In deze review bespreken we de uitgebreide test van de compacte Muli ST bakfiets. Uniek door de vouwbare bak die toch nog steeds 2 kindjes kan vervoeren. Een perfect alternatief voor de stad. Een bakfiets die mee kan op autovakantie.
Muli is een Duits merk uit Keulen dat zich, met een speciaal ontwerp, richt op de inwoners van de stad. In Duitsland is de fietsinfrastructuur beter, daarom testen wij het rijcomfort, prestaties en veiligheid uit op de Belgische stadswegen.
Muli ST bakfiets review, test en score:
- Ontwerp: 8.5/10
- Prestaties: 8.5/10
- De bak en unieke features: 8.5/10
- Rijcomfort en veiligheid: 8/10
- Prijsvergelijking: 7/10
Gemiddelde score: 8.1/10 – Zeer goede score
Prijs: € 6300
*scores in vergelijking met andere bakfietsen. Niet vergelijkbaar met andere fiets-categorieën.
Waarom kies je de Muli Motor ST:
- Compact en wendbaar
- Ideaal voor stadsgebruik
- Vouwbare bak, neemt even weinig plaats als een normale fiets
- Toch geschikt voor gezinsgebruik tot 2 kinderen (of hond)
- Comfortabele rijpositie en verstelbaar stuur voor diverse gebruikers
- Kwalitatieve fietsonderdelen
Waarom koop je hem niet:
- Kleine 16 inch voorwiel is niet handig op een oneven of te hobbelig wegdek
- Niet goed voor ruw terrein of off-road tochten
- Bak beperkt volume en draagcapaciteit
- Minder stevig als traditionele bakfiets ontwerpen
Voor wie: De Muli Motor ST antwoord op een de vraag van een speciaal soort persoon, de bakfietser in de stad (of de incognito bakfietser). Het is een veelzijdige cargo/stadsfiets voor wie geen wagen heeft of wil. Perfect voor dagelijks gebruik, naar de winkel, school-woon-werk verplaatsingen, en voor kleine gezinnen die duurzaam vervoer nodig hebben in de stad.
Vergelijkbaar met automerk: geen merk, een segment – de crossover
Nog geen 5 jaar geleden kwam de autoindustrie ineens met de overstap naar de SUV voor de stad. Een Crossover, een compacte SUV. En dit is de categorie dat Muli gevestigd en gedomineerd heeft. Zo succesvol dat andere grote spelers hierop inpikken.
Onze conclusie; We zijn fan van de Muli’s. Ze zijn ontworpen met een idee in gedachten, een idee dat afstapt van de typische bakfiets. Geschikt voor de stad, handig voor de boodschappen en transport voor de kinderen.
Ze stappen af van het populaire SUV bakfiets idee. En wanneer bakfietsen een parkingprobleem gaan hebben (nabije toekomst) zullen Muli eigenaars lachen. Opgevouwen is het even groot als een normale fiets.
Snel zoeken
1. Het Ontwerp (8.5/10)
Kleine bakfiets
Het ontwerp van deze Duitse compacte en opvouwbare bakfiets is werkelijk uniek… tot recent. Al blijft de Muli ST met zijn 195 cm de kortste of kleinste bakfiets.
Enkele jaren geleden was Muli de enige op de markt die met dit innovatieve idee kwam. Dit maakt het een ideale bakfiets voor stadsgebruik. De Muli bakfiets onderscheidt zich omdat het een compacte fiets is met een opvouwbare bak, die in totaal niet groter is dan een gewone stadsfiets.
Stalen kader, blijft zwaar
Om toch te zorgen voor uitstekend rijcomfort, is er gekozen voor een kwalitatief stalen frame. Comfort en veiligheid zijn dus gegarandeerd, maar als gevolg daarvan weegt deze opvouwbare bakfiets 37.4 kilogram. Zonder de elektrische componenten komt het gewicht uit op 25 kilogram.
