We mochten de nieuwe Opium speed pedelec met lage opstap een week lang uittesten. In dit artikel vind je onze review van de Opium L, een beschrijving van de onderdelen en de bevindingen van onze testritten. Dit was een prototype, sommige onderdelen worden nog aangepast.
Lees je onze review; hou dan rekening met het feit dat hier ook optionele onderdelen op stonden. Voornamelijk de vering, de voorvork- en zadelpenvering zijn standaard niet inbegrepen, en doen toch heel wat voor het rijcomfort.
In de review van de Opium L serie
- Ontwerp: 8.5/10
- Prestaties: 9/10
- Technologie: 8/10
- Rijcomfort & veiligheid: 8/10
- Prijsvergelijking: 9.5/10
Gemiddelde score: 8.6/10 – zeer goed
Prijs: € 8000
*scores in vergelijking met andere speed pedelecs. Niet vergelijkbaar met andere fiets-categorieën.
Onze conclusie; Met de Opium L (en ook T) serie plaatst het zwitserse speed pedelec merk een instapmodel net aan de rand van het premium segment. Stevige concurrentie voor andere merken en fietsen in dit segment. Standaard is de fiets goed, al ontbreekt er een basis aan vering. Optioneel kan je kiezen voor zadel- en voorvorkvering om je keuze aan te passen aan je traject en budget.
Binnen het premium segment wordt dit een interessante prijs/kwaliteit optie – al zijn er nog enkele sterke concurrenten.
1. Het Ontwerp (/10)
Het ontwerp van deze L-serie Speed Pedelec met lage instap bouwt grotendeels voort op het populaire S-serie model uit 2020. Samen met het model T, of de T-serie van Opium, is de L-serie hun nieuwe instapmodel. Het is lager geprijsd dan de premium S-serie die uitgevoerd is met nog betere onderdelen.
Dat het ontwerp speciaal is, wisten we al van de S-serie. De Noorse ontwerper heeft in het verleden onder andere gewerkt voor bekende merken als BCM en Cannondale. Bij Opium hebben ze veel tijd en moeite gestoken in hun R&D-ontwikkeling, wat resulteert in deze gestroomlijnde high-end Speed Pedelec.
Het frame is gemaakt van versterkt aluminium en bevat een geïntegreerde accu. De afwerking van de fiets is vlekkeloos. Lasnaden, schroeven en zelfs kabels zijn haast onzichtbaar.
Het frame van de L-serie zonder bovenbuis bijna even stijf als de andere Opium Speed Pedelecs en valt samen met de grote accu in de zwaardere categorie: zo’n 35,7 kilogram. Zwaar om te tillen en duwen, al heb je wel de handige walk-assist voor dat laatste.
Dit gewicht is een gevolg van het gebruik van hoogwaardige, kwalitatieve en duurzame onderdelen. Het nadeel is dat de fiets zwaar is om op te tillen, maar het voordeel is verbeterde rijcomfort, stabiliteit en een hoge duurzaamheid. Op hoge snelheden zorgt deze kwaliteit ook voor weinig storende geluiden, zoals klapperende spatborden.
2. Prestaties; acceleratie en snelheid (/10)
Topsnelheid (8.8/10): 45 km/u – Makkelijk te behalen
Accelerate (9/10): Naar 45 km/u in: 6 sec
Topsnelheid aanhouden (9/10): Makkelijk te behouden
Prestaties bergop (8/10): Meer dan voldoende
Van een high-end speed pedelec mag je naast comfort ook hoge prestaties verwachten. De TDCM-motor, die ook in de S-serie gebruikt wordt, is in de L-serie beperkt tot 850 watt en 48 Newtonmeter. Deze beperking is softwarematig; het is dezelfde motor die in de Opium S-serie wordt gebruikt. Ook Stromer en Klever maken gebruik van deze krachtige achterwielmotor.
Aan prestaties kom je niet tekort; met deze aandrijving kun je gemakkelijk 45 kilometer per uur halen en ook bij stevige wind of lichte helling haal je met gemak 40 kilometer per uur. Het is één van de krachtigste achterwielmotoren die momenteel gebruikt wordt, al is het minder performant dan modellen met dubbele motor.
