Een elektrische fiets die de titel van ‘beste koop’ of ‘beste prijs-kwaliteit’ wint van andere recensiemagazines, willen we altijd wel eens in handen krijgen. ‘Beste koop’ win je niet zomaar; deze Cortina E-Mozzo Pro biedt wel heel wat kwaliteit voor een zeer schappelijke prijs. In dit artikel lees je onze bevindingen van onze uitgebreide wegtest.
In deze review van de Cortine E-Mozzo Pro:
Waarom kies je de E-Mozzo Pro:
- Gevoelige geveerde voorvork.
- Verstelbaar stuur en zadel.
- Mooi afgewerkt, aantrekkelijke uitstraling.
- Goede prijs-kwaliteit.
- Voldoende krachtige motor (Shimano 60 nm).
- Interne versnellingen met aandrijfriem.
- Nederlands merk. Vijf jaar garantie op het kader.
Waarom kies je hem niet:
- Misschien net iets te zwaar voor sommigen.
- Voor steile hellingen is iets meer kracht nodig.
Snel zoeken
1. Het Ontwerp (8/10)
Een Nederlands ontwerp
Cortina is een Nederlands merk dat zijn eigen identiteit heeft. De fietsen zijn gemaakt voor iedereen en hebben een redelijk neutraal uiterlijk. Zoals op de meeste Cortina fietsen, zit je ook op de E-Mozzo mooi rechtop.
Ze richten zich in hun ontwerp vooral op functionaliteit en comfort. En toch oogt de E-Mozzo scherp en sportief; Cortina spreekt zijn doelgroep perfect aan. Cortina wil zo een e-fiets bieden die kan dienen als dagelijks vervoer, in de stad, naar de school of het werk, maar ook langere fietsritten.
De fiets is er in twee versies: een damesfiets met een lage opstap en een herenfiets, dat we mochten testen, met een bovenstang. Deze is opvallend hoog, 88-90 cm van de grond (tegenover 81 cm op de Multicharger). Nederlandsers zijn ook wel wat groter, zorg gewoon dat je de juiste kadermaat kiest.
Relatief zwaar maar comfortabel
Dat kader, gemaakt van sterk aluminium, zorgt voor een totaalgewicht van 27,5 kg, maar ook voor een aangename fietservaring. De schokken worden goed opgevangen, het kader is stijf genoeg om goed door te fietsen. Cortina heeft werk gemaakt van de afwerking; de lasnaden zijn mooi weggewerkt en ook de bedrading wordt op een simpele manier verborgen.
Je kunt kiezen uit twee varianten qua kracht. Beiden maken gebruik van een Shimano middenmotor met een geïntegreerde, maar verwijderbare batterij. Deze opties; Shimano E-5000 met 40 nm aan kracht, of de E-6100 met 60 nm hebben een grote invloed op de prijs, kies dus aan de hand van jouw traject. Voor ons is de 60 nm (in dit gebied) de juiste keuze.
Het fietsen gebeurt op grote 28-inch wielen. Je zit hoog en recht op de fiets, je kan alles goed zien. Deze banden zijn redelijk dun, normaal voor dit soort fiets, maar bieden voldoende grip.
Ook opvallend in het ontwerp is het ontbreken van een derailleur. De E-Mozzo Pro maakt gebruik van een aandrijfriem en een Shimano Nexus 7-speed met ingebouwde versnellingen. Daar gaan we later dieper op in, maar het oogt alvast mooi en simpel.
Grote elektrische fiets
Wat wel belangrijk is is dat je weet dat deze E-Mozzo Pro , de herenfiets, geschikt is voor bestuurders vanaf 1,72 meter. Dat is eenvoudig te testen, aangezien ik zelf 1,75 meter ben. Deze hoge bovenbuis zorgt er inderdaad voor dat het voor kleinere gebruikers lastig kan zijn bij het stilstaan. Je moet je voet makkelijk op de grond kunnen zetten. Door die hoge stang is dat iets moeilijker.