Dankzij het sterke frame heeft de fiets een draagcapaciteit van 195 kilogram (dus 157 kg zonder de fiets mee te tellen). Met een beetje rekenwerk wil dit zeggen dat er ongeveer 70 kg in de bak kan. Dit is nog steeds meer dan voldoende voor tal van boodschappen, cargo of zelfs twee kinderen.
Dat dit ontwerp een succes zou worden, hadden we twee jaar geleden al aangekondigd. Met de komst van de nieuwe Riese & Müller Carrie wordt bevestigd dat dit soort compacte bakfiets zijn weg heeft gevonden naar de Belgische en Nederlandse steden.
bakfiets voor de stad
Iets persoonlijker dan: wij vinden deze compacte vouw-bakfiets ook gewoon echt cool. Het kleinere 16 inch voorwiel en het (nog steeds kleine) 20 inch achterwiel. Het lijkt op een klassieke bakfiets, maar dan in een mini-versie – dat heeft wel iets.
Je vraagt je af of de ontwerpers nu een compacte bakfiets wilden maken voor de stad, of een stadsfiets die ook dienst kan doen als bakfiets. De Muli voldoet aan beide criteria.
Dit ontwerp zal zeker niet bij iedereen in de smaak vallen, maar we denken wel dat Muli-eigenaars bij het zien van deze fiets meteen liefde op het eerste gezicht ervaren. Als de Muli iets voor jou is, dan weet je dat meteen.
2. Prestaties; acceleratie en snelheid (8.5/10)
Topsnelheid (9/10): 25 km/u – Makkelijk te behalen
Acceleratie (8/10): De krachtige Shimano EP6 trekt je snel naar topsnelheid
Topsnelheid aanhouden (9/10): Makkelijk te behouden
Prestaties bergop (8/10): Met 85 nm meer dan voldoende, ook met lading, ook bergop
Bij de Muli bakfietsen heb je eigenlijk de keuze als het om prestaties gaat. Je kunt kiezen voor de niet-elektrische Muskel, gaan voor de wat verouderde Shimano EP6100 motor, al zal die binnenkort niet meer verkrijgbaar zijn, of kiezen voor de fiets die wij hebben getest: de Muli bakfiets ST Pro met Shimano EP6 motor.
Deze motor maakt echt een verschil. Het is de nieuwe generatie van Shimano’s elektrische motoren, die enerzijds slimmer en anderzijds efficiënter zijn. De EP6 beschikt over 85 Nm en levert dus meer dan voldoende kracht om de fiets, zelfs met een volle lading, moeiteloos een heuvel op te krijgen.
Bovendien is er geen derailleur meer; de fiets heeft een automatisch versnellingssysteem (Shimano NEXUS Inter-E5 hub met Di2), dat zich aanpast aan de trapfrequentie van de rijder. Dit systeem is bijzonder handig bij het starten, omdat de fiets automatisch naar de lichtste versnelling schakelt, wat het wegrijden vergemakkelijkt. Wel heb je nog altijd de mogelijkheid om handmatig aanpassingen te doen met een hendel.
Kortom, qua prestaties hoeft deze fiets niet onder te doen voor andere, grotere bakfietsen. De 25 km/u worden zonder problemen gehaald en ook heuvels op fietsen gaat moeiteloos. En met heuvels op 85 Nm bedoelen we vrijwel elke heuvel. Misschien niet aan 25 km/u, maar wel makkelijk en vlot.
De accu die gekoppeld is aan deze Shimano EP6 cargomotor is de 630Wh batterij, goed voor ongeveer 40-50 kilometer op volle ondersteuning (zonder cargo). Uiteraard kun je veel meer kilometers maken als je zuinig met de ondersteuning omgaat.
Al deze aanpassingen vormen een significante verbetering ten opzichte van de eerdere Muli versies. Vroeger werd Muli misschien beschouwd als een simpele zwakkere bakfiets, maar met de Muli ST Pro vernieuwingen heeft het merk dat beeld helemaal omgekeerd. Deze vouwbakfiets is van topkwaliteit, en dat is eveneens merkbaar in de andere onderdelen van de fiets.
