De Trade Remedies Authority (TRA) van het Verenigd Koninkrijk heeft recent aangekondigd dat het voornemens is om de anti-dumping- en anti-subsidiemaatregelen op geïmporteerde Chinese e-bikes op te heffen.
De huidige tarieven op e-bikes uit China variëren van 18,8% tot 79,3% en beperken de markttoegang aanzienlijk. Een grote verandering met heel veel gevolgen, maar wat betekent dit voor België en de rest van Europa?
Wat zijn Anti-Dumping Maatregelen?
Anti-dumping- en anti-subsidiemaatregelen worden vaak toegepast om een gelijk speelveld te creëren voor lokale fabrikanten en om te voorkomen dat een markt overspoeld wordt met producten uit één bestemming. Deze maatregelen zijn bedoeld om oneerlijke handelspraktijken tegen te gaan en lokale industrieën te beschermen. Ze worden bepaald door de EU.
Snel zoeken
Anti Dumping bij fietsen op de Belgische Markt
Voor België kan de afschaffing van deze heffingen in het VK een gevaarlijk precedent scheppen. Als de Britse markt overspoeld wordt met goedkope Chinese e-bikes, kan dit druk uitoefenen op de EU om soortgelijke maatregelen te overwegen.
Dit zou de Europese fabrikanten, die bekend staan om hun hoge kwaliteitsnormen, in een nadelige positie kunnen brengen. Bovendien zou een toename van goedkope, mogelijk minder veilige e-bikes op de markt het vertrouwen van de consument kunnen schaden en de inspanningen voor duurzame mobiliteit kunnen ondermijnen.
Kwaliteitszorgen
Meer dan vijf jaar geleden waren de anti-dumpingmaatregelen in het VK minder streng, en toen was de markt overspoeld met goedkopere elektrische fietsen. Destijds waren er aanzienlijke klachten over de kwaliteit van veel van de uit China geïmporteerde producten om aan de prijsgerichte consument te voldoen.
Dergelijke producten vertegenwoordigden een aanzienlijk deel van de marktverkoop, wat het imago van de markt als geheel geen goed deed. Hoewel er enige generalisatie in het spel is, waren veel goederen van een steeds hogere standaard, maar verhoudingsgewijs waren veel niet van voldoende kwaliteit en konden ze bovendien niet gemakkelijk worden gecorrigeerd.
Milieu-impact
Naast de kosten is er ook een grote milieubelasting door goederen over de hele wereld te verschepen, in plaats van de productie te lokaliseren naar de verkoop. Het transport van e-bikes van China naar Europa draagt bij aan de CO2-uitstoot en andere milieuproblemen.
Consumentenperspectief
Vanuit het perspectief van de consument was toegang tot goedkopere elektrische fietsen een pluspunt; wie wil er niet geld besparen? Maar zoals met de meeste dingen, zijn er voor- en nadelen. Destijds waren er aanzienlijke klachten over de kwaliteit van veel van de uit China geïmporteerde producten om aan de prijsgerichte consument te voldoen.
Chinese e-bikes: goedkoop vs kwaliteit
De TRA zegt dat het intrekken van de handelsinstrumenten de consument die een elektrische fiets koopt gemiddeld £260 per fiets zal besparen en dat de anti-dumping- en anti-subsidiemaatregelen ‘niet in het economisch belang van het VK’ zijn, wat het VK jaarlijks met ‘£51 miljoen zou kunnen baten’, hoewel hoe dit wordt gekwantificeerd een onduidelijk onderwerp blijft.
Bij het bereiken van de aanbeveling heeft het de consument geraadpleegd. Het andere grote voordeel is de claim dat met de waarschijnlijk lagere prijzen in de markt naar schatting 31.000 extra elektrische fietsen per jaar kunnen worden verkocht.
Volgens de verstrekte informatie om context te geven aan zijn voorspellingen, zegt de TRA dat er in 2023 ongeveer £325 miljoen aan elektrische fietsen in het VK is verkocht, een duidelijke stijging ten opzichte van £98 miljoen in 2018. Terugkijkend op historische gegevens, landden er in 2018 ongeveer 800.000 Chinese elektrische fietsen in het VK, maar toen de anti-dumpingmaatregelen in 2019 van kracht werden, daalde dat cijfer tot slechts 54.643.
