Home Reviews Review: Opium T serie speed pedelec

Review: Opium T serie speed pedelec

Het instapmodel van OPIUM, de Model T, blijft netjes in het premium segment

Door Slim Abid
Gepubliceerd: Laatste update

Na een week testen kunnen we onze bevindingen over de nieuwe Opium T-serie in deze review uitgebreid beschrijven. Een premium speed pedelec, maar toch ook slechts het instapmodel van het Zwitserse speed pedelec merk Opium.

Opium wil afstappen van de rechtstreekse vergelijking met Stromer en hun meer op de kaart zetten met verschillende modellen in hun gamma. Na de eerste flagship S-serie, en de L-serie met lage opstap, is het de beurt aan de Opium T-serie om zijn deeltje van de markt op te eisen.

Opium T serie testritten en beoordeling met sportieve rijhouding

In de review van de Opium T-serie

  1. Ontwerp: 8.5/10
  2. Prestaties: 9/10
  3. Technologie: 8/10
  4. Rijcomfort & veiligheid: 7.5/10 (standaard zonder enige vering)
  5. Prijsvergelijking: 9.5/10

Gemiddelde score: 8.5/10 – zeer goed
Prijs: € 8000

*scores in vergelijking met andere speed pedelecs. Niet vergelijkbaar met andere fiets-categorieën.

Review Opium T serie belgie

Onze conclusie; …De Opium T-serie is een comfortabele luxe e-bike die goed rijdt op vlakke wegen en met extra vering ook geschikt is voor hobbelige paden. Hoewel deze aanpassingen de prijs verhogen, biedt Opium kwaliteit voor een goede prijs. Een proefrit is aan te raden om de waarde van de extra vering te beoordelen.

1. Het Ontwerp (/10)

Voor diegenen die het ontwerp van de S-serie al kennen is er weinig veranderd. De T-serie is het instapmodel van de S-serie en verschilt (uiterlijk) bijna niet. Je kunt dit wel merken aan het logo, op de S is deze mooi in 3D in het kader verwerkt, bij de L en de T-serie is dit zonder 3D-relief, maar eerder een andere kleur verf.

De grootste verschillen tussen de S en de T zijn de keuzes in onderdelen, hier gaan we zo dadelijk verder op in.

Verschil T serie en S serie Opium, de bedrukking van het logo
Verschil T serie en S serie Opium, de bedrukking van het logo

Voor diegenen die het ontwerp nog niet kennen, Opium heeft een zeer stijf aluminium kader ontworpen met een geïntegreerde batterij. Het sportieve, gestroomlijnde ontwerp zorgt voor een modern en premium uiterlijk. De fiets is volledig afgewerkt, er zijn geen kappen zichtbaar zoals de batterijkap, geen lasnaden en alle kabels zijn mooi weggewerkt.  Niet zoals op de L-serie, daar zijn nog enkele vernieuwingen op het stuur toegepast.

Opium T serie verschillen met S serie
Opium T serie verschillen met S serie

Door het aluminium frame, uitgerust met kwalitatieve, hoogwaardige fietsonderdelen, eindig je met een relatief zware speedpedelec, de 37 kilogram is moeilijk op te tillen. Ook het vooruitduwen vergt wat inspanning, gelukkig is er wel de walk-assist tot 6 km per uur die dit makkelijker maakt.

Het voordeel van dit stijve kader en het hoge gewicht is dat de speedpedelec zeer stabiel op de weg ligt, ook bij hoge snelheid geniet je van veel rijcomfort en een zeer goede stabiliteit.

Ontwerp en kader van Opium T model
Ontwerp en kader van Opium T model

Uiteraard heeft dit ontwerp en al deze kwalitatieve onderdelen ook invloed op de levensduur van de fiets.

