Home Vouwfiets Review: Ahooga Max vouwfiets

Review: Ahooga Max vouwfiets

Een uitgebreide test van de nieuwe Ahooga vouwfiets, de Max

Door Slim Abid
Gepubliceerd: Laatste update

De nieuwste fiets van Ahooga, de Ahooga Max is eindelijk beschikbaar in de winkel. We mochten hem testen, hier lees je ons volledig verslag of review van de Ahooga Max.

We volgen dit Belgische merk nu al even en waren fan van hun eerste Ahooga Folding. De Max luidt een nieuw tijdperk voor Ahooga in. Een duidelijke verbetering op vlak van ontwerp en kwaliteit… met hier en daar toch nog wat verbeterpunten.

In de review van de Ahooga Max:

  1. Ontwerp: 8/10
  2. Prestaties: 7.5/10
  3. Features & vouwen: 8/10
  4. Rijcomfort: 8.5/10
  5. Veiligheid: 8.5/10
  6. Prijsvergelijking: 6.5/10

Gemiddelde score: 7.8 – boven gemiddeld
Prijs: 3499 euro
*scores in vergelijking met andere elektrische vouwfietsen. Niet vergelijkbaar met andere fiets-categorieën.

Waarom kies je de Ahooga Max:

  • Meer fiets dan een gewone vouwfiets
  • Zeer aangenaam rijcomfort
  • Ononderbroken kader
  • Goed voor stad, kasseien en tramrails
  • Belgisch merk en dienst na verkoop
  • Makkelijk te vervoeren eens gevouwen (trolley, niet heffen)

Waarom koop je hem niet:

  • Prijs/kwaliteit verhouding is goed, maar valt toch duur uit.
  • Vouwen vergt wat oefening, maar eens je het door hebt gaat het snel.
  • Concurreert met krachtigere middenmoters
  • Kan lichter (18 kg)

Voor wie: Een goede elektrische vouwfiets voor mensen die beperkte opslagruimte hebben. Vooral het rijcomfort en het volwaardige fietsgevoel zijn sterke pluspunten. Het is niet de beste vouwfiets voor op de bus, maar wel een goede oplossing voor iemand die iets steviger en stabieler wil, en ook de voordelen van een compacte vouwfiets wil.

Ahooga max review elektrische vouwfiets

Vergelijkbaar met automerk: Volkswagen

Als we naar de oudere Ahooga Fold kijken dan is er een vergelijking te maken met de VW Polo. Klein, handig, kwalitatief maar zonder overdrijven. De nieuwe Ahooga Max is steviger en robuuster maar vooral ook beter, een duidelijk stapje naar boven. Dit is geen Polo meer maar een gloednieuwe Golf.

Onze conclusie; de Ahooga Max is een mooie toevoeging aan het gamma van het Belgische merk. Hierdoor kunnen ze concurreren met grotere bekende merken, een mooie evolutie van het Belgische merk.

1. Het Ontwerp (8/10)

Als we kijken naar het design van de Ahooga Max, valt meteen op dat het trouw blijft aan de identiteit van de Ahooga Fold.

Driehoekig Ahooga kader

We spraken ook met de ontwerpers. Het integreren van de batterij, het vouwmechanisme en het verbeteren van het rijcomfort waren hun belangrijkste doelen. Het typische driehoekig Ahooga kader zorgt voor heel wat extra stabiliteit in vergelijking met andere vouwfietsen.

Ahooga Max zwart
De Ahooga Max tijdens onze eerste testrit op de Ahooga Max Launch event

Het ontwerp van de Ahooga Max voelt wat minder ‘ vintage Belgisch’ aan dan de Fold, maar dat lost Ahooga op met enkele accenten. In het vouwmechanisme zit het Atomium verstopt en de zadelpen is een bieropener.

Het dubbel driehoekige ontwerp is gepatenteerd en uniek voor Ahooga vouwfietsen. Dit kaderontwerp is sterk en zorgt ervoor dat dit meer een ‘echte’ fiets is. Je krijgt meer rijcomfort en hebt meer stabiliteit in bochten op hogere snelheden.

