Home Reviews Review: Ruff Cycles Lil’Buddy | Elektrische fatbike

Review: Ruff Cycles Lil’Buddy | Elektrische fatbike

Kwaliteit fatbike met een krachtige CX middenmotor van Bosch, uniek voor een fatbike

Door Slim Abid

Een fatbike met een middenmotor, dat komt niet vaak voor, maar Ruff Cycles kiest voor kwaliteit en prestaties. In dit artikel vind je de recensie van de Ruff Cycles Lil’Buddy, een fatbike die je online bij het merk zelf kunt aanschaffen of bij erkende verdelers in België en Nederland.

Ruff Cycles werd opgericht in 2012 en hoewel het de West Coast California cultuur uitademt, is het een Duits fietsmerk dat met deze ontwerpen op de markt kwam. ‘The Ruffian’ is een iconische elektrische chopper fiets, de ultieme elektrische lowrider, cruiser, noem het maar op, dit is de coolste fiets ooit. In 2019 introduceerde het merk hun Lil’Buddy, dit viel samen met de populariteit van elektrische fatbikes en het merk heeft sindsdien een enorme groei doorgemaakt. Rond hun merk is een echte lifestyle ontstaan.

Het succes van de Lil’Buddy zorgde ook voor een uitbreiding van het fatbike-aanbod van Ruff Cycles. Onlangs introduceerden ze de Lil’Missy, de vrouwelijke variant van de Lil’Buddy, met een lagere instap. Ook kwamen ze met de BIGGIE, een knipoog naar Biggie Smalls, de rapper, die bekend staat om zijn grote 26-inch wielen. Dit is een E-fatbike bedoeld voor extra lange afstanden.

Minimalistische fatbike look met BMX inspiratie

In deze review van de Ruff Cycles Lil’Buddy:

  1. Ontwerp
  2. Prestaties
  3. Rijcomfort
  4. Prijsvergelijking

Waarom kies je de Lil’Buddy:

  • Sterke middenmotor van Bosch
  • Zeer goede prijs / kwaliteit
  • Kwaliteit met lange levensduur
  • Stalen kader
  • Niet te zwaar, vrij compact
  • Zadelverhogers kan je bijbestellen
  • Goed fietsgevoel (zeker voor een fatbike)

Waarom koop je hem niet:

  • Niet jouw type fiets
  • Afwerking kon beter

Voor wie: De Ruff Cycles Lil’Buddy is een statement. Het is een lifestyle merk, je maakt deel uit van gemeenschap. Ze kiezen met hun stalen kader en Bosch motor voor kwaliteit boven prijs. Door te kiezen voor een fatbike met middenmotor brengen ze een uniek alternatief op de markt. De Lil’Buddy past bij iedereen, jong en oud. Door de zadelverhoger past deze fatbike ook bij kleine en grote mensen.

Onze volledige conclusie vind je onderaan

De compacte fatbike op bezoek bij de koning in Brussel
De compacte fatbike op bezoek bij de koning in Brussel

1. Het Ontwerp (8/10)

In deze review gaan we dieper in op de Lil’Buddy, de best verkochte fatbike van Ruff Cycles. Heel populair, heel simpel, maar zeer herkenbaar op straat en ook de enige met een middenmotor. Het kan ook anders, wij testen in deze recensie de Little Buddy Performance met Bosch middenmotor. Er is ook een goedkopere versie, de Little Buddy Edge, met Bafang achterwielmotor. Deze is nog lager geprijsd.

Net zoals bij vele Duitse merken staat kwaliteit centraal. Wat uniek is aan dit merk, vooral in vergelijking met de markt van elektrische fatbikes, is dat hun productie in Europa plaatsvindt. De Bosch motor is Duits en het stalen frame wordt gemaakt in Bosnië-Herzegovina.

Compacte en lichte fatbike

Een stalen frame is vaak zwaar, maar iets dat meteen opvalt aan deze Lil’Buddy is dat het echt een compacte elektrische fatbike betreft. Deze is met 1.65m wat korter dan andere fatbikes of elektrische fietsen. Door het compacte formaat en het minimalistische frame is deze fatbike ook zeer licht, slechts 25 kg.