Opium T serie met standaard logo zonder relief
Opium T serie met standaard logo zonder relief

2. Prestaties; acceleratie en snelheid (/10)

Topsnelheid (8.8/10): 45 km/u – Makkelijk te behalen

Accelerate (9/10): Naar 45 km/u in: 6 sec

Topsnelheid aanhouden (9/10): Makkelijk te behouden

Prestaties bergop (8/10):  Meer dan voldoende

Krachtige TDCM achterwielmotor

Alle Opium Speedpedelecs maken gebruik van een kwalitatieve TDCM-achterwielmotor voor zowel de T- als L-serie. Op de T-serie is deze net als op de L-serie beperkt tot 850 Watt, goed voor 48 Nm. Hiermee geniet je van een hoge acceleratie, de hoogste topsnelheid die ook makkelijk aan te houden is en ook voldoende kracht voor de meeste hellingen met snelheid op te rijden.

850 Watt TDCM motor die ook op Stomer en Klever gebruikt worden
850 Watt TDCM motor die ook op Stomer en Klever gebruikt worden

Deze achterwielmotor wordt ook gebruikt door Stromer en Klever, al hebben die een andere software die deze beheert. Hierdoor is de T-serie, hoewel het dezelfde motor is, iets minder krachtig dan de S-serie. Deze haalt tot 930 Watt.

Opium T serie met TDCM 850 watt motor
Opium T serie met TDCM 850 watt motor

Batterij voor woon-werk afstanden

Opium wil een alternatief zijn voor de auto, voornamelijk voor woon-werkverkeer. Om de auto te kunnen evenaren, bieden ze hoog comfort, maar ook hoge prestaties. Het kunnen rijden van een lange afstand is dan ook een must.

Speed pedelec met stijf aluminium kader en geintegreerde batterij
Speed pedelec met stijf aluminium kader en geintegreerde batterij

De batterij van 1400 watt is zeer zwaar en kan je niet uit de fiets halen. Dit kan in de fietswinkel als reparaties nodig zijn, maar als gebruiker moet je gebruik maken van een laadpoort die rechtstreeks op de speed-pedelec wordt aangesloten. Denk hier goed over na, zorg ervoor dat je fiets veilig kan worden opgeborgen tijdens het laden. Het is een te dure fiets om te laten stelen.

Met deze 1400 watt batterij kan je wel heel wat kilometers afleggen. Op de allerhoogste stand, wanneer het rijden het fijnst is, is deze speed-pedelec goed voor 70 tot 80 kilometer. Dat is althans voor ons, een bestuurder van 70 kilo, in normale weersomstandigheden.

Opium zelf zegt met hun range extender 360 kilometer af te kunnen leggen, op basis van berekeningen van het fietssysteem. En hoewel de uiteindelijke kilometers lager zullen liggen, blijft het dus wel een fiets die geschikt is voor lange afstanden.

Opium speed pedelec batterij opladen laadpoort
Opium speed pedelec batterij opladen laadpoort

Je hebt ook verschillende laadopties die je via het scherm kunt instellen: snelladen, normaal laden wat dan 7 uur duurt, voor opslag als je de fiets even niet gaat gebruiken zoals in de winter, of de long life-optie om zo lang mogelijk van je batterij te genieten. Dit lijkt ons de vaakst gebruikte optie wanneer je ‘s avonds de fiets in de garage aan de lader verbindt, dan is er tijd genoeg om rustig op te laden.

Staat de fiets aan de lader dan zal het daytime-running-light voorlicht aanblijven. Deze gaat uit wanneer de batterij vol is.

Pinion versnellingsbak

Voor versnellingen heeft Opium niet afgeweken van hun favoriete merk PINION. Dit is ook de juiste keuze in vergelijking met de concurrentie binnen speedpedelec versnellingen. PINION levert momenteel gewoonweg de beste prestaties.

Standaard uitgerust met Pinion 1.9
Standaard uitgerust met Pinion 1.9

In dit instapmodel van Opium, de T-serie, krijg je de 1.9 met 9 versnellingen. De verbinding wordt tot stand gebracht met een Gates CDX-aandrijfriem. Deze combinatie van onderdelen kennen we ondertussen al en werkt uitstekend. Het biedt geweldige prestaties en behoudt een uitstekend fietsgevoel.