3. Unieke Features en technologie (8.5/10)
Slimme keuze voor de stedelijke (bak)fietser
In de drukke Belgische steden zoals Brussel, Antwerpen, Leuven en Gent, waar de straten smal zijn en parkeerplekken schaars, is de Muli Motor ST niet zomaar een bakfiets. Het is een slimme oplossing voor stadsbewoners die de functionaliteit van een bakfiets zoeken, maar tegelijkertijd de wendbaarheid en compactheid van een traditionele fiets niet willen inleveren.
De Muli Motor ST is toegevouwen niet breder of langer dan een andere fiets. Dit is uniek voor een bakfiets, zelfs de nieuwe Riese & Muller Carrie kan dit niet beloven.
Vouwbare bak(fiets)
Het opvallendste aan de Muli is de unieke opvouwbare bak. De bak meet 33 x 50 cm en heeft een capaciteit van 100 liter. Deze afmetingen maken het mogelijk om de bakfiets te gebruiken voor een verscheidenheid aan taken, van het doen van wekelijkse boodschappen tot het vervoeren van twee kinderen.
Het blijft een bakfiets en moet dus ook in draagcapaciteit zijn mannetje (of vrouwtje) staan. Met 195 kg totaal gewicht scoort de Muli vlot in het gemiddelde. In de bak leg je 50 kg, op het bagagerek 18 kg en jij mag dan zelf nog 87 kg wegen.
Het max gewicht van de bak is volgens Muli 70 kg, maar in ons voorbeeld willen we ook aantonen dat je niet over de totale draagcapaciteit mag gaan
De Muli Motor ST biedt dus ook de mogelijkheid om een kinderzitje toe te voegen voor € 330 (beetje duur wel). Dit maakt de fiets ideaal voor jonge gezinnen in steden, eens afgezet vouw je toe en rij je eleganter naar je huis/werk. Het kan ook als hondenbakfiets dienen als je het hondenzitje koopt.
Onthoud natuurljk wel dat in termen van veiligheid bij het vallen of botsen deze bak niets bijdraagt. Het stalen kader is het enige dat echt bescherming biedt.
Compact en mobiel
Waar traditionele bakfietsen vaak log en onhandig zijn in een stedelijke omgeving, is de Muli anders. Deze fiets is ontworpen met het oog op de uitdagingen van het stadsleven, waar elke vierkante meter telt. Dit zie je terug in het slimme ontwerp van de bakfiets.
Maar hoewel de Muli Motor ST vele voordelen biedt, is het niet de juiste keuze voor iedereen. Lange afstanden buiten de stad of ruiger terrein… Daar is deze fiets niet voor gemaakt. De Muli haalt de meeste voordelen in de stad.
Ondanks het zwaardere gewicht van 37,4 kg is deze bakfiets makkelijk op te heffen en te dragen. Vooral met de opgevouwen mand, wat het gemakkelijk maakt om de bakfiets mee te nemen in de trein of zelfs lift…
Niet zo ondenkbaar, nog wat voorbeelden:
- Een bakfiets in de lift meenemen
- Een bakfiets op de trein
- Een bakfiets op de fietsendrager
- Een bakfiets misschien zelfs in de koffer van de (lange) auto
Je denkt er misschien niet meteen aan, maar voor sommige mensen is deze Muli ST Pro het antwoord op al hun vragen.
4. Het rijcomfort (8/10)
Rijcomfort op platte wegdek (9/10):
Rijcomfort op oneven wegdek (7/10):
Rijcomfort bij lange afstanden (7.5/10):
Rijden bij nat wegdek -> veiligheid (7.5/10):
In deze review van de Muli ST Pro willen we ook dieper ingaan op het rijcomfort, want ook hier worden er veel vragen gesteld. Vooral door de kleine wielen en het ontbreken van vering.
De Muli Motor ST biedt een wendbare, responsieve en dynamische rijervaring, zoals verwacht, ontworpen voor stadsgebruik. Op bakfietsen zien we vaak kabelbesturing gebruikt worden voor een kortere draaicirkel of een natuurlijker rijgevoel. Bij de Muli moet dat niet door het compacte ontwerp.