Net zoals vele elektrische fatbikes doet het ontwerp wat denken aan een brommertje. Opvallend is wel hoe simpel het frame gemaakt is. Er zijn geen onnodige elementen die doorheen het frame lopen voor extra stabiliteit of structuur. Het stalen frame op zich is sterk en stijf genoeg.

Ruff Cycles Fat tire banden 20 x 4 inch street
Ruff Cycles Fat tire banden 20 x 4 inch street
Bmx geinspireerd stuur zorgt voor een stoere look
Bmx geinspireerd stuur zorgt voor een stoere look
BMX geinspireerd stuur sicker than your average
BMX geinspireerd stuur sicker than your average

Uitbreiden met fatbike accessoires

Er is ook geen enkele vorm van vering aanwezig, de fatbike banden moeten de schokken kunnen opvangen. Dit biedt als voordeel, en Rough Cycle speelt hier ook enorm op in, dat er heel wat extra ruimte is voor bagage.

Ook kenmerkend aan Rough Cycle is het aantal accessoires dat je bij deze e-fatbike kan aanschaffen. Van bagagezakken tot bagageruimte voorop, of een stalen bagagerek achteraan, maar ook andere pedalen, spatborden of extra accessoires om het gebruik en comfort te verhogen: voetsteuntjes, een skateboardhouder of seat risers. De Lil’Buddy is beschikbaar in 6 verschillende kleuren. De pedalen en handvaten kan je ook van kleur veranderen.

De vergelijking tussen een fatbike en een brommertje is snel gemaakt, heel wat merken zorgen ervoor dat hun elektrische fatbike eerder geïnspireerd is op de traditionele brommertjes. Toch merk je ook een bepaalde invloed van BMX in deze fatbike. Doordat die ook zo laag en compact is, wordt dit gevoel ook geuit tijdens het rijden.

Ruff cycles lil buddy ontwerp met stalen kader
Ruff cycles lil buddy ontwerp met stalen kader
Zachte Ruff Cycles handvaten blijven comfortabel ook bij langere afstanden
Zachte Ruff Cycles handvaten blijven comfortabel ook bij langere afstanden
Ruff Cycles 20 x 4 inch fatbike banden op de Lil Buddy
Ruff Cycles 20 x 4 inch fatbike banden op de Lil Buddy
De Lil Buddy, sicker than your average, en nog waar ook
De Lil Buddy, sicker than your average, en nog waar ook

2. Prestaties; acceleratie en snelheid (9/10)

Topsnelheid (9/10): 25 km/u – Makkelijk te behalen.

Accelerate (9/10): Snel en beheerst, iets trager dan een achterwielmotor maar je behoudt meer controle.

Topsnelheid aanhouden (8/10): Makkelijk te behouden, al mag er nog een kleiner tandwiel op.

Prestaties bergop (10/10):  Met de 85 nm middenmotor ga je aan 22-25 km/u de berg op.

Custom Ruff Cycles Bosch CX middenmotor met 85 nm
Custom Ruff Cycles Bosch CX middenmotor met 85 nm

Ruff Cycles onderscheidt zich dus enerzijds op vlak van lifestyle en ontwerp. Ze maken ook een enorm groot onderscheid op basis van prestaties.

Krachtige 85 nm Bosch middenmotor

90% van de fatbikes maakt gebruik van een achterwielmotor, voornamelijk om de prijs te kunnen drukken, en omdat je niet echt absoluut nood hebt aan een middenmotor. Maar Ruff Cycles kijkt niet naar de concurrentie en vooral naar de eindgebruiker en plaatst de krachtigste Bosch-motor in deze compacte fatbike en dat zorgt voor heel wat kracht. Ook bergop heb je met de 85Nm meer dan voldoende.

Dit biedt twee enorme voordelen.

