De Riese & Muller Packster2 70 is een uitzonderlijke bakfiets binnen het premium segment. Hij ziet er niet alleen mooi uit, het is een zeer behendige en kwalitatieve bakfiets. In deze review van de Packster2 lees je al onze bevindingen tijdens onze uitgebreide testrit.
In deze review van de R&M Packster2 70 Vario
- Ontwerp en kwaliteit: 9/10
- Prestaties en draagcapaciteit: 9/10
- De bak en zijn unieke features: 8/10
- Rijcomfort & veiligheid: 8/10
- Prijsvergelijking: 7/10
Gemiddelde score: 8.2/10 – zeer goed
Prijs: € 7823 (basisprijs, veel opties mogelijk)
*scores in vergelijking met andere elektrische bakfietsen. Niet vergelijkbaar met andere fiets-categorieën.
Waarom kies je de Packster2:
- Korte draaicirkel, laag zwaartepunt, zeer wendbaar
- Optie voor geveerd kader (duur)
- Veelzijdige Laadruimte
- Kindvriendelijk Ontwerp
- Eco-vriendelijke en Lichtgewicht Materialen
- Krachtig Bosch Aandrijfsysteem
- Aanpasbaar Ontwerp – veel opties
- Zeer krachtige remmen (ABS optie mogelijk)
- Optie Control Technology voor geveerd kader
Waarom koop je hem niet:
- Hoge aankoopprijs
- De vele opties maken de bakfiets zeer duur
- Net te weinig plaats voor 2 grote kinderen (+7 jaar)
Voor wie: Premium bakfiets, misschien wel de beste van 2024. De aankoopprijs is niet voor iedereen.
Vergelijkbaar met automerk: Landrover
We zijn er nog niet volledig aan uit. Landrover lijkt ons best aan te sluiten bij deze bakfiets, omdat het goed is voor alle terreinen en ondergronden. Niet de kleinste maar zeker niet te groot, en wendbaar genoeg om in de stedelijke omgeving rond te rijden. Omdat het Duitsers zijn willen we ook Audi zeggen, maar Riese & Muller behoort echt tot de absolute premium markt.
Onze conclusie; Zo objectief mogelijk, zelf al zijn we R&M fans; dit is een uitstekende bakfiets van premium kwaliteit waar je ook een premium prijs voor moet betalen. Een serieuze aanrader, voor kinderen of cargo, deze bakfiets is zeer polyvalent in gebruik.
Snel zoeken
1. Het Ontwerp (9/10)
Laten we beginnen met een subjectieve mening: deze bakfiets ziet er ongelooflijk mooi en stoer uit.
Het ontwerp is hoekig en scherp, met de bak laag bij de grond. De gekozen kleuren benadrukken dit nog eens extra.
Het monocoque frame-ontwerp is niet alleen esthetisch aantrekkelijk, maar ook enorm functioneel. Het zorgt voor een sterk, stijf, maar wendbaar kader (in één stuk – mono), dat de fiets een laag zwaartepunt, veel controle (ook aan lage snelheden) en een zeer kleine draaicirkel geeft. Eén van de grootste voordelen van deze bakfiets.
Dankzij de zadel- en stuurverstellingen is de Packster2 70 geschikt voor een breed scala aan rijders, variërend van 150 cm tot 200 cm. Dit maakt het een ideale gezinsbakfiets, geschikt voor kleine als grote bestuurders.
Tijdens de rit zorgt deze verstelbaarheid voor een rijpositie die op maat gemaakt lijkt. Je zit comfortabel rechtop, dicht bij de bak, met een goed zicht op je vracht. Goed voor korte en lange afstanden, ook in de stad. De Packster2 is relatief compact voor een bakfiets, 60 cm breed en 249 cm lang.
Is dit te lang, dan komt Riese Muller zeer binnenkort met de R&M Carrie, een extra compacte bakfiets voor de stad.
Ook voor lange ritten of hobbelige ondergronden is deze fiets meer dan geschikt, mede dankzij de aanpasbare vering in de voorvork. Een zadelpenvering had nog een mooie extra geweest maar is op zich niet nodig voor de meeste trajecten. Op een zeer oneven ondergrond wel. De optionele kadervering via de Control Technology lijkt dan de kers op de taart.
