Een belangrijke keuze bij het kopen van een elektrische fiets is je voorkeur voor het type elektrische motor. De middenmotor is tegenwoordig zeer populair, maar er zijn ook veel voordelen bij het kiezen van een achterwielaandrijving, of een motor in het voorwiel. Veel hangt ook af van welk soort elektrische fiets je wil kopen.
Net zoals auto’s heb je raceauto’s, stadswagens, kleine auto’s maar ook bestelbusjes of SUV’s. Deze auto’s hebben verschillende soorten motoren, en bij elektrische fietsen is dat net hetzelfde. We hebben stadsfietsen, we hebben cargo fietsen, longtailbikes, bakfietsen maar ook speed pedelecs of minibikes en fatbikes.
Voor elk van de elektrische fietsen overlopen we de keuze voor elektrische motor. Elke fiets zal wel vooruit gaan met elk type motor maar het gaat om het zoeken naar degene met de beste rijcomfort en die de hoogste veiligheid en controle biedt tijdens het rijden.
Snel zoeken
De drie soorten elektrische fietsmotoren
Voorwielaandrijving
Bij een voorwielaandrijving is de motor verbonden met het voorwiel. Het is een goede manier om de prijs te drukken en veilig zolang we niet te wild rijden (net zoals elke fiets trouwens). Mits voldoende gewicht op het voorwiel heb je goede controle en grip. Het koppelvermogen of de kracht van een voorwielmotor ligt meestal tussen 20 tot 35 Nm.
Middenmotoren
Middenmotoren bevinden zich op de trapas en zijn verbonden met het achterwiel door middel van een ketting (metaal of drijfriem). Dit type motor is het meest stabiel en levert het meest consistente vermogen. Ze zijn zwaarder en duurder vanwege de extra technologie en functies die ze bieden.
Ze versnellen iets langzamer in vergelijking met andere typen elektrische motoren, maar behouden een hoge constante snelheid. Vooral bergop zijn ze beter dan de alternatieven. Het koppel varieert van 50 tot 85 Nm. Hoeveel nm je nodig hebt hangt af van het type fiets en je gebruik.
Achterwielaandrijving
Achterwielaandrijving betekent dat de motor in het achterwiel is ingebouwd. Ze zijn iets goedkoper dan middenmotoren en hebben meestal minder technologie, maar dat maakt ze niet minderwaardig. Ze zijn handig en snel, vooral voor het bereiken en behouden van hoge topsnelheden.
Het nadeel is dat ze snelheid snel verminderen bij het bergop rijden en de grip kan iets minder zijn omdat ze op het achterwiel zitten. Het voordeel is dat je door het lichtere gewicht makkelijker recht op de fiets kan staan om kracht bij te zetten. Met zware elektrische middenmotoren is dit moeilijker. De kracht van een achterwielmotor varieert van 35 tot 55 Nm. Ook voor een speed pedelec is dit zo.
De beste e-motor per type e-fiets
Elektrische stadsfietsen
E-stadsfietsen worden voornamelijk gebruikt in de stad (duh) en hebben een maximale snelheid van 25 kilometer per uur. Je hebt meestal een rechte zithouding, al zijn er ook sportieve elektrische fietsen. Voor deze fietsen is voorwielaandrijving goed genoeg. We zien het niet vaak, vooral de Vanmoof fietsen zijn gekende elektrische fietsen met voorwielmotor.
Middenmotors zijn zeer populair. De meeste e-fietsen hebben een middenmotor. Vooral merken zoals Bosch en Shimano komen overal terug. Maar we zien ook Bafang en Yamaha een plaats vinden in de markt. Een middenmotor zal altijd de meeste stabiliteit en comfort bieden, maar het kan een beetje overdreven zijn.
Achterwielaandrijving is ook mogelijk. De voor- en nadelen van de verschillende soorten elektrische motoren blijven beperkt binnen stadsgebruik. Je kiest dus gewoon een kwalitatieve elektrische stadsfiets dat past bij je budget.
E-Vouwfietsen
Vouwfietsen zijn compact en klein, waardoor er weinig ruimte is voor een middenmotor. Tern heeft een goede elektrische fiets met middenmotor, maar je zal er niet veel anderen vinden.