Het eerste voordeel is het fietsgevoel. Sommige achterwielmotoren gebruiken minder sensoren. Met deze Bosch weet je dat je een van de meest geavanceerde elektrische motoren hebt. Het verschil in kwaliteit is groot, maar ook het fietsgevoel is verhoogd. Een Bosch middenmotor speelt perfect in op jouw wattage en zal dit wattage verhogen. De elektrische ondersteuning is direct en proportioneel.

Bij achterwielmotoren is dit meestal (lees: bijna altijd) wat minder. Daarnaast kan een middenmotor ook veel beter inspelen op de versnelling waarin de fiets zich bevindt. Ook dit draagt bij aan een beter fietsgevoel, maar geeft de Lil’Buddy ook een reden om gebruik te maken van een goede Shimano derailleur. Je hebt 7 versnellingen om gebruik van te maken.

Het tweede voordeel betreft het rijden bergop of met gewicht. Een middenmotor trekt de fiets vooruit door het achterwiel aan te drijven. Een achterwielmotor speelt meteen in. Een achterwielmotor drijft het achterwiel rechtstreeks aan. Op een vlakke weg zal een achterwielmotor sneller accelereren en de topsnelheid behalen. Heb je veel bagage mee of rij je berg op, dan zijn deze newtonmeters of de kracht van de motor belangrijker. Omdat deze fiets gebruik maakt van de krachtigste Boschmotor heb je hier voldoende om ook op een steile helling 25 km per uur te rijden.

Kleine bosch display met beperkte informatie op het scherm
Kleine bosch display met beperkte informatie op het scherm
Shimano altus derailleur met 7 versnellingen
Shimano altus derailleur met 7 versnellingen
Extra bescherming voorkomt een botsende ketting
Extra bescherming voorkomt een botsende ketting

Batterij voor 50 tot 80 km

De batterij speelt uiteraard ook een grote rol, kwaliteit is verzekerd omdat het hier over een Bosch batterij gaat, waarvan we de reputatie ondertussen wel kennen. Mooi verwerkt onder het zadel, je kan deze in de fiets opladen of makkelijk uithalen met gebruik van de sleutel.

Deze 500wh batterij is volgens het display goed voor een kleine 80 km, al zal dit zich beperken tot 30-40 km als je altijd op turbo rijdt.

Ze maken hier geen gebruik van de nieuwste Bosch displays, het gaat hier over een oudere variant, beperkt in mogelijkheden. Je ziet hoe snel je gaat, het overblijvende bereik en je batterijstatus. Door het minimalistische ontwerp heb je minder knoppen om andere statistieken te zien.

Batterij ruff cycle lil buddy ingebouwd onder het zadel
Batterij ingebouwd onder het zadel
Bosch batterij met sleutel beveiligd
Bosch batterij met sleutel beveiligd
Laadpoort van de Bosch 500 Wh batterij
Laadpoort van de Bosch 500 Wh batterij

3. Het rijcomfort  (8,5/10)

Rijcomfort op platte wegdek (9/10): Zonder vering, de banden vangen voldoende schokken op.

Rijcomfort op oneven wegdek (8/10): De fatbike banden doen al het werk, al voel je diepe schokken wel doorkomen.

Rijcomfort bij lange afstanden (9/10): Door de zadelverhogers en zithouding kan je ook op lange afstanden een bepaald comfort behouden (voor een fatbike).

Rijden bij nat wegdek -> veiligheid (8/10): De brede banden bieden raakvlak, maar omdat het om slicks gaat zonder relief voel je de fiets wel glijden op een nat wegdek.

We gaan ook dieper in op het rijcomfort en gebruik. Hiervoor hebben we heel wat verschillende testritten afgelegd, van korte tot lange afstanden, maar ook op verschillende ondergronden: op de straat, bergop, bergaf, offroad, in veldwegen en op bospaden.

De conclusie is simpel, het is een super aangename elektrische fatbike om mee te rijden. Vooral door die middenmotor en de kwaliteit van Bosch die hieraan gekoppeld is, krijg je het gevoel dat je op een gewone elektrische fiets rijdt, met het grootste verschil dat dit een kleine elektrische fatbike is, ook geschikt voor jongeren, maar ook voor oudere bestuurders die graag relaxerende ritjes maken.