Voor gebruikers onder de 1,70 meter is de damesfiets dan de juiste optie. Bij de herenfiets kan je kiezen tussen twee kadermaten, 56 centimeter, zoals onze testfiets, de kleinste maat. Ben jij groter dan 1,90 meter, dan zal de 61 centimeter kadermaat beter bij jou passen. Voor grote mensen (tot 205 cm) kan de Cortina E-Mozzo Pro dus wel eens een goede optie zijn.
Simpel; comfort en gebruik
Met dit simpele maar strakke ontwerp en al die bijkomende voordelen wil Cortina inspelen op mensen die waarde hechten aan comfort en gebruiksgemak tijdens een aangename fietsrit. Ze richten zich op kwaliteit voor een betaalbare prijs, zonder al te veel extra’s.
Een extra voordeel? Je krijgt 5 jaar garantie op constructie- en/of materiaalfouten op het frame en voorvork. Ook dit getuigt van hun vertrouwen in hun eigen elektrische fietsen.
2. Prestaties; acceleratie en snelheid (7.5/10)
Topsnelheid (8/10): 25 km/u – Makkelijk op een plat wegdek, moeilijker op een helling
Accelerate (7/10): Trager in vergelijking met 85 nm middenmotoren of achterwielmotoren
Topsnelheid aanhouden (8/10): Eens op snelheid behou je die makkelijk, het fietst goed met voldoende versnellingen
Prestaties bergop (7/10): Lichte hellingen zijn geen probleem, op zware hellingen moet je goed meeduwen.
Kwalitatieve Shimano middenmotor
Een van de grote voordelen van deze Cortina E-Mozzo Pro is dat men kiest voor een kwalitatieve middenmotor en niet voor de goedkopere achterwielmotoren. De discussie rond achterwiel- of middenmotor blijft gaande. Het belangrijkste om te onthouden is dat een middenmotor voordelig kan zijn in heuvelachtige gebieden en een aangenamere fietservaring biedt…. maar je moet ook voldoende Newtonmeters (kracht) hebben.
De E-Mozzo Pro is uitgerust met een Shimano Steps E6100 middenmotor. Met 60Nm aan kracht is deze vergelijkbaar met de Bosch Active Line. Een middenmotor met 60Nm is voldoende om elke helling op te kunnen, al zal je dit met 85Nm vlotter doen of met meer lading.
Of deze kracht voldoende is voor jouw traject, hangt van persoon tot persoon af. In de heuvelachtige gebieden van de Vlaamse Rand onder Brussel was deze 60 nm net voldoende. Op een plat wegdek is dit helemaal oké. Je haalt de 25 km/u zonder al teveel moeite. Vals plat merk je toch dat de snelheid wat afneemt als je niet voldoende meetrapt. Op de steile hellingen moesten we goed meeduwen…. conclusie; net voldoende voor heuvelachtige gebieden, goed voor platte trajecten.
Deze motor heeft drie standen: laag, midden en hoog. Ook is er een ‘walk assist’-functie om de fiets voort te duwen wanneer je ernaast loopt. Handig als je even een helling op moet stappen.
Standaard 504 Wh batterij
Ook de batterij en de versnellingen zijn van het kwalitatieve merk Shimano. De accu, van 504 Wattuur, is goed voor een theoretische afstand van 85 kilometer. Alles hangt echter af van je route, de weersomstandigheden, je rijprofiel en de leeftijd van de batterij.
Je kunt echter wel rekenen op een autonomie van meer dan 50 kilometer, zelfs als je de motor voortdurend op de hoogste stand gebruikt. Fiets je goed mee, want dat kan echt wel met de E-Mozzo Pro, dan kan je afstanden tot 140 km halen. Uiteraard enkel als je uiterst zuinig fietst. Het opladen duurt ongeveer 8,5 uur.
De batterij is ook verwijderbaar. Hier waren wat vragen rond, zoals de video review van Bright aangeeft, maar deze zijn volledig opgelost. Uithalen gebeurt met een sleutel, zo beperken ze de kans op diefstal.
Makkelijk versnellen, weinig onderhoud
Het laatste Shimano-onderdeel is de Nexus 7 Speed, een interne versnellingsbak die zorgt voor 7 verschillende niveaus. Door het ontbreken van een derailleur en het gebruik van een aandrijfriem met interne versnellingen heb je heel weinig onderhoud.
