Home Speed Pedelecs Koopgids: Speed pedelecs vergelijken

Koopgids: Speed pedelecs vergelijken

Weet hoe je moet kiezen en waar je op moet letten bij het vergelijken van speed pedelecs

Door Velofietser
Gepubliceerd: Laatste update Elk beetje helpt

Ben je op zoek naar een speed pedelec, maar weet je niet waar te beginnen? Geen nood, dit is het perfecte startpunt.

In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden bij het kopen van een speed pedelec. Van de actieradius en het type motor tot het versnellingssysteem en de veiligheidseisen, we zetten alles voor je op een rijtje. We geven wat inzichten over de nieuwste en beste modellen van het moment en bespreken waarom de prijs zo verschillend is.

Na het lezen van onze speed pedelec koopgids heb je een goed beeld van de onderdelen van de fiets en hoe belangrijk ze kunnen zijn bij je keuze. Nu kan je online beginnen met vergelijken of met de fietsenwinkel praten om het juiste model te vinden.

Batterij

De batterij is een cruciaal onderdeel van een speed pedelec omdat het aan jouw traject moet voldoen. Er zijn verschillende batterijgroottes beschikbaar, uitgedrukt in wattuur (Wh).

De meest voorkomende batterijgroottes variëren tussen 400 en 750. Sommige merken hebben een iets zwaardere batterij maar dit is uitzonderlijk. Natuurlijk zijn er ook speed pedelecs met een dubbele batterij.

Batterijmerken en hun voor- en nadelen:

Enkele bekende merken voor e-bike batterijen zijn Bosch, Shimano, Brose, en Yamaha. Deze merken bieden betrouwbare en kwalitatieve batterijen, maar er kunnen enkele verschillen zijn qua prestaties, levensduur, oplaadtijd, en prijs.

Bosch: Bosch biedt een breed scala aan batterijen met verschillende capaciteiten en staat bekend om zijn betrouwbaarheid en kwaliteit. De PowerTube en PowerPack series (625 tot 750 wh) zijn populaire keuzes. Bosch-batterijen zijn ook iets duurder.

Shimano: Shimano-batterijen, zoals de BT-E8010 (504 wh), staan bekend om hun compacte ontwerp en goede prestaties. De capaciteit van Shimano-batterijen is lager dan de Bosch varianten.

Brose: Brose-batterijen zijn betrouwbaar en bieden een goede balans tussen prestaties en gewicht. Ze worden bijna altijd gebruikt in combinatie met Brose-motoren.

Yamaha: Yamaha staat bekend om zijn betrouwbaarheid en efficiëntie. In België en Nederland zien we voornamelijk Bosch, Shimano of huismerk batterijen.

Bafang: Een Chinees merk dat kan concurreren met de bovenstaande giganten. Bafang levert betrouwbare onderdelen aan een schappelijke prijs. Hierdoor blijft de aankoopprijs van deze speed pedelecs lager, wat in jouw voordeel speelt.

Actieradius en omstandigheden:

Hoewel fabrikanten vaak een geschatte actieradius opgeven voor hun speed pedelecs, is het belangrijk om te weten dat de werkelijke actieradius kan variëren. Deze variatie is afhankelijk van verschillende factoren:

  • Rijstijl: Een agressieve rijstijl met veel acceleratie en hoge snelheden verbruikt meer energie.
  • Omgevingsfactoren: Zaken als wind en terrein hebben invloed op de actieradius. Koud weer kan de batterijprestaties verminderen, terwijl tegenwind en heuvelachtig terrein meer kracht vereisen.
  • Mate van trapondersteuning: Hoe meer trapondersteuning je gebruikt, hoe meer energie de batterij verbruikt en hoe korter de actieradius.
  • Gewicht: Het totale gewicht van de fiets, berijder en eventuele bagage. Een zwaardere lading vereist meer energie.