Bij elektrische plooifietsen is voor- of achterwielaandrijving is meer dan voldoende. Kiezen voor voorwielaandrijving kan de meest kosteneffectieve keuze zijn, omdat het gemakkelijker te vervangen en te onderhouden is dan achter- of middenmotoren.
Elektrische Racefietsen
Voor sportieve fietsen zoals elektrische racefietsen is achterwielaandrijving de logische keuze. Op een racefiets rijd je meestal sneller dan 25 km/uur of wil je hogere snelheden bereiken. Gewicht is van het grootste belang, waardoor een lichte achterwielmotor de beste optie is.
Denk je aan het fietsen met een elektrische koersfiets? Dan willen we toch melden dat het extra gewicht van de motor het ook moeilijker maakt om te klimmen, in vergelijking met een normale racefiets. Het verliezen van wat gewicht zelf is veel gemakkelijker dan het betalen van de extra som voor een superlichte e-racefiets.
Elektrische Mountainbikes
Elektrische mountainbikes vereisen meer grip en stabiliteit. Vanwege het benodigde koppel raden we een middenmotor aan voor mountainbikes.
E-Gravelbikes
Voor gravelbikes, die ergens tussen mountainbikes en racefietsen vallen, kun je kiezen tussen achterwielaandrijving of middenmotoren, afhankelijk van je specifieke behoeften. Achterwielaandrijving lijkt de beste keuze, maar als je veel mtb-achtig terrein wil doen zal een middenmotor beter dienen.
Elektrische cargofietsen
Bij elektrische cargofietsen gelden er andere regels. Er zijn een aantal verschillende soorten cargofietsen. Ze zijn gemaakt voor gewicht aan te kunnen, hieronder lichten we toe waarom we voor de elektrische middenmotor kiezen. Ook voor speed pedelecs ligt de de keuze van elektrische motor anders.
Elektrische bakfietsen
Bakfietsen zijn enorm populair. Voor elektrische bakfietsen geven we de voorkeur aan de stabiliteit van een middenmotor. Deze fietsen worden meestal gebruikt om vracht of kinderen te vervoeren. Het gewicht van deze fietsen is relatief hoog, dus de paar extra kilogram van een middenmotor maken geen verschil. Met een krachtige middenmotor zal je ook bergop, met vracht, op voldoende steun kunnen rekenen.
Long John Fietsen
Long John fietsen zijn een soort bakfietsen zonder een bak. Net als bij bakfietsen, is de keuze van de motor voor deze fietsen bespreekbaar. De voorkeur gaat uit naar een middenmotor vanwege de stabiliteit en het constante vermogen. Voor bedrijven zijn dit soort elektrische cargofietsen een goede keuze. Ga je zware vracht leveren of vervoeren dan wil je een middenmotor.
E-Longtail Fietsen
Voor longtail fietsen, die ook een type cargofiets zijn, geldt dezelfde mening al is een achterwielmotor hier wel een optie. Een middenmotor is aantrekkelijk omdat het een laag zwaartepunt biedt dat zorgt voor goede controle en grip.
Achterwielaandrijving is mogelijk, al moet die dan wel voldoende krachtig zijn. We hebben het al gezien; twee kinderen achterop de Radwagon met achterwielmotor, de berg op in Brussel. Het ging traag vooruit en met veel extra trapwerk.
Voorwielaandrijving zou niet geschikt zijn voor een goede elektrische longtail fiets. Vooral omdat het gewicht aan de achterkant zit en de voorkant van de grond kan komen.
Kort samengevat
De keuze van de motor hangt sterk af van het type fiets:
- Voorwielaandrijving kan geschikt zijn voor stadsfietsen of elektrische vouwfietsen, voornamelijk vanwege hun lage gewicht en beperkte snelheid.
- Voor sportieve fietsen zoals speed pedelecs, elektrische racefietsen of sportieve elektrische fietsen is achterwielaandrijving een goede keuze, ook middenmotors zijn geschikt.
- Voor elektrische mountainbikes kies je best voor een middenmotor.
- Voor alles wat aanzienlijk vermogen of constante stroomvoorziening vereist, zoals steile bergen of het vervoeren van vracht (cargo), is een middenmotor de beste optie.
Het gaat erom de motor te vinden die het beste rijcomfort, de hoogste veiligheid en controle tijdens het rijden biedt.