Gates CDX Carbon drijfriem met weinig onderhoud
Gates CDX Carbon drijfriem met weinig onderhoud

Het enige nadeel voor ons is het ontwerp van de versnelling. Dit is met een draaihandel. En op hoge snelheden maken wij toch graag gebruik van de traditionele shifters. Iets wat binnenkort beschikbaar is op de PINION Smart Shift, die elektrisch schakelt. Gezien de hoge aankoopprijs zal dit waarschijnlijk enkel aangeboden worden in het premium gamma binnen het hoogste prijssegment.

Voor dit instapmodel is de 1.9 PINION versnellingsbak meer dan voldoende. Het zorgt ervoor dat de Opium T-serie ook hier punten scoort.

Pinion versnellingen met draaihendel
Pinion versnellingen met draaihendel

3. Unieke Features en technologie (/10)

FIT x Pinion

Opium Speedpedelecs maken gebruik van FIT-software. Deze is ontwikkeld door de Flyer-groep en ziet er best wel fraai uit. Ook de UX of gebruiksvriendelijkheid is goed in orde. Je hebt veel opties, veel mogelijkheden om data te bekijken. Maar je kunt het ook koppelen aan je smartphone voor het doorsturen van navigatie en eventueel zelfs een GPS-tracker installeren. Er is ook een crashregistratie en een sleutelloze immobilisator voor extra veiligheid.

Standaard 1.3 inch FIT scherm en bediening
Standaard 1.3 inch FIT scherm en bediening

Extra accessoires en sensoren

Je kunt ook externe sensoren koppelen aan deze FIT-cockpitsoftware, zoals een hartslagmonitor of een bandenspanningsensor. Standaard heb je een kleine 1.3 inch kleurendisplay. Hierop is alle informatie mooi zichtbaar, al is het wel wat klein, zeker als het om navigatie gaat.

Je kunt in één oogopslag niet alle informatie zien, daarvoor is het schermpje net te klein. Het is wel uitstekend geplaatst, je kunt zonder enige controle over je stuur te verliezen de knopjes bedienen. Sneller, langzamer, walk-assist aan, uit en de belichting. Er is ook een kleine joystick om tussen de schermen te schakelen.

Bediening en toeter van het FIT systeem op de Opium T serie is makkelijk te gebruiken en binnen bereik
Bediening en toeter van het FIT systeem op de Opium T serie is makkelijk te gebruiken en binnen bereik

Het stuur is recht en geeft een beetje een mountainbike-vibe, net zoals op de S-serie. Het is breder dan bij concurrenten, waardoor je toch het gevoel van controle en wendbaarheid behoudt. Wij hebben liever een breder stuur dan een smal stuur, ook op hoge snelheden. Maar dit is een persoonlijke keuze.

Comfort screen optie

Het upgraden naar het Fit Remote Comfort Screen, zoals we op de L-serie hebben gezien en getest, lijkt niet mogelijk op de T-serie. Dit is ook meteen een verschil tussen de L-serie en de T-serie van Opium. Het vernieuwde stuur is enkel voor de L-serie.

Optionele comfort scherm van FIT
Optionele comfort scherm van FIT

Een innovatie op de T-serie is dat je je smartphone kunt gebruiken als een groter scherm. In het balhoofd is er ook een draadloze oplader en een quad-lock mount geïnstalleerd om dit te ondersteunen.

Elke FIT-fiets wordt ook geleverd met een FIT-digitale sleutelkaart. Hiermee kun je de app aan de speedpedelec koppelen en zo gebruik maken van de extra functies voor gebruiksgemak en veiligheid.

4. Het rijcomfort  (/10)

Rijcomfort op platte wegdek (9/10):

Rijcomfort op oneven wegdek (8.5/10):

Rijcomfort bij lange afstanden (8/10):

Rijden bij nat wegdek -> veiligheid (8.5/10):

Aan hoge snelheden tot 45 km per uur speelt het rijcomfort een veel hogere, grotere rol dan bij een gewone elektrische fiets. Schokken aan deze snelheid komen harder aan. En dus is het ook belangrijk om na te denken over jouw traject, de ondergrond en het comfort dat je speed pedelec biedt.