Voor woon-werkverkeer is een actieradius van 40-60 km meestal voldoende. Zelf op hoge snelheden en een oudere batterij kan je dan nog makkelijk 25 km halen. Dit zou voldoende moeten zijn. Voor langere fietstochten kies je een model met een grotere actieradius.

speed pedelec afhankelijk van traject en ondergrond

Elektrische motor

De motor is het hart van je speed pedelec en bepaalt de kracht, acceleratie en snelheid van je fiets. Er zijn verschillende soorten motoren beschikbaar, zoals middenmotoren en achterwielmotoren. Voorwielmotoren vinden we te gevaarlijk voor speed pedelecs.

Middenmotoren zijn over het algemeen efficiënter en bieden een betere gewichtsverdeling, maar kunnen soms minder snelheid bieden. Achterwielmotoren zijn ideaal voor snelheidsliefhebbers, maar kunnen meer onderhoud vergen.

Verschillen in motoren en koppel (Nm):

Het koppelvermogen (uitgedrukt in Newtonmeter, Nm) is een maat voor de kracht die een motor kan leveren. Een hoger koppel betekent dat de motor meer kracht kan leveren, wat resulteert in betere acceleratie en heuvelop prestaties. Koppel is vooral belangrijk voor speed pedelecs, omdat ze hogere snelheden bereiken en vaak zwaarder zijn dan gewone e-bikes.

Elektrische fietsen en speed pedelecs worden begrenst tot 25 en 45 km/u. De motor kan meestal een hogere snelheid produceren, of je nu 60 nm of 85 nm hebt. Met veel gewicht en bergop wordt nm dan wel weer belangrijk. Heeft de fiets te weinig kracht dan kan het geen snelheid maken.

Voor een speed pedelec met achterwielmotor is 45 tot 55 nm voldoende. Kies je voor een middenmotor dan ga je voor 75 tot 85 nm aan kracht. Ook met wat gewicht kan je op hoge snelheid fietsen.

Middenmotoren:

Middenmotoren zijn geplaatst bij de trapas. Hierdoor hebben ze een betere gewichtsverdeling en een lager zwaartepunt. Dit zorgt voor betere stabiliteit, daar waar een achterwielmotor kan wegslippen bij het optrekken.

Middenmotoren leveren ook directe kracht naar de ketting, wat zorgt voor een natuurlijker fietsgevoel en efficiëntere energieoverdracht. Ze hebben meer nm maar zijn toch minder krachtig. Het zorgt ook voor meer slijt op de ketting. Krachtige en bekende middenmotoren zijn Bosch Performance- of Cargo Line, Brose S Mag, Shimano STEPS E8000, Yamaha PWseries SE en Bafang M300.

Achterwielmotoren:

Achterwielmotoren zijn geplaatst in het achterwiel van de fiets en hebben een hogere topsnelheid en acceleratie. Ze veroorzaken minder slijtage aan de ketting, maar maken het vervangen van een achterband moeilijk. Er is ook iets meer onderhoud aan.

Achterwielmotoren zijn geschikt voor snelheidsliefhebbers. Met een middenmotor speed pedelec fiets je makkelijk mee tot 35 km/u. Wil je sneller dan moet je goed doorduwen. Bij een achterwielmotor speed pedelec fiets je bijna altijd aan 45 km/u. Je laat ook iedereen achter wanneer het licht op groen springt.

Bekende merken en modellen van achterwielmotoren zijn Go SwissDrive, BionX D-Series en Crystalyte H Series.

Motor merken en reputatie:

Bosch: Bosch is een van de toonaangevende merken in de e-bike motorindustrie, bekend om hun betrouwbaarheid, prestaties en kwaliteit. De elektrische motoren zijn specifiek ontworpen voor speed pedelecs en levert een koppel tot 85 Nm.

Brose: Brose biedt stille en krachtige motoren die bekend staan om hun lichte gewicht en compacte ontwerp. De Brose S Mag is een populaire keuze voor speed pedelecs, met een koppel van maximaal 90 Nm.

Shimano: Shimano is een gerenommeerd merk voor fietscomponenten en biedt ook betrouwbare en efficiënte e-bike motoren. De Shimano STEPS E8000 levert een koppel tot 70 Nm of de STEPS EP8 met 85 nm.

