We gingen langs bij Specter om hun speed pedelec te testen; Hij is even goed als we hoopten. Hier lees je een verslag of review van de Specter 1 Long Range.
De Specter 1 Long Range innoveert de speed pedelec markt en is de eerste met een cockpit. Een carbon kader verpakt in een strak ontwerp. Een stijlvolle en vooral snelle speed pedelec die verrassend comfortabel rijdt en zeer sterk presteert, ook bergop.
In de review van de Specter 1 Long Range
- Ontwerp: 9/10
- Prestaties: 9.5/10
- Technologie: 9/10
- Rijcomfort & veiligheid: 8.5/10
- Prijsvergelijking: 8/10
Gemiddelde score: 8.8/10 – zeer goed
Prijs: € 10690
*scores in vergelijking met andere speed pedelecs. Niet vergelijkbaar met andere fiets-categorieën.
Vergelijkbaar met automerk: Porsche
De vergelijking met een merk zoals Ferrari of Lamborghini wordt snel gemaakt. Toch kiezen we voor Porsche omdat die andere twee beperkt zijn tot racen, terwijl een Porsche polyvalenter is.
Onze conclusie; Verrast over het rijcomfort, want dat was één van de eerste vragen die we hadden toen we de Specter 1 zagen. Het lage zwaartepunt is een duidelijk pluspunt aan hoge snelheden, je kan bochten beter aansnijden. Niet alleen mooi, het ontwerp en het koppelvermogen zorgen er ook voor dat deze speed pedelec ook enorm sterk presteert.
1. Het Ontwerp (9/10)
Het ontwerp van de Specter 1 is uniek. Dat is het eerste dat je kan zeggen als je naar de Specter kijkt. Wat een speciale speed pedelec. Een zeer modern en sportief ontwerp dat aerodynamische features verstopt in de strakke ontwerplijnen. Er zijn geen kabels zichtbaar, de fiets is afgewerkt.
Aerodynamisch carbon kader
Een van de selling points van Specter is dat het ontwerp de luchtweerstand verlaagt en dus ook de batterijautonomie verbetert. Gemaakt uit carbon, deze speed pedelec is licht. Zeer licht als je de standaard (niet Long Range) versie neemt – 19.6 kg. Door de extra motor en batterij is de Long Range versie ongeveer even zwaar als de laatste Stromer ST5. In vergelijking met anderen, zoals een Ellio of Aska, is deze Specter toch heel wat lichter en kan de fiets ook redelijk makkelijk opheffen.
De Specter 1 Long Range oogt zeer stoer met de grote 29 inch wielen op het relatief kleine carbon kader. Het kader is beschikbaar in twee verschillende kadermaten. Goed, want het zadel en stuur zijn beperkt verstelbaar.
Het kaderontwerp is kleiner dan bij concurrenten. De bovenste stang helt ook omhoog wat zorgt voor een iets makkelijkere opstap. Toch gooi je meestal het been over het zadel.
Lager zwaartepunt
Bij het ontwerpen richten ze zich op rijdynamiek, snelheid en comfort maar uiteraard ook duidelijk looks en technologie. Kijk je naar de fiets dan valt dit op, al stellen de meeste mensen zich vooral vragen over het rijcomfort. Vandaar dat we deze review van de Specter 1 Long Range doen.
Ook opvallend aan het ontwerp is het behouden van een laag zwaartepunt. Dit is belangrijk bij speed pedelecs die aan hoge snelheden door bochten gaan… Een probleem dat andere merken hebben door de zware batterij hoog in het kader te monteren. Dit merk je bij de Ellio Max maar ook bij een Stromer ST7 met uitgebreide batterij. Op de Specter 1 Long Range wordt al het gewicht goed laag gehouden waardoor die aangenaam door de bochten kan zoemen.
De eerste hoofdmotor bevindt zich in het midden, in de trapas, net onder de extra batterij. Een tweede motor bevindt zich in het voorwiel. Net zoals bij Ellio is dit een achterwielmotor dat als voorwielmotor functioneert.
De hoofdbatterij die in het kader verwerkt zit, kan je verwijderen en opladen. De extra batterij die midden in het kader zit, kan je niet uithalen en enkel opladen via de laadkabel, via de laadport.