Geen standaard vering

Als instapmodellen worden de T-serie en de L-serie niet uitgerust met standaardvering. De S-serie, die wel standaardvering van hoge kwaliteit heeft, kent een uitstekend rijcomfort. De vraag is dan of dit beter geprijsde instapmodel zonder vering nog steeds voldoende rijcomfort biedt om in het hoogste segment te belanden.

Je kan dit ook relatief makkelijk vergelijken met een Ellio Max die (ook zonder vering) in hetzelfde segment beland. En daar merk je ook dat het rijcomfort bij Opium iets hoger ligt, maar je bij Ellio heb je technologische innovaties.

In een wereld waar we een goede fietsinfrastructuur hebben, ook in België, voorlopig nog niet, maar dit kan in de zeer nabije toekomst wel het geval zijn, heb je niet echt noodzakelijk vering nodig.

De zadelpenvering vinden we wel een must, zeker in België. Onze  Belgische speed pedelec merken spelen hier ook op in, ook zij kennen de infrastructuur.

Optionele Kinekt zadelpenvering lijkt een must have
Optionele Kinekt zadelpenvering lijkt een must have

Het is een basiscomfort dat we iedereen aanraden. De extra vering waarover we spreken, betreft de optionele geveerde Upside-Down-voorvork. Wil je deze Premium Speedpedelec een beetje overal kunnen gebruiken, dan wordt die vering sterk aangeraden. Vooral als je route een oneffen wegdek heeft of veel kasseiwegen bevat, dan heb je deze optie nodig om te kunnen genieten van je dure Speed pedelec.

Optionele voorvorkvering voor extra rijcomfort

Deze Upside-Down-vering is relatief duur, namelijk 600 euro, en je hebt de keuze tussen de Soft Spring en Hard Spring voor bestuurders onder en boven 85 kilo.

De aangeboden zadelvering is van het merk Kinect, uiteraard kun je ook kiezen voor een ander merk dat je apart kunt kopen. Dit hoeft niet bij de aankoop van deze Opium T-serie te gebeuren.

Sportieve rijhouding

Op de T-serie van Opium heb je een sportieve rijhouding. Het stuur is aangenaam breed (vergelijkbaar met Stromer, breder dan Specter en Ellio), waardoor je het gevoel van controle en wendbaarheid goed behoudt. Je kunt het een beetje vergelijken met de S-serie of de Stromer Speed Pedelecs.

Opium T serie testritten en beoordeling met sportieve rijhouding
Opium T serie testritten en beoordeling met sportieve rijhouding

Dit heeft voordelen, zoals makkelijker optrekken en doortrekken om hoge snelheden te halen. Het nadeel is dat dit op lange afstanden wat oncomfortabel kan worden. Vandaar ook dat je moet nadenken over je keuze van vering. Die vering helpt ook bij de duurzaamheid of de levensduur van andere fietsonderdelen.

Om voor de juiste zitpositie te zorgen, heb je de keuze uit verschillende framematen. Small, medium, large en extra large. Het stuur kan je niet verstellen, enkel het zadel kan je hoger of lager plaatsen.

Poot of standaard ontworpen om niet in de weg te staan van de pedaal
Poot of standaard ontworpen om niet in de weg te staan van de pedaal

Bij de L-serie zijn hier meer opties. Daar werd meer nadruk gelegd op een comfortabele of rechtopstaande fietshouding. Ook het vernieuwde stuur dat we op de L-serie zagen, is niet gebruikt op deze Opium T-serie.

Het stuur is relatief recht en breed, zoals eerder aangegeven. Standaard heb je links aan de linkerkant het 1.3 inch FIT-bedieningsmodule. Ook het zadel heeft invloed op het rijcomfort. Hier heb je verschillende mogelijkheden en maten.

Veiligheid en remmen

Naast het typische rijcomfort, moet je ook kijken naar veiligheid. Vooral bij Speedpedelecs is dit heel belangrijk.

