Home 5 Longtails met grote 26 inch wielen

5 Longtails met grote 26 inch wielen

Grotere wielmaten; onze 2024 selectie van elektrische longtail fietsen met 26 inch wielmaat

Door Slim Abid
Gepubliceerd: Laatste update

Nu elektrische longtails ontzettend populair zijn geworden, beginnen steeds meer mensen op zoek te gaan naar een model dat bij hun gebruik past. De eerste golf e-longtails had voornamelijk 20-inch wielen. Toch merken we dat er een grote vraag is naar longtails met een grotere wielmaat.

In dit artikel gaan we de verschillende 26 inch longtail fietsen die in België en Nederland beschikbaar zijn overlopen. Omdat er al zoveel modellen zijn, kunnen we ze wel niet allemaal beschrijven. Hier vind je onze favorieten, dat wil niet zeggen over die dat deze lijst niet gehaald hebben.

Onze selectie 26 inch longtails van 2024

Hebben de lijst net niet gehaald; Benno Boost, Decathlon R500e, O2Feel Equo, … Die zijn daarom niet slechter maar hebben in onze mening geen extra voordelen tegenover de 26 inch longtails die wij uitlichten.

Ga ze zeker allemaal eens testen, zo weet je best welke fiets bij jou past.

Riese Muller Multicharger2 2024 Blauw

We beginnen met de Riese & Müller Multicharger 2. De Multicharger bestaat al enkele jaren en was een van de eerste longtails met 26-inch wielen. Hiermee hebben ze de standaard gezet voor wat we van zo’n model verwachten. Ook dit jaar door velofietser verkozen tot beste longtail.

Met een 26-inch wiel wil je meer rijcomfort behouden en meer het gevoel hebben dat je op een volwaardige, grote fiets rijdt. Het is ook goed mogelijk dat je route meer heuvels en oneffenheden bevat, wat de keuze voor grotere wielen dan 20 inch logisch maakt.

Deze Multicharger heeft alles wat hij moet hebben: een sterke motor, een mooi, sterk en kwalitatief ontwerp en heel wat fietsonderdelen van hoge kwaliteit om het af te ronden. Deze fiets is ontzettend goed, maar kost ook ontzettend veel.

Daarom is de Multicharger niet voor iedereen de juiste keuze, en vandaar ook deze lijst met meerdere opties en alternatieven. Omdat de Multicharger als een standaard wordt gebruikt, zien we wel dat andere merken proberen gelijkaardige kwaliteit en rijcomfort te bereiken. Een mooi voordeel voor jou als consument.

Merida Centurion Vario R960i

Merida centurion vario R960i longtail cargofiets

Een sterke concurrent die in 2024 de Multicharger komt uitdagen, is de gloednieuwe Merida Centurion Vario R960i. Deze fiets heeft net de RAI-prijs voor cargofiets van het jaar gewonnen, en we kunnen wel zien waarom.

Hij biedt meer opties en kwaliteit dan andere merken en valt qua prijs in hetzelfde segment als de Multicharger. Je krijgt dus waar voor je geld.

De Merida Centurion cargofiets is uitgerust met zeer kwalitatieve onderdelen, waaronder een derailleur en shifter van SRAM, , kwalitatieve Suntour vering en dezelfde Bosch cargoline-motor als Riese & Müller.

Het sterke aluminium kader zorgt voor een gewicht van 32,9 kg en een maximale draagcapaciteit van 213 kg (gebruikersgewicht van 180 kg). Door al deze onderdelen en de bouwkwaliteit kan je wel zeggen dat dit een fiets is met een lange levensduur, al moet je die wel onderhouden.

Er is ook een interessant verschil: het voorwiel is 26 inch, maar het achterwiel is 24 inch. Op deze manier kun je nog steeds een sportieve rijhouding behouden, terwijl het zwaartepunt lager ligt.

Nog enkele verschillen met de Multicharger2, de Centurion is iets langer en heeft een klein beetje meer plaats bij het opstappen, al is de opstaphoogte (Multicharger Mixte ontwerp) even hoog. Daarnaast heeft R&M ook het sportievere ontwerp zoals hierboven afgebeeld.