Zadelverhogers en fietsgevoel

Laten we beginnen met de rijpositie, wat vaak toch een probleem kan zijn op fatbikes, omdat die gebruik maken van één framemaat. Zit die goed, super. Zit die niet goed, dan heb je een verstelbaar zadel of zadelverhogers nodig. Anders zal je last ondervinden op langere ritten.

Toen we de Ruff Cycles voor de eerste keer onder ogen zagen en vooral zagen hoe klein en compact die eigenlijk was, vergeleken met andere fietsen zoals bijvoorbeeld de Ape Ryder DC20, dachten we meteen, daar pas ik niet op.

Ruff Cycles is hiervan bewust en wil ervoor zorgen dat comfort één van de verkoopargumenten is voor deze fiets. Om hierop te anticiperen, zorgen ze ervoor dat je zowel op het voorste als het achterste deel van het zadel kunt zitten. Ook is er een mogelijkheid om tot 4 zadelverhogers (6 cm) onder het zadel te plaatsen, om zo je ideale positie te vinden.

Op aanraden van het merk, ik met mijn 1 meter 75 heb behoefte aan één verhoger en vanaf 1 meter 80 heb je er twee nodig. Ben je nog groter, dan kijk je best naar drie of vier zadelverhogers.

Dun zadel, makkelijk fietsen

Eens je de juiste rijpositie hebt, merk je dat deze fiets ook erg gemakkelijk fietst. Het frame en het zadel zijn niet heel breed, waardoor je benen de juiste omwenteling kunnen maken zonder belemmerd te worden. Dit is ook speciaal voor een fatbike, we hebben er al veel getest waar dit gewoon moeilijker was. Van al deze fatbikes is de Ruff Cycles Lil’Buddy, de elektrische fatbike die het beste fietst zonder elektrische ondersteuning. Dus als je batterij helemaal leeg is, kun je in elk geval nog naar huis fietsen.

Het is wel opvallend dat er geen vering is. Dit betekent dat alle schokken op het frame en de voorvork opgevangen moeten worden door de banden. Anders voel je dat zeker. Het stalen frame is bekend om zijn vermogen om schokken goed over te brengen op de gebruiker. Staal is stijf, en meestal wordt er dan wel gebruik gemaakt van vering. Maar omdat er hier 20 x 4 inch RC Tyron fatbike banden onder zitten, vond het Duitse merk dit niet nodig. Het zou het ontwerp ook enigszins belemmeren en de kosten van de fatbike verhogen.

Eerlijk gezegd waren we aangenaam verrast door hoe goed schokken opgevangen worden. Uiteraard wil je diepe en grote kuilen zoveel mogelijk ontwijken. Maar op oneffen wegdekken konden we toch zeer aangenaam en comfortabel blijven rijden – ook off-road veldwegen. Natuurlijk blijft het waar dat alle concurrerende elektrische fatbikes met kwalitatieve vering schokken beter zullen opvangen.

Lange zadel van de Lil Buddy kan verhoogd worden
Lange zadel van de Lil Buddy kan verhoogd worden
Krachtige shimano remmen makkelijk bereikbaar
Krachtige shimano remmen makkelijk bereikbaar
Shimano achterwiel schijfremmen
Shimano achterwiel schijfremmen
hydraulische schijfremmen van Shimanoop het voorwiel
hydraulische schijfremmen van Shimanoop het voorwiel

Stabiel en relax rijden

Het rijcomfort is dus meer dan behoorlijk. Ook de prestaties zijn aanwezig. Je kan hiermee heel snel gaan en vooral bergaf merk je hoe stabiel deze fiets op de weg blijft. Rijd je zonder handen, dan blijf je mooi in evenwicht, ook tijdens het trappen, zelfs met elektrische ondersteuning. Op die manier merk je dat de fiets goed gebouwd is en het gewicht goed verdeeld is.