Specter 1 cockpit en stuur
Specter is ook het eerste speedpedelec merk dat spreekt over een cockpit. Andere merken of oudere speed pedelecs maken enkel gebruik van een simpel display. Vaak moeilijk te lezen en zeer klein. Op de Specter 1 is dit de grootte van een tablet. Enerzijds ontzettend handig, anderzijds zorgt het wel voor een beetje afleiding. Maar toch, het biedt voordelen waar je niet meteen aan dacht.
De vering is niet aanwezig op de Specter 1 Speed Pedelec, niet in de voorvork, niet op het zadel en niet op het stuur. Binnenkort zal hier wel een optionele zadelvering bestaan, speciaal uniek ontwikkeld voor de Specter 1, maar toch is het niet de bedoeling dat deze standaard is. De Specter 1 is een uitstekende Speed Pedelec die gemaakt is om te gebruiken op platte onderwegen. Hou je je hier aan, dan is er geen enkel probleem met het comfort. De banden vangen de kleine schokjes voldoende op, uiteraard is ook bandenspanning hier belangrijk. Heb je wel veel putten op de baan, dan zal je deze voelen.
Door de sportieve rijhouding komt er redelijk wat gewicht op de voorvork. Je hebt zeer weinig mogelijkheden om het stuur te verstellen. Via (max 3) tussenstukjes kan je het stuur verhogen. Kantelen is niet mogelijk.
Het stuur is ook niet zeer breed (66 cm), maar dat moet ook niet op dit type ontwerp. Het is gewoon even wennen als je van een fiets komt met een breder stuur.
Dit smalle stuur zorgt ervoor dat de fiets iets minder wendbaar is en minder makkelijk draait aan trage snelheden. Maar uiteraard is de bedoeling om hier snel mee te gaan en in de bochten lichtjes te leunen, waardoor het smalle stuur wel oké is. We concluderen hier vooral dat je de Specter niet off-road neemt.
De cockpit van de Specter 1 is te bedienen via het touchscreen display. Om de fiets te bedienen heb je nog 6 extra knoppen, 3 aan elke kant, 1 grote en 2 kleine. Deze zijn makkelijk te bedienen, ook tijdens het fietsen. Ze staan op een geschikte afstand.
Toch zouden deze knoppen iets responsiever moeten zijn. Met handschoenen voel je niet echt of de knop nu ingedrukt is of niet. Er is weinig tactiele feedback. Vooral bij het manueel schakelen was dit lastig. Met handschoenen aan kon ik de knoppen niet voldoende voelen.
Persoonlijk vinden we dit ook iets minder ogen dan de rest van de Specter1. De mooie lijnen van het kader komen niet terug in de cockpit. Ook het voorlicht (dat voldoende krachtig is) kan nog een facelift gebruiken.
Spatborden en een bagagerek hadden de ontwerpers er waarschijnlijk liever niet op gezien, maar in het Belgische weer, en zeker als je dit dagelijks wil gebruiken, lijkt het wel iets dat absoluut moet en nodig is.
2. Prestaties; acceleratie en snelheid (9.5/10)
Topsnelheid (10/10): 45 km/u – zeer makkelijk te behalen in ‘Fly’ modus
Accelerate (10/10): Naar 45 km/u in: 6 sec, zeer snelle acceleratie door de dubbele motor en het lichte aerodynamische kader
Topsnelheid aanhouden (9/10): Makkelijk te behouden
Prestaties bergop (9.5/10): Makkelijk bergop door extra koppelvermogen en de middenmotor aandrijving
Naast ontwerpen en de looks is ook prestaties een aspect waar de Specter 1 Long Range zijn concurrenten wil verslaan. Opnieuw, het gaat hier om Premium Speed pedelec, er wordt dus ook het beste verwacht. De topsnelheid halen van 45 km per uur en deze aanhouden is geen enkel probleem voor deze lichte speed pedelec.
Manueel schakelen met een automatiq
Ook het accelereren is meer dan plezant, de fiets trekt zeer snel op en schakelt vlot, je kan dit ook manueel doen als je nog het oude gevoel van fietsen wil behouden, waar je zelf wat meer controle hebt.