Yamaha: Yamaha-motoren staan bekend om hun betrouwbaarheid en duurzaamheid. De Yamaha PWseries SE is een goede keuze voor speed pedelecs, met een koppel van 70 Nm.

Bafang: Een Chinees merk dat in Europa als goedkope variant gezien werd. Ondertussen maken ze ook elektrisch motoren met een hoge betrouwbaarheid. Bekende fietsmerken zoals Douze en Aska kozen voor Bafang motoren voor hun goede prijs / kwaliteit verhouding.

Versnellingssysteem

Speed pedelecs kunnen zijn uitgerust met een derailleur of een naafversnelling, zoals de Enviolo-naaf. Een derailleur is lichter en vaak goedkoper, maar vereist onderhoud en slijt sneller. Een Enviolo-naaf is onderhoudsarm en biedt een soepele schakelervaring.

Veel hangt ook af van kwaliteit. Een uitstekende naafversnelling is beter dan een uitstekende derailleur, maar een uitstekende derailleur is beter dan een slechte naafversnelling. Kies je voor prijs, overweeg een derailleur. Wil je rijcomfort, kies dan voor een naafversnelling.

Derailleur:

Een derailleur is een systeem dat bestaat uit tandwielen (ook wel cassettes genoemd) en een ketting. De tandwielen hebben verschillende groottes en zijn bevestigd aan de achteras van de fiets en bij de trapas (waar de pedalen aan vastzitten). Het derailleurmechanisme beweegt de ketting van het ene tandwiel naar het andere, waardoor je de overbrengingsverhouding kunt wijzigen om soepeler te trappen bij verschillende snelheden en hellingen.

Voordelen van een derailleur:

  • Lichter in gewicht
  • Vaak goedkoper
  • Biedt meestal een groter bereik aan versnellingen

Nadelen van een derailleur:

  • Vereist meer onderhoud (ketting smeren, afstellen van de derailleur, etc.)
  • Slijtage van de ketting en tandwielen kan sneller optreden
  • Schakelen is vaak minder soepel, vooral bij slecht onderhoud

Naafversnelling (zoals Enviolo-naaf):

Een naafversnellingssysteem bevindt zich in de naaf van het achterwiel en is een gesloten eenheid. In plaats van een ketting die over verschillende tandwielen beweegt, werkt een naafversnelling met interne tandwielen en koppelingen om de overbrengingsverhouding te veranderen.

Een Enviolo-naaf is een speciaal soort naafversnelling die traploos schakelen mogelijk maakt, wat betekent dat je soepel kunt schakelen zonder vaste stappen tussen de versnellingen.

Voordelen van een naafversnelling:

  • Onderhoudsarm (gesloten systeem beschermd tegen vuil en water)
  • Soepel en traploos schakelen
  • Kan schakelen bij stilstand
  • Stiller

Nadelen van een naafversnelling:

  • (voorlopig) Zwaarder dan een derailleur
  • Duurder
Display met info over route en batterij

Wielen en banden

De wielmaat en bandenkeuze zijn belangrijk voor de prestaties en het comfort van je speed pedelec. Wielen variëren meestal tussen 26 en 28 inch (soms ook 24 of 29). Grotere wielen bieden meer stabiliteit en rolweerstand, terwijl kleinere wielen wendbaarder zijn en sneller accelereren.

De juiste bandenkeuze is afhankelijk van het type terrein waarop je fietst. Voor onverharde wegen zijn robuuste banden met een goed profiel essentieel. Als je voornamelijk op verharde wegen rijdt, zijn gladde, lichtgewicht banden met minder rolweerstand de beste keuze.

Banden bieden schokabsorptie, afhankelijk van hun breedte en luchtdruk. Brede banden met een lagere luchtdruk zorgen voor meer comfort en grip, vooral op onverharde wegen. Te laag en je maakt kans op een platte band bij het raken van een put of boordje.

Onze Riese Muller (elektrische fiets) heeft dikke brede grote all-terrain banden. Door de middenmotor met 85 nm kan de fiets makkelijk 25 km/u rijden, zowel plat als bergop.  Sneller dan de begrensde snelheid is zo goed als onmogelijk. De fiets is te zwaar en de banden te breed. Een Stromer kan makkelijk 45 km/u rijden door de platte banden en de achterwielaandrijving, maar is dan niet echt geschikt voor off-road terrein.