In vergelijking met deze middenmotoren of tweewielaandrijving, waarbij ook een voorwielmotor wordt gebruikt, heb je iets minder kracht bij een steile of langdurige klim, maar desondanks zij we tevreden met de snelheid die we hebben gehaald. Natuurlijk moet je wel een beetje meehelpen door te trappen, er is geen cruisecontrol-functie zoals op de Ellio speed pedelecs.
Wel heb je een heel aangename fietservaring. De motor en software spelen perfect in op jouw inspanningen.
Speed pedelec batterij voor lange ritten
Een krachtige motor vereist ook een sterke batterij. Opium mikt op woon-werkverkeer, maar ook vooral op lange afstanden. Hun 1400 watt-batterij is momenteel een van de grootste op de markt. Je kunt deze zelfs uitbreiden met een range extender, hoewel het ons niet duidelijk was of deze optie ook beschikbaar is voor de L- en T-serie.
Los daarvan is 1400 watt meer dan genoeg om minstens 70 tot 140 kilometer of meer af te leggen. Alles hangt af van de weersomstandigheden, de eigenschappen van de bestuurder en de gekozen route, maar normaal gesproken kun je met deze batterij bijna alle afstanden heen en terug rijden.
Dat is ook nodig, want je kunt de batterij er niet uithalen. Dit kan in de fietsenwinkel voor reparaties, maar om te laden heb je een oplaadpoort nodig.
Je vraagt je dan ook af waar je deze fiets moet stallen. Een woning met aansluitende fietsenstalling of garage lijkt mogelijk. Deze fiets ‘s avonds of ‘s nachts buiten laten staan wordt zeker niet aangeraden.
Opium biedt ook verschillende laad opties aan: snel, normaal, voor opslag of een long life-optie. Deze opties zijn handig afhankelijk van je situatie. Vooral de opslag- en lange levensduur-optie zijn hier voordelig.
Wat betreft de actieradius: tijdens onze testrit met hoge snelheid op high ondersteuning, bij normale weersomstandigheden – niet te warm, niet te koud, niet te veel wind – konden we op een halve lading 35 km rijden. Er bleef toen nog 46% accu over, volgens de range-indicator goed voor een extra 52 km.
Een kleine anekdote: als de fiets stilstaat in je garage, geeft hij een knipperlicht bij beweging. Als hij aan de oplader hangt, zullen de LED running lights branden tijdens het laden. Deze gaan uit wanneer de batterij vol is.
Pinion versnellingen
Speedpedelec-merken hebben momenteel beperkte opties als het om versnellingen gaat. De Enviolo wordt het vaakst gebruikt op elektrische fietsen, maar bij snelheden tot 45 km per uur is die niet de beste . Sinds 2023 is duidelijk geworden dat Pinion hier beter presteert en een groter marktaandeel inneemt. Naast Stromer en Klever en ASKA maakt ook Opium gebruik van hun betrouwbare versnellingstechnologie.
In deze L-serie Speedpedelec, het instapmodel, kiezen ze voor de beperkte 9-speed of Pinion C1.9 versnellingsnaaf. Deze is nog steeds zeer goed en levert een versnellingsbereik van 568 procent. De aandrijving verloopt via een Gates CDX carbon riem.
Voor diegenen die deze combinatie al getest hebben, is het duidelijk dat dit de beste fietservaring biedt. Het schakelen voelt natuurlijker en soepeler aan dan met alternatieve versnellingen.
Niettemin zijn er nog verbeteringen mogelijk, zoals een upgrade naar de 12-speed of het gebruik van de nieuwste Pinion 1.12 Smart Shift. Deze opties zijn niet beschikbaar op de Opium L-serie omdat het hier om het instapmodel gaat. Als je deze wilt, moet je naar de S-serie kijken.
Een goede versnelling dus, maar toch vinden we hier een persoonlijk of subjectief nadeel, omdat we geen fan zijn van de draaihendel die wordt gebruikt om de versnellingen te verstellen. Het gebruik van traditionele shifters voelt natuurlijker en gemakkelijker dan het bewegen van je hand naar voren of naar beneden. Voor mensen met lichte blessures aan de hand, arm of pols kan dit ook een groot nadeel zijn.