Materialen en Bouwkwaliteit
Dat Riese & Müller hoge kwaliteitsmaterialen gebruikt, is algemeen bekend. Dit blijkt uit de topmerken die gebruikt worden om deze bakfiets te bouwen.
Het kader is gemaakt van een licht maar sterk aluminium. Dit lichte gewicht wordt doorgetrokken in het ontwerp van de bak, die breed en ruim is, maar perfect ontworpen om je zoveel mogelijk volume te geven voor de gebruikte plaats. De bak is gemaakt van EPP, wat bijdraagt aan het lichte gewicht en de algehele behendigheid en hantering van de bakfiets.
Dit zorgt voor een zeer vertrouwd gevoel in het verkeer en een constante veiligheid. Het lichte gewicht van 45 kilo is zeker een pluspunt. Ter vergelijking: de Load is lichter met 36 kilogram, maar biedt minder bescherming voor kinderen.
Touring, Vario en Automatic configuratie
Daarnaast is de Packster2 70 beschikbaar in verschillende configuraties, waarbij het grootste verschil tussen de Touring, Vario of Automatic zit in de keuze van versnelling. Dit varieert van derailleur naar naafversnelling tot de nieuwe automatische versnelling van Enviolo, waardoor er voor iedere voorkeur een geschikte optie beschikbaar is.
2. Prestaties; kracht en draagcapaciteit (9/10)
Topsnelheid (9/10): 25 km/u – Makkelijk te behalen
Prestaties bergop (8/10): Meer dan voldoende met de 85 nm motor
Prestaties met gewicht ( 8/10): Door de uitzonderlijke bouwkwaliteit rij je ook zeer comfortabel met gewicht. Met geveerde kader (Control Technology optie) is dit nog beter.
Draagcapaciteit bakfiets (9/10): 200 kg
Krachtige Bosch motor
Bij de eerste rit op de Packster2 70 valt direct op hoe naadloos de motor, batterij en versnellingen samenwerken. De Bosch CX Cargo Line motor, die we al kennen van andere bakfietsen, biedt met zijn 85 nm aan kracht meer dan voldoende vermogen, zelfs bij het vervoeren van zwaardere lasten.
Deze motor is begrensd op 25 km per uur, maar het optrekken gaat zo vlot dat je snel de topsnelheid bereikt en moeiteloos aanhoudt, zelfs met een volgeladen bak.
Batterijduur en Opties
De standaard 750Wh batterij biedt een bereik van 30 tot 60 km, afhankelijk van de mate van elektrische ondersteuning. Voor wie meer budget heeft of extra autonomie wenst, is er de optie voor een dubbele batterij. Voor ongeveer 1000 euro extra verdubbel je de capaciteit naar 1500Wh.
De software van de Bosch motor staat bekend om zijn uitmuntendheid, wat zorgt voor een gretige, maar natuurlijke reactie van de fiets. Dit resulteert in een soepele en constante krachtoverbrenging.
Versnellingsopties en Schakelcomfort
Bij het testen van de Packster2 70 kozen we voor de Vario optie, een naafversnelling die handmatig bediend wordt. Deze optie heeft zijn kwaliteit door de jaren heen bewezen.
Er is ook een goedkopere Touring optie met een Shimano derailleur, die bekend staat om zijn hoge kwaliteit en gemakkelijk schakelen. Het enige nadeel is dat je bij het opstarten in de juiste versnelling moet staan, wat vooral met een zware lading uitdagend kan zijn.
De nieuwste optie is de Enviolo automatiq, waarbij automatisch geschakeld wordt en je zelf niets hoeft te doen. De kwaliteit van Enviolo garandeert een perfecte afstelling voor de ideale trapfrequentie.
Behendig en wendbaar
De versie die wij testten is de Packster2 70 Vario maakt gebruik van een Carbon Gate Drive, een onderhoudsvriendelijke en slijtvaste aandrijfriem.
Tijdens onze rit merkten we dat zelfs bij snelheden boven de 25 km per uur de bakfiets comfortabel en stabiel aanvoelde, ook bij steile afdalingen en het nemen van bochten op hoge snelheid. Dit is te danken aan het lage zwaartepunt van de bakfiets.