Het is belangrijk om de juiste banden te kiezen voor jouw specifieke rijomstandigheden. Voor woon-werkverkeer op verharde wegen zijn gladde, snelle banden met een gemiddelde breedte (bijv. 32-40 mm) meestal geschikt.

Voor off-road rijden of onverharde paden zijn bredere banden met meer grip en noppen (bijv. 42-50 mm) aan te bevelen. Deze bieden extra tractie en schokabsorptie op ruw terrein. Het heeft invloed op je snelheid, maar off-road moet je misschien geen 45 per uur rijden.

Wat met vering

Vering is belangrijk. Je banden bieden een eerste verdediging tegen bulten en oneven terrein. Ons Belgisch wegdek en fietsbanen bieden een extra uitdaging. Daarom heb je nog enkele extra opties. Dit is geen must, maar kan je rit zeker aangenamer maken. Op een slechte baan is het ook een kwestie van veiligheid.

Er zijn dan nog drie extra opties:

  1. Voorvorkvering: Geschikt voor de meeste situaties, vooral op verharde wegen en lichte onverharde paden. Het biedt comfort en schokabsorptie zonder veel extra gewicht toe te voegen.
  2. Volledige vering (voor- en achtervering): Over het algemeen niet nodig voor speed pedelecs, tenzij je van plan bent om veel off-road te rijden op ruw terrein, of mountainbike, maar dan is een elektrische mtb voldoende. Deze modellen zijn ook duurder dan anderen.
  3. Geveerde zadelpen: Een compromis tussen comfort en gewicht, vooral nuttig voor lange ritten of gevoelige rijders. Het helpt bij het absorberen van schokken en trillingen, maar kan de efficiëntie enigszins verminderen en zwaarder zijn dan een standaard zadelpen. Wij raden het ten zeerste aan, en de rug is ons dankbaar.

Kies een veringssysteem dat het beste bij je rijstijl en het terrein past waar je op zult rijden. Opnieuw, ook kwaliteit is belangrijk. Decathlon verkoopt een full-suspension elektrische fiets voor 1600 euro, maar of dit echt een goede fiets is….?

Gewicht, framemaat en rijhouding

Speed pedelecs zijn net zoals elektrische fietsen zwaarder dan gewone fietsen vanwege de motor en batterij. Ze zijn ongeveer even zwaar als de gemiddelde elektrische fiets. Het gemiddelde gewicht ligt tussen de 25 en 30 kilo, maar er zijn ook lichtere en zwaardere modellen verkrijgbaar.

Houd er rekening mee dat een zwaardere fiets meer inspanning vergt bij optillen, dragen of manoeuvreren. Stilstaan aan een rood licht en je fiets plots op kant moeten zetten, moeilijk als die zwaar is. Maar toch, gewicht biedt meer stabiliteit en grip op de baan. Gezien het toch elektrisch aangedreven is verkiezen wij gewicht over lichtgewicht.

Framemaat

De keuze van het frame en de ergonomie van je speed pedelec bepalen je fietservaring. Kies een frame dat past bij je lichaamslengte en rijstijl. Een sportief frame met een aerodynamisch ontwerp helpt de luchtweerstand te verminderen en de snelheid te verhogen. Verstelbare stuurpennen en zadelhoogte zorgen voor een comfortabele zithouding.

Het kiezen van de juiste framegrootte is essentieel voor een comfortabele en efficiënte fietservaring. Volg deze richtlijnen om de juiste framegrootte te bepalen op basis van je lichaamslengte:

Binnenbeenlengte meten:

Meet eerst je binnenbeenlengte. Sta met je voeten op schouderbreedte uit elkaar en meet vanaf de grond tot het kruis. Dit helpt je om de juiste stand-over hoogte (de afstand van de bovenkant van het frame tot de grond) te vinden, zodat je gemakkelijk kunt op- en afstappen.