Kettler Quadriga Cargoline

Kettler quadriga cargo longtail fiets

Net onder het absolute premium segment zijn er nog steeds heel wat goede longtail fietsen met 26 inch te vinden. Zo kost de Kettler Quadriga Cargo Line 5000 euro.

Net als de premium modellen beschikt deze fiets over een Bosch CX Cargo Line motor met 85 Nm. Ook alle andere elektrische componenten zijn van Bosch en dus van identieke kwaliteit.

Merken zoals Kettler, Cube en Trek maken eveneens gebruik van kwalitatieve onderdelen van bekende merken zoals Shimano en Schwalbe. Hoewel vergelijkbaar, zijn deze toch net iets minder kwalitatief dan de twee eerdergenoemde premium modellen. Deze iets goedkopere (maar nog steeds dure) longtail fietsen bieden een betere prijs-kwaliteitverhouding, maar moet je mogelijk iets inleveren op gebruiksgemak.

Het sterke aluminium frame van deze fiets heeft een vergelijkbare draagcapaciteit als die van de Cube of Bergamont, maar toch plaatsen we deze iets hoger vanwege de aanwezige voorvering, die net dat beetje extra comfort biedt voor wie dat nodig heeft.

Op de Kettler is er ook de mogelijkheid om een optionele tweede batterij te plaatsen. Dat gezegd zijnde, is het wel belangrijk om te weten of te onthouden dat deze optie iets duurder uitvalt dan de onderstaande modellen.

Cube Longtail hybrid

Cube longtail hybrid vergelijken

Dan komen we bij de Cube Hybrid Longtail 725 die we ook op velofollies zagen, een model dat in smaak valt bij vele mensen. Cube biedt met dit model een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding, hoewel deze nog steeds in een licht verhoogd prijssegment valt.

Dit is voornamelijk te wijten aan de keuze voor de krachtige Bosch middenmotor (85 nm). Als je voor dit model motor kiest, moet je automatisch een prijs boven de 3500 euro verwachten. Daarvoor krijg je wel de andere kwalitatieve onderdelen op deze fiets. Je kunt denken aan de aankoop van deze Cube Longtail voor 4500 euro (of 3500 in refurbished).

De prijs-kwaliteitverhouding wordt ook weerspiegeld in de keuze van de onderdelen. Allereerst het frame: sterk en stevig, gemaakt van een verstevigd HPA-aluminium dat bijdraagt aan het totaalgewicht van 34 kilogram.

Het gaat hier om Cube, een zeer bekend merk dat dus ook over goede leveranciers beschikt. De shifters en derailleur zijn van Shimano Deore, net zoals bij de Kettler. De Magura MT5 remmen zijn echter nog een stapje beter. Cube kiest wel voor twee zelfde wielmaten, 26-inch. De banden zijn van Schwalbe.

Het ontwerp spreekt ons eveneens aan: niet uitzonderlijk sportief, maar een mooie rechtop zittende houding maakt het rijden aangenaam voor alle soorten gebruikers. De fiets is ook niet lang; het is een relatief compacte longtail (192 cm).

Een vernuftige vernieuwing van Cube is dat ze de middenbuis ook dienst laten doen als cargoruimte. Er is niet veel plaats, maar je kunt er wel kilo’s kwijt in de vorm van een zak die je eenvoudig kunt vastmaken aan het speciaal aangepaste ontwerp van de fiets.

Hoewel vering ontbreekt, is deze fiets bedoeld voor mensen die op verharde wegen zullen rijden. Zo is het een goede 26-inch longtail voor de stad, bijvoorbeeld. Er is ook een Cube Longtail Hybrid Sport-versie. Het enige verschil is dat je hier een extra kwalitatieve 11-speed derailleur krijgt, voor als de automatische naversnelling op het standaardmodel niet voldoende opties biedt. Wil je sportiever kunnen rijden, meer bergop en bergaf, of te maken krijgen met plotselinge hellingen, dan kan manueel schakelen een oplossing zijn.

Extra cargo opties op het speciale ontwerp van CUBE

Bergamont Cargoville LT

Bergamont cargoville LT belgie

De Bergamont Cargoville LT valt in hetzelfde prijssegment als de Cube Longtail Hybrid, maar is eerder een concurrent voor de Riese & Muller Multicharger of Merida Centurion.