Ze hebben ook geleerd uit de foutjes van de eerste Packster. R&M werkt met kabelbesturing, hier zat een foutje in en hun modellen werden teruggeroepen. De Packster2 is heruitgevonden. De hoek van sturen is anders, waardoor de fiets beter in de bochten ligt. Dat legt hun ingenieur hier beter uit.
De behendigheid en draaicirkel van de Packster2 70 zijn ongeëvenaard, een eigenschap die we (voorlopig) zelden bij andere bakfietsen zien. Deze bakfiets is bij uitstek geschikt voor gebruik in stedelijke omgevingen, waar zijn wendbaarheid het grootste voordeel biedt. Maar ook buiten de stad presteert de Packster2 70 uitstekend.
Met de optie Control Technology, die een verstevigd frame biedt, is deze bakfiets naar onze mening een van de beste opties voor 2024.
3. De bak en zijn Unieke Features (8/10)
De Packster2 70 van Riese & Müller is een bakfiets die zich onderscheidt door zijn veelzijdigheid en de mogelijkheid om zowel cargo als kinderen te vervoeren. Met een reeks aan opties biedt deze bakfiets voor ieder wat wils, of je nu waardevolle cargo of je kostbaarste bezit – je kinderen – wilt vervoeren.
Innovatieve bak voor maximale capaciteit
De Packster2 70 blinkt uit in zijn capaciteit en gebruiksgemak. De bak, vervaardigd uit geëxpandeerd polypropyleen (EPP), staat bekend om zijn sterkte, lichte gewicht en weersbestendigheid. Dit materiaal, vrij van schadelijke stoffen en volledig recycleerbaar, wordt ook in de auto-industrie gebruikt vanwege deze eigenschappen.
De bak is ruim genoeg om een volwassen persoon te vervoeren, met een standaard capaciteit van 240 liter die, met de optionele hoge boxhoes, verhoogd kan worden tot 350 liter. Dit maakt de Packster2 70 ideaal voor het vervoeren van zowel pakjes als personen.
Heel cool ook, er is een handschoenkastje op de Packster2 ingebouwd in de bak. Een kleine extra, maar wel handig. R&M wil ook wat extra verdienen met dit idee, een slot is een betalende optie.
De afmetingen van de bak, 60 centimeter breed en 70 centimeter in lengte, onderstrepen de doordachte ontwerpkeuzes voor stedelijk vrachtvervoer. Je kan ermee op het fietspad, en je bent niet breder dan een gewone fietser.
Veiligheid en comfort voor kindervervoer
Naast de focus op cargo, biedt de Packster2 70 ook uitstekende opties voor het vervoeren van kinderen. Je kunt kiezen voor het toevoegen van kinderbankjes, een kinderbakje met twee zitjes en een extra kinderbank (die zit omgekeerd) voor het vervoeren van drie kinderen.
Onze jonge testers, beide 3 jaar hebben veel ruimte in de bakfiets. Zelfs met het extra zitje was er voetruimte beschikbaar. Oudere kinderen hebben we niet, dus we vroegen het ook aan andere Packster2-gebruikers die deze bakfiets al +2500 kilometer gebruikt.
- Zou dezelfde aankoop opnieuw doen, zeer tevreden
- Er zijn kleine minpuntjes, zoals plaatsgebrek bij oudere kinderen en remmen die snel verslijten
- 3 kinderen onder 5 jaar moet zeker lukken
- 2 kinderen tot 8 jaar kan, maar dan wordt het krap
- Het extra zitje neemt voetruimte weg
- De bak is slechts 70 cm (Packster2 70) lang, de Packster2 80 (nog niet uit) zal iets langer zijn.
- De Packster2 70 heeft minder ruimte dan de Load4 70, dit door het dikke beschermende ontwerp.
Het volume van de Packster2 zit vooral in de hoogte. Je hebt een mooie basis van 57×67 cm als oppervlakte, maar groter wordt die niet, enkel hoger. Hierdoor wordt het krap als de kindjes ouder worden.
