Een recente studie van Micro-Mobility for Europe (MMfE) toont aan dat het aantal ongevallen met e-bikes en e-scooters die medische behandeling vereisen, in Europa met respectievelijk 16% en 19% is gedaald.
Een daling van geregistreerde ongevallen, drie jaar op rij
Voor het derde opeenvolgende jaar is het aantal ongevallen met micromobiliteitsvoertuigen in Europa afgenomen. In 2023 waren er 16 procent minder e-bike ongevallen die medische behandeling vereisten dan in 2022. Het aantal ongevallen met e-scooters daalde nog sterker, met een vermindering van 19 procent in 2023 ten opzichte van 2022.
De gegevens zijn afkomstig uit een studie uitgevoerd door Micro-Mobility for Europe (MMfE), een coalitie van micromobiliteitsbedrijven zoals Bird, Bolt, Dott, Lime, Tier en Voi.
Samen zijn deze bedrijven verantwoordelijk voor 300 miljoen e-scooter ritten en 58 miljoen e-bike ritten. Enkelen daarvan spelen ook hun spel in de Belgische steden, al is dit soms onder een andere naam.
Fietsongevallen zonder medische behandeling
Wanneer we kijken naar alle ongevallen—niet alleen die welke medische behandeling vereisten—zijn de dalingen nog indrukwekkender. Gebruikers van gedeelde e-scooters zagen een daling van 44 procent in ongevallen van 2022 tot 2023, terwijl e-bike rijders een daling van 39 procent zagen over dezelfde periode.
Motorvoertuigen blijven de grootste bedreiging voor zowel e-scooter als e-bike rijders. Bijna 70 procent van alle dodelijke ongevallen vond plaats bij botsingen met auto’s en vrachtwagens.
“Er zijn verschillende factoren die waarschijnlijk hebben bijgedragen aan de daling van micromobiliteitsongevallen op gedeelde voertuigen in Europa voor het derde jaar op rij,” zei Christy Pearson, medevoorzitter van MMfE en directeur van het centrale beleid bij Voi.
Verbeterde fietsen, verbeterde infrastructuur
“Ten eerste verbeteren onze apparaten met elke nieuwe generatie. Ten tweede, in samenwerking met steden, besteden we aanzienlijke middelen aan het voorlichten van burgers en gebruikers. Ten derde hebben bepaalde steden en regio’s gedurfde maatregelen genomen en de infrastructuur verbeterd om de veiligheid voor kwetsbare weggebruikers te verbeteren. Dit is iets wat we hopen te zien in alle steden in Europa.”
Elke vermindering van het aantal ongevallen—en sterfgevallen—onder gebruikers van micromobiliteit is welkom. Niets kan de adoptie van e-scooters en e-bikes zo sterk belemmeren als zorgen over veiligheid.
Ook in België steeds meer vooruitgang
Vanuit een Belgisch perspectief is het interessant om te zien hoe deze trends zich vertalen naar onze eigen steden en gemeenten. België heeft de afgelopen jaren aanzienlijke stappen gezet in de richting van een duurzamer en veiliger mobiliteitsbeleid.
Steden zoals Antwerpen en Gent (maar ook Brussel) hebben al veel initiatieven genomen om autoluwe zones te creëren en de infrastructuur voor fietsers en e-scooter gebruikers te verbeteren. Deze inspanningen lijken hun vruchten af te werpen, zoals blijkt uit de dalende ongevallencijfers in Europa.
Steden of platteland
Wat we graag meer zouden willen weten, is waar geografisch gezien de dalingen hebben plaatsgevonden. Gezien de manier waarop veel Europese steden de toegang tot auto’s en vrachtwagens in dichtbevolkte stadscentra hebben beperkt, zou het nuttig zijn om te weten of deze beperkingen voor motorvoertuigen correleren met de vermindering van ongevallen en sterfgevallen.
Gebruik van de fietshelm
Daarnaast zou het interessant zijn om meer te weten te komen over het gebruik van helmen. Zoals we hebben gezien, verminderen helmen de ernst van verwondingen. Het zou nuttig zijn om te weten of het gebruik van helmen hoger was onder degenen die gewond raakten maar geen medische zorg nodig hadden, en lager onder degenen die wel medische zorg nodig hadden.
België kan veel leren van deze Europese trends en de best practices toepassen om de veiligheid van onze eigen micromobiliteitsgebruikers verder te verbeteren. Laten we blijven streven naar een veiliger en duurzamer mobiliteitslandschap voor iedereen.