Ga je altijd snel rijden, dan moet je ook weten hoe snel je kan stoppen. Alle onderdelen zijn kwalitatief, dus ook de remmen van Shimano zijn meer dan voldoende en zorgen voor een korte stopafstand. Op die dikke banden hoor je het ook wanneer je vol op de achterrem staat, deze slipt goed door.

Zelf hebben we het niet uitgeprobeerd, maar het lijkt niet zo moeilijk om een stoppie uit te voeren met de Lil’Buddy. Dit lijkt ook mogelijk te zijn doordat er weinig gewicht in het achterwiel zit.

Accessoires aangepast aan het gebruik

Zoals vermeld, speelt Ruff Cycles in op een levensstijl. Ze willen dat hun gebruikers ontzettend blij zijn met hun Lil’Buddy, Lil’Missy, BIGGIE of The Ruffian, als je die kan betalen. Het gebruiksgemak is dus ook belangrijk en om dit te verhogen, bieden zij een hele reeks aan accessoires aan.

De Fatbike moet kunnen dienen voor je dagelijkse gebruik, je mobiliteit van A naar B. Dit betekent ook dat je alles moet kunnen meenemen en hoewel de standaardfiets geen bagageruimte heeft, kan je met behulp van accessoires heel wat volume, heel wat extra liters aan bagage meenemen.

We beginnen met de rekken. Het voorrek is goed voor een eerste vorm van bagage. Ook achteraan kan je een stalen bagagerek installeren om extra spullen te vervoeren. Wil je dat niet of zoek je een goedkoper alternatief, dan kies je voor de bagagezakken. Deze zijn op maat van het frame gemaakt en zijn goed voor 9 liter, 20 liter of meer.

Dat waren de cargo-opties. Maar als je dit als Belgische of Nederlandse consument aanschaft is het ook raadzaam om aan de dikke spatborden te denken. Deze moeten voorkomen dat al het opspattende water van de banden op je broek, schoenen, en op je rug terechtkomt.

Klein nadeel is dat deze spatborden bevestigd moeten worden met snelbinders, het zou fijn zijn als er een standaard mogelijkheid zou bestaan waarbij deze wat steviger bevestigd zijn. Uiteraard, met deze snelbinders kan je het makkelijk zelf installeren of weghalen als het mooi weer is.

Verlichting vooraan de Ruff Cycles Lil Buddy
Verlichting vooraan de Ruff Cycles Lil Buddy
Supernova achterlicht op de Lil Buddy
Supernova achterlicht op de Lil Buddy
Brede spatborden vooraan
Brede spatborden vooraan
Brede spatborden van de Lil Buddy te bestellen als optie
Brede spatborden van de Lil Buddy te bestellen als optie

4. Prijsvergelijking (9/10)

Met al deze positieve uitspraken, laten we eerlijk zijn, de review van de Lil’Buddy is uitstekend verlopen, komt het punt van prijs. Fatbikes zijn vaak goedkoop, maar deze goedkope fatbikes hebben vaak hun problemen.

Veel fabrikanten zien een fatbike niet als een volwaardige elektrische fiets en kiezen daarom voor basisonderdelen en mindere kwaliteit. Daarom is het belangrijk om te weten welke elementen duur mogen zijn en waarde toevoegen en welke elementen dit net niet doen.

De Lil’Buddy Performance met deze krachtige, kwalitatieve Bosch motor wordt verkocht voor 2500 euro, wat relatief duur lijkt, maar eigenlijk de beste prijs-kwaliteit verhouding heeft op de markt voor fatbikes in 2024. Er zijn andere merken die even kwalitatieve fatbikes op de markt brengen, maar zelfs zonder Bosch (of gelijkaardige kwaliteit) betaal je hier een meerprijs voor.

Anderzijds zijn er goedkopere fatbikes die een zeer goede prijs-kwaliteit bieden, maar geen motor of batterij met dergelijke duurzaamheid kunnen voorleggen. Die goedkopere modellen maken ook altijd gebruik van een achterwielmotor en zijn meestal net iets duurder dan de Lil’Buddy Edge met Bafang achterwielmotor.

