Er zijn heel wat soorten elektrische fietsen tegenwoordig. Naast traditionele fietsen met elektrische ondersteuning zien we ook longtail fietsen, bakfietsen en cargofietsen onze straten innemen.
Ook als hobby vinden we fietsen met elektrische steun. Zo bestaan er al een heel gamma e-koersfietsen en e-MBK’s.
We maken een overzicht van de wetgeving per type elektrische fiets. Deze wetten kunnen altijd veranderen. Kijk ook altijd op de website van de politie om zeker te zijn dat dit juist is.
Snel zoeken
De gewone elektrische fiets, e-koersfietsen en e-mountainbikes
Wetgeving en regels voor de elektrische fiets:
- Max 25 km/u
- Max 250 W motor
- Motor enkel actief bij trapbeweging (trapondersteuning)
- Geen Certificaat van overeenstemming nodig
- Geen rijbewijs
- Geen inschrijving of nummerplaat
- Geen verzekering verplicht (wel aangeraden)
- Geen helm verplicht (wel aangeraden)
De standaard wetgeving en beschrijving van een elektrische fiets is een fiets met elektrische trapondersteuning. Dit wil zeggen dat de motor enkel kan werken als er actief getrapt wordt.
De elektrische motor is beperkt tot 250 W, de snelheid wordt begrensd op 25 km per uur. Je kan deze opdrijven maar dit mag dus niet volgens de wet. Rij je enkel op privé-domein dan doe je wat je wil.
Verder valt de e-bike onder de wetgeving van een normale fiets. Geen COV of inschrijving nodig. Geen rijbewijs of nummerplaat, en ook een verzekering of helm zijn niet verplicht.
Welke e-bikes vallen hier onder
Deze wetten gelden voor alle ‘normale’ elektrische fietsen zonder grote dimensies, bakken, of opgedreven snelheden.
- Gewone elektrische fietsen
- Kleine compacte elektrische fietsen
- Elektrisch mountainbikes
- Elektrische koersfietsen (geen speed pedelecs)
- E-longtail fietsen
- Mini bikes (wees zeker dat ze pedalen hebben en enkel met trapondersteuning werken, anders is het een brommer)
Alle fietsen waar geen pedalen op zijn, er een gashendel is, of de motor werkt zonder te trappen met de pedalen zijn eigenlijk elektrisch brommers en vallen niet onder deze wetgeving.
De cargo- en bakfietsen
Wetgeving voor elektrische bakfietsen en cargofietsen
- Max 25 km/u
- Max 1000 W
- Motor enkel actief bij trapbeweging (trapondersteuning)
- Knop voor aandrijfkracht zonder trappen (wandelsnelheid 6 km/u, anders niet legaal)
- Minimumleeftijd 16 jaar
- Certificaat van overeenstemming verplicht (je moet de documenten niet verplicht op zak hebben)
- Geen speciaal bakfiets- of cargofiets rijbewijs
- Geen nummerplaat of inschrijving
- Geen verplichte verzekering of helm (aangeraden, zeker voor bedrijven met cargofietsen)
Een belangrijke wet voor bakfietsen is de maximale breedte. Zodra een bak- of cargofiets breder is als 1 meter mag je niet op het fietspad rijden. Vooral voor driewielers is dit problematisch. Bakfietsen of Long Johns op twee wielen zijn meestal minder breed.
De motor mag dus ook iets krachtiger zijn. Vooral voor Licht Elektrisch Vervoer, cargofietsen met een groot laadvlak, is deze regel interessant. Voor bedrijven zijn cargofietsen een handig alternatief. Korte leveringen zijn nu eenmaal sneller met een cargofiets.
De maximale snelheid blijft wel beperkt tot 25 km per uur. Er bestaan ook speed pedelec bak- en cargofietsen. Deze vallen onder de wetgeving van cargofietsen en speed pedelecs, de motor gaat 45 km per uur.
De verschillen met speed pedelecs
Verschil in wetten met speed pedelecs
De volledige Belgische wetgeving voor speed pedelecs lees je hier. De verschillen tussen een elektrische fiets en een pedelec zijn:
- Max 25 km/u -> max 50 km/u
- Max 250 W – > max 4000 W
- Minimumleeftijd 16 jaar, rijbewijs verplicht
- Nummerplaat, DIV inschrijving en COV verplicht
- Helm verplicht
- Andere wegcode, je bent gelijk aan een bromfiets.
Dit zijn enkel de grote verschillen tussen een elektrische fiets en een speed pedelec. Ze zijn zeker niet hetzelfde, voor pedelecs gelden er heel wat extra wetten en verplichtingen.