Home Merk nieuws Bike 43, uitvinder van de 20 inch Longtail, viert 10 jaar innovatie

Bike 43, uitvinder van de 20 inch Longtail, viert 10 jaar innovatie

Een decennium lang werd de Bike 43 longtail aangepast om steeds beter in te spelen op jouw gebruik

Door Slim Abid
Gepubliceerd: Laatste update

Bike 43, de pionier op het gebied van longtail fietsen, viert dit jaar een belangrijke mijlpaal: tien jaar vooruitgang en innovatie. Het Belgische merk, bekend om zijn kwalitatieve en duurzame longtail fiets, heeft zich een decennium lang bewezen als een betrouwbare partner voor gezinnen (en fietsenwinkels) die op zoek zijn naar efficiënte en milieuvriendelijke vervoersoplossingen.

Een Garageverhaal dat Wereldwijd Impact Maakt

In 2011 bedacht de Belgische ingenieur Étienne Richelle een revolutionaire fiets voor zijn vrouw, zodat zij zonder rijbewijs de kinderen naar school kon brengen. Door het verlengen van een eBay-frame creëerde hij de eerste 20-inch longtail fiets, een innovatie die meteen aansloeg op beurzen en evenementen.

Kader van de eerste Bike 43 longtails
Kader van de eerste Bike 43 longtails

Bike 43, de pionier op het gebied van longtail fietsen, viert dit jaar een belangrijke mijlpaal: tien jaar vooruitgang en innovatie. Het Belgische merk, bekend om zijn kwalitatieve en duurzame longtail fiets, heeft zich een decennium lang bewezen als een betrouwbare partner voor gezinnen (en fietsenwinkels) die op zoek zijn naar efficiënte en milieuvriendelijke vervoersoplossingen.

Een Garageverhaal dat Wereldwijd Impact Maakt

In 2011 bedacht de Belgische ingenieur Étienne Richelle een revolutionaire fiets voor zijn vrouw, zodat zij zonder rijbewijs de kinderen naar school kon brengen. Door het verlengen van een eBay-frame creëerde hij de eerste 20-inch longtail fiets, een innovatie die meteen aansloeg op beurzen en evenementen.

Deze fiets kon tot 180 kg lading vervoeren, wat hem een aantrekkelijk alternatief maakte voor traditionele vrachtfietsen. Dat is nu nog steeds zo; deze draagcapaciteit is perfect voor het vervoeren van drie kinderen of zelfs een volwassene. De fiets is ontworpen door een ingenieur, met veel aandacht voor ontwerp, gebruiksgemak, maar ook voor eenvoudige reparaties en vervanging van onderdelen.

Ondertussen is Bike43 gegroeid en wordt Étienne vergezeld door Miguel Van Damme en Thibaut Dehem, twee ondernemers die hun schouders onder het project zetten om het merk verder uit te bouwen, zowel nationaal als internationaal.

Brusselse Vakmanschap en Lokale Productie

Sinds de productie in 2016 begon, is Bike 43 trots op zijn lokale productie in Brussel. Samen met maatwerkbedrijf Travie, dat mensen met een handicap helpt re-integreren in de arbeidsmarkt, heeft Bike 43 een hoogwaardig productieproces opgezet. Ongeveer 80% van de componenten worden in Europa vervaardigd, waaronder handgelaste frames van chromoly staal uit Oost-Europa.

Dit engagement voor lokale productie maakt snelle iteratie en voortdurende productverbetering mogelijk. Een Bike 43 configureren en bestellen gebeurt snel. Door die lokale productie kan een klant op een snelle reactietijd rekenen. Ook in de dienst na verkoop is dit een groot voordeel.

made in Belgie fietsen worden in Brussel samengesteld
made in Belgie fietsen worden in Brussel samengesteld

Longtail Fietsen: De Toekomst van Stedelijk Vervoer

De longtail fietsen van Bike 43 zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. In 2023 werden er in België alleen al ongeveer 7.520 longtail fietsen verkocht, goed voor 1,3% van de markt. Deze fietsen bieden een duurzaam alternatief voor auto’s, ideaal voor stedelijke mobiliteit en het dagelijkse woon-werkverkeer van gezinnen.

Voortdurende Innovatie en Europese Ambitie

Innovatie is altijd een kernwaarde geweest bij Bike 43. Het longtail merk was een van de eerste die de ‘mullet bike’ introduceerde, een fiets met twee verschillende wielmaten. Dit unieke ontwerp wordt nu langzaam door andere merken overgenomen. Daarnaast heeft Bike 43 tal van innovatieve accessoires ontwikkeld, zoals opklapbare veiligheidsstangen en aerodynamische regententen, die bijdragen aan de modulariteit en het gebruiksgemak van hun fietsen.

Met de oprichting van Bike 43 SRL in april 2022 en de overname van de handelsactiviteiten van LFRT SA, streeft het bedrijf naar een grotere aanwezigheid in Europa. De helft van de verkopen komt nu al uit andere Europese landen, met Frankrijk en Duitsland als koplopers.

Een Decennium van Succes en Vooruitgang

Het team van Bike 43 is trots op wat ze in de afgelopen tien jaar hebben bereikt. Met een levenslange garantie op het frame, hoogwaardige materialen en een sterke focus op klanttevredenheid, blijven ze innoveren en groeien. De ambitie is duidelijk: 10.000 auto’s vervangen door duurzame en efficiënte longtail fietsen.

We gingen onlangs ook langs bij Bike 43. Het snelgroeiende merk maakt deze fietsen in een sociale werkplaats te Brussel. Zij zijn één van de enige Belgische merken dat zonder twijfel ‘made in Belgium’ kan zeggen. Al moet het logisch zijn dat veel van de onderdelen niet in België gemaakt worden.

Bike 43 Belgische longtail fietsen in verschillende kleuren
Bike 43 Belgische longtail fietsen in verschillende kleuren

Hun succes de afgelopen jaren is overweldigend positief. Ze bouwen de fiets door prioriteit te geven aan gebruiksgemak en ingeniositeit, daar zijn we wel fan van. Ook de fietsenwinkels zijn positief, klanten zijn heel tevreden en de dienst na verkoop is vlak bij huis. Je ziet ze overal….. en daar is een duidelijke reden voor.

Het is voor zulke mensen en merken dat deze website bestaat. Belgische concepten zoals deze verdienen extra daglicht. Het is ook onze taak om hen een kans te geven op het globale toneelstuk. Ze scoren goed in de Bike 43 review. Scoren boven gemiddeld in de vergelijking van de beste longtails van 2024. En zijn één van de langst-bestaande longtail merken, met heel wat ervaring en ook veel tevreden klanten.

Zoek je een longtail, test dan zeker eens een Bike 43.

Ook interessant