Fatbikes winnen aan populariteit en ook de naam APE RYDER hoor je steeds vaker. In dit artikel bieden we onze inzichten en een review van de APE RYDER DC20.
APE RYDER is een relatief nieuw merk dat onderdeel uitmaakt van de MJ-groep uit Turkije. Ze worden ook verkocht in de VS als elektrische brommertjes (sneller, met pedalen en gashendel) maar zijn in Europa aangepast aan onze wetgeving.
Tot deze groep behoren ook merken zoals RKS. Verschillende andere fatbike-merken betrekken hun onderdelen van deze producent. Hierdoor lijken sommige andere merken sterk op de APE RYDER of RKS fatbikes.
In deze review van de Ape Ryder DC20:
Waarom kies je de Ape Ryder DC20:
- Krachtige prestaties – 40 nm achterwielmotor
- Goed rijcomfort (voor een fatbike)
- Stoer ontwerp
- Rechtopzittende houding
- Goedkoop
- Ideaal voor iets grotere mensen (+170 cm)
Waarom koop je hem niet:
- Geen fietsgevoel (meetrapbrommer)
- Zadel wat breed voor het fietsen
- Hoog ontwerp
- Niet voor kleine bestuurders (min 165cm)
Voor wie: De DC20 is een fatbike ontworpen als halve elektrische brommer en geeft ook echt een cruiser gevoel. Hierdoor rijdt het wel anders dan een elektrische fiets, maar dat maakt het net plezant. Prijs kwaliteit in een mooi ontwerp is hier de drijfveer.
We zien dit als een goed geprijsde optie voor wie zoekt naar een cruiser fatbike voor korte tot middellange trajecten.
Snel zoeken
1. Het Ontwerp (8/10)
Bij het bekijken van het ontwerp moeten we dit niet doen vanuit het perspectief van een traditionele elektrische fiets. Hoewel het wettelijk elektrische fietsen zijn, zijn ze in feite ontworpen als brommers. Dit valt meteen op als je ze in het straatbeeld ziet.
De dikke fatbike wielen en het sportieve frame geven de e-bike het uiterlijk van een brommer. Het frame, een combinatie van staal en aluminium, draagt bij aan de sterkte en ook aan de lichtheid van de fiets. Hoewel het niet zo stevig is als een volledig stalen frame, biedt het toch voldoende ondersteuning voor een bestuurder met een gewicht tot 150 kilo (fiets inbegrepen).
Het gaat hier om een prijs / kwaliteit fatbike, relatief goedkoop. Veel extra zijn er dus niet, gewoon een goede basis van kwaliteit. Midden in het frame heb je wel een totaal onnodige bekerhouder. Voor wanneer je frisdrank over je broek wil morsen tijdens het fietsen. We zagen dit ook reeds bij KNAAP fatbikes.
De DC20 is 165 centimeter lang en heeft een stuurhoogte van 98 centimeter. Een lage opstap is er niet, je kunt je been redelijk makkelijk over de zithoogte van 81 centimeter zwaaien. Dit betekent wel dat je niet te klein moet zijn om comfortabel met een voet aan de grond te kunnen komen als je stilstaat.
Voor mensen kleiner dan 1.65 meter zal deze fiets niet praktisch zijn. In dat geval is de APE RYDER Bonobo of de MD10 fatbike met lage opstap, deze zijn iets lager, een betere keuze.
Op de fiets profiteer je van een aangename, rechtopzittende rijhouding. Het geeft echt een cruise gevoel, beetje zoals een (iets trager) brommertje. Het stuur, dat je gemakkelijk kunt verstellen, is hoog en heeft een lichte backsweep.
Dat de DC20 het ontwerp van een brommer aanneemt, wordt ook duidelijk aan de grote framevering. Deze verbindt de bovenbuis met het achterwiel en vangt schokken op het zitvlak op. Ook aan de voorkant is geen vering aanwezig.
Naast het