Framegrootte berekenen:

De meeste fabrikanten geven de framegrootte in centimeters (cm) of inches (“) aan. Gebruik deze formule om een algemeen idee te krijgen van de juiste framegrootte:

Voor racefietsen en speed pedelecs met een sportief frame: binnenbeenlengte (cm) x 0,66 = geschatte framegrootte (cm) Voor stadsfietsen en hybride fietsen: binnenbeenlengte (cm) x 0,61 = geschatte framegrootte (cm)

Stel dat de binnenbeenlengte van een persoon 84 cm is. Voor racefietsen en speed pedelecs met een sportief frame: binnenbeenlengte (cm) x 0,66 = geschatte framegrootte (cm). Dus: 84 cm (binnenbeenlengte) x 0,66 = 55,44 cm

Let op: dit zijn algemene richtlijnen en individuele voorkeuren kunnen variëren. Bezoek altijd een fietsenwinkel om verschillende maten uit te proberen en de perfecte pasvorm te vinden.

Tips voor het vinden van de juiste maat:

  • Zorg ervoor dat er bij het staan over de fiets ongeveer 2,5-5 cm ruimte is tussen het kruis en de bovenbuis van het frame.
  • Let op de zadelhoogte. Als je op het zadel zit met één voet op het laagste punt van de pedaalrotatie, moet je knie een lichte buiging hebben (ongeveer 80-90% van de volledige beenlengte).
  • Controleer of je het stuur comfortabel kunt bereiken en bedienen zonder te ver voorover te leunen of te veel te strekken.

Veiligheid en wetgeving

Speed pedelecs zijn onderworpen aan specifieke wetgeving, zoals een helmplicht en verzekeringseisen. Zorg ervoor dat je speed pedelec voldoet aan de lokale wetgeving en voorzien is van de juiste veiligheidsvoorzieningen, zoals verlichting, reflectoren en een goed functionerende bel.

Koop zeker geen model dat illegaal is voor de Belgische wegen. Een speed pedelec met een knopje waarmee je accelereert is geen legale speed pedelec.

De meest gestelde speed pedelec vragen

Het verschil met een gewone e-bike?

Een speed pedelec kan snelheden tot 45 km/u bereiken, terwijl een gewone e-bike meestal beperkt is tot 25 km/u. Speed pedelecs hebben hun eigen wetten en regels, zoals een verplichte helm, spiegel, spedometer, kentekenplaat, ….

Hoeveel kost een goede speed pedelec?

De prijs van een speed pedelec varieert afhankelijk van de kwaliteit en specificaties, maar je kunt een degelijk model verwachten tussen €2.500 en €5.000. Ga je voor premium modellen dan val je in de prijscategorie van een kleine € 7000 tot € 12000 voor de absolute luxemodellen. Hier vinden we de beste modellen van Riese Muller, Stromer of Aska.

Is een speed pedelec veilig?

Ja en nee, alles hangt af van de bestuurder. Een speed pedelec lijkt meer op een brommer dan op een fiets. Aan deze snelheden is een ongeval zeer gevaarlijk. Vallen aan 45 km/u kan serieuze wonden veroorzaken. Veiligheid, maar ook een bescheiden rijgedrag zijn dus belangrijk.

Kies voor een goede helm en aangepaste kleding om brandwonden (van het vallen) te vermijden, net zoals op een brommer. Het is geen must, maar een vest om je ruggengraat te beschermen lijkt ons in sommige gevallen ook een goed idee. Een speed pedelec is hoger en lichter dan een bromfiets. Vallen kan altijd, het hangt zeker niet enkel van jouw fietsen af.

Mag ik ermee op het fietspad of de straat?

Je mag er mee op de straat en op het fietspad zolang je de regels van het verkeer volgt. Het is niet omdat je sneller kan dat je minder mag. Wel moet je je snelheid wijzigen en verlagen. Maximum 30 per uur bij scholen telt ook voor fietsers en dus ook voor Speed pedelecs.

Hou advertenties weg

Zonder advertenties rekenen wij op schenkingen

Ook interessant

Deze website maakt gebruik van 1st party cookies. Door onze website te bezoeken ga je akkoord met onze standaard voorwaarden. Akoord Meer info