Gewicht, dragen en duwen

De Ahooga Max weegt 18 kg. Zie dit gewicht vooral als ‘opstapgewicht’, want je rijdt de Max vooral rond als trolley. Het is niet de lichtste e-vouwfiets maar scoort toch vlot rond het gemiddelde. De keuze voor de voorwielmotor speelt hier in het voordeel.

Hoewel gewicht belangrijk en makkelijk te vergelijken is wordt draagcomfort vaak vergeten. Lopen naar een trein met ultra lichte maar slecht ontworpen plooifiets is sukkelen tegenover een trolley die achter je aanrijdt.

Los daarvan fiets je meer dan je hem draagt. Vergeet rijcomfort dus ook niet mee te nemen in je vergelijking. Populaire concurrenten zijn zwaarder, uitzonderingen zoals de Vello +Bike zijn lichter.

De Ahooga Max maakt gebruik van een verbeterde versie van het frame van de originele Folding. Het frame is robuuster en de vouwtechnieken zijn innovatiever. Het dragen, of eerder opheffen, lukt goed door de brede stang en het goed verdeelde gewicht.

De zitpositie op de Ahooga Max is rechtop, wat vergelijkbaar is met andere stadsfietsen zoals de Brompton of de recente Müller Birdy. De hoogte van het zadel en het stuur zijn aanpasbaar, waardoor de fiets geschikt is voor een breed scala aan gebruikers. Van klein tot groot, zeg maar 1.95m.

spatbord met geintegreerd achterlicht en wieltje om te rollen
spatbord met geintegreerd achterlicht en wieltje om te rollen

Regen en wind

De spatborden zijn steviger en duurzamer dan de voorgaande modellen. Hierin zit een geïntegreerd achterlicht en een wieltje. Ahooga biedt ook een bagagerek met extra duurzame wieltjes, dit lijkt ons een goede keuze als consument – zo heb je ook extra cargoruimte.

De geïntegreerde voorlicht is een leuke feature, dit is het logo van Ahooga. Het aantal lumen is ons onbekend, het is zoiso een licht om ‘gezien te worden‘ niet om te verlichten. Ingebouwd wil zeggen dat het moeilijker is om zelf te repareren. Je kan altijd een extra licht toevoegen, een dat je ook zelf kan richten.

Logisch dat een Belgisch merk banden kiest die ook goed presteren in de regen. En iets breder zijn voor meer grip op tramrail en natte zebrapaden. We zijn wel fan van de keuze voor 20 inch banden. Hierdoor blijf je een aangenaam fietsgevoel behouden. Het comfort die de Ahooga Max biedt is zeker en vast een groot pluspunt.

Nog even muggenziften over de afwerking van het rubberen sluitingsmechanisme van de batterij. We zijn vooral dat deze nu ingebouwd is in vergelijking met de oude Ahooga vouwfiets.

geintegreerd voorlicht op de ahooga elektrische vouwfiets
geintegreerd voorlicht op de ahooga elektrische vouwfiets

Waarom 8/10? Vouwfietsen een score geven is moeilijker dan je denkt. Sommige mensen zoeken naar een plooifiets voor woon-werk / openbaar vervoer. Anderen omdat het compacter is dan een gewone fiets, eerder voor stadsgebruik.

Het ontwerp van de Ahooga Max zit goed in elkaar. Als trein-bus vouwfiets scoort 7 maar als compacte fiets dat dan ook nog kan vouwen eerder 9/10.

2. Prestaties; acceleratie en snelheid (7.5/10)

Topsnelheid (8/10): 25 km/u – Mits goed trappen makkelijk te bereiken

Accelerate (7/10): De voorwielmotor heeft minder kracht dan midden- of achterwielmotoren

Topsnelheid aanhouden (8/10): Eens op snelheid behou je deze makkelijk, de fiets is licht genoeg om door te fietsen

Prestaties bergop (7/10):  Ook hier is de keuze voor een voorwiel een nadeel, maar omdat de fiets goed fiets lukt het wel

Nieuwe Bafang voorwielmotor

De Ahooga Max beschikt over een aanzienlijke upgrade van zijn motor in vergelijking met zijn voorgangers. De fiets is uitgerust met een 30 nm Bafang voorwielmotor, wat een afwijking is van de achterwielmotor die in de originele Ahooga Fold te vinden was.