Er kan geen vuil of stof in, wat een positieve impact heeft op de levensduur van de fiets en vooral op de tijd (en kost) die jij aan het onderhoud zal besteden. Op elektrische fietsen hebben de ketting en derailleur het soms moeilijk door de hoge trekkracht van middenmotoren. Doordat deze ketting niet van positie verandert geniet je van een langere levensduur van de onderdelen.
Interne versnellingen hebben uiteraard ook voor- en nadelen, veel hangt af van jou als gebruiker en jouw voorkeur. Sommige mensen willen de controle behouden en geven de voorkeur aan een derailleur, anderen willen het liefst zonder derailleur en zijn met deze interne versnellingen of automatische versnellingen, die wel veel duurder zijn dan deze Nexus 7 Speed, beter geholpen.
We hebben al verschillende keren met dit soort versnelling gefietst, voor velen zal dit een godsgeschenk zijn. Weinig onderhoud, weinig kans op problemen en makkelijk in gebruik. Een extra voordeel is dat je ook stilstaand kan schakelen.
Tijdens het rijden kan je uiteraard ook schakelen. Het belangrijkste is dat er niet te veel kracht of gewicht op de pedalen mag duwen tijdens het veranderen van versnelling (net zoals bij een derailleur). Verander dus best de versnelling voor je aan een steile helling begint.
Deze versnellingen worden echter bediend met een draaigreep in het rechterhandvat, wat makkelijk en intuïtief is. Je kunt ook meteen aflezen in welke versnelling je staat. Voor mensen met pols- of elleboogproblemen is deze draaigreep minder gunstig.
Cortina kiest met dit ontwerp en de gekozen onderdelen voor gemak tijdens het rijden, maar ook in gebruik en onderhoud. Waardoor ze opnieuw goed inspelen op de prioriteiten van hun doelgroep.
3. Het rijcomfort (8/10)
Rijcomfort op platte wegdek (9/10): De vering en de verstelbare opties in het ontwerp zorgen voor een comfortabele fietservaring.
Rijcomfort op oneven wegdek (7/10): Hier is die niet voor gemaakt, de vering is goed maar de dunnere banden maken dit moeilijker.
Rijcomfort bij lange afstanden (8/10): Ook hier zorgt het comfort voor voordelen op lange afstanden.
Rijden bij nat wegdek -> veiligheid (7.5/10): In regen wordt de remafstand groter, logisch. Let zeker ook op voor gladde oppervlakken.
Cortina; gemak, gebruik en comfort
Rijcomfort is een aspect waar Cortina zich onderscheidt. Cortina richt zich op een doelgroep die veel belang hecht aan het gebruikersgemak en comfort. Een goede insteek, maar Cortina wil ook inspelen op budget, en dan moet je altijd keuzes maken.
Als Nederlands merk opteert Cortina voor een rechtopzittende zithouding. Het stuur, dat verstelbaar is, kan je naar je toetrekken om rechtop te zitten, maar ook naar voren duwen voor een sportievere zit. Ook het zadel is verstelbaar, dus je kan zelf bepalen hoe je deze fiets wilt gebruiken. Laat dit echter wel in de fietsenwinkel doen (lees: bikefitting), om er zeker van te zijn dat je ergonomisch zit en geen last krijgt op lange termijn.
Gevoelige voorvorkvering
De gevoelige voorvork vangt de schokken op. Dit is ook nodig, want je rijdt op grote banden die ervoor zorgen dat je schokken anders goed zou voelen. Verder is er geen extra vering aanwezig, dit is over het algemeen niet nodig voor normale trajecten.
Dus, je zit mooi rechtop, ergonomisch en comfortabel en je hebt voldoende comfort om schokken op te vangen. Door het ontwerp kan je ook goed meetrappen en doorfietsen. Dit maakt dat de fiets geschikt is voor langere afstanden, of voor dagelijkse woon-werkverkeer.
Het kader is zo gebouwd om het rijcomfort zo hoog mogelijk te houden en zwaar en stevig genoeg te zijn om je een veilig stabiel gevoel op de fiets te geven. Doordat je zo rechtop zit, plaats je weinig gewicht op het stuur en met die dunne 28 inch wielen is het voorwiel zeer wendbaar.