Automatisch wordt er gebruik gemaakt van de Enviolo Automatiq. Uitstekend voor elektrische fietsen, maar (in mijn persoonlijke mening) met een te hoge cadans voor speed pedelecs. Daarom is het toevoegen van de manuele opties goed, zo kan je dit minpunt omzeilen.
Past de automatische kadans van de speed pedelec niet bij jouw rijgedrag, dan kan je die ook aanpassen wanneer de fiets stil staat. Dit kan dus niet al rijdend, maar eens je Specter 1 Long Range ingesteld staat op jouw gebruik, is dit allemaal in orde. Specter maakt ook gebruik van een handige app waar je deze instellingen kan beheren.
Dubbele motor, midden en voorwiel
Om deze topprestaties te leveren maakt de Specter 1 Speed Pedelec gebruik van een krachtige speed pedelec middenmotor gekoppeld aan een complementaire voorwielmotor. De ZF Sachs RS middenmotor samen met de voorwielmotor biedt 1200W of 136Nm aan vermogen en koppel.
Achterwielmotoren zijn populair door hun directe snelheid. De keuze voor een middenmotor lijkt hier de juiste. Bij zware tegenwind wil je je snelheid bewaren, ook bergop wil je snelheid hebben. Achterwielmotoren sukkelen hier met oververhitting, middenmotoren minder.
Door de juiste berekening van de fabrikant heb je op topsnelheid ook nog steeds voldoende koppel over en door de keuze voor middenmotor gekoppeld aan de keuze voor middenmotor zorgt dit ervoor dat de Specter 1 Long Range ook bergop enorm goed kan klimmen.
Vergelijken we het met andere krachtige Speed Pedelec motoren dan is dit niet de krachtigste, maar zo merk je dat maximaal vermogen niet alles is, en dat het nominale vermogen een goede maatstaf is. Daarnaast speelt ook het ontwerp en de plaatsing van de motor in op prestaties.
Ook langere afstanden
Ze halen ook meer uit hun batterij. Door het efficiënt omgaan met kracht binnen het aerodynamische ontwerp, biedt deze iets minder krachtige batterij evenveel of zelfs meer autonomie. Hierdoor is de Specter 1 Long Range ook zeer geschikt voor langere afstanden.
Dit kunnen zij ook aantonen via door de verbondenheid van de Speed Pedelecs is hier heel wat data over beschikbaar. Specter 1 probeert ook in contact te blijven met hun klanten om dit zo goed mogelijk op te volgen zodat ze de volgende Speed Pedelec nog beter kunnen maken.
De Specter 1 Speed pedelecs hebben verschillende ondersteuningsniveaus
- een range-mode waarmee je de 100km zeker wel kan halen. Je moet wel goed meetrappen en zal niet veel sneller dan 35 km/u gaan.
- De Chill-mode waar je de 45 km/u wel kan halen als je goed meedoet. Een aangename setting voor het cruisen aan hogere snelheden.
- De Fly-mode waar je (als je wil) voortdurend aan 45 km/u kan rijden. Zeer responsief met de focus op prestatie, niet batterij.
Autonomie en batterij
De Specter 1 komt standaard met 750 Wh in het kader (uitneembaar). Deze standaard versie heeft ook slechts één motor waardoor de Specter 1 19.8 kg weegt. Met de tweede motor en batterij (450 wh) wordt dit 26.7 kg. Nog steeds zeer licht, dank u carbon kader.
De autonomie heeft alles te maken met het wattage nodig om jouw gewenste snelheid te gaan. Traag is veel autonomie, snelheid zorgt voor verbruik, wind en bergen maken dit nog lastiger. Specter 1 doet er alles aan om hun speed pedelec zo efficiënt mogelijk te maken. Ze spreken liever over nominale waarden vs absolute waarden, vooral als het over wattage/vermogen gaat.
De Specter 1 is hierdoor ook geschikt voor lange trajecten, meer dan de meeste Stromers of een Ellio Max. De Ellio Original lijkt hier met zijn dual battery optie onklopbaar, maar is wel enorm zwaar.
Ze krijgen hier nog concurrentie van de duurste Stromer ST7 en de nieuwste Opium speed pedelecs. Ook premium speed pedelecs met goed rijcomfort en prestaties. Hier kies je voor een Specter door de extra trekkracht dat nodig is op je traject, of door het beter zwaartepunt van de fiets.