Bafang is een bekende naam in de e-bike industrie, bekend om een goede balans tussen prijs en kwaliteit te bieden. Hun motoren zijn een standaard geworden voor basiskwaliteit in elektrische fietsen, en grotere merken zoals Giant hebben Bafang motoren aangenomen om kosten te beheren zonder aanzienlijk in te boeten op prestaties.

De keuze voor een voorwielmotor was aanvankelijk verrassend, aangezien voorwielmotoren als minder stabiel beschouwd worden in vergelijking met midden- of achterwielmotoren. Tegenwoordig zijn deze motoren beter, en mits gebruik van de juiste technologie en sensoren kan dit nadeel omzeild worden.

Door gebruik te maken van een koppelsensor om de kracht van de motor te bepalen zorgt de Ahooga Max voor deze veiligheid. Tijdens het testen toonde de Max een stabiel rijcomfort, zelfs bij hogere snelheden, en de voorwielmotor deed geen afbreuk aan de rijervaring.

De integratie van de motor met een koppelsensor is een belangrijke stap in de evolutie van Ahooga fietsen. De vorige modellen hadden alleen een snelheidssensor.

De nieuwe koppelsensor stelt de motor in staat om vermogensondersteuning proportioneel te bieden aan de pedaalkracht van de rijder.

Dit betekent dat de fiets alleen zoveel assisteert als de rijder duwt, wat een natuurlijkere en gecontroleerde rijervaring biedt, wat vooral belangrijk is bij een voorwielmotoropstelling. Hierdoor is de Ahooga Max ook wel duurder dan zijn oudere broertjes of zusjes.

Ahooga Max in wit met zwarte accenten
Ahooga Max in wit met zwarte accenten

Batterij en Bereik

De batterij van de Ahooga Max is een ander gebied waar de fiets aanzienlijke verbeteringen heeft gezien. De batterij is volledig geïntegreerd in het frame, wat niet alleen de esthetiek van de fiets verbetert, maar ook betere bescherming biedt tegen diefstal – een veelvoorkomend probleem in stedelijke omgevingen.

De batterij kan gemakkelijk met een sleutel worden verwijderd om op te laden, waardoor rijders de flexibiliteit hebben om hem zowel in als buiten de fiets op te laden.

Voor die dat dit willen horen, de lader heeft geen ventilator, je kan hem dus ook op het werk opladen zonder collega’s te storen.

Ahooga Max atomium en uithaalbare batterij
Ahooga Max atomium en uithaalbare batterij

Ahooga claimt een bereik van maximaal 50 kilometer op een enkele lading. Ja hebt ook een range extender om tot 80 km te gaan. Dit is in ideale omstandigheden, op lagere ondersteuning. Ook het gewicht van de rijder, het terrein en het gebruik van de elektrische assistentie speelt een rol op het bereik.

We hebben de autonomie van de Ahooga Max batterij zoveel mogelijk getest in onze beperkte tijd met de elektrische vouwfiets. Op een volle batterij hebben wij 30 km op de hoogste ondersteuning afgelegd – altijd 20+ km/u.

Rij je op de laagste ondersteuning en trap je goed door op een plat wegdek dan kan je de 50 km misschien halen…. maar deze perfecte omstandigheden zal je bijna nooit hebben.

Vouwfiets voor de stad

De Ahooga Max is ontworpen als een hybride fiets die goed presteert met of zonder elektrische ondersteuning. Hij is licht genoeg om comfortabel te rijden, zelfs als de batterij leeg is, wat niet altijd het geval is bij zwaardere elektrische fietsen.

Wat snelheid betreft, kan de fiets gemakkelijk de drempel van 25 kilometer per uur bereiken en overschrijden, waarna de elektrische assistentie uitvalt vanwege wettelijke beperkingen. Het automatisch schakelen zorgt ervoor dat je snel en vlot aan de topsnelheid geraakt.

elektrische ondersteuning van de Max
elektrische ondersteuning van de Max

Optrekken en acceleren ging verrassend goed. We hebben nog niet veel voorwielmotor-fietsen getest en het was dus een eerste echte ervaring. Ook al accelereer je snel en trek je aan het stuur, het voorwiel blijft stevig en stabiel op de grond.

3. Unieke Features en technologie (7/10)

Het Nieuwe Ahooga vouwmechanisme

Als je kijkt naar het vouwmechanisme van de Ahooga Max, merk je dat er duidelijk is nagedacht over verbeteringen ten opzichte van het vorige model, de Fold.

