Home Technisch 7 tips om je batterij op te laden

7 tips om je batterij op te laden

Je elektrische fiets optimaal opladen voor maximaal batterijleven

Door Velofietser

De kans is groot dat je vorig jaar een elektrische fiets kocht. De afgelopen jaren is het aantal elektrische fietsen in België enorm toegenomen. Ook bakfietsen, longtail fietsen en andere elektrische cargofietsen zijn tegenwoordig zeer populair.

Je zou het misschien niet denken maar de manier waarop je je elektrische batterij oplaadt heeft invloed op de levensduur. In dit artikel bekijken we hoe je je batterij best oplaadt, welke dingen je moet vermijden en wat je moet doen als je de e-fiets even niet gebruikt.

De beste batterijen voor elektrische fietsen

Elke elektrische fiets heeft een batterij. De kwaliteit hangt af van de gebruikte materialen, vaak kan je dit bepalen op basis van het merk. Bosch batterijen voor de e-bike hebben momenteel de beste reputatie. Ze houden hun lading langer en zijn consistenter dan de concurrentie.

Andere merken zijn daarom niet slecht. Soms hebben ze ook andere voordelen, zoals een grotere lading of autonomie. Vooral de levensduur en het opladen zijn belangrijk bij het vergelijken van batterijen. Door juist te laden verhoog je de batterijleven

krachtige bosch motor voor e-fiets

Elektrische fiets veilig opladen

Opladen doe je best binnen in een propere omgeving. Heb je een ingebouwde batterij dan kan dit moeilijk zijn. Kan je de batterij uithalen dan doe je dit best. Hoewel de fietsen gemaakt zijn om buiten gebruikt te worden, zijn de laders dit niet. Hou ze binnen, proper en droog.

De lader (van Bosch) heeft ook een ingebouwde sensor. Deze analyseert de batterij om zeker te zijn dat het veilig is om de batterij op te laden. Te warm of te koud en de lader zal niet werken om zo de batterij te beschermen. Gebruik daarom ook geen universele laders (op eigen risico), deze zullen hier niet even goed op inspelen.

Het bereik en levensduur van je batterij onderhouden

Je batterij heeft een wattage. Bosch batterijen zijn meestal 500 wh, Shimano gaat voor 504 tot 625 wh. De wattage is belangrijk voor je bereik, hoe meer wh hoe verder je kan fietsen. Hoe efficiënter de motor, of hoe meer je zelf meetrapt, hoe verder je zal geraken.

Gemiddeld haal je zo’n 10-13 km per 100 wh. Veel hangt dus af van je gebruik, type fiets en motor. Maar je kan dit als een (voorlopige) vuistregel nemen. De meeste fietsen hebben een 500 wh batterij en kunnen gemiddeld 40-50 km fietsen. Met een dubbele batterij geraak je zo’n 100 tot 130 km ver. Voor zware cargo- en bakfietsen ligt dit wat lager.

hoe elektrische batterij best opladen

De levensduur geeft aan hoeveel laadbeurten de elektrische fiets aan kan. Door de batterij te gebruiken zal die op termijn wat capaciteit verliezen. Hierdoor zal het bereik kleiner worden.

De huidige batterijen hebben 500 tot 600 volledige laadbeurten voor ze capaciteit beginnen verliezen. Opnieuw, afhankelijk van het merk en de kwaliteit kan dit meer of minder zijn. Wij nemen Bosch als standaard.

Deze 500 laadbeurten komen overeen met drie tot vijf jaar, afhankelijk van je gebruik. Hierna is de fiets niet kapot. Al kan een nieuwe batterij hem als nieuw doen aanvoelen. Zo zie je dat de levensduur, capaciteit en bereik toch allemaal verbonden zijn.

Een minder vanzelfsprekende factor is de snelheid van het pedaleren. Goede elektrische motors hebben sensoren die meten hoeveel kracht jij zet. Ze berekenen hoeveel keer jij per minuut trapt, en spelen hier op in door je van extra steun te voorzien.

Vooral met fietsen zonder automatische versnelling is dit belangrijk. Pedaleer je te traag in een zware versnelling dan zal de elektrische motor te veel moeten bijsturen. Ook dit heeft invloed op het bereik en de levensduur.

De fietsen hebben ook verschillende standen. Eco, tour, sport en turbo. Rij je altijd in turbo instelling dan zal de batterij sneller door zijn laadbeurten gaan en sneller verslijten. Met turbo kan je op 400% extra vermogen rekenen. Slijtage is dan ook niet meer dan logisch.

Vooral met fietsen zonder automatische versnelling is dit belangrijk. Pedaleer je te traag in een zware versnelling dan zal de elektrische motor teveel moeten bijsturen. Ook dit heeft invloed op het bereik en de levensduur.

