, maar door het hoge gewicht heb je wel wat Watt nodig om op snelheid te komen. Met aandrijving op beide wielen heb je nog steeds +1000 Watt ( 1 kW) om gewicht te trekken.

In dit geval is het aantal newtonmeters ook niet te onderschatten en kies je best voor twee-wiel aandrijving.

Hoeveel Newton meters bij speed pedelecs

Newtonmeters zijn een cruciale maatstaf, vooral als het gaat om acceleratie, klimvermogen en het dragen van gewicht.

Hoewel de focus vaak ligt op het vermogen van de motor, uitgedrukt in watt, geeft het koppel, gemeten in newtonmeters (Nm), een dieper inzicht in hoe de fiets zal presteren onder verschillende omstandigheden.

De formule voor koppel is: Koppel = Kracht x Afstand.

hoe werkt wattage in speed pedelecs

In deze formule is ‘Kracht’ de kracht die je uitoefent (in newton) en ‘Afstand’ is de afstand van het draaipunt tot waar je de kracht uitoefent (in meters). Dus, als je een kracht van 10 newton uitoefent op een punt dat 2 meter van het draaipunt verwijderd is, is het koppel 20 Nm.

Het koppel (nm) bepaalt de draaikracht. In het algemeen geldt: hoe hoger het koppel, hoe sterker en sneller de fiets zal optrekken.

Een klein overzicht om je vraag te beantwoorden. Hoeveel newtonmeters heeft een speed pedelec nodig:

Let op, er is een belangrijke overweging bij het vergelijken van newtonmeters: de positionering van de motor(en).

  • Achterwiel speed pedelecs: 40 tot 60 nm
  • Middenmotor speed pedelecs: 85 tot 120 nm
  • Twee-wiel-aandrijving speed pedelecs: 100 tot 150 nm

Voor zware gewichten reken je best op two-wheel-drive (of all-wheel-drive), al zijn er nog niet veel merken die dit aanbieden. Fiets je alleen dan kan je kiezen voor een achterwielmotor, die is voldoende krachtig.

Laat het wel duidelijk zijn dat je beter naar wattage kijkt als je prestaties van speed pedelecs wil vergelijken.

Achterwielmotoren:

Deze motoren hebben vaak een lager koppel in vergelijking met middenmotoren, maar dit betekent niet per se mindere prestaties.

Door hun positie dicht bij het punt van contact met de weg, kunnen achterwielmotoren effectief kracht overbrengen, wat resulteert in snelle acceleratie. Ze zijn vaak efficiënt in het omzetten van energie in voorwaartse beweging, wat vooral nuttig is op vlak terrein of bij lichte hellingen.

Vooral omdat middenmotoren voorlopig nog niet voldoende kracht kunnen opleveren (binnen de beperking van de batterij) zijn achterwielmotoren de go-to keuze voor snelle speed pedelecs.

Middenmotoren:

Middenmotoren staan bekend om hun hogere newtonmeters, wat hen bijzonder geschikt maakt voor steile hellingen of het vervoeren van zware lasten. Hun positionering in het midden biedt een betere balans en gewichtsverdeling.

Een middenmotor moet wel meer kracht produceren om te concurreren met de directe snelheid van achterwielmotoren.

Door de (voorlopig) beperkingen in batterijcapaciteit is het logischer voor producenten om een achterwielmotor te gebruiken.

Ook hier komt verandering in; zo heeft Ellio een middenmotor ontworpen die het achterwiel rechtstreeks aandrijft. Een innovatie die de achterwiel-middenmotor discussie nieuwe wind inblaast.

Voorwielmotoren:

Voorwielmotoren worden minder gebruikt, al kent hun populariteit toch een heropleving.

In elektrische fietsen zie je ze wel vaker, vooral in compacte en lichte fietsen. Voor speed pedelecs worden ze minder gebruikt omdat het koppel en de krachtoverbrenging niet zo goed is als bij midden- of achterwielmotoren. Ze kunnen ook invloed hebben op de stuurprecisie, vooral bij hogere snelheden of op gladde oppervlakken.

Sinds kort, bij Ellio en Specter, zien we een voorwielmotor gebruikt worden als complementaire motor. Deze dient om de acceleratie te beteren, maar zorgt ook voor meer controle tijdens het rijden.

Speed pedelec merken kunnen zich hier opnieuw diversifiëren door hun eigen unieke software op de motoren toe te passen. En zo zien we de markt evolueren van het gebruiken van standaard onderdelen naar het uitbouwen van een volledig unieke speed pedelec.

Ook interessant

Deze website maakt gebruik van 1st party cookies. Door onze website te bezoeken ga je akkoord met onze standaard voorwaarden. Akkoord Meer info