De Swoosh, zoals Ahooga hun vouwbeweging noemt is snel en makkelijk… maar! Je moet er wel wat op oefenen. Eens je de juiste techniek doorhebt kan je denken aan te laat op het perron toe te komen en achter de trein aan te lopen.

ketting opbergen tijdens het vouwen
ketting opbergen tijdens het vouwen

Je moet de fiets op twee specifieke punten plooien. De Swoosh zoals Ahooga het noemt. Kan je zien in deze video.

We hebben dit eerst ook zelf enkele keren uitgeprobeerd. Het lukt, maar je moet weten wat je aan het doen bent. De opleiding van Ahooga is nodig. Zoniet kijk je online, er zijn heel wat videos waar ze dit uitleggen.

Wij gingen in de Ahooga Flagship store langs in Brussel. Hier zitten enkele ervaren Ahooga medewerkers die met plezier bewijzen dat het in enkele seconden lukt.

De vorige Ahooga Folding kon je ook als een trolley rollen. Door mijn ervaring hiermee dacht ik dat de Max op een gelijkaardige manier werkt.

Nu blijkt dat het helemaal omgekeerd is, en goed ook eigenlijk. Door het stuur te gebruiken blijft de fiets beter in evenwicht als je loopt of draait. Het is wel belangrijk dat je het zadel naar beneden duwt en vastzet. Deze beweging zorgt ervoor dat de fiets ‘vast’ komt te staan in de toegevouwen staat.

Verbeterde rolmechanisme van de Ahooga Max vouwfiets
Verbeterde rolmechanisme van de Ahooga Max vouwfiets
De Max opgevouwen duwen als een trolley
Zo duw je de Ahooga Max dus niet!

Eenmaal opgevouwen is de Ahooga Max redelijk compact, ook in vergelijking met de typische 20-inch concurrenten. Het blijft nog altijd een fiets dat je moet opheffen, maar door de trolley-modus moet je hem niet echt dragen.

We zien de Ahooga Max niet als de typische bus-trein vouwfiets, al kan het. Het is eerder een elektrische stadsfiets is die comfortable rijdt en je na gebruik opvouwt en opbergt. Vooral handig in de stad, of als je op een verdiep woont.

Ahooga Max past in een koffer van de auto
Ahooga Max past in een koffer van de auto

De Ahooga Max geraakte makkelijk in de koffer van een A-klasse Mercedes. Hier kon nog een zak of twee bij.

Belgische kenmerken

Ahooga is een Belgisch merk en wil dit ook in het ontwerp duidelijk maken. In de voorste vouwscharnier vinden we een icoon van het atomium terug. En om extra handig te zijn kan je de stang van de zadelpen gebruiken als flesopener.

zadelpen als bieropener
Een Belgisch accent de zadelpen als bieropener

4. Het rijcomfort  (8.5/10)

Rijcomfort op platte wegdek (8.5/10):

Rijcomfort op oneven wegdek (7.5/10):

Rijcomfort bij lange afstanden (8/10):

Rijden bij nat wegdek -> veiligheid (8/10):

Rijcomfort tijdens de Testrit

De zitpositie op de Max is vrij rechtop. De hoogte van de zitting en het stuur kan worden aangepast, waardoor het een goede pasvorm is voor iedereen (tot 1.95m daarna heb je een langere zadelpen nodig).

Tijdens de testrit bleek de Ahooga Max een lichte en comfortabele rit te zijn. Het comfort op de fiets werd beoordeeld met een 8 op 10, behalve bij het raken van kasseien, waar het daalde naar een 7.

Het ontbreken van vering voel je wel, al kan je dat niet echt verwachten op een vouwfiets. Vergelijk je het met andere vouwfietsen dan scoort de Ahooga Max zelf hoog op comfort door de dikkere banden die de meeste schokken opvangen.

Shimano remschijven op de ahooga max

De fiets kan hoge snelheden bereiken, met een topsnelheid van ongeveer 34 km/u op een vlakke ondergrond. Uiteraard steunt de elektrische motor tot 25 km/u, maar de fiets is licht en wendbaar, waardoor je makkelijk sneller fietst.

