Home Meningen België Test Nieuwe Speed Pedelec Routes

België Test Nieuwe Speed Pedelec Routes

Wat Kunnen We Leren van de s-pedelec testen en onderzoek uit Duitsland?

Door Slim Abid
Gepubliceerd: Laatste update

In een baanbrekende stap heeft de Duitse deelstaat Hessen de ‘Frankfurt-Darmstadt hogesnelheidsfietsroute’ aangekondigd, waar zogenaamde speed pedelecs (S-pedelecs) – elektrische fietsen die trapondersteuning bieden tot 45 km/u – op proefbasis zullen worden toegestaan. Dit initiatief heeft als doel om te onderzoeken of de aanwezigheid van deze snellere e-bikes invloed heeft op andere, langzamer rijdende fietsers.

Duitsland als voorbeeld

Volgens de Duitse verkeersregels (StVO) worden S-pedelecs behandeld als bromfietsen. Dit betekent dat ze moeten voldoen aan verzekerings- en andere vereisten voor motorvoertuigen en meestal alleen op de weg mogen rijden. Uitzonderingen zijn zeldzaam en beperken zich vaak tot enkele ‘ontheven’ fietspaden buiten de stad.

De proef, die midden mei van start gaat, is een samenwerking tussen het Hessische Ministerie van Economische Zaken, Energie, Transport, Huisvesting en Plattelandsgebieden (HMWVW) en de Regionale Raad van Darmstadt. Aanvankelijk zal het traject tussen Langen en Darmstadt-Nord in gebruik worden genomen, aangezien dit al is aangelegd.

Wetenschappelijk onderzoek en ondersteuning

De Hogeschool van Darmstadt zal wetenschappelijke ondersteuning bieden. Het doel van de proef is om te onderzoeken of geselecteerde routes, zoals hogesnelheidsfietsroutes, ook geschikt zijn voor gebruik door S-pedelecs.

Er zullen metingen worden verricht naar de snelheden waarmee verschillende gebruikersgroepen zich verplaatsen en hoe ze met elkaar omgaan. Voorafgaand aan de proef zullen er metingen en enquêtes worden uitgevoerd, en dit proces zal worden herhaald nadat de S-pedelecs zijn toegestaan.

Veiliger op de baan los van verkeer

Belgische speed pedelec wegen

In België, en met name in Vlaanderen, zijn de regels voor Speed pedelecs al wat soepeler dan in Duitsland. Hier mogen S-pedelecs vaak gebruik maken van fietspaden, mits ze voldoen aan bepaalde voorwaarden.

Dit heeft geleid tot een hogere verkoop van deze snelle speed bikes in vergelijking met Duitsland. In 2023 werden er in Vlaanderen ongeveer 16.000 speed pedelecs verkocht, terwijl dit aantal in Duitsland rond de 11.000 lag. Sta daar even bij stil. Voor sommige merken is ons kleine landje verantwoordelijk voor 50 % van hun wereldwijde verkoop.

Wat Kan België Leren?

De proef in Hessen biedt een unieke kans om te leren hoe S-pedelecs kunnen worden geïntegreerd in bestaande fietsinfrastructuur zonder de veiligheid van andere gebruikers in gevaar te brengen. België kan deze gegevens gebruiken om haar eigen beleid te evalueren en mogelijk aan te passen.

Het succes van de proef zou kunnen aantonen dat speed pedelecs een levensvatbaar alternatief zijn voor langere autoritten, wat zou bijdragen aan de vermindering van verkeersopstoppingen en de uitstoot van broeikasgassen.

Veiliger op de baan los van verkeer

De resultaten van de Duitse proef worden in het voorjaar van 2025 verwacht. Deze zullen cruciaal zijn om te bepalen of S-pedelecs op grotere schaal kunnen worden toegestaan op hogesnelheidsfietsroutes.

België, met zijn al relatief liberale benadering van speed pedelecs, zou kunnen profiteren van deze bevindingen om haar eigen fietsinfrastructuur verder te verbeteren en veiliger te maken voor alle gebruikers.

We hebben ook heel wat speed pedelec merken die het voortouw nemen. Ze innoveren, zijn van hoge kwaliteit en zorgen voor veiligheid. Onze Belgische s-pedelec merken behoren tot de beste speed pedelecs op de markt.

Het is duidelijk dat de toekomst van stedelijke mobiliteit steeds meer gericht is op duurzame en efficiënte vervoersmiddelen. De uitkomst van deze proef zou wel eens een belangrijke stap kunnen zijn in de richting van een groenere en meer verbonden toekomst voor zowel Duitsland als België.

Ook interessant