Home Bescherming OPINIE: Een open of gesloten speed pedelec helm

OPINIE: Een open of gesloten speed pedelec helm

Waarom een gesloten helm op de scooter, maar een open helm op de snelle speedelecs

Door Slim Abid
Gepubliceerd: Laatste update

Speed Pedelec, een elektrische fiets die snelheden tot 45 kilometer per uur kan bereiken, heeft België stormenderhand veroverd. Deze innovatie in tweewielige mobiliteit is een evolutie van de traditionele fiets, die door de jaren heen is getransformeerd door de integratie van elektrische componenten.

De snelheid die de Speed Pedelec kan bereiken, brengt ons in een gebied dat we al kennen: scooters van lagere klassen tot 50cc, die snelheden tot 50 kilometer per uur kunnen bereiken.

Voor deze scooters, of laten we ze bromfietsen noemen, was het noodzakelijk om gesloten helmen te dragen, die maximale bescherming boden bij een mogelijke botsing. Bij Speed pedelecs is dit niet zo, je mag zelf kiezen.

Huidige ontwerp van Speed Pedelec Helmen

Het huidige ontwerp van Speed Pedelec helmen is een halfopen ontwerp. Zelf de beste speed pedelec helmen zijn allemaal zonder bescherming onderaan.

Dit betekent dat het kaak-, mond- en tandengebied blootgesteld is, wat bij een botsing kan leiden tot ernstige verwondingen. Dit ontwerp, hoewel esthetisch aantrekkelijk en comfortabel, roept ernstige vragen op over de veiligheid van de berijder.

helm moet het hoofd beschermen tijdens het vallen en stoten
helm moet het hoofd beschermen tijdens het vallen en stoten

Half-open helm ontwerp

Het halfopen ontwerp biedt ongetwijfeld voordelen.

Het biedt een groter gezichtsveld, wat essentieel is voor het navigeren in het stadsverkeer en het bewustzijn van de omgeving. Ook zorgt het voor meer ventilatie, wat bijdraagt aan het comfort van de berijder, vooral tijdens lange ritten of in warme klimaten.

Daarnaast draagt het lichtere gewicht van de halfopen helm bij aan het comfort en vermindert het de vermoeidheid van de nekspieren.

Toch stellen wij ons hier vragen bij. Vroeger reden we vaak rond met scooters. Een gesloten helm is zwaarder, maar biedt toch heel wat extra voordelen. Uiteraard, het ziet er ook vreemd uit zo’n gesloten helm op een (zeer snelle) fiets.

Bij snelheden tot 45 km/u (lees: boven 25 km/u), kan een botsing ernstige gevolgen hebben, vooral als het kaak-, mond- en tandengebied niet goed beschermd is.

Het risico op ernstig letsel in deze gebieden is aanzienlijk hoger bij het gebruik van een halfopen helm in vergelijking met een gesloten helm. Een halfopen helm biedt ook geen bescherming tegen weersinvloeden zoals regen, wind en kou, wat het comfort en de veiligheid van de berijder kan beïnvloeden.

Daarom zijn we van mening dat het helmontwerp voor de Speed Pedelec herzien kan worden.

  • Sommigen pleiten voor een evolutie naar een gesloten ontwerp, dat bij hoge snelheden kan worden gesloten om maximale bescherming te bieden. Zij beweren dat de veiligheid van de berijder de hoogste prioriteit moet hebben, zelfs als dit ten koste gaat van het comfort en de esthetiek.
  • Anderen vinden dit onnodig, omdat je op een speed pedelec niet altijd zo snel rijdt, en veiligheid ook afhangt van het rijgedrag van de bestuurder. Zij beweren dat het mogelijk is om helmen te ontwerpen die zowel veilig als comfortabel en aantrekkelijk zijn.

Deze tegenstrijdige standpunten onderstrepen de complexiteit van het ontwerpen van helmen voor de Speed Pedelec. Het is duidelijk dat er een evenwicht moet worden gevonden tussen veiligheid, comfort en esthetiek. Het antwoord op deze uitdaging zal bepalend zijn voor de toekomst van de Speed Pedelec helmen.

lichte helm is comfortabeler
lichte helm is comfortabeler

EN 1078 in Belgie

Bij het ontwerpen van helmen voor de Speed Pedelec zijn er bepaalde legale verplichtingen waaraan moet worden voldaan. In België is dit het voldoen aan de EN 1078 voorwaarden. Met daarbij ook bescherming aan de slaap en het achterhoofd.

Dit is al de tweede bron van politie.be die een fout bevat in het vermelden van het juiste certificaat.

In Nederland is één van deze verplichtingen is het behalen van een NTA 8776 certificaat. Dit certificaat garandeert dat de helm voldoet aan de specifieke veiligheidseisen die zijn vastgesteld voor elektrische fietsen die snelheden tot 45 kilometer per uur kunnen bereiken.

De grootste toevoeging aan het EN 1078 is de extra voorwaarden en beschermende waarden. Deze norm stelt eisen aan de schokabsorptie en de weerstand tegen penetratie van de helm. Het garandeert dat de helm voldoende bescherming biedt tegen de impact die kan optreden bij een val of botsing.

