De bakfiets is de laatste jaren steeds populairder geworden als alternatief voor de auto. Vooral voor gezinnen met jonge kinderen is het een ideaal vervoersmiddel. Maar is het rijden met een bakfiets ook makkelijk? In dit artikel gaan we dieper in op deze vraag en geven we antwoord op basis van onderzoek en ervaring.
Snel zoeken
Rijden met een bakfiets
Op zich is het makkelijk om met een bakfiets te rijden als je ervaring hebt om met een fiets te rijden. Het is wel wat anders, dus het is sowieso aanpassen. Er zal ook veel meer gewicht zijn, de fiets is ook langer, waardoor je een andere rijstijl aanneemt.
Tegenwoordig zijn er ook compacte bakfietsen, niet veel langer dan een gewone fiets. Deze fietsen dan weer wat gemakkelijker.
Op een gewone fiets kan je snel en agressief rijden, op een bakfiets rij je beter, voorzichtig en gecontroleerd. Slippen, jumpen en andere sportieve woordjes dat bij het fietsen passen, zal niet lukken met een bakfiets, wat logisch is. Elke bakfiets is ook anders. Er zijn goede bakfietsen van hoge kwaliteit en goedkopere modellen met minder rijcomfort.
Het besturen van de bakfiets
Het rijden met een bakfiets lijkt dus op een normale fiets. Doordat deze fiets iets langer is, is het wel aanpassen. Je hebt iets minder controle omdat het voorwiel verder voor je uit ligt en er een gewicht kan zijn tussen de bestuurder en het voorwiel. Het voorwiel van een bakfiets is vaak kleiner, meestal 20 inch, waardoor je ook iets minder grip hebt op het grondvlak, omdat er gewoonweg minder band de grond raakt.
Een groot wiel is niet aangeraden voor een bakfiets, omdat het nog altijd makkelijk moet kunnen draaien en gecontroleerd blijven. Vandaar dat we vaak zien dat er een klein voorwiel is en een groot achterwiel. Het grote achterwiel zorgt voor de nodige grip bij het accelereren en de baan te houden en het remmen. Het voorwiel is dan eerder voor controle en wendbaarheid.
Remmen met gewicht
Tegenwoordig zien we ook ABS remmen op elektrische bakfietsen en cargofietsen, wat een zeer interessante innovatie is. Vooral in termen van veiligheid is het belangrijk bij het hard remmen met het voorwiel. Kan het wel eens gebeuren, zeker als er gewicht in de bak is, dat het voorwiel lichtjes weg glijdt of een beetje stuitert op het oppervlak.
Eén keer dat ABS deel uitmaakt van het technologische pakket van de elektrische bakfietsen, dan zal dit verleden tijd zijn. ABS zorgt er namelijk voor dat je niet kan slippen en dat je wiel ook niet van de grond of niet makkelijk van de grond kan komen, waardoor je veel meer controle hebt tijdens het remmen.
Twee of drie wielen?
Ook belangrijk is de keuze tussen twee of drie wielen. Een vergelijking tussen twee- en driewielers hebben we al eens gemaakt. Een conclusie is dat het rijden op twee wielen makkelijker is en wendbaarder is. Je hebt meer controle over je bochten en snelheid en verder. Terwijl bakfietsen met drie wielen moeilijker kantelen, maar het rijdt moeilijker. Het draaien is wat onwendig. Je mag het zeker niet aan hoge snelheden draaien. Tenzij je het speciaal ontworpen bakfiets hebt met drie wielen die kantelbare bak hebben, dan kan dit wel. Die hebben namelijk geen kans op omkantelen.
Zichtbaarheid van het voorwiel
De zichtbaarheid van het voorwiel is ook belangrijk voor sommigen. Mensen die niet gewoon zijn om met de fiets te rijden, of die voor de eerste keer met een bakfiets rijden, vinden het vreemd dat het voorwiel niet zichtbaar is. Het voorwiel dient als een visuele steun om te weten waar je fiets naartoe gaat. Is die niet zichtbaar en heb je weinig ervaring met het fietsen, dan kan dit wat onwendig aanvoelen.
Of je keuze voor een elektrische bakfiets hiervan moet afhangen, voor ons in mijn mening niet, want het went wel. Dus het kan zijn tijdens het testen dat je dit heel moeilijk aanvoelt en dat je zoiets hebt van dit is niet de bakfiets voor mij. Weet dan ook dat op termijn dit weg gaat en het makkelijker wordt.
Manoeuvreren met een bakfiets
Een bakfiets is dan misschien wel makkelijk te besturen op straat bij een bepaalde snelheid en tijdens het rechtdoor rijden, maar bij lage snelheden kan het verhaal wat anders zijn. Denk bijvoorbeeld aan situaties waarin je bij een rood licht staat of gewoon ergens op de weg wilt manoeuvreren.
Het is dan belangrijk om je te weten dat de draaicirkel van een bakfiets aanzienlijk groter is dan die van een normale fiets. Deze fietsen zijn niet zo wendbaar en je kunt ze niet zomaar optillen en 180 graden draaien zoals je misschien gewend bent bij een gewone fiets.
Het manoeuvreren naar voren is nog wel te doen, vooral dankzij de walk assist die de meeste elektrische bakfietsen hebben. Deze functie maakt het mogelijk om de fiets vooruit te duwen met een snelheid van ongeveer 6 kilometer per uur, wat doorgaans vrij eenvoudig is. Echter, als je dan achteruit moet en vervolgens weer vooruit, kan de bakfiets zich nogal onhandig en traag gedragen.
Stel je bijvoorbeeld een situatie voor waarbij je een kruispunt nadert en voorrang hebt. Je besluit door te rijden, maar dan komt er plotseling een auto van een andere kant en moet je stoppen en manoeuvreren. Het is goed om te beseffen dat dit soort situaties tijd vergen om aan te wennen en nooit echt makkelijk zullen worden. Een bakfiets is nu eenmaal wat lomp.
Belangrijk om te onthouden is dat de draaicirkel van een bakfiets groot is en dat manoeuvreren een uitdaging kan zijn. Het maken van een 180-graden draai op de weg is moeilijk en het nemen van scherpe, korte bochten is praktisch onmogelijk. Daarnaast is het achteruitlopen met een bakfiets, vooral als er gewicht in de bak zit, erg onhandig. Het beheersen van deze fiets vraagt om geduld, oefening en aanpassingsvermogen.
In het kort
Het rijden met een bakfiets is dus niet moeilijk, maar het vergt wel wat aanpassing. Het sturen is anders en je moet voorzichtiger zijn dan op een gewone fiets. De keuze tussen twee of drie wielen hangt af van je persoonlijke voorkeur en de zichtbaarheid van het voorwiel is iets om rekening mee te houden, maar went na verloop van tijd. Met de juiste bakfiets en wat oefening kan je veilig en comfortabel op pad met je kinderen of vracht.