De fietsen hebben ook verschillende standen. Eco, tour, sport en turbo. Rij je altijd in turbo instelling dan zal de batterij sneller door zijn laadbeurten gaan en sneller verslijten. Met turbo kan je op 400% extra vermogen rekenen. Slijt is dan ook niet meer dan logisch.

tips en tricks om elektrische batterij opladen

Fouten die je batterij kapot maken

Er zijn enkele dingen die we vaak fout doen bij het gebruik van batterijen:

  • De eerste laadbeurt
  • De batterij volledig opgebruiken
  • Niet gebruiken van de accu
  • Te veel laden
  • Te weinig laden
  • Te lang in de lader laten
  • Warmte en koude dagen

Een batterij gaat niet eeuwig mee. Maar je haalt wel voordeel uit een langere levensduur. Nadien kan je je batterij gewoon vervangen met een nieuw model. Wanneer het zover is lees je hier.

Eerste laadbeurt

Bij het ontvangen van de elektrische fiets laad je de accu best zo snel mogelijk volledig op. Dit omdat de batterij in stockage was en ze (mogelijk) al even niet gebruikt is. Dat je de batterij elke keer volledig moet laten opladen is een mythe. Je kan gerust met 80% op stap gaan.

0% op de batterij

Ook je batterij helemaal leeg doen lopen wordt afgeraden zegt Kapoor. Door de batterij volledig leeg te laten lopen kan de batterij zelf schade oplopen. Eens de schade er is zal de batterij nooit meer tot 100% capaciteit laden.

elektrische batterij fiets herstellen

Opbergen

Ga je enkele weken zonder fietsen, ontkoppel je batterij en leg ze in een droge plek op kamertemperatuur. Idealiter heeft de batterij op dit moment een lading tussen 30 en 60 percent. Gebruik de batterij af en toe en laad ze op om volledige ontlading te vermijden.

Oplaadgedrag

Laat ook geen batterij onnodig doorladen. Mogelijk blijft die de laatste percent voortdurend opladen, wat opnieuw invloed heeft op de levensduur van de batterij. Ga je maanden zonder de batterij te gebruiken, dan hou je de batterij best boven 30%. Het belangrijkste is om een volledige ontlading te vermijden.

Na elke rit opladen lijkt logisch en handig. Zo heb je een volle batterij voor je volgende tocht. Toch wordt dit afgeraden. Gebruik dezelfde accu enkele dagen als dit mogelijk is. Laad hem op wanneer je weet dat dit nodig is voor de volgende tocht.

Te warm en te koud is niet goed

Je hebt het misschien al gemerkt.,batterijen geven een zeer slecht bereik wanneer het zeer koud is. Omgekeerd kan ook, te warm is ook niet goed. Soms kan de fiets zelfs weigeren om aan te gaan. Lithium batterijen zouden hier weinig last van moeten hebben maar het is nu eenmaal zo.

Een accu kan ook schade oplopen als hij te lang onder het vriespunt duikt. Ook als deze in de volle zon blijft midden in een hittegolf, kan permanente schade opduiken. Er zijn ook voorvallen waar de batterij zo warm werd dat ze vuur vatte. Tijdig ingrijpen is dus belangrijk, al wordt het niet heel vaak zo warm in België.

Snelle laders en levensduur

Fast charging kennen we ook bij elektrische auto’s. Het is een handige manier om je op een korte termijn van batterij te voorzien. Ook bij elektrische fietsen zien we het vaak. Je kan tot 50% van de batterij in één uur opladen.

Ook hier moet je goed weten dat er niet enkel voordelen zijn. Een fast charger geeft een snelle elektrische boost. Het zorgt voor heel veel energie op een korte termijn. Hoewel de batterij hierop voorzien is, heeft het een invloed op het hele systeem. Fast chargers verlagen de levensduur van je batterij, maar geven je wel voldoende energie om een traject te doen.

Voor- en nadelen, een afweging die je moet maken. Al moet je het natuurlijk wel eerst weten.

kan elektrische batterij brand vatten

Kan de batterij van een e-fiets in brand schieten

De kans dat je elektrische batterij in brand schiet is klein zegt Kunal Kapoor van Bosch. Uit voorzorg hou je de batterij best in zicht tijdens het laden. Hou het ook weg van ontvlambare dingen, zo neem je alle risico’s weg. Uiteraard geldt zijn raad voor Bosch apparatuur en spreekt hij niet voor goedkope merkloze motoren en batterijen.

Een elektrische motor en batterij worden goedgekeurd aan de hand van een UL2849 stempel. Deze is gekend in de industrie. Koop dan ook enkel elektrische fietsen die deze goedkeuring hebben, zo ben je zeker.

Het is dus niet onmogelijk dat een batterij vuur vat. Dit kan gebeuren, maar is redelijk zeldzaam. Voorkom een brand door op tijd in te grijpen. Voelt de batterij te warm, stop dan met opladen.

Is er toch een brand, bel dan meteen de brandweer. Giet geen water over het vuur, dit zal voor verdere ontvlamming zorgen. Als mogelijk, gooi de batterij in een metalen emmer om de vlammen te beperken. Ook zand kan de vlammen doven.

Ook interessant

Velofietser logo white

Deze website maakt gebruik van 1st party cookies. Door onze website te bezoeken ga je akkoord met onze standaard voorwaarden. Akoord Meer info