Home Meningen De komst van E-bikes met twee-wiel-aandrijving

De komst van E-bikes met twee-wiel-aandrijving

We zagen het reeds op Belgische speed pedelecs, nu waait het over naar e-fietsen

Door Slim Abid
Gepubliceerd: Laatste update

Elektrische fietsen worden steeds populairder. Eerst waren er achterwielmotoren, daarna kwam de middenmotor, vervolgens werd de achterwielmotor opnieuw verbeterd. Toen zagen we plots voorwielmotoren terugkomen en nu begint de wereld plots ook te spreken over tweewielaandrijving in e-bikes, alsof het iets gloednieuws is.

In Frankrijk bijvoorbeeld lezen we dat Yamaha dit concept introduceerde en nu zijn er nog andere merken die zich hierop richten. In België nemen merken als Ellio en Specter ook de voortouw in deze ontwikkeling.

België met innovatieve speed pedelecs

België is een epicentrum voor speed pedelecs. Merken zoals Ellio en Specter zijn al een tijd bezig met tweewielaandrijving. Ellio heeft via IntuEdrive zijn eigen motor ontwikkeld en combineert deze met een aanvullende voorwielmotor. Specter daarentegen biedt binnen het long range model een middenmotor in combinatie met een voorwielmotor.

We hebben beide modellen al getest; de Ellio Max en de Specter Long Range. We merken dat deze tweewielaandrijving voor heel wat extra kracht zorgt, maar ook betere grip en een natuurlijker rijgevoel geeft. Deze Belgische merken hebben intussen al laten zien dat een tweewielaandrijving in e-bikes niet alleen haalbaar, maar ook praktisch en efficiënt is.

Nederland kijkt toe

Ook VanMoof had het idee voor een speed pedelec met tweewielaandrijving in het voor- en achterwiel, maar dat is tot nu toe nog niet gerealiseerd. Vooralsnog hebben enkel de Belgische speed pedelec merken bewezen dat deze innovatie mogelijk is. Een belangrijke vraag is echter nog steeds: hebben e-bikes tot 25 km per uur dat echt nodig? Met een motor van 250 Watt bereik je deze snelheid relatief makkelijk, dus het gaat niet alleen om snelheid en kracht, maar ook om de andere voordelen, zoals een betere grip.

Frankrijk in de achtervolging

Het Franse merk Ateliers HeritageBike, in samenwerking met Cixi Active Mobility, heeft aangekondigd dat ze klaar zijn om hun 2WD e-bike prototype te lanceren op Eurobike 2024.

Deze e-bike maakt gebruik van een Frans gemaakte dubbele motor die in beide wielen is geïntegreerd. Een centraal systeem bij de trapas bevat sensoren en een kettingloos schakelsysteem dat automatisch schakelt op basis van terrein en pedaalfeedback.

Met een piekvermogen van 1.125W kan deze e-bike steilere hellingen aan dan veel bestaande systemen, tot wel 24% in vergelijking met de 15,5% van conventionele systemen.

Dit is een indrukwekkende prestatie, maar roept ook vragen op over de noodzaak van dergelijke kracht op eenvoudige 25 km/u e-bikes. Met wettelijke beperkingen tot 250 Watt vraag je je ook af wat het nut nog is.

E-Kracht tot 25 km/u E-bikes

Hoewel de technologie indrukwekkend is, is het belangrijk om te reflecteren op de noodzaak van dergelijke kracht op e-bikes die beperkt zijn tot 25 km/u. In België, waar speed pedelecs populair zijn, is er een duidelijke markt voor krachtige fietsen die snelheden tot 45 km/u kunnen bereiken. Echter, voor de gemiddelde e-bike die beperkt is tot 25 km/u, lijkt een piekvermogen van 1.125W misschien overbodig.

De voordelen van 2WD systemen, zoals betere tractie en stabiliteit, zijn onmiskenbaar. Maar de vraag blijft of deze voordelen opwegen tegen de extra kosten en complexiteit voor de gemiddelde e-bike gebruiker. Voor dagelijks gebruik in stedelijke omgevingen en op vlakke wegen, kan een enkelvoudige motor voldoende zijn.

Onze mening over e-bikes met AWD of 2WD

België blijft een leider in de ontwikkeling van geavanceerde fietstechnologie, met merken zoals Ellio en Specter die de weg wijzen. Terwijl de Franse innovatie van Ateliers HeritageBike en Cixi Active Mobility indrukwekkend is, blijft de vraag of dergelijke krachtige systemen noodzakelijk zijn voor eenvoudige 25 km/u e-bikes.

De toekomst zal uitwijzen of deze technologie breed geaccepteerd wordt, maar één ding is zeker: België blijft een cruciale speler in de evolutie van de e-bike industrie.

Ook interessant