Sterke 4 piston Magura remmen voor snelle en krachtige stopkracht
Sterke 4 piston Magura remmen voor snelle en krachtige stopkracht

Als we naar de remmen kijken, dan merk je dat deze niet dezelfde zijn als op de L-serie, maar we wel over een vergelijkbare kwaliteit spreken. De Magura 4-pistons maken gebruik van 4 cilinders en bieden een zeer goede remkracht voor het gewicht bij hogere snelheden. Deze worden ook gebruikt op cargo-fietsen zoals longtails en bakfietsen.

Voldoende remkracht is één ding, maar het gaat er ook om of je makkelijk en tijdig kunt remmen. Het ontwerp van de remhandels speelt hierbij ook een rol. En ook hier maakt Opium gebruik van onze favoriete 1 tot 3 vinger grip remmen. Dit betekent dat je met 1 vinger al voldoende kracht kunt zetten om veilig tot stilstand te komen.

Deze remmen zijn hier speciaal voor ontworpen en zien we vooral terug bij fiets-sporten waarbij je heel snel moet kunnen reageren. Er is geen ABS-optie op deze instapmodellen, dit is alleen voorlopig beschikbaar op de S-serie.

1 tot 3 vinger ontwerp van de kwalitatieve Magura remmen
1 tot 3 vinger ontwerp van de kwalitatieve Magura remmen

Kwalitatieve bandenkeuzes

Wat betreft de banden: het enige contactpunt tussen je route en je speedpedelec zijn de banden. In België kennen we ook veel regen en minder goede wegdekken, vooral voor fietsers, dus de kwaliteit van de banden is belangrijk. Deze moeten goede grip hebben, maar ook lang meegaan en niet snel leeglopen of lek raken.

Bandenpatroon voor grip op platte wegdekken
Bandenpatroon voor grip op platte wegdekken

De grootste frustratie op een speedpedelec die je voor woon-werkverkeer gebruikt, is een lekke band. Opium kiest hier voor hoogwaardige Vredestein-banden of optionele Schwalbe-banden als je wat meer ruw of oneffen terrein hebt. Kies je voor deze optie, dan heb je waarschijnlijk ook de optionele voorvork nodig.

Kwalitatieve speed pedelec banden met reflecterende rand
Kwalitatieve speed pedelec banden met reflecterende rand

Stille spatborden en bagagedragers

Het lijkt altijd minder belangrijk, maar de spatborden die je wielen bedekken in regenachtige omstandigheden moeten ook van hoge kwaliteit zijn. Enerzijds om spatten goed tegen te houden – hiervoor moeten ze goed ontworpen zijn en op de juiste plaats worden geplaatst. Anderzijds wil je bij deze snelheden ook kwaliteit, zodat je geen geratel hoort tijdens je rit. Bij Opium is dit helemaal in orde. De spatborden zijn steeds dubbel bevestigd, om zeker te zijn dat er geen onnodige geluidjes van komen.

Opium bagagedragers 10 kg elke kant geen bagagerek
Opium bagagedragers 10 kg elke kant geen bagagerek
Nummerplaathouder met verplicht achterlicht en reflector aanwezig
Nummerplaathouder met verplicht achterlicht en reflector aanwezig

Opium rust zijn Speed Pedelecs niet uit met een bagagerek, maar wel met eigen ontworpen geïntegreerde bagagedragers. Elk zijde is goed voor 10 kilogram aan gewicht. Ook de vormgeving is zeer goed doordacht, al was dit met een specifieke merk ORTLIEB tassen in gedachten. Natuurlijk kun je ook andere tassen gebruiken, maar controleer dan wel even of ze passen.

Opium Daytime Running Light en de grote koplamp met low- en highbeam functie
Opium Daytime Running Light en de grote koplamp met low- en highbeam functie

Het laatste punt is de verlichting.

Opium prijkt in hun brochures met de krachtigste koplamp van alle speedpedelecs, en dit is zeker in orde. Met de koplamp kan je mensen verblinden, die gebruik je dus vooral wanneer er niemand op de weg is en je veel licht nodig hebt.