De ingebouwde koppelsensor is een belangrijke upgrade van de Fold en de Modular, die alleen een snelheidssensor hadden. Met de koppelsensor werkt de fiets als een percentage van je kracht, wat veel controle en stabiliteit aan de fiets toevoegt. Dit is belangrijk bij een voorwielmotor, en zorgt dus ook voor bonuspunten in deze review van de Ahooga Max.

Tijdens het testen bleef de fiets mooi stabiel, zelfs bij hoge snelheden. Zelfs bij het loslaten van het stuur en het doortrappen, bleef de fiets soepel en gecontroleerd. De voorwielmotor destabiliseerde het stuur niet, waardoor de onzekerheden over de veiligheid van voorwielmotoren op dergelijke lichte fietsen werden weggenomen.

Een aangename ervaring dus, we gaven de Ahooga Max een 8.5/10 op basis van comfort. Vering zou veel veranderen maar we mogen niet vergeten dat het hier om een vouwfiets gaat, en we moeten die dan ook op die manier beoordelen. Het zou geen eerlijk review zijn als we een vouwfiets met een geveerde stadsfiets gaan vergelijken.

Kwalitatieve Fietsonderdelen

De Ahooga Max beschikt over een Shimano Nexus 7 automatische versnelling, hydraulische schijfremmen en een ketting die ontworpen is om de bruikbaarheid te verbeteren.

shimano achterrem en automatische versnelling

De Shimano remmen zijn ook een verbetering tegenover vorige Ahooga modellen. Hoewel dit niet de sterkste remmen zijn is het ruim voldoende voor een kleine, lichte, elektrische vouwfiets zoals de Max.

Het frame is sterk en het scharnier bevat een klein stukje vering voor extra comfort bij het rijden op kasseien of andere ruwe oppervlakken. Veel doet dit niet maar op de Belgische kasseiwegen wil je elk beetje vering. Enerzijds voor je comfort, en anderzijds om klapbanden te voorkomen.

5. Veilig rijden (8/10)

De veiligheid van een elektrische fiets testen is meestal het fijnste of het minst fijne aspect van deze reviews. Hier gaan we iets meer kijken naar hoe de fiets presteert op niet zo ideale omstandigheden.

Iedereen kan een fiets bouwen die snel en goed rijdt op een absoluut plat wegdek. Maar onze Belgische infrastructuur is nog niet zover. Onze fietspaden zijn vaak nog op de baan of in slechte staat. Al zijn er natuurlijk uitzonderingen en verbeteringen.

Op de Ahooga Max, een elektrische vouwfiets die voornamelijk in de stad gebruikt zal worden, gingen we iets meer in op de gevaren in de stad.

De veiligheid rond andere bestuurders is jouw verantwoordelijkheid. Doe de juiste kleding aan en zorg voor voldoende reflectoren en verlichting. Daarnaast zijn er nog andere obstakels, zoals tramsporen, kasseiwegen, gladde zebrapaden en oneffenheden op de baan.

zeer beperkte vering in het vouwmechanisme van de ahooga max
zeer beperkte vering in het vouwmechanisme van de ahooga max

Met de Ahooga gingen we in de volle regen door Brussel rijden om eens te proeven van deze niet zo fijne obstakels. En eerlijk gezegd, voor een compacte vouwfiets met een voorwielmotor waren we redelijk verrast, met weinig tot geen echte problemen.

Ahooga Max batterij opladen

Een glad zebrapad blijft glad, ook met deze iets bredere en grotere wielen kan je dit ervaren. Maar net door deze grotere wielen hadden we ook meer stabiliteit en controle bij het glijden. Op kleine wieltjes van een bijvoorbeeld Brompton vouwfiets had je veel sneller tot vallen gekomen.

Ook op kasseiwegen wint de Ahooga Max door het verbeterde rijcomfort, opnieuw in vergelijking met andere vouwfietsen, niet in vergelijking met volwaardige elektrische fietsen. Vergelijk je met elektrische fietsen dan kan je nog steeds zeggen dat de Ahooga Max een goede fiets is. Het rijdt aangenaam, het rijdt comfortabel en je hebt wat nodig is om je rit veilig tot een einde te brengen.