Gelukkig is Pinion hier wel mee bezig. De nieuwste onderdelen maken gebruik van deze shifters. Door deze combinatie van factoren die de prestaties beïnvloeden, weet je dat je een speedpedelec bezit die geweldig presteert, een natuurlijk fietsgevoel biedt zonder echte compromissen te sluiten.
De motoropstelling is ook zeer onderhoudsvriendelijk. Zo’n Pinion-versnellingsbak moet je om de 10.000 kilometer een keer onderhouden. Uiteraard moet je die wel af en toe schoonmaken.
3. Unieke Features en technologie (/10)
Opium vernieuwt niets binnen het huidige aanbod van speed pedelecs. Geen grote innovaties zoals Specter, Stromer, Aska of Ellio. Opium wil hetzelfde doen als anderen maar gewoonweg beter.
Geen eigen technologie dus, wel het nieuwste systeem van FIT. Op het display heb je verschillende opties, van route-informatie tot de elektrische kracht die de motor levert, de versnellingsstanden, hoogtemeters, afstand, routes, gemiddelde snelheid, navigatie en zelfs een GPS-tracker, een sleutelloze immobilisator en crashregistratie.
Je kunt FIT ook koppelen met KOMOOT voor navigatie of bijvoorbeeld een hartslagmonitor. Daarnaast zijn er nog enkele luxueuze extra opties zoals de FIT bandenspanningssensor die je kunt koppelen om zo de informatie op je display te tonen.
Standaard zit links op het stuur van de Opium L-serie een FIT Remote LCD-display. Dit is een klein 1,3-inch kleurendisplay dat alle informatie in verschillende schermpjes weergeeft. Het is handig, goed leesbaar en gemakkelijk te gebruiken, maar toch te klein voor de aangeboden navigatie.
Als je ruimte hebt voor een upgrade, dan kun je voor een meerprijs van 160 euro kiezen voor de FIT Remote Comfort Screen, een TFT-kleurendisplay dat prachtig ontworpen is en midden op het stuur bevestigd wordt. Dit grote scherm is ook zeer gemakkelijk af te nemen en terug te plaatsen.
Als je geen gebruik maakt van het display, uniek aan Opium, zit er midden in de stuurpen ook een quadlock mount die uitgerust is met een draadloze 15 watt QI-oplader voor de smartphone. Als je geen behoefte hebt aan de comfort display, dan kan je je smartphone gebruiken als jouw fietscomputer.
Elke fiets, en dus ook de Opium Speed Pedelec, wordt geleverd met een FIT digitale sleutelkaart. Hiermee kan je via de FIT-website of app je speed pedelec koppelen. Meer informatie over de mogelijkheden met de digitale kaart vind je hier.
4. Het rijcomfort (/10)
Rijcomfort op platte wegdek (9.5/10):
Rijcomfort op oneven wegdek (8.5/10):
Rijcomfort bij lange afstanden (8.5/10):
Rijden bij nat wegdek -> veiligheid (8.5/10):
Naast prestaties zijn rijcomfort en vooral de daarmee samenhangende veiligheid erg belangrijk bij Speed Pedelecs die tot 45 km/uur rijden. Dat geldt ook voor de Opium, waarbij je vaak dergelijke topsnelheden kunt en misschien wilt bereiken.
Zoals we al zeiden, spelen het hoge gewicht en het stijve frame een grote rol in het comfort. Gewicht zorgt voor stabiliteit en balans en ook het stijve frame draagt hieraan bij. Toch moet je onthouden dat een echt stijf frame ervoor zorgt dat schokken goed gevoeld worden.
Daarom kijken we ook naar de vering bij de Opium. Omdat het hier om een instapmodel gaat, lijkt deze standaard te ontbreken. Je krijgt wel de optie voor een zadelveer, die we zeer aanbevelen. Ook de voorvorkveer, een upside-down veer van WREN, lijkt ons een slimme keuze gezien de Belgische wegen. Maar toch, als we standaard rijden op gladde, vlakke wegen, dan is vering geen absolute must. Nogmaals, we zouden altijd kiezen voor zadelveer.
