Ook voor bedrijven zijn de voordelen van de elektrische cargofiets zich aan het opstapelen. Naast alle voordelen voor particulieren komen er nog extra’s bij kijken.
Deze voordelen gaan ook niet snel verdwijnen. Cargofietsen zijn er om (naast auto’s) bestelwagens te vervangen. Dit wordt aangemoedigd door steden en overheden die hun infrastructuur en wetten aanpassen om meer cargofietsen op te vangen.
Snel zoeken
Sneller door het verkeer
Leveren in drukke straten kan een hel zijn. Voor enkele meters kan je minuten tot zelfs uren verliezen. Chauffeurs riskeren overtredingen en boetes om niet vast te zitten.
Met alle éénrichtingsstraten komt er nog een extra hindernis. Gelukkig kan je op applicaties zoals Waze vertrouwen om onnodige files te vermijden.
Met de cargofiets mag je in alle straten, op de openbare weg en op de fietspaden. Hierdoor wordt de route aanzienlijk verkort waardoor je sneller levert. In plaats van frustraties krijgt de chauffeur endorfines van al dat fietsen. Voor jou is de levering sneller en blijft de planning makkelijker onder controle.
Doordat ze veel minder beperkt worden kan je leveringen ook veel beter uitplannen. Met een cargofiets weet je bijna exact hoelang een levering kan duren.
Er zijn nu al enkele statistieken uit Kopenhagen en Londen waar we zien dat een cargofiets gemiddeld 10 pakjes per uur kan leveren. Een bestelbusje levert gemiddeld 6 pakjes. In drukke stadcentra is de cargofiets tot 60% sneller.
Ook voor de vervuiling kan het tellen. Ze hebben 90% minder CO² uitstoot dan benzine bestelbusjes en 30% minder dan elektrische busjes.
Leveren in autoloze zones
De overstap naar 30 km/u in Brussel is al ingezet. Ook andere steden volgen, of gaan zelf verder met een volledig autoloos stadscentrum. Deze trend zal niet snel stoppen. Meer en meer zullen we steden zonder auto’s tegenkomen.
Ook voor bedrijven heeft dit een enorme inpact. Logistieke oplossingen hangen nu af van vervoer dat voldoet aan de eisen van de steden. Licht elektrische voertuigen is een term die hiervoor gebruikt wordt. Vooral op wetenschappelijke of wettelijke basis dan, in de volksmond klinkt cargofiets veel beter.
Er zijn ook verschillende soorten cargofietsen. Voor elke situatie bestaat er wel een aangepaste oplossing.
Minder vervuilen en betalen, in aankoop en verbruik
Een elektrisch voertuig verbruikt minder dan een benzine model. Licht elektrische voertuigen (LEV voertuigen) zullen uiteindelijk de benzine bestelbusjes vervangen. De vraag is enkel wanneer. Waarom je dit zou doen is al even duidelijk. Van alle voordelenzijn de kostprijs en het verbruik waarschijnlijk het belangrijkste voor ondernemingen.
Een lage aankoopprijs. Een cargofiets kost ergens tussen 3000 en 8000 euro afhankelijk van de kwaliteit, kracht, grootte van het laadvak en de draagcapaciteit. Ook de batterij is belangrijk, al kan je deze meestal verwisselen eens die leeg is.
Met licht elektrische voertuigen kan je ook denken aan je eigen elektriciteit op te wekken.
Subsidies en afschrijvingen
Ook de overheid is grote fan van het concept. We moeten gewoon af van brandstoffen en overschakelen naar elektriciteit. Hoe we aan al deze elektriciteit gaan geraken is een vraag voor een andere website.
Om het gebruik van ‘licht elektrische voertuigen’ of cargofietsen te stimuleren worden er verschillende voordelen aangeboden. Enerzijds kan je subsidies krijgen om de kost van het aankopen te drukken. Anderzijds kan je elektrische voertuigen volledig afschrijven in je boekhouding. Meer over subsidies voor elektrische cargofietsen vind je hier.
Meer zichtbaarheid
Een cargofiets kan ook anders gebruikt worden. Het is een display, mensen zien ze rijden en ze vertegenwoordigen jouw merk. Jouw merk dat instaat voor het ecologisch vervoeren van cargo. Je kan in het midden van een plein gaan staan. Dit mag met een fiets en dus ook met een cargofiets.
Je kan zelf zo ver gaan als een pop-up winkel te maken, al heb je hier waarschijnlijk vergunningen voor nodig.
Gezondere werknemers, minder absenteïsme
Beweging is goed voor de mens. Te vaak neerzitten, stilzitten of kortgezegd autorijden is geen goede zaak. Vooral als het verkeer stilstaat kan de frustratie toeslaan. Werknemers zijn niet bepaald goedgezind wanneer de druk van op tijd leveren zo hoog is.
Met een cargofiets mogen ze door het verkeer, gebruik maken van alle straten alsook fietspaden en kunnen ze telkens op tijd leveren. Het bewegen zorgt voor een betere bloedsomloop en voorziet de werknemer van een flinke dosis endorfines.
Het is nu al bewezen dat fietsende werknemers minder vaak afwezig zijn en minder kans hebben op een burnout.
Nadelen van de cargofiets
België = regen
België en regen gaan hand in hand, een waarheid waarmee we moeten leven. Maar goed. Wie weet blijft de gemiddelde temperatuur stijgen en zullen we minder (maar zwaardere) regendagen hebben.
Fietsen in België zal altijd met regen in het achterhoofd zijn. Als we echt serieus zijn over vaker te fietsen moeten we ook in de regen onze fiets nemen voor korte trajecten. Goed kleden is dan de boodschap.
Voor de cargo is dit moeilijker. Kan de bak toe en is de cargo veilig, dan is dit geen probleem. Rij je met een open bak dan moet je de levering mogelijk uitstellen tot na de regen. Dit is toch echt wel een nadeel, iets dat we niet kennen bij vrachtwagens.
Hoe licht elektrische voertuigen evolueren blijft de vraag. Hier zal in de nabije toekomst wel een antwoord op komen.
Gevaarlijker
Een cargofiets is gevaarlijker dan een wagen. Dat zegt men toch, maar dit is eigenlijk niet waar. Cargofietsen zullen nooit sneller dan 25 km/u rijden (tenzij het om een speed pedelec gaat op de openbare baan). Een aanrijding zou dus aan een trage snelheid gebeuren, waardoor de kans op een zwaar ongeval zeer laag ligt.
Enkel omdat cargofietsen de baan moeten delen met auto’s en vrachtverkeer is het zo gevaarlijk. In de toekomst hopen we banen te zien specifiek voor LEV voertuigen en cargofietsen.
Overtuigd van de cargofiets maar je weet nog niet welk model uit te kiezen? Bekijk onze selectie Long Johns of bakfietsen en maak een keuze die bij jouw gebruik past.