Ook de wielkeuze speelt hier op in. 16-inch wielen aan de voorkant en 20-inch aan de achterkant, een keuze dat we nergens anders zien. Let wel op voor hobbels en stoepranden. Zonder vering op dit kleine wiel voel je de schokken goed. Ook Muli weet dit, daarom de kwalitatieve banden en het stalen kader voor extra rijcomfort.
Op een nat wegdek glijden deze kleinere wielen al iets sneller, maar door het lage en centrale zwaartepunt van de Muli behoud je controle en kan je snel bijsturen.
Rechte zithouding met zadelpenvering voor comfort
Daarnaast is de Muli Motor ST uitgerust met een parallelogram-verende zadelpen die de impact van oneffenheden op de weg vermindert. Het stalen kader is flexibel, vooral aan de voorkant, wat extra comfort biedt. Ondanks het aanzienlijke gewicht voelt de Muli Motor ST zelfzeker aan, ook met gewicht en in korte bochten.
Tijdens het fietsen zit je rechtop, en aangezien de fiets compact is, zit je ook dicht op de bak, vlak bij de kinderen of de hond, als je die erin zou vervoeren. Het is een ‘one-size-fits-all’-model, hoewel de opstap niet erg laag is.
De Muli is bedoeld voor gebruikers van 1,55 meter tot ongeveer 1,95 meter. Dit is mogelijk dankzij de verstelbare zadelpen en eveneens verstelbare stuurpen, die je in een ergonomische positie brengen. Val je hier net boven of onder dan is een testrit (of testzit) zeker nodig.
Veiligheid en beveiligen
Als je van plan bent om met dit voertuig cargo te vervoeren, zeg meer dan een extra 20 kilo bovenop je lichaamsgewicht, dan is goed kunnen remmen echt cruciaal. Dat is altijd zo, maar mensen onderschatten vaak hoeveel invloed 20 of 30 kilo extra daadwerkelijk heeft op je remafstand. Ook op dit vlak wil Muli eventuele twijfels wegnemen door gebruik te maken van de krachtige 4-pistonschijfremmen van 180 mm van Shimano.
Omdat ze nu de nieuwe EP6 Cargo motor gebruiken heb je ook een GPS tracking die je via de Muli Rider app kan volgen, samen met al je fiets-statistieken.
Voor verlichting kan je rekenen op Busch + Müller lichten. Dit zustermerk van Riese & Müller staat ook gekend om hun kwaliteit. Hiermee kan je met de Muli de nacht in, al moet je jezelf wel voldoende zichtbaar maken.
De bak is donker en er is niets om deze zichtbaar(der) te maken. Reflecterende stickers zouden hier wel goed bij passen. Ook spaken met reflecterende eigenschappen roepen “FIETSER” naar aankomend verkeer. Kies daarnaast ook voor extra zijverlichting of reflecterende vestjes.
Handig in gebruik
Het grootste voordeel van deze Muli is zijn grootte, of net hoe compact en smal het kan zijn. Uiteraard, niet hetzelfde kaliber als andere bakfietsen maar dat is net het hele punt. Je koopt deze bakfiets wanneer een meer traditionele bakfiets geen optie is, vooral als je te weinig plaats hebt zoals in de stad.
Maar het moet dan ook handig zijn in gebruik. De bak doet zijn werk, die houdt gewicht en kan dus toegevouwen worden. Hierdoor kan je makkelijker parkeren en manoeuvreren. Je kan tussen nauwe ruimtes en je kan de bakfiets in theorie ook in de gang van je appartement laten.
Ook buiten in fietsenstallingen moet je niet op zoek naar een plek voor bakfietsen. Elke fietsenstalling, zolang je de bak kan toevouwen heb je altijd METEEN plaats. In de toekomst, met meer bakfietsen, zal dit voordeel zich verder uitspelen.