De optionele voorvorkveer is een upside-down veer van WREN, hoge kwaliteit. Deze zagen we eerder ook op de stromer speed pedelecs.. En met 50mm veerweg is deze voldoende voor het merendeel van de routes. Laten we zeggen alle routes, als je begrijpt dat dit een speed pedelec is en geen off-road mountainbike.
Je hebt daarbij ook de optie van een soft spring voor bestuurders onder de 85 kg en een hard spring voor bestuurders boven de 85 kg. De voorvorkveer kost extra, 600 euro, de aanbevolen zadelveer kost 300 euro.
Natuurlijk kun je ook kiezen voor een andere zadelveer die je zelf apart aankoopt en monteert. Dit is vrij eenvoudig en er zijn veel opties. We hebben geen problemen met de Kinekt; deze wordt gebruikt door vergelijkbare premium merken en behoort momenteel tot de beste.
Standaard, zonder veer, zal je schokken voelen als de ondergrond niet optimaal is.
Rijpositie en fitting
Omdat de L-serie zich meer richt op het vrouwelijke publiek, evenals mannen die een lage instap prefereren, kiezen ze voor een iets minder sportieve, lees: meer rechtopzittende, fietshouding. Dit is ergonomisch en heeft zijn voordelen bij lange afstanden.
Het is ook heel belangrijk dat de fiets perfect past en aansluit bij jouw profiel. Daarvoor zijn er verschillende opties. Enerzijds kun je kiezen tussen drie framematen. Daarnaast kun je het stuur met zes schuifjes tot zes centimeter verhogen.
De tip hier is om zes centimeter te nemen. Dit maakt qua prijs geen verschil. En verwijder wat je niet nodig hebt. Later toevoegen is onmogelijk.
Vernieuwd (comfort) stuur
Ook aan het stuur en de cockpit is veel aandacht besteed. Het gebruik van het FIT-systeem speelt in op je beleving, maar het ontwerp van het stuur draagt bij aan jouw comfort. Standaard heb je een stuur van 72 centimeter breed met 10 graden backsweep. Dit is iets meer backsweep dan de rechte stang van de S- of T-serie, maar je kunt ook kiezen voor een comfortstuur met 20 graden backsweep.
Ook belangrijk is dat, alleen voor de L-serie – omdat de T net als de S een sportief stuur gebruikt – het stuur volledig opnieuw is ontworpen.
Alle kabels zijn geïntegreerd, dus het stuur kan worden verhoogd. Dit omvat innovaties zoals de quadlock-smartphone-aansluiting en draadloze oplaadfunctie. Ook de makkelijk afneembare comfort screen-optie is een mooie toevoeging. Maar let op: door deze interne kabelgeleiding mag het balhoofd niet verder dan 180 graden draaien, anders loop je het risico dat de kabels losgetrokken worden. Laat de fiets dus niet zomaar buiten staan.
Dit nieuwe stuur komt is voorlopig alleen beschikbaar op de L, omdat dit tot nu toe het enige frame is met een aangepast balhoofd waarop het past.
Om het comfort qua zithouding verder te optimaliseren, moet je ook nog een geschikt zadel kiezen. Standaard krijg je de Ergon SM EMTB COVE in verschillende maten en diktes, maar als we het goed begrepen hebben, komen daar nog veel extra opties bij.
Veilig rijden en remmen
Naast rijcomfort zijn ook het gebruiksgemak en de veiligheid belangrijk. Een ergonomische zithouding is op de lange termijn belangrijk, maar ook andere onderdelen zoals krachtige remmen, goede kwalitatieve spatborden en banden spelen een rol. Daarnaast kijken we naar bagageopties, want de fiets moet toch nuttig zijn voor dagelijks gebruik. En we kijken naar de verlichting.
Bij het beoordelen van de remmen letten we op verschillende elementen. Enerzijds de remkracht, kwaliteit van de remmen, het aantal gebruikte zuigers en de grootte van de hydraulische schijfremmen. De TRP remmen die hier gebruikt worden, zijn van zeer hoge kwaliteit met 4 pistons en 203 mm schijfremmen.