Supernova achterlicht met remfunctie
Supernova achterlicht met remfunctie

Met de gewone koplamp heb je meer dan genoeg licht om je route te verlichten en alle gaten of obstakels op te merken. Aan de achterkant zit een Supernova met remfunctie die voldoende sterk is. Helaas is er geen zijverlichting aanwezig, weinig merken zien het voordeel hiervan in.

5. Prijsvergelijking

Nu we de review van de Opium T-serie hebben afgerond, moeten we deze enkel nog gaan vergelijken op basis van prijs met de concurrentie. Met 8000 euro zonder enige optie, lijkt deze fiets, deze Speed Pedelec, uitstekend geprijsd. Toch lijkt het ons nodig om voor de optie zadelpenvering te gaan, waardoor je op 8300 tot 8900 euro uitkomt.

In dit prijssegment zal de Opium T-serie vooral concurreren met de Stromer ST3 tot ST5 s-pedelecs, met Klever en de Ellio Max. Er zijn nog concurrenten in dit prijssegment. Deze sportieve, mannelijke Speed pedelecs zijn in trek. Daarnaast maken ze met de T wel een diudelijk onderscheid met de L-serie door de lage opstap.

De grootste concurrenten zijn uiteraard de Stromer ST3 Pinion, een basis Aska, of Specter 1 zonder Long Range opties. Maar ook De Ellio Max met zijn unieke technologie maar ook zonder vering. De high end Klever Y Pinion, alsook de Riese & Muller Homage HS met middenmotor.

Topsegment: Opium, Specter, Stromer, Riese & Muller, Ellio, Aska

Mid-range: Klever, Gazelle, Giant, Koga, Qwic

Goedkope speed pedelecs: Eco Bike

Eindconclusie van deze Opium T serie review

Het is altijd plezierig om met Premium Speed Pedelecs te rijden, en dat was ook het geval met deze Opium T-serie.

Wij hebben de speed pedelec:

  • Uitgebreid onderzocht met korte testrit (1-5 km)
  • Onderworpen aan de wegtest
    • 5-50 kilometer testrit
    • 50-100 kilometer dagtest
    • +100 kilometer weektest

Op vlakke ondergronden is er echt weinig aan te merken. Hoge kwaliteit, krachtige prestaties en indien er geen oneffen ondergronden zijn, is het rijcomfort meer dan voldoende. Deze standaard Opium T-serie zal je verwachtingen meer dan voldoende invullen.

Gelukkig zijn er ook opties om het rijcomfort te verhogen als jouw traject dit nodig heeft. De optionele zadelpenvering en upside-down voorvorkvering voorzien je van die extra’s die je nodig hebt op de meeste Belgische wegen, en stellen je ook in staat om veldwegen en bospaden aan te kunnen.

Alles lijkt dus meer dan in orde, maar door het toevoegen van deze opties wordt de fiets wel eerder €9.000 dan €8.000. Die €1.000, zo’n 12.5% bovenop de totale aankoopprijs, maakt dat concurrerende speed pedelecs opnieuw interessanter worden.

De strategie van Opium is niet zozeer om de markt te innoveren, maar om de zaken gewoonweg beter te doen. Merken zoals Ellio en Specter, die met innovaties komen, zijn soms iets duurder door deze vernieuwingen. Omdat Opium kiest voor standaardonderdelen van hoge kwaliteit, kunnen ze binnen het premium segment een prijs-kwaliteit optie aanbieden — of zoals zij het noemen, een instapmodel.

Dit model dient om mensen te overtuigen van de kwaliteit van Opium. Eens je gewend bent aan de T- en L-serie, kun je enkel nog maar upgraden naar een S-serie.

Als je twijfelt over deze aankoop, raden we zeker een testrit aan. Als je twijfelt over opties, dan kiezen wij vooral voor de extra vering – zodat je Speed Pedelec op elk terrein kan worden gebruikt. Vooral deze optie maakt het aantrekkelijker ten opzichte van directe concurrenten zonder vering-opties.

Ook interessant

Deze website maakt gebruik van 1st party cookies. Door onze website te bezoeken ga je akkoord met onze standaard voorwaarden. Akkoord Meer info