De maatregelen hebben dus een aanzienlijke impact, en werkend naar achteren zou je een vergelijkbare stijging verwachten als de beslissing om de anti-dumping- en anti-subsidiemaatregelen op te heffen inderdaad van kracht wordt. Dit zal vermoedelijk niet gebeuren voor de verkiezingen in juli, wat betekent dat dit mogelijk in de volgende regering’s takenlijst terechtkomt.
Wat met Britse fietsmerken
Bij het afwegen van de beslissing zal de TRA de ‘schade’ aan de Britse industrie hebben beoordeeld, maar in werkelijkheid bestaat er, afgezien van de kleine volumes e-bikes die door Brompton en Pashley worden gemaakt, geen Britse productie-industrie die schade kan oplopen.
De TRA concludeert dus dat de voordelen opwegen tegen de nadelen. TRA Chief Executive Oliver Griffiths zei: ‘We beoordelen altijd de impact van een handelsremedie op de Britse economie. Onze voorlopige conclusie is dat de voordelen voor Britse fietsproducenten van het voortzetten van de huidige maatregelen op e-bikes aanzienlijk zouden worden overtroffen door de schade aan de rest van de economie.
Reacties uit de fietsindustrie
Werkend in tandem met importeurs van Chinese elektrische fietsgoods in heel Europa, vertelde de handelsorganisatie LEVA-EU aan Cycling Electric: ‘LEVA-EU heeft de kwestie van Gemeenschapsbelang al aangekaart bij de Europese Commissie, gezien de enorme moeilijkheden en schade die handelsverdedigingsmaatregelen veroorzaken voor EU-bedrijven en de bredere implicaties voor duurzame mobiliteit en volksgezondheid.
‘Als de Commissie bereid zou zijn om het Gemeenschapsbelang te testen in de beoordelingen van dit jaar, met dezelfde grondigheid als de TRA toepaste in de Economische Belang Test, is er een zeer goede kans dat de maatregelen ook veel meer schade aan de EU zullen veroorzaken dan de voordelen die ze brengen aan die paar EU-fabrikanten die de maatregelen door dik en dun blijven verdedigen.’
Zijn er alternativen voor anti-dumping heffing
Er zijn blijkbaar alternatieve routes voorgesteld in de aanbevelingen van de TRA.
Vermoedelijk in reactie op mogelijke schade aan Brompton (dat vaak wordt bezocht door parlementsleden/royalty’s en veel besproken wordt in buitenlandse handelsbijeenkomsten) kunnen maatregelen alleen worden toegepast op vouwbare elektrische fietsen uit China naar het VK. Dit lijkt open te staan voor misbruik, zou je denken.
Een periode van raadpleging is nu geopend voor alle voorgestelde opties, waarna de TRA haar definitieve aanbeveling zal doen aan de staatssecretaris. Bedrijven die mogelijk worden beïnvloed door de beoordelingen (zoals importeurs of exporteurs van de producten of Britse producenten van vergelijkbare producten) kunnen nu commentaar geven op de voorlopige bevindingen via het online case platform van de TRA.
Het Belgische Perspectief
Voor België en de rest van de EU kan het besluit van het VK een gevaarlijk precedent scheppen. Als de Britse markt overspoeld wordt met goedkope Chinese e-bikes, kan dit druk uitoefenen op de EU om soortgelijke maatregelen te overwegen. Dit zou de Europese fabrikanten, die bekend staan om hun hoge kwaliteitsnormen, in een nadelige positie kunnen brengen.
Bovendien zou een toename van goedkope, mogelijk minder veilige e-bikes op de markt het vertrouwen van de consument kunnen schaden en de inspanningen voor duurzame mobiliteit kunnen ondermijnen. Het is essentieel dat de EU waakzaam blijft en haar handelsbeleid zorgvuldig afstemt om zowel de belangen van de consument als de industrie te beschermen.