Vooral belangrijk is dat je bij hoge snelheden, wanneer je het stuur stevig vasthoudt, heel gemakkelijk bij de rem kunt. Een probleem dat we bij sommige andere Speed Pedelecs toch wel storend vonden. Gelukkig zitten er op deze Opium L-serie goed ontworpen remhendels die je met 1 tot 3 vingers kunt bedienen.
Dit betekent dat je al met één vinger genoeg kracht kunt zetten om volledig tot stilstand te komen.
Hierdoor kan je altijd met je wijsvinger op de rem rijden, wetende dat stoppen slechts een of twee seconden zal duren. Er is geen ABS-optie op deze bike, iets wat wel beschikbaar is op de S-series.
Kwalitatieve banden
Op de weg, op asfalt, is het nooit een probleem. Maar je moet ook rekening houden met gladde oppervlakken, zebrapaden, tramrails, natte bladeren, of gewoon de typische Belgische regen. Daarom moet je bij zo’n review altijd kijken naar de kwaliteit van de banden. Je wilt ook niet te vaak een lekke band hebben.
Een kwalitatieve band zorgt voor tevredenheid op de lange termijn, of omgekeerd, kan ervoor zorgen dat je je Speed Pedelec een hekel krijgt omdat je hem niet altijd kunt gebruiken. Pech met de fiets is ook veel vervelender dan pech met de auto. Ja, je kunt het zelf repareren, maar dan moet je wel een hele reparatieset meenemen.
Op de Opium L-serie zijn standaard VREDESTEIN Icon TR-reflexbanden gemonteerd. We zien dat andere merken vaak kiezen voor Schwalbe. Deze VREDESTEIN-banden kunnen zeker concurreren, bieden goede grip en presteren ook bij nat wegdek meer dan goed.
Wil je robuustere banden, dan kun je ook kiezen voor de Schwalbe Johnny Watts 365 Reflex MTB-band. Die is wat ruiger, voor als je ook off-road wilt rijden, bijvoorbeeld op veldwegen of bospaden. Als je hebt gekozen voor de optionele vering, dan is dat zeker mogelijk.
Spatborden en een bagagerek.
Het lijkt misschien minder belangrijk, maar spatborden en een bagagerek zijn onmisbaar als dit je vervoermiddel gaat worden op je dagelijkse trajecten. Eerst de spatborden. Deze zijn van hoge kwaliteit, hebben een dubbele bevestiging en maken nauwelijks geluid tijdens het fietsen, behalve bij extreem harde bobbels.
Opium rust zijn Speed Pedelecs niet uit met een bagagerek, maar wel met eigen ontworpen geïntegreerde bagagedragers. Elk zijde is goed voor 10 kilogram aan gewicht. Ook de vormgeving is zeer goed doordacht, al was dit met een specifieke merk Ortlieb tassen in gedachten. Natuurlijk kun je ook andere tassen gebruiken, maar controleer dan wel even of ze compatibel zijn.
DRL, lowbeam en highbeam verlichting
In de brochure van Opium prijken ze ook met het krachtigste Speed Pedelec licht op de markt. De Supernova die hier gebruikt wordt, heeft een koplampfunctie van 1300 lumen, genoeg om iemand van een paar honderd meter afstand te verblinden. Het correct afstellen hiervan is dus uiterst belangrijk, maar op een zeer donkere route is het ook voor jou belangrijk om voldoende te kunnen zien.
De standaard niet-highbeam setting maakt gebruik van 600 lumen, nog steeds heel veel en opnieuw iets dat je correct moet afstellen, maar hiermee heb je voldoende licht om donkere paden, putten en obstakels op tijd te kunnen zien.
Ook de grote LED-verlichting aan de voorkant, de DRL of ‘Daylight Running Lights’, zijn opvallend en zorgen ervoor dat tegenliggers je opmerken. Voor achteropkomend verkeer wordt gebruik gemaakt van het Supernova achterlicht met ingebouwde remfunctie.
5. Prijsvergelijking
Een echte vergelijking maak je op twee manieren.
