Ahooga Modular review
Snel zoeken
Een test van de elektrische fiets van het populaire Brusselse merk Ahooga
We zien ze vaak in Brussel, de Ahooga fietsen. Rond het station en in het drukkere stadcentrum vinden we de Ahooga Folding, in de buitenstad vooral de Ahooga Modular of Urban single speed. Beide zijn kwalitatieve maar vooral betaalbare elektrische fietsen.
Onze bevindingen van de Ahooga Folding 36V kon je reeds lezen. In dit artikel bekijken we de Ahooga Modular van kortbij en testen we hem uit op lange en korte trajecten, in en buiten de stad.
Modular ontwerp
De Ahooga Modular lijkt op een normale fiets. Het ontwerp is mooi en sportief, maar vooral makkelijk in gebruik dankzij de lage opstap (2 opties: sport & step through) en het beperkte gewicht. De fiets weegt slechts 20 kg waardoor het een lichte elektrische fiets is die makkelijk fietst.
Vooraan en achteraan vinden we een bagagerek. Hier kan je respectievelijk 20 tot 50 kg aan gewicht vervoeren. Genoeg voor boodschappen, kinderen of andere vracht. Het is geen longtail fiets, Ahooga beschrijft dit als een midtail fiets.
Het bagagerek is stevig en breed. Dit zorgt voor wat extra stabiliteit bij het vervoeren van cargo. Je kan er ook kinderzitjes op monteren. In onze test maakten we gebruik van de Urban iki en de Yepp, beide passen net op het brede bagagerek.
Zonder kinderstoel kan je hier een krat op monteren voor boodschappen of cargozakken langs de zijkanten.
De fiets wordt ook vaak gebruikt in de binnenstad. Hier zien we vaak een gebrek aan opslagruimte en berging. Je kan je Ahooga Modular fijner of compacter maken door het stuur zijwaards te plaatsen en de pedalen te verwijderen. Hierdoor is de fiets slechts 25 cm breed in opslag.
De fiets rijdt zeer vlot, maar er ontbreekt wel wat vering. De Ahooga Modular biedt een aangename rijervaring, al zijn onze fietspaden vaak onderbroken of in slechte staat. Plotse hobbels en putten zorgen voor kleine schokken, vooral voor kindjes achterop is dit minder aangenaam.
Bright Edition
Voorlopig was de Ahooga Modular enkel beschikbaar in het zwart. Dit in tegenstelling tot de Ahooga Folding, die beschikbaar was in zo goed als elke kleur. Maar hier komt dus verandering in, zo zagen we de mooie Bright Edition in de showroom staan.
Een zwarte fiets oogt mooi en stoer maar valt te weinig op in de avond. Met deze Silky Grey kleur heb je vanaf 2023 een extra kleur om uit te kiezen. Wij vinden het alvast geslaagd. Het beige grijs is misschien zelfs mooier dan het matte zwart.
Motor en batterij
De Ahooga Modular is opvallend betaalbaar, zeker tegenover e-bikes met een Bosch of Shimano middenmotor. Deze elektrische fiets maakt gebruik van een achterwielaandrijving van hun eigen huismerk. Langdurig gebruik konden we niet testen, maar op korte trajecten doet de motor het zeer goed.
Vooral de kracht is opvallend. De achterwielmotor produceert zoโn 60 nm aan koppelkracht. Voor de gemiddelde fietser is dit meer dan voldoende. Ga je zware cargo vervoeren op een steile berg dan heb je misschien wat extra power nodig.
In een test tegen de Riese & Muller Multicharger (85 nm), die bovenaan de berg nog steeds 25 km/u ging, klokte de Ahooga Modular af op 20 km/u. Op een plat wegdek trok de Ahooga Modular (op hoogste stand) sneller op dan de R&M.
Tijdens het fietsen merk je het verschil met premium middenmotors (Bosch/Shimano/Yamaha) wel. Vooral bergop. Er zijn minder sensoren, de trapsnelheid is minder belangrijk, de motor reageert iets trager, … Maar je betaalt ook het dubbele voor een premium e-bike. De Ahooga Modular kan je kopen vanaf een goeie โฌ2.000. Een zeer goede fiets voor deze prijsklasse.
De batterij is ingebouwd en weegt 2.2 kg. Een lege batterij opladen gebeurt in 3 tot 4 uur. Hiermee heb je 400 wh, goed voor 80 km gebruik. Je hebt keuze uit 5 motorstanden, op de hoogste stand is dit eerder 30 tot 40 km.
Bouwkwaliteit
De Ahooga Modular voelt licht aan en bolt goed. De brede banden zijn handig voor alle ondergronden, al had vering wel een mooi pluspunt geweest. Deze fiets is bedoelt als e-stadsfiets, voornamelijk voor harde ondergronden. Het frame is stevig en kan heel wat gewicht aan.
Ahooga kan de prijs van de fiets drukken door geen gebruik te maken van dure onderdelen. Omdat ze voortdurend zoeken naar kwalitatieve partners merk je al snel dat het kader, de motor en de batterij van goede kwaliteit zijn. Om ook het vertrouwen van de fietser te winnen krijg je een extra lange garantie (5 jaar) op het kader. Sinds 2023 zal Ahooga overschakelen naar Shimano en Tektro voor enkele belangrijke onderdelen.
De Modular uitgetest
Opgehaald in de flagship store en meteen naar het kantoor gereden. De rit van 21 km via het terkameren bos en het zonieenwoud verliep vlekkeloos. Hier zijn heel wat wortels van bomen die het fietspad openbreken of voor bulten zorgen. Wat extra vering was het eerste (maar zo goed als enige) minpuntje van de Ahooga Modular.
Snelheid en acceleratie was geen probleem. Sta je in 5de โvitesseโ dan geniet je van het maximale vermogen en rij je een kleine 27 km/u. De fiets duwt goed door en ook op vals platte trajecten blijf je aan deze snelheid rijden.
De versnellingen kan je zelf instellen via het linkse handvat. Op 1 krijg je heel weinig elektrische steun. 2 brengt je naar 12 km/u. De 3e versnelling, die wij het vaakst gebruikten, gaat tot 18 km/u. Om de maximale snelheid te halen kan je de 4de (24 km/u) of 5de stand gebruiken. Wil je nog sneller gaan dan kan je extra hard doortrappen. Op een plat wegdek was onze topsnelheid 34 km/u.
Aan je andere hand heb je dan de traditionele versnellingen. De Ahooga Modular heeft een derailleur met 8 versnellingen. Genoeg voor alle trajecten, bergop of bergaf.
Ahooga claimt dan ook dat dit een hybride fiets is, net zoals de Ahooga Folding. De fietsen zijn licht genoeg om ook zonder elektrische steun verder te fietsen. Ergens is dit ook waar. De Ahooga Folding is een zeer lichte elektrische vouwfiets die makkelijk fietst. Vergeleken met de zware R&M Multicharger (30 kg) fietst ook de Modular (20 kg) zeer gemakkelijk.
Vergelijken we het met een niet-elektrische fiets dan is ook de Modular moeilijk fietsen. Op een plat wegdek valt dit te doen, zeker voor sportieve mensen. Kom je veel bergen of heuvels tegen dan is de elektrisch steun echt wel aangeraden.
Dure premium fietsen hebben een automatische naafversnelling en moeten amper iets doen. De Ahooga Modular is iets minder gesofisticeerd. Je moet zelf met de versnellingen spelen om de beste (lees: vlotste) fietservaring te hebben. Deze e-bike maakt gebruik van een 8-speed versnelling. Het grootste tandwiel is groot genoeg om (na de 25 km/u) te blijven versnellen.