Specter 1 Long Range de snelste speed pedelec?
Wel zo goed als, zolang we rekening houden met veiligheid en de wetgeving. In perfecte omstandigheden zonder wind of hoogtemeters kan een Stromer of Opium nog concurreren. Vooral bij wind tegen of bergop steekt de Specter 1 Long Range erbovenuit.
Uiteraard zijn al deze speed pedelecs begrensd tot de 45 km per uur maximumsnelheid. Steekt iemand je voorbij, kan altijd, sommige mensen halen begrenzers weg. Snelheid vergelijken doe je (vreemd genoeg) enkel tot 45 km/u.
Op de display zie je (bijvoorbeeld met wind in de rug) 48 km/u staan, maar volgens de GPS is dit net onder de 46 km/u. Op dat punt voel je de begrenzer en verminderde elektrische steun. Zoals we zeiden, er is nog voldoende koppel over om sneller te gaan, maar die extra koppel dient voor bergop en bij hevige wind.
Beste speed pedelec bergop
Vergelijk je het met andere Premium Speed Pedelecs, dan merk je dat je even snel vertrekt als de achterwiel concurrenten Stromer of Opium. Maar je hen redelijk snel weer kan bijbenen. Gaat het ook maar een beetje bergop, dan win je deze competitie zonder probleem met de Specter 1 Long Range.
De sterkte-gewichtsverhouding van het carbon kader maakt de fiets lichter. Het zorgt ook voor de stijfheid die nodig is voor een efficiënte krachtoverdracht tijdens het trappen. Dit is bij speed pedelecs vooral gunstig bij het beklimmen van heuvels, aangezien er minder energie verloren gaat in de flex van het frame.
Daarbij heb je dan de (volgens Specter) 15% toename in aerodynamische efficiëntie, wat helpt om de luchtweerstand te verminderen en de prestaties bij het beklimmen van hellingen en de snelheid op hellingen verder te verbeteren. Ook door de bochten win je aan snelheid, of (denk afdaling) behoud je je snelheid meer dan andere Speed Pedelecs. Dit door het lagere zwaartepunt.
De Specter 1 is uitgerust met een dubbele motoropstelling in de versie met een lange reikwijdte, met een vermogen van 1200W en een koppel van 136 Nm. Deze krachtige opzet, en de keuze voor midden- en voor- (trekken je bergop) in plaats van achterwielmotor (duwen je bergop) maakt deze prestaties mogelijk op steile hellingen, waarbij snelheid bewaard wordt en jij niet alles moet doen.
Op de vraag Specter 1 vs Stromer (of Opium) zeggen we voorlopig zeker Specter 1, maar dan wel in Long Range versie. We hebben de nieuwste ST7 of ST5 Smart Shift nog niet kunnen vergelijken.
3. Unieke Features en technologie (9/10)
We hebben het al even aangehaald in de introductie en het ontwerp, maar de Specter 1 is tot leven geroepen omdat de ontwerper niet vond wat hij zocht op de huidige markt toen 2022 van speed bikes.
Het aerodynamische ontwerp en hierop uitsparen om de batterij te verbeteren is een unieke prestatie. Ook het gebruik van twee motoren is innovatief, dit zien we voorlopig nog niet vaak gebeuren. Een derde punt van innovatie is de integratie van een cockpit met 6 inch display.
Specter 1 cockpit, software en display
Hierop krijg je heel wat informatie. Of die allemaal nodig is weten we nog niet, het is vooral handig om te hebben. Je hebt data en info beschikbaar op het moment dat je het wel nodig hebt.
Met speed pedelecs denken we vooral aan woon-werkverkeer voor de individuele gebruiker. Een gps lijkt dan toch een minimum tegenwoordig. Op kleine fietscomputertjes kan je dit wel vinden, maar geen enkele speed pedelec heeft dit allemaal ingebouwd, behalve de Specter 1.
Je hebt ook heel wat meer informatie over je rijgedrag, over het batterijgebruik, over je afstand en je traject enzovoort. Alles wat je eigenlijk zou verwachten, maar voorlopig nog niet gedaan wordt op Speedpedelecs.
4G verbinding
De Specter 1 is de meest verbonden speed pedelec van het moment. Ze maken gebruik van een 4G sim die je het eerste jaar van je aankoop gratis mag gebruiken. Nadien is dit een maandelijks abonnement. Hierdoor krijg je dus wat opties binnen de cockpit van je Specter speed pedelec.