Op de transporen zijn de banden net breed genoeg om hier niet in vast te geraken. Uiteraard hangt dit van de hoek af, maar als je een beetje voorzichtig rijdt heb je weinig kans op vallen. Andere elektrische vouwfietsen gebruiken vaak nauwere bandjes. Deze geraken heel makkelijk vast in deze spoorwegen of tramrails.

Daarbuiten kwamen we ook veel kleine oneffenheden tegen, asfalt dat naar boven geduwd is door wortels van de boom en andere typische dingen die een fietspad onaangenaam maken, zoals takken, gladde bladeren en andere dingen. Maar ook hier hebben we niet echt problemen ondervonden, het remmen gebeurde veilig, het rijden op hoge snelheden was zonder probleem of schrik.

Ook zonder handen rijden bleef de fiets enorm stabiel. Dit was een groot vraagteken gezien de koppelkracht uit het voorwiel komt. Al bij al blijven we een voorkeur hebben voor midden- of achterwielmotoren.

6. Prijsvergelijking (6/10)

Met 3500 euro is de Ahooga Maxx wat duurder dan de Ahooga Fold. Logisch ook, je krijgt er veel meer voor in ruil. Hierdoor wordt het dus een fiets, een elektrische vouwfiets in een hoger prijssegment.

Dure maar goede elektrische vouwfietsen met een middenmotor kosten al snel 4000 tot 5000 euro. Wij hebben dit soort het liefst, het rijdt het makkelijkst en biedt ook de beste ondersteuning, evenals een gecentreerde lage zwaartekracht. Uiteraard zijn ze duur en dus niet altijd een optie.

Door te kiezen voor een achterwielmotor kan je de prijzen drukken en dus moeten we ook hiernaar kijken als we een prijsvergelijking maken.

De Ahooga Maxx kost zo’n 3500 euro. Rond deze prijs vinden we de Tern Vektron Q9, Kettler Famigliano C-N en de Flyer Upstreet 1. Dit zijn modellen met een kwalitatieve middenmotor.

Verder zijn er ook veel modellen met een achterwielmotor, die kosten zo’n 1500 tot 2500 euro. Met hun prijs concurreert Ahooga ook rechtstreeks met de beroemde C-Line Electric (voorwielmotor).

Dit maakt dat de Ahooga Maxx een aantrekkelijke prijs heeft, maar er toch stevige concurrentie is. Voor de meeste mensen zal er dus een andere keuze gemaakt worden, al denken wij dat de Ahooga perfect aansluit bij een bepaalde doelgroep van fietsers die een stevige fiets willen die ook makkelijk opgeborgen kan worden.

Fietswinkels maken vaak een verschil tussen vouwfietsen en compacte fietsen die niet gevouwen kunnen worden. Ahooga plaatst zich ergens tussen deze twee in.

Grootste concurrenten: Brompton, Riese & Muller, Tern, Kettler, Flyer, Eovolt, Vello

Onze mening over de Ahooga Fold

De Ahooga Max is een elektrische vouwfiets die veel goed doet, maar nog altijd beter kan. Het ontwerp is doordacht en de fiets is stevig en stabiel, wat vertrouwen geeft tijdens het rijden.

De integratie van een Bafang voorwielmotor met koppelsensor is een slimme zet die zorgt voor een aangename rijervaring. De batterij is mooi weggewerkt in het frame, wat zowel de esthetiek als de veiligheid ten goede komt.

Ahooga max folded opgevouwen

Met een gewicht van 18 kg is de Ahooga Max geen ultra-lichtgewicht, wat de fiets minder geschikt maakt voor wie snel en vaak moet opvouwen en dragen. Geen echte bus-trein-tram vouwfiets, eerder een fiets waarmee je gewoon los naar je werk fietst. Wij zijn vooral fan van het rijcomfort, de Ahooga Max kan concurreren met 28-inch stadsfietsen.

De prijs van 3500 euro plaatst de fiets in een hoger segment, wat hem minder toegankelijk maakt voor de budgetbewuste koper. Daarnaast plaatst Ahooga de Max hiermee in een prijssegment met stevige concurrenten. Tern, Kettler, Flyer, Brompton, …. toch allemaal ook sterke concurrenten.

Ook interessant

Deze website maakt gebruik van 1st party cookies. Door onze website te bezoeken ga je akkoord met onze standaard voorwaarden. Akkoord Meer info