De sterke en veilige bak zorgt ervoor dat je kinderen altijd beschermd zijn, terwijl de stevige regenhoes ervoor zorgt dat ze droog blijven zonder jouw zicht te belemmeren. Dit maakt de Packster2 70 tot een ideale keuze voor ouders die op zoek zijn naar een veilige en betrouwbare manier om hun kinderen te vervoeren.
Aanpasbaar aan jouw behoeften
Wat de Packster2 70 echt uniek maakt, is de mogelijkheid om de laadruimte naar wens te configureren. Met 9 verschillende opties voor het inrichten van de laadruimte, speelt Riese & Müller in op de diverse situaties waarin een bakfiets gebruikt kan worden.
4. Het rijcomfort & veiligheid (8/10)
Mogelijk wel 9 tot 10 als we de Control Technology erbij hadden. Maar voor deze review was dat niet het geval. We gaan dit later testen op de full-option Packster2 met Enviolo Automatiq en Control Technology.
Rijcomfort op platte wegdek (8.5/10): Door het lichte ontwerp vlieg je makkelijk over de baan.
Rijcomfort op oneven wegdek (7.5/10): De vering vangt heel veel op, de bak werd voornamelijk opgevangen, maar als bestuurder en op het bagagerek waren de schokken meer te voelen. Een goede zadelpenvering is geen must maar kan wonderen doen.
Rijcomfort bij lange afstanden (8.5/10): De rechtopzittende houding, verstelbaar stuuroptie en ergonomisch zadel bieden veel comfort op lange afstanden.
Rijden bij nat wegdek -> veiligheid (-/10): nog niet kunnen testen
Als we het hebben over rijcomfort en veiligheid, dan blinkt de Packster2 70 echt uit. Hoewel het ontwerp en de prestaties al indrukwekkend zijn, en andere bakfietsen dezelfde motor- en batterijopties kunnen hebben, is het geveerde kader van deze Riese & Muller bakfiets echt uniek. Dit aspect zet Riese & Muller neer als een premium merk dat de beste rijkwaliteit biedt.
Tijdens onze test van de Packster2 Vario zonder Control Technology of geveerd kader, konden we alleen maar dromen van hoe dit het rijcomfort nog zou verbeteren. Desondanks genoten we van een zeer comfortabele en naadloze rit, zelfs op de hobbelige kasseiwegen van Brussel, met en zonder lading.
Een beetje gewicht in de bakfiets bleek zelfs meer rijcomfort te bieden op zeer hobbelige ondergronden.
Nieuw Stuurconcept en Wendbaarheid
Riese & Muller introduceert een nieuw stuurconcept met een geavanceerd bekabelingssysteem in hun nieuwste lijn bakfietsen, waaronder de Packster2.
Dit systeem, samen met het monocoque ontwerp, zorgen voor een directe en voelbare respons. Hierdoor voelt manoeuvreren door krappe ruimtes of tussen obstakels zeer intuïtief aan. Ook het lage zwaartepunt speelt hier op in. Lekker wendbaar. En een zeer korte draaicirkel voor een bakfiets.
Ondanks de lengte van deze 2.490 cm lange cargo fiets, gedraagt hij zich meer als een lange elektrische fiets. Zelfs met een zware lading blijft de bakfiets stabiel, zonder te kantelen, dankzij het lage zwaartepunt dat zorgt voor perfecte controle.
Veilig Vervoer van Kinderen
Bij het vervoeren van kinderen, waar concurrenten zoals Cargo en Carcom sterk op inspelen, doet de Packster2 70 zeker niet onder. Het kinderbankje met twee zitplaatsen en vijfpuntsgordel, omringd door een stevige EPP-bak, biedt voldoende veiligheid. Het is belangrijk om altijd een helm te dragen en te zorgen dat de gordels goed vastzitten.
Dankzij de lage laadvloer kunnen kinderen makkelijk instappen, en zitten ze laag bij de grond voor extra veiligheid bij een botsing of val.
De standaard Tektro remmen zijn van hoge kwaliteit. Voldoende stopkracht ook met gewicht. Uiteraard kan dit wel zorgen voor slijt en een hoger verbruik van remblokjes. De premium remmen zijn ook zo ontworpen dat je met één of twee vingers al kan remmen. Zo kan je snel handelen, een klein maar handig voordeel op momenten van gevaar.