Snelheid en wattage
Om jezelf niet te veel af te leiden tijdens het rijden, kan je gebruik maken van het basis scherm met enkel je snelheid. Hier zie je ook in welke versnelling je je bevindt, je snelheid en de totale wattage die de fiets produceert.
Ingebouwde GPS
Heb je een GPS nodig, dan kan je dit scherm opdelen in 3 smartphone schermpjes. De eerste met GPS, de tweede met je real-time fietsdata en de derde met een overzicht van je traject.
Windsnelheid, -richting en regen
Heb je dit overzicht niet nodig, dan kan je ook kiezen voor weerinformatie, windregen en windsnelheid of -richting. Is je traject lang en veilig waar je niet te veel op ander verkeer moet letten, zeg maar fiets-snelwegen, dan kan je ook gebruik maken van je Spotify account om via de Specter naar muziek te luisteren.
De Specter 1 speed pedelec is verbonden met de smartphone via bluetooth. En hier kan je dus ook oortjes koppelen om te gebruiken tijdens het rijden. Gebruik dan wel geen oortjes die in je oren gaan, gebruik boneless compact oortjes.
Auto-radar (Garmin)
Nog zo’n innovatie van Specter, hoewel het eigenlijk niet hun uitvinding is, is de autoradar van Garmin. Deze plaats je onder het zadel en die radar laat je via de cockpit zien of er auto’s achter jou zijn en dichterbij komen.
We ontdekten dit op Velofolies en zagen dit opnieuw tijdens onze test. Ondertussen weten we ook dat de nieuwe Stromer ST5 SmartShift een Stromer Sound heeft, waar je ook audiovisueel feedback krijgt als er verkeer achter jou is.
Specter maakt al deze software zelf en zorgt zo voor een unicum op de markt van speed pedelecs. Voorlopig lijkt dit allemaal misschien nodig, maar eens je de GPS gebruikt hebt en die data krijgt mis je het tijdens je niet-Specter ritten.
Voor sommige mensen is dit niet nodig, dat snappen we ook. Fietsen is soms vooral weg zijn van schermen en data.
Gebruik van 2 motoren
of 2 wielaandrijving, ook wel all-wheel drive voor speed pedelecs. Een term die we voorlopig enkel gebruikt hebben voor Ellio en hun original of max speed pedelec. Toch zijn ze verschillend.
Ellio maakt alles zelf. Ze gebruiken een motor die centraal geplaatst is, maar het achterwiel aandrijft. Dat zorgt voor een iets directere overgang. Specter maakt gebruik van een bestaande middenmotor – Sachs RS. Deze ligt centraal op het trapas en werkt als middenmotor. Dit biedt voordelen bergop.
Hoewel ze beiden twee motoren gebruiken is het dus toch heel anders. De Ellio heeft snelheid en kan deze met functies zoals Cruise control makkelijk aanhouden. Doordat de Specter 1 ook gebouwd is voor snelheid (en licht is) trekt deze sneller op en zal je de topsnelheid makkelijker bereiken, en makkelijker aanhouden (zonder cruise control).
De middenmotor met trapas aandrijving zorgt dat de Specter ook goed (lees beter dan anderen) presteert in heuvelachtige gebieden. In het platteland maakt dit weinig uit, maar bij ons in het pajottenland zijn er toch veel bergen waar je je snelheid wil kunnen behouden.
Denk ook weg van België. Landen zoals Duitsland, Zwitserland, Frankrijk en Oostenrijk hebben nood aan speed pedelec die deze bergachtige ritten makkelijk aankunnen. Hier wint Specter van de competitie, want andere middenmotor speed pedelecs vallen stil zonder de complementaire trekkende voorwielmotor.
Keuze voor carbon en aerodynamica
Je zou het niet denken, maar een fiets kan verrassend veel wind vangen. Het carbon kader, ook hier een zeer opvallende keuze die we voorlopig niet terugzien in de markt van Speed Pedelecs.