Bovendien moet de helm duidelijk een CE-symbool dragen. Dit symbool geeft aan dat de helm voldoet aan de relevante Europese veiligheidsnormen.

De Toekomst van Speed Pedelec Helmen

gesloten ontwerp beschermt de kin en mond
gesloten ontwerp beschermt de kin en mond

Gesloten ontwerp speed pedelec helm

Het gesloten ontwerp biedt ongetwijfeld de meeste bescherming. Het bedekt het hele hoofd, inclusief de kaak en het gezicht, en biedt zo een uitgebreide bescherming tegen impact bij een val of botsing. Dit ontwerp is vooral voordelig bij hoge snelheden, waarbij de kans op ernstig letsel bij een ongeval toeneemt.

Het gesloten ontwerp heeft ook nadelen. Het kan oncomfortabel zijn, vooral bij langdurig gebruik, en het kan het gezichtsveld van de berijder beperken. Bovendien kan het esthetisch minder aantrekkelijk zijn, wat kan leiden tot minder draagbereidheid onder gebruikers.

Misschien is er nood aan een nieuw soort helm. Een hybride model dat je kan aanpassen afhankelijk van de snelheid. We zien dit ook bij motorhelmen, dus waarom niet een lichte versie voor Speed pedelecs.

Half open speed pedelec helm

Het halfopen ontwerp, aan de andere kant, biedt meer comfort en is esthetisch aantrekkelijker. Het is lichter en luchtiger, wat het comfortabeler maakt voor langdurig gebruik. Bovendien biedt het een onbelemmerd gezichtsveld, wat de veiligheid kan verhogen door een beter zicht op de weg.

Het biedt minder bescherming dan het gesloten ontwerp. Het laat het gezicht en de kaak bloot, wat kan leiden tot ernstig letsel bij een ongeval. Onze Bontrager Charge bijvoorbeeld. Goede helm, geen MIPS maar wel met Wavecell technologie. Zal ons beschermen tegen hoofdletsels, maar laat de kaak bloot.

mond en kaak zijn niet beschermd tegen verwondingen bij het vallen
mond en kaak zijn niet beschermd tegen verwondingen bij het vallen

Veiligheid vs. Comfort en Esthetiek

Bij het kiezen van een helm voor de Speed Pedelec zijn er verschillende factoren om rekening mee te houden. Veiligheid is uiteraard de belangrijkste overweging. Echter, comfort en esthetiek zijn ook belangrijk.

Een oncomfortabele of onaantrekkelijke helm kan berijders ontmoedigen om hem te dragen, wat hun veiligheid in gevaar kan brengen.

Innovatie en Connectiviteit

In de toekomst kunnen we verwachten dat helmen voor de Speed Pedelec verder zullen evolueren. Naast verbeteringen op het gebied van veiligheid, comfort en esthetiek, kunnen we ook innovaties verwachten op het gebied van connectiviteit.

Dit kan bijvoorbeeld de integratie van verlichting, communicatiesystemen en muziekspelers in de helm omvatten.

Deze functies kunnen de veiligheid en het gebruiksgemak van de helm verhogen, en kunnen bijdragen aan de populariteit van de Speed Pedelec.

Onze Mening Over Speed Pedelec Helmen

Na een grondige analyse van de huidige stand van zaken en de toekomstige mogelijkheden van Speed Pedelec helmen, zijn we tot een aantal conclusies gekomen.

Ten eerste, de veiligheid van de berijder moet altijd de hoogste prioriteit hebben. Hoewel het halfopen ontwerp comfort en esthetiek biedt, kan het de berijder blootstellen aan ernstig letsel, vooral bij hoge snelheden.

Daarom zijn we van mening dat er nog behoefte is aan innovatie in het ontwerp van Speed Pedelec helmen om de veiligheid van de berijder te verbeteren zonder in te boeten aan comfort en esthetiek.

half open ontwerp speed pedelec helm
half open ontwerp speed pedelec helm

Ten tweede, de juridische verplichtingen voor Speed Pedelec helmen, zoals het NTA 8776 certificaat en de norm EN1078, zijn essentieel om de veiligheid van de berijder te garanderen. De Belgische politiek moet wat sneller werken, voor er weer onnodige gewonden vallen.

Ten derde, we geloven dat de toekomst van Speed Pedelec helmen ligt in de integratie van connectiviteit en slimme functies. Tijdens onze vergelijking en het testen van de beste speed pedelec helmen zien we dit steeds vaker terugkomen.

Het vinden van een evenwicht tussen veiligheid, comfort en esthetiek is een uitdaging die we als gemeenschap moeten aangaan.

Het is onze verantwoordelijkheid om te streven naar de hoogste veiligheidsnormen, terwijl we ook rekening houden met de behoeften en wensen van de berijders. Alleen dan kunnen we een veilige en aangename rijervaring garanderen voor alle Speed Pedelec gebruikers.

Ook interessant

Deze website maakt gebruik van 1st party cookies. Door onze website te bezoeken ga je akkoord met onze standaard voorwaarden. Akkoord Meer info