Home Stadsfiets Review: Ahooga Urban Singlespeed

Review: Ahooga Urban Singlespeed

We hebben de Ahooga Urban met drijfriem volledig uitgetest in de stad en op het platteland

Door Slim Abid
Gepubliceerd: Laatste update

Review Ahooga Urban

Het Brusselse merk is de laatste tijd vaak in het nieuws geweest. De lancering van de nieuwste Ahooga Max, het verhaal van assemblage in Brussel, en het werven van nieuwe fondsen. De Belgische fietsenmaker doet het goed. In dit artikel bekijken we de Ahooga Urban. Een zeer betaalbare elektrische singlespeed voor de stad.

Eerder konden we de Ahooga Modular testen. Een veelzijdige en betaalbare e-bike die zich richt op een breed publiek. De Ahooga Urban is het broertje of zusje. Technisch gezien is het dezelfde fiets, met dezelfde motor en elektrische componenten, maar dan met een aangepast ontwerp gericht op een ander doelpubliek.

Ahooga flagship store louisa brussel

Ontwerp en gewicht

De Ahooga Urban heeft geen bagagerekken en is hierdoor iets minder veelzijdig. Het is een vereenvoudigd model dat geschikt is om als elektrische singlespeed te fungeren.

Het vereenvoudigde ontwerp ziet er strakker en sportiever uit. Ahooga beschrijft de Modular als “Een 3 fietsen in 1: een trendy commuter bike, een boodschappenfiets en een cargobike voor het vervoeren van de kinderen.” Met de Urban vallen die laatste twee opties weg.

Dit heeft voordelen. De fiets is lichter en wendbaarder om te rijden. Handig in de stad, ook hybride rijden is mogelijk door het lage gewicht. Het nadeel is dat je geen vracht (cargo) mee kan nemen, maar als je voor deze fiets kiest, ben je niet op zoek naar vrachtopties.

Hoewel de meeste elektronische onderdelen uit Azië komen, wordt de fiets in Brussel samengesteld. Op deze manier wil Ahooga kwaliteit, logistieken en service na verkoop helemaal in eigen handen nemen.

batterij en motor opties standen

Motor en batterij

De achterwielmotor is voldoende krachtig en biedt 60 nm, wat goed is voor vlakke ritten en kleine hellingen. Dankzij het lichte gewicht konden we op vlakke wegen 30 km/u bereiken. Bij snelheden boven de 27 km/u wordt de batterij bespaard.

We mogen ook niet vergeten dat we het hebben over een goedkope elektrische fiets. Wij hebben de Ahooga Urban met een drijfriem getest. Deze kost (met batterij van 300 Wh) 2000 euro. Ga je voor de ketting met derailleur dan kost de e-fiets slechts 1800 euro.

Een upgrade naar de betere 400 Wh batterij kost een 200 euro extra. Aangeraden als je iets langere trajecten wil kunnen doen.

Ahooga urban brede banden alle ondergronden getest

De Ahooga Urban volledig uitgetest

Tijdens onze testrit reden we van Brussel terug naar het Pajottenland. Een licht heuvelachtig landschap met veel platte open wegen door de bossen en velden.

De Urban fietst makkelijk. Kracht is aanwezig, op de hoogste instelling trekt de fiets ook redelijk snel op. Milde hellingen waren geen probleem, maar op steile heuvels verlies je wel wat snelheid. Vooral als deze helling te lang duurt merk je dat je echt door moet trappen om boven te geraken.

Bergaf haalden we een topsnelheid van 48 km per uur en konden we de remmen eens goed uittesten. Deze zijn beter dan vroeger, Ahooga maakt nu gebruik van kwalitatieve Shimano rem onderdelen. Niet de krachtigste, maar voldoende voor een elektrische stadsfiets. Het brede stuur is handig en zorgt ervoor dat de fiets makkelijk te besturen is.

De batterij is niet zeer krachtig. Gelukkig kan je deze upgraden voor een lichte meerkost. Tijdens onze test konden we met een volle batterij (300 wh) net geen 30 km afleggen. Hierbij werd de motor op de krachtigste stand gebruikt. Rij je in eco-modus dan kan je meer kilometers afleggen.

Er is geen ‘trapsensor’, alleen een draaisensor (cadans-sensor). Hierdoor voelt de elektrische steun soms wat onnatuurlijk aan. Iets dat zal veranderen in de Ahooga Max, maar niet in de Modular of Urban. Houd er rekening mee dat dit een van de redenen is dat de e-bike tegen deze prijs verkocht kan worden.

Het comfort was niet geweldig. Het wordt geadverteerd als een stadsfiets, maar als je stad veel kasseien heeft, raden we toch een zadelpenvering aan. Zonder extra vering kan je enkel rekenen op wat vering van de brede Schwalbe banden. Putten of kasseien zal je voelen, en met de Belgische infrastructuur kun je hier altijd op rekenen.

snel en makkelijk rijden op platte wegen

Ahooga vs Cowboy

In de Belgische e-bike markt is er een andere opvallende speler. Cowboy is een trendy merk dat bekend staat om hun stedelijke singlespeed met een strak design. Hoewel Ahooga ook trendy is, richten ze zich op een lager prijssegment.

Nu de merken al enkele jaren bestaan, kijkt Ahooga naar boven met de Ahooga Max, een duidelijke injectie van kwaliteit. Terwijl Cowboy, die alleen dure fietsen verkocht, nu een goedkopere optie aanbiedt (rond de 2500 euro). Dit maakt de goedkope Cowboy en de Ahooga Urban directe concurrenten. Het verschil is dat de goedkope Cowboy een derailleur heeft en minder intelligente software, terwijl de Ahooga Urban bij 2500 euro volledig is uitgerust.

Cowboy of ahooga

Onze mening over de Ahooga Urban

Met een groot budget zal je niet meteen aan de Ahooga Urban denken. Er zijn betere elektrische stadsfietsen die meer comfort en prestaties bieden.

Heb je wel een beperkt budget en zoek je naar een goede maar betaalbare elektrische fiets dan is de Ahooga Urban wel een uitstekende keuze. Woon je in de stad en ben je op zoek naar een fiets die goed rijdt, wendbaar en licht is, dan hoort de Urban op je shortlist te staan. Denk hierbij wel aan de batterij die nodig is voor jouw traject, en of je extra vering wilt in de vorm van een zadelpen.

Door het lichte gewicht scoort deze e-fiets ook goed als hybride fiets. Deze fietsen, met focus op laag gewicht, zijn vaak duurder. Door de lage aankoopprijs van de Ahooga Urban heb je ook binnen dit segment een betaalbare optie.

Urban single speed ahooga beschikbaar in meerdere kleuren

Ook interessant

Deze website maakt gebruik van 1st party cookies. Door onze website te bezoeken ga je akkoord met onze standaard voorwaarden. Akkoord Meer info