Home 4 Lange longtails voor (tot) drie kinderen te vervoeren

4 Lange longtails voor (tot) drie kinderen te vervoeren

Een extra lang bagagerek voor twee kinderen en hun cargo, drie kinderen, of meer

Door Slim Abid

Een longtail die net te kort is, het is een probleem dat veel ouders nog tegenkomen. Je koopt een longtail voor twee kinderzitjes, en dan merk je plotseling dat er geen ruimte meer is voor cargo, schooltassen, een rugzak, of gewoon de spullen die je onderweg nodig hebt.

In dit artikel gaan we op zoek naar extra lange longtail fietsen met een lang bagagerek dat geschikt is voor 2 tot 3 kinderen. Opvallend uit ons onderzoek; de Belgische merken hebben dit het snelste door.

Sinds kort zien we verschillende merken met een extra lang bagagerek voor (tot) drie kinderen. Uit hun consumentenonderzoek kwamen ze tot de conclusie dat ouders net iets te weinig plaats hadden voor twee kinderen én hun bagage.

Elektrische longtails voor drie kinderen (of meer)

Bike 43

(Al een tijdje) de beste longtail voor 3 kinderen:

Bike 43 Belgische longtail fietsen in verschillende kleuren
Bike 43 Belgische longtail fietsen in verschillende kleuren

Bike 43 is een echt (Belgisch) longtailfietsmerk die al bezig was met het bouwen van een longtail variant nog voor de komst van de elektrische fiets. De oprichter bouwde de fiets met het doel om een vervoersmiddel te hebben voor zijn vrouw en twee kinderen, ook als die al wat ouder en zwaarder zijn.

De Bike 43, die eerst vooral populair was in Brussel, is inmiddels wereldwijd bekend. De Bike 43 is een klassieker en de beste in zijn categorie. Dit komt enerzijds door het ontwerp en anderzijds door de kwaliteit van de onderdelen.

Deze elektrische longtail heeft een lage opstap van 52 centimeter en is met zijn 2 meter lengte niet veel langer dan een gewone elektrische fiets. Het 24 inch voorwiel gecombineerd met het kleinere 20 inch achterwiel (mullet ontwerp) zorgt er ook voor dat je comfortabel blijft rijden, zelfs met veel gewicht. Het lage zwaartepunt is een groot voordeel als je met drie kinderen op de longtail wil fietsen.

De zadelpen en het stuur kunnen aangepast worden om voor alle gebruikers binnen de familie geschikt te zijn. Zo is hun model “one size fits all” goed voor rijders van 1,90 tot 1,45 meter. De draagcapaciteit van de fiets is 170 kilogram, terwijl de fiets zelf 30 kilo weegt.

Daarnaast blinkt Bike 43 vooral uit in hun accessoires, allemaal zelf gebouwd, die de fiets gebruiksvriendelijker maken. Ze zijn ook de eerste met instelbare safetyrails of monkey bars.

Een nadeel van deze fiets is uiteraard zijn hoge aankoopprijs, zeker met al deze accessoires erbij. Maar de prijs kan worden beïnvloed door de keuze in motoren, bijvoorbeeld Shimano of Bosch, en het weglaten van onnodige accessoires.

Oxford Cargo Plus

De beste koop, betaalbaar met middenmotor

Oxford cargo plus lange longtail
Oxford cargo plus lange longtail

Als de beste op de markt te duur is, kun je altijd kijken naar een lager prijssegment. De Oxford Cargo Bike Plus N5 is, met de helft van de prijs, misschien wel dubbel zo aantrekkelijk voor sommigen.

Naast een lagere prijs, zul je het echter ook moeten doen met iets minder kwalitatieve opties en een verminderd gebruiksgemak. Er zijn minder accessoires beschikbaar en ook de motor is minder sterk. Dit is allemaal logisch als je het vergelijkt met die beste, de Bike 43, met een extra lang bagagerek.

Je kunt het dus ook omgekeerd bekijken. Voor slechts 3600 euro heb je een elektrische longtailfiets met een extra lang bagagerek voor twee kinderzitjes plus hun cargo, aangedreven door een nog steeds redelijk krachtige Shimano Stepsmotor met 60Nm kracht en een batterij van 504Wh.

De Oxford Cargo is uitgerust met 24 inch wielen, een goed middelpunt tussen de kleine 20 inch en grote 26 inch longtails. Uiteraard moet je wel rekening houden dat het hogere zwaartepunt meer invloed heeft tijdens het rijden. Met andere woorden, hoe hoger de cargo, hoe meer je de beweging of wind voelt tijdens het rijden. Met 24.5 kilo is de Oxford Cargo bovendien een lichte longtail.

Monkeybike Monkey Tail (XL)

Een goedkope longtail voor 3 kinderen, met achterwielmotor

Belgische longtail fiets Monkey Tail

Goedkoper of betaalbaar kan ook op een andere manier. Die middenmotor, zeker als het om Bosch of Shimano gaat, voegt meteen een extra toe aan de aankoopprijs van de longtailfiets. Door te kiezen voor een achterwielmotor met minder technologische snufjes kan je de prijs verder drukken.

Dat is exact wat het Belgische MonkeyBike gedaan heeft. Voor bepaalde trajecten (lees voornamelijk plat) heb je geen nood aan een krachtige middenmotor. Hier is de MonkeyTail een uitstekend alternatief als longtail voor drie kinderen. De draagcapaciteit is zeer hoog en ook het rijcomfort zorgt voor ontspannende ritjes. We hebben dit volledig kunnen uittesten in onze uitgebreide wegtest en review.

Is die nog niet lang genoeg dan kan je het bagagerek (de longtail) uitbreiden naar een XL versie waardoor je nog meer plaats hebt.

Het nadeel van deze fiets is dus de prestaties van de motor, en de keuze voor die in het achterwiel te steken. Zolang een middenmotor geen absolute must is raden we je aan deze fiets toch eens uit te testen. Meer informatie vind je in onze review. Daarnaast gaat het ook om een Belgisch merk. Zij komen een testfiets bij jou thuis afzetten zodat jij geen moeite moet doen.

Een testrit inboeken doe je op hun website.

Verschillende longtail maten van MonkeyBike
Verschillende longtail maten van MonkeyBike

Veloe Multi Lungo

De laatste nieuwkomer als longtail met extra lang bagagerek

Veloe multi lungo longtail met extra lang bagagerek

Veloe is een Italiaans merk dat met de Multi een goede longtailfiets op de markt heeft gebracht. Ook zij merkten dat er op hun relatief kleine Multi net niet genoeg ruimte was voor sommige ouders die de longtail echt als een alternatief voor de auto zagen. De kinderen passen erop, maar de bagage niet. Daarom heeft Veloe hun ontwerp aangepast om met deze Multi Lungo hier toch op in te spelen.

Ze bieden ook de optie om te kiezen tussen een Shimano motor of de Bosch motor. Om het extra lange bagagerek te ondersteunen, hebben ze Bike 43 nagevolgd en de wielmaat van hun achterwiel verlaagd naar 20 inch. Voorin houden ze waar aan de 24 inch van de originele Multi.

Het bagagerek is nu 77 cm lang, al merk je wel dat een klein stukje van deze ruimte onder het zadel zit. De fiets zelf is slechts 186 cm lang, weegt 26 kg en heeft een draagcapaciteit van 200 kg. We zijn benieuwd hoe deze longtail het zal doen in onze test.

Ook interessant