Banden en remmen
De standaardbanden zijn van het merk CST (model: Classic Otis), hebben een reflectieve streep en een relatief plat profiel. Kom je veel kasseiwegen, natte zebrapaden en tramsporen tegen, dan moet je goed opletten. Ook op een nat wegdek zal je minder grip hebben.
Bij comfort denken we ook aan gebruiksgemak en veiligheid, en uiteraard is remmen hierbij een belangrijk punt. De remmen hebben een goede basiskwaliteit en zijn krachtig genoeg om een elektrische fiets veilig tot stilstand te brengen.
Wat betreft de verlichting, deze is wel degelijk aanwezig. Het achterlicht is in het spatbord verwerkt en is best wel krachtig. Het voorlicht is net boven het voorwiel geplaatst en kan je lichtjes verstellen.
Achterop is er een klein bagagerek dat maximaal 25 kilo kan dragen. Dit betekent dat het vervoeren van een kind in een kinderstoel mogelijk is, maar let wel op dat die kinderstoel ook past op het dunnere bagagerek. Je kan hier uiteraard ook met merkgebonden (of universele) adaptors werken.
4. Prijsvergelijking (7.5/10)
De Cortina E-Mozzo Pro, zowel de heren- als damesfiets, kost 3.449 euro. De standaardversie, dus niet de ‘Pro’, kost net geen 3.000 euro. Hoewel deze prijzen nog steeds relatief hoog zijn, zijn deze stadsfietsen toch redelijk geprijsd. Een Shimano middenmotor, kwalitatieve onderdelen en een extra lange garantie. Daarnaast ook weinig onderhoud… ook dat zal een verschil maken op termijn.
Cortina moet er echter wel rekening houden dat er in deze prijsklasse veel andere opties zijn. Ook andere grote merken, zoals Trek en Gazelle of het Belgische Norta, hebben vergelijkbare fietsen in deze prijscategorie. Vergelijkbaar in termen van motor en accu, maar ook qua ontwerp en doelgroep.
Cortina hoopt zijn doelgroep te overtuigen door sterk in te spelen op een onderhouds- en gebruiksvriendelijk ontwerp. Deze fiets is inderdaad een goede aankoop, gezien de aanwezige basisuitrusting en de service voor en na de verkoop. Cortina is een gerenommeerd en gerespecteerd Nederlands fietsmerk.
Of dit de beste aankoop is, of de beste qua prijs-kwaliteit, zal echter afhangen van gebruiker tot gebruiker en hun specifieke behoeften. Er is veel concurrentie, elk met een eigen visie en ontwerp. Voor sommigen zal deze fiets perfect zijn, anderen zullen misschien iets anders willen.
Vooral voor mensen die op zoek zijn naar een toegankelijke elektrische fiets, die veel gebruiksgemak en comfort biedt tegen een betaalbare prijs, is deze E-Mozzo Pro van Cortina een goede keuze.
Eindconclusie review Cortina E-Mozzo Pro
Het idee achter deze E-Mozzo Pro is de juiste: een goed geprijsde, kwalitatieve elektrische stadsfiets bieden met een sterke basiskwaliteit. Een fiets die vooral gericht is op gebruiksgemak en comfort, zonder onnodige extra’s. Cortina slaagt in hun doel en zal hiermee zeker veel fietsers overtuigen.
Persoonlijk verkiezen we een iets sportievere en krachtige fiets waar je minder rechtop op zit, maar ook daarvoor biedt Cortina enkele opties. De mogelijkheid om het stuur te verstellen en hierop in te spelen is zeker een pluspunt.
Voor wie altijd 25 km per uur wil fietsen en dit ook wil doen met bagage (bijvoorbeeld een kind), op alle soorten hellingen, zal deze fiets net niet voldoende kunnen zijn. Dan heb je wellicht een fiets met een krachtigere motor nodig.
Voor mensen die rustig en ontspannen willen fietsen, ook over langere afstanden, kan deze nieuwe Cortina E-Mozzo Pro zeker een goede match zijn. Het is dus een persoonlijke keuze. Het is een goede koop, je doet er zeker niets verkeerd mee.