De poot of voet is wel minder. Die zouden we meteen veranderen. Voldoende sterk voor een lege bakfiets, maar volgeladen is deze standaard te zwak om lang mee te gaan.
6. Prijsvergelijking (7/10)
Met een prijskaartje van € 6340 valt de Muli Motor ST in het verhoogde prijssegment. Ergens is dit te verwachten. Al die kwalitatieve onderdelen voeren de prijs op, maar bieden veel in ruil.
De grootste concurrent in dit gamma van compacte bakfietsen (want er zijn er nog niet zoveel) is de Riese & Muller Carrie die aan € 5700 verkocht zal worden. De Muli is iets korter, zo’n 14 cm en biedt het voordeel van de volledig vouwbare bak. De Carrie denkt dan weer meer aan veiligheid (bak) en comfort (vering).
Het kan ook wel goedkoper. De ST Pro is de duurste en beste Muli bakfiets. Daarnaast heb je de Motor ST met e6100 motor (60 nm) aan € 5230 en de Motor PX met Pendix eDrive300 aan € 4460.
De Muli ST Pro biedt extra prestatiekracht, een betere batterij en wat slimme functies om deze vouwbare bakfiets te doen concurreren met de SUV’s in de bakfiets markt.
Misschien kijk je naar de Muli en denk je; een compacte minimalistische bakfiets zonder dure bak = goedkope bakfiets. Spijtig, daar staat Muli niet voor. Zij bieden een uniek ontwerp aan dezelfde hoge kwaliteit. Wel bieden ze alternatieven als het minder krachtig mag zijn.
Heb jij geen stevige bergop, geen lange route en geen probleem met meetrappen dan kies je voor de minder krachtige modellen. Het verschil tussen de ST Pro en de PX is bijna 2000 euro. De boodschap van Muli is hier; koop ons voor het ontwerp, kies een model aangepast aan je gebruik.
Wil je alles zelf trappen dan koop je de niet elektrische bakfiets, de Muli Muskel, voor € 2890.
Eindconclusie van de Muli ST Pro review
Muli was voor ons geen onbekende bakfiets. We wisten al wat we konden verwachten, aangezien we hier twee jaar geleden ook al mee reden.
Wij hebben deze compacte bakfiets:
- Uitgebreid onderzocht met korte testrit (1-5 km)
- Onderworpen aan de wegtest
- 5-50 kilometer testrit
- 50-100 kilometer dagtest
- +100 kilometer weektest
Wat we meteen kunnen vaststellen, is dat de vernieuwingen ongelooflijk positief zijn. Voordien twijfelden we of Muli zich kon meten met het topsegment, maar nu, met al deze nieuwe onderdelen, staat dat buiten kijf.
Natuurlijk zijn er enkele nadelen, zoals het ontbreken van vering en dat de bak misschien niet genoeg veiligheid biedt voor bepaald gebruik. Toch zijn we van mening dat mensen die overwegen de Muli te kopen, zich hier al van bewust zijn zodra ze de fiets zien. Deze fiets past bij jouw stijl, deze bakfiets past bij jouw levensstijl.
Je koopt hem omdat je merkt dat dit ontwerp voordelen biedt die je nergens anders ziet. En omdat je eindelijk de mogelijkheid krijgt om ook in een stedelijke omgeving met beperkte ruimte een bakfiets kan hebben… zonder eigenlijk een bakfiets te bezitten, snap je.
De voordelen van deze fiets komen vooral in de stad tot hun recht, op de plekken waar eigenlijk geen plaats is voor een bakfiets.
Voor heel wat andere mensen zal deze vouwbare bakfiets niet aantrekkelijk zijn. Het past niet bij wat ze van een bakfiets verwachten. Het is misschien niet veilig genoeg, of de kleine wielen zijn niet hun ding.
Dit is echt een niche-segment dat nu pas begint op te komen. Maar zoals we in het begin al zeiden, er bestaat wel degelijk een markt voor dit soort compacte bakfiets. Muli weet dit ook, en wil met de verschillende prijsopties meer mensen kunnen overtuigen.