Home E-fiets-sector Een geweer om Ebikes te stoppen

Een geweer om Ebikes te stoppen

Steeds vaker zal de politie controleren op de snelheid van bepaalde elektrische fietsen

Door Slim Abid
Gepubliceerd: Laatste update

De politie in het Verenigd Koninkrijk staat op het punt om een innovatieve technologie te introduceren die hen in staat stelt om de motoren van e-bikes en e-steps op afstand uit te schakelen. Deze technologie, die gebruik maakt van een elektromagnetische puls, kan de motor van het voertuig misleiden door het te laten denken dat het oververhit is, waardoor het zichzelf uitschakelt.

Hoe werkt zo’n snelheidspistool

Gavin Stephens, voorzitter van de National Police Chiefs’ Council (NPCC), heeft aangegeven dat deze technologie in ontwikkeling is en binnen enkele maanden beschikbaar zou kunnen zijn. Het apparaat, dat momenteel de grootte van een rugzak heeft, vereist een directe zichtlijn om effectief te werken.

“Het apparaat verstoort de werking van de elektrische motor door een signaal te sturen dat de motor doet denken dat hij oververhit raakt,” legt Stephens uit. “Alle elektrische motoren hebben een ingebouwd veiligheidssysteem dat de motor uitschakelt als het denkt dat het oververhit is.”

Deze technologie zou niet alleen van toepassing zijn op e-bikes en e-steps, maar heeft ook potentieel voor gebruik bij voertuigen met verbrandingsmotoren. Dit werd eerder dit jaar gedemonstreerd aan de politie tijdens een technologiebeurs in Farnborough.

politie controles op snelheid ebikes

Toepassing en Regelgeving in België

In België zien we ook een toenemend gebruik van e-bikes en e-steps, zowel legaal als illegaal. Hoewel e-steps in het Verenigd Koninkrijk alleen op de weg mogen worden gebruikt als ze deel uitmaken van officiële proefprojecten, kunnen ze legaal worden gekocht.

In België zijn de regels vergelijkbaar, maar de handhaving ervan blijft een uitdaging. De Belgische politie zou baat kunnen hebben bij een soortgelijke technologie om de veiligheid op de wegen te verbeteren en criminele activiteiten te bestrijden.

Zo’n toestellen kunnen in twee vormen gebruikt worden. Illegale bestuurders van de baan te halen, te jonge bestuurders, zoals we vaak zien bij elektrische steps en soms bij de E-fatbikes. Anderzijds kan je snelheidsduivels op de speed pedelec verplicht doen stoppen als ze de snelheid niet respecteren.

Ontwikkeling en Toezicht

De technologie wordt ontwikkeld in samenwerking met het Defence Science and Technology Lab, een afdeling van het Britse Ministerie van Defensie. Paul Taylor, de wetenschappelijk adviseur van de NPCC, houdt toezicht op het project.

Ethiek en Privacy

Het gebruik van deze technologie roept echter ook vragen op over privacy en de mogelijke misbruik ervan. En vraag is ook of het echt nodig is of dit weer een belachelijke manier is om extra inkomsten uit (onnodige) boetes te halen.

Het is belangrijk dat er duidelijke richtlijnen en waarborgen worden opgesteld om ervoor te zorgen dat deze technologie alleen wordt gebruikt in situaties waarin het echt nodig is.

Ook interessant