Carbon biedt voordelen, maar ook nadelen. Grootste nadeel is de productiekost in vergelijking met andere metalen. Specter 1 denkt eerder aan het gebruik (niet prijs) en wil hier zoveel mogelijk voordelen bieden. Carbon kan je zo ontwerpen dat de stijfheid anders is op bepaalde punten. Het biedt naast gewicht dus ook heel wat andere veel voordelen.
Deze keuze zorgt er wel voor dat zij hun ontwerp enorm uniek kunnen maken. En dit doen ze met prestaties en comfort in het achterhoofd. De Specter 1 moest niet alleen mooi zijn, maar dus vooral ook goed presteren, aerodynamisch zijn en voordelen bieden ten opzichte van de gebruiker en de batterijautonomie.
Specter App
Door de cockpit en de verbondenheid is er ook uiteraard een Specter-app om je fiets mee te verbinden.Hier kan je alles zien wat je op het display terug kan vinden, maar dan vanop afstand. Je ziet ook waar je fiets het laatst stond. En je kan extra instellingen doen zoals routers opzoeken en naar de fiets sturen of de gewenste kadans te veranderen wanneer de Enviolo in automatische modus staat. Naast die Spotify-integratie kan je ook je Specter 1 een eigen naam geven.
4. Rijcomfort & veiligheid (8.5/10)
Rijcomfort op platte wegdek (9/10): Snelheid voelt natuurlijk en veilig aan, ook tijdens het nemen van bochten
Rijcomfort op oneven wegdek (-/10):
Rijcomfort bij lange afstanden (-/10):
Rijden bij nat wegdek -> veiligheid (-/10):
Om het rijcomfort volledig te testen en te reviewen hebben we niet voldoende tijd met de fiets gehad. Je moet verschillende ondergronden testen, verschillende routes en vooral verschillende type routes. De Specter 1 Long Range is perfect voor iemand die zoekt naar een heel snelle speed pedelec van topkwaliteit…. Zolang de infrastructuur op de route perfect ligt.
Spijtig genoeg is dit niet altijd het geval en moet je ook rekening houden met oneffenheden, putten, bergop, bergaf, vuile wegdekken en af en toe zelf onverharde paden. Dat kunnen we meteen zeggen, Specter 1 is niet voor offroad. Dat valt ook op aan het ontwerp en bandenkeuze.
Het rijcomfort op een plat wegdek is helemaal in orde. De banden vangen kleine schokken genoeg op en ook de ontwerpkeuzes spelen een rol in het voorzien van extra comfort.
Geen vering
De optionele zaderwering lijkt mij een no-brainer voor mensen die een niet-optimaal traject hebben. Maar toch raden we het ook niet aan voor die dat dit niet nodig hebben. Onnodige vering brengt soms minder comfort. En ergens moet je ook begrijpen dat comfort zeker meespeelde tijdens het ontwerpen van deze fiets. Ze zijn er wel degelijk elke dag mee bezig, maar je moet de Specter 1 Long Range wel op de juiste ondergrond gebruiken.
Het ontbreken van vering in het stuur of de voorwerk is wel iets dat je voelt als je een stevige hobbel raakt. Vooral tijdens het accelereren voel je dit, wanneer er gewicht op de voorvork geplaatst wordt. Aan hogere cruisesnelheden voel je dit minder. Toch aangeraden om wat gewicht van het zadel te halen als je dit ziet aankomen.
Veilig remmen
Mensen willen vaak weten of iets snel rijdt, maar wij denken dan ook altijd aan het stoppen. Een veilige stop is belangrijk. Niet alleen op tijd kunnen remmen, maar ook evenwicht behouden en voorkomen dat je wegglijdt is belangrijk. Bij een speed pedelec zit de voorrem aan de rechterkant, omgekeerd van een gewone fiets. Het is ook de bedoeling dat je je voorrem meer gebruikt dan je achterrem.
De Specter 1 heeft geen ABS, er is dus nog altijd een mogelijkheid tot wheel lock, maar dit hebben we niet ervaren. We zijn enkele keren tot een sterke stop gekomen om dit uit te proberen en waren vooral onder de indruk van de korte remafstand. Dit zijn TRP C2.3 schijfremmen. Ook de remgrepen complementeren het ontwerp van de Specter 1, maar vooral handig en makkelijk te grijpen.