- Enerzijds kijken we naar het type fiets, de lage instap en welke concurrenten daarmee te vergelijken zijn.
- Anderzijds kijken we naar de prijsklasse en naar de kwaliteit die je krijgt in ruil voor de aankoopprijs.
De Opium L-serie met lage instap kent voorlopig weinig directe concurrenten. De Ellio Original heeft een lage instap, maar vooral omdat het een compacte Speed Pedelec is, een klein ontwerp. Ook de ISY N3.8 valt in deze categorie. Ze zijn dus niet echt vergelijkbaar, hoewel ze qua prijs wel dichtbij elkaar liggen.
De Opium L-serie kost 8000 euro en is de duurste, de Ellio Original en ISY vallen daaronder qua prijs, met elk hun eigen voor- en nadelen. De Ellio Max wordt aan dezeflde prijs aangeboden maar heeft geen lage opstap.
Bij Ellio heb je bijvoorbeeld een krachtigere motor met enkele innovatieve technologische functies, zoals de 2-wheel drive. Bij ISY maak je gebruik van een middenmotor. Het moet wel gezegd worden dat de Opium L een hoger rijcomfort biedt door de optionele vering, die bij de andere merken niet beschikbaar is.
Als we een directe concurrent zoeken voor deze Speed Pedelec met lage instap, komen we uit bij de Klever Y-Muse. Al valt die wel in een lager prijssegment. Dat is ook meteen het verschil tussen deze 2 fietsen, de kwaliteit van de gekozen onderdelen, die bij de Klever helemaal niet slecht is, maar gewoon een segment hoger ligt bij de L-serie.
Samengevat is de Opium L-serie, ondanks zijn hogere aankoopprijs, nog steeds een goede prijs-kwaliteit optie. Uiteraard dan wel binnen het high-end of premium prijssegment.
Topsegment: Opium, Specter, Stromer, Riese & Muller, Ellio, Aska
Mid-range: Klever, Gazelle, Giant, Koga, Qwic
Goedkope speed pedelecs: Eco Bike
Conclusie review Opium L serie
Met de S-serie heeft Opium ze een vlaggenschip model neergezet en door de Opium L-serie en T-serie als instapmodellen aan te bieden, laat het merk duidelijk zien dat het in het premium prijssegment wil blijven. Dat is allemaal prima, maar daarbij hoort ook een uitstekende kwaliteit en dienstverlening na verkoop. En voor zover ons tijdens onze ervaring en testritten is gebleken, is dat het geval.
Wij hebben de Opium L serie speed pedelec:
- Uitgebreid onderzocht met korte testrit (1-5 km)
- Onderworpen aan de wegtest
- 5-50 kilometer testrit
- 50-100 kilometer dagtest
- +100 kilometer weektest
Met een prijs van 8000 euro plaatst Opium zich precies op de grens waar dit premium segment begint. Hierdoor wordt Opium dan ook een optie voor mensen die net geen 10.000 euro willen uitgeven aan een luxe Speed Pedelec. Door de prijsstelling van de fiets zorgt Opium voor stevige concurrentie binnen het segment, waar merken als Ellio, Klever, Stromer, Aska, Specter en Riese & Muller zich bevinden.
Onze testritten met de L-serie waren erg aangenaam, vooral snel en vlot. Het gemak is groot. Het is duidelijk dat iemand makkelijk verliefd kan worden op zijn nieuwe Opium. Net zoals bij Stromer zijn er veel ‘fanboys’ die het merk door dik en dun steunen.
Opium lijkt hier de grootste concurrent of tegenhanger te zijn, maar met hun nieuwe modellen zal ook de basis van Opium-fans zeker groeien. We zijn al fan van het merk, maar zijn ook vooral benieuwd hoe deze fietsen het op de lange termijn zullen doen.
Als je twijfelt over deze aankoop, raden we zeker een testrit aan. Als je twijfelt over opties, dan kiezen wij vooral voor de extra vering – zodat je Speed Pedelec op elk terrein kan worden gebruikt. Vooral deze optie maakt het aantrekkelijker ten opzichte van directe concurrenten zonder vering-opties.