Met 38,2 kilogram is deze sterke longtail wel iets zwaarder. Daarnaast merk je ook meteen dat vering ontbreekt. Maar dit maakt de fiets daarom niet zoveel slechter als die twee premium modellen. Het is vooral een aantrekkelijk alternatief voor die waar de portefeuille niet ver genoeg open kan gaan.

Bij Bergamon krijg je nog steeds goede kwaliteit en alle voordelen van een longtailfiets. Ook aan de duurzaamheid twijfelen we niet. Het maakt nog steeds gebruik van zeer kwalitatieve onderdelen, al moet je soms gewoon niet het absolute topgamma verwachten.

Overlopen we dit even dan zien we een Bosch Performance Line (Gen3) 65 Nm in plaats van 85. De nieuwste modellen zijn Gen4, deze is dus ook iets ouder en met minder technologische snufjes. Nog steeds genoeg voor alle trajecten, ook bergop met gewicht. Alleen zal je wat meer moeten zelf trappen. De batterijgrootte van 500wh is iets of wat beperkt, maar toch genoeg voor trajecten onder 50 km.

Krachtige Magura remmen voor veilig stoppen, ook met veel gewicht. Vering is niet aanwezig, maar Bergamont zorgt voor extra stijfheid in het ontwerp van de voorvork en kwalitatieve banden om de meeste schokken op te vangen. Een zadel- of stuurpenvering kan je altijd zelf monteren als je traject dit vereist.

De voordelen (en nadelen) van 26 inch wielen op een longtail fiets

Bij het uitzoeken van een longtail fiets is een van de belangrijkste keuzes de grootte van de wielen. Onder de verschillende opties springen 26-inch wielen eruit als een voorkeurskeuze om meerdere redenen.

Stabiliteit en Besturing

Stabiliteit is een van de belangrijkste overwegingen voor een bakfiets, vooral wanneer deze beladen is. De 26-inch wielmaat draagt bij aan een lager zwaartepunt (tegenover 27 tot 29 inch). Dit is essentieel voor longtail fietsen, die ontworpen zijn om zware lasten te dragen, vaak aan de achterkant van de fiets.

Een lager zwaartepunt verbetert de stabiliteit en besturing, wat de rit veiliger en comfortabeler maakt voor zowel de fietser als de lading. Uiteraard is dit bij 20 of 24 inch longtails nog meer het geval.

Twijfel je tussen 20 en 26 dan moet je beseffen dat je hierop aan het inboeten bent. De 24 inch longtail lijkt een tussenoptie voor velen.

Cube hybrid longtail 26 inch wielen

Rijcomfort

Rijcomfort is dan weer een voordeel van 26 inch banden. Vooral voor een fiets die mogelijk over lange afstanden of op verschillende terreinen wordt gebruikt.

De 26-inch wielen bieden een evenwicht tussen efficiëntie en comfort. Ze zijn groot genoeg om soepel over obstakels te rollen, maar klein genoeg om wendbaar te blijven. Deze maat maakt ook een bredere selectie van bandentypes mogelijk, inclusief banden met dikkere profielen of meer demping, wat het comfort en de veelzijdigheid van de fiets verder verhoogt.

Duurzaamheid

Duurzaamheid is een cruciale factor voor bakfietsen, gezien hun beoogde gebruik voor zware lasten en frequente ritten. De 26-inch wielen staan bekend om hun robuustheid.

De iets kleinere diameter, vergeleken met grotere wielen, betekent dat het wiel van nature sterker is en beter bestand tegen kuilen, hobbels en belastingen. Dit kan leiden tot een langere levensduur van de wielen en minder frequente reparaties.

Ergens kan je ook zeggen, er is meer band – en dus minder slijtage in vergelijking met een 20 inch band. Op één kilometer afstand is een 20 inch band meer in contact met de grond dan een 26 inch band.

Persoonlijke voorkeur

Misschien voel jij je gewoon niet veilig op van die kleine 20 inch bandjes. En hoewel er altijd argumenten zijn voor kleinere wielen blijft jouw persoonlijk gevoel nog steeds een belangrijk punt. Je kan hier gewoon niet rond. Koop niets waar je niet blij mee zal zijn. Test ze uit en ga voor jouw persoonlijke voorkeur, er is geen echt juist of fout.

Ook interessant