Zichtbaarheid en verlichting
Verlichting dan. Want aan hoge snelheden wil je de baan kunnen verlichten. En met de Specter wil je ook putten en hobbels snel genoeg opmerken. Achteraan, zeer mooi ontworpen via de arm die het spatbord draagt, een BrightStart achterlicht met remfunctie. Vooraan een Litemove AE-200 voorlicht met 600 lumen high-beam functie. Voorin het kader is er ook een ‘daytime running light’.
5. Prijsvergelijking (8/10)
Prijzen vergelijken binnen dit segment is altijd even slikken. Een Specter 1 zonder extra motor en batterij koop je voor 8990 euro. De upgrade lijkt het ons wel waard, al kost hij 1700 euro, maar hiervoor krijg je dus de tweede motor en tweede batterij.
De tweewielaandrijving is echt wel een selling point voor deze Specter 1. Het zorgt ervoor dat de concurrentie in de achterspiegel (die ontbrak op de testfiets) ligt in plaats van vlak naast de Specter 1. Heb jij echter een kort traject en je wilt gewoon wat snelheid op een innovatieve speed pedelec, dan zal het wel voldoende zijn om de standaard Specter te nemen.
Maar goed, we vergelijken prijzen en met een prijs van 10.700 euro is de Specter 1 perfect in lijn met een Stromer ST7 of de Opium speed pedelecs met alle opties.
Voor dit budget, afhankelijk van je traject, kies je voor een Specter als je weet dat er veel wind op je baan is of heuvels op je traject liggen. Snelheid is een standaard binnen dit gamma, topsnelheid behouden en kilometers maken lijkt ons dan toch een belangrijker punt.
Ook het aangename rijgedrag is iets dat opvalt bij de Specter 1, het is vergelijkbaar met het rijden van een racewagen. Snelheid, vrijheid en genieten. Heb je absoluut vering nodig op je traject, dan bieden de concurrenten enkele opties die een Specter niet heeft. De zadelvering van Specter is momenteel nog niet te koop.
Topsegment: Opium, Specter, Stromer, Riese & Muller, Ellio, Aska
Mid-range: Klever, Gazelle, Giant, Koga, Qwic
Goedkope speed pedelecs: Eco Bike
Eindconclusie: de Specter 1 Long Range
De speed pedelec markt innoveren, dat leek ons de insteek bij het ontwerpen van een Speed Pedelec, van de Specter 1. Iets doen, dat anderen nog niet doen. Een echt snelle commuter fiets maken.
Wij hebben de speed pedelec:
- Uitgebreid onderzocht met korte testrit (1-5 km)
- Onderworpen aan de wegtest
- 5-50 kilometer testrit
- 50-100 kilometer dagtest
- +100 kilometer weektest
Het is een zalige fiets, hij is mooi, hij biedt enorm veel voordelen en unieke aspecten. Maar wie iets nieuw doet, komt altijd hetzelfde tegen. Kleine kinderproblemen die nog uitgewerkt moeten worden. Een optie voor die dat vering nodig hebben lijkt ons een eerste stap (waar ze al aan werken). Daarnaast kan de cockpit en het bijhorende licht een kleine design-facelift gebruiken.
Daarnaast is er weinig op aan te merken. Uiteraard ja, de prijs kost meer dan een tweedehandsauto, maar je koopt ook een premium Speed Pedelec voor een reden. Heb je de optie om dit maandelijks te leasen via je werk, of af te betalen via een voordelige lening, dan lijkt dit ons de investering wel waard.
Toch moet je ergens beseffen dat voor 1 Specter Long Range je 2 gemiddelde Speed Pedelecs kan kopen. Het is dus zeker wel een luxe product dat niet voor iedereen zal passen.
Wij zijn vooral fan van de prestaties en de drang naar innoveren van het Belgische speed pedelec merk. Ze nemen veel feedback van hun gebruikers op in aanpassingen naar volgende versies en zijn gebrand op het maken van de beste Speed Pedelec.
Dit merk je omdat Specter 1 een deeltje kan inpalmen van het Zwitserse en Duitse marktaandeel . De markten waar vooral Stromer het voor het zeggen heeft. Het feit dat deze Specter 1, na twee jaar te bestaan, kan concurreren met de Stromer ST7, en die zelf verslaan bij hevige wind of krachtige bergoppen, wil heel wat zeggen.