Hoge kwaliteit voor een standaard onderdeel dus, maar het kan nog hoger. Je kan ABS op dez Packster2 nemen. Dit is een optie. Ook de upgrade naar 4 piston hydraulische schijfremmen van Magure is mogelijk. We raden dit enkel aan als je echt grote of zware vrachten moet vervoeren.
De versnellingen, eerder besproken in het prestatiegedeelte, zijn zelfs in de goedkoopste versie met Shimano derailleur van uitzonderlijk hoge kwaliteit. Als je budget het toelaat, is overschakelen op automatische versnellingen zeker een aanrader.
Vering, banden en comfort
De Suntour Mobie voorvork met 80mm veerweg zorgt voor een soepele rit op oneffen en hobbelige wegen, waarbij zowel de berijder als de lading in de bak ongestoord blijven.
De Control Technology met geveerd kader, die ongeveer 1500 euro extra kost, maakt de Packster2 70 aanzienlijk beter en vergelijkbaar met de recente Muller Load. Dit is een investering die je budget moet toelaten. Het ergonomische stuur en de verstelbare stuurpen verbeteren de rijervaring verder.
Riese & Muller heeft voor de Packster2 70 gekozen voor kwalitatieve Schwalbe Big Ben Plus banden, met de optie voor Schwalbe Super Moto X banden voor ruigere ondergronden. Het kleine 20 inch voorwiel is zeer wendbaar en reageert snel op stuurcommando’s, terwijl het grotere achterwiel zorgt voor meer controle en stabiliteit onder de berijder.
5. Prijsvergelijking (7/10)
De Packster2 behoort tot het segment van dure bakfietsen. Zeker als je nog opties kiest ben je vertrokken voor een prijs boven de 10 000 euro. De basis of standaard Packster2 kost ergens rond de 7500 euro. Hiermee zien we de bakfiets concurreren met andere R&M bakfietsen, maar ook Lovens, Ca Go en Urban Arrow hebben modellen in deze prijsklasse.
Topsegment: Riese & Muller, Carqon, Lovens, Urban Arrow
Mid-range: Batavius, Gazelle, Cube
Goedkopere bakfietsen: Vogue, Babboe, Dolly
Onze Mening over de Packster2 70 Vario
Wij zijn absoluut fan van Riese & Müller. Dit merk staat stevig op de juiste waarden en trekt deze door in hun ontwerp. Het gaat hier niet om ingenieurs die enkel naar de prijs kijken, maar vooral naar kwaliteit. Natuurlijk streven ze naar een prijs die hierbij past, maar de fietsen van Riese & Müller behoren altijd tot het premiumsegment. Daardoor betaal je ook een premiumprijs. Gelukkig ontvang je in ruil daarvoor meer dan alleen premiumkwaliteit en een ontwerp.
Als we mochten kiezen, dan zouden we voor de Packster2 70 van Riese & Müller gaan.
Deze bakfiets is niet alleen mooi en stoer, maar past ook perfect bij hoe wij deze zouden gebruiken. De opties en de veelzijdigheid van deze bakfiets zijn duidelijk. Het enige echte model dat hiermee kan concurreren, is de Packster2 in full option. Dit model is vergelijkbaar, maar dan volledig uitgebouwd.
Voor ons wijst dit erop dat Riese & Müller voorlopig nog een stapje voor heeft in het ontwerpen van bakfietsen, voornamelijk als het gaat over wendbaarheid en rijcomfort. Op andere aspecten zijn de andere merken ook zeer goed bezig. Toch speelt de lange ervaring die Riese & Müller heeft in de fietsindustrie hier een grote rol. Ook op het gebied van kwaliteit van onderdelen blinken zij uit.
Mocht de Packster2 70 te duur voor jou zijn, dan kun je ook voor de oudere Packster 70 kiezen. Deze kwam in 2021 uit en is iets minder krachtig qua motor en prestaties. Bovendien is er geen optie voor een geveerde kader.
Binnen het budget van 8000 euro zijn er nog alternatieven binnen de markt van eletrische bakfietsen. Kijk ook altijd eens naar tweedehands opties, of refurbished. Soms staan daar modellen tussen met slechts enkele kilometers en toch 25% koring van de verkoopprijs.