Voor ons betekent dit dat, los van de reputatie en de branding van het merk om zich in het hoogste segment te plaatsen, ze ook de beste koop bieden, of voor wie dit budget aan kan, ze de beste fatbike op de markt hebben gebracht. Een gewaagde uitspraak, want er zijn veel alternatieven waar je ook blij van zult zijn. Het gaat hier dus echt ook om een subjectieve keuze op basis van ontwerp en de elementen die je nodig hebt voor het gebruik. Een klein voorbeeld. Wil jij absoluut een fatbike met vering, dan zal deze niet voldoen.

200 kilometer lange test van de Ruff Cycles fatbike
200 kilometer lange test van de Ruff Cycles fatbike

Eindconclusie review Lil’B uddy

Na drie weken (en meer dan 200 kilometer) de fatbike te hebben getest, komt de review van de Lil’Buddy tot zijn einde.

Een uitzonderlijk goede elektrische fatbike dus, zoals je al kon lezen in de voorgaande bevindingen. Het is een aanrader, niet alleen op vlak van kwaliteit, maar ook vanwege de merknaam die erachter zit. Net als het Belgische Cowboy, het Nederlandse VanMoof, of zeg maar… Tesla. Dit merk van elektrische fatbikes heeft een echte lifestyle gecreëerd, een echte cultstatus bereikt. Deze stijl vind je terug in al hun communicatie, maar ook in de visualisatie en in het ontwerp van hun fietsen.

Ruff Cycles wil iets zeggen, en de fietsen, de fatbikes, zijn een visuele representatie van hun lifestyle. Je koopt de fiets niet alleen voor zijn Bosch-motor, maar ook voor zijn ontwerp en om deel uit te maken van de Ruff Cycles gemeenschap.

Ruff Cycles zelf investeert hier ook heel veel in. Ze gaan samenwerkingen aan met bekende en populaire merken die dezelfde waarden delen, zoals Nike Air of Kanga Roos, en ook hun ambassadeursprogramma met bekende sporters, zoals Achraf Hakimi van PSG, de Marokkaanse voetballer, of Ghia Corley, de Duitse voetballer van Hoffenheim, die de Lil’Missy sponsort, is een voorbeeld hiervan. Ze zorgen ervoor dat je de fiets volledig uniek kan maken met kleuren, merknamen, logo’s en concepten. Alles is mogelijk in hun merkspecifieke samenwerkingen.

En je merkt dit ook als je rondrijdt met een Lil’Buddy. Mensen kijken op, iedereen wil weten wat het nu precies is en het stoere uiterlijk zorgt voor meer positieve dan negatieve opmerkingen.

Wij vonden het alvast heel aangenaam rijden tijdens de testritten. Voor een fatbike is dat fietsgevoel echt wel aanwezig. Sommigen vinden dit prettig om echt te kunnen voelen. Anderen hebben een voorkeur voor die elektrische brommers waar je doet alsof je fietst terwijl de brommer toch op volle snelheid vooruit gaat. Dit is een persoonlijke voorkeur, elke vorm heeft zijn voor- en nadelen. Maar als je dat fietsgevoel wil hebben, dan zal je dat vooral hier ervaren.

De prijs ligt aan de hogere kant, je kan al fatbikes vinden voor de helft van de prijs of zelfs goedkoper, maar dat zijn eerder fietsen waar je 1 jaar van geniet en 2 jaar problemen mee ondervindt voordat ze op de vuilnisbelt belanden. Voordat het te veel wordt en je op zoek gaat naar een nieuw model. Deze Ruff Cycles lijkt ons iets dat jaren, zo niet voor altijd, mee zal gaan. Natuurlijk moeten de elektrische componenten onderhouden worden en af en toe worden hersteld of vervangen. De rest van de fiets, de BMX-achtige fatbike, bevat enkel hoogwaardige onderdelen. Absoluut een aanrader dus, voor jong en oud, als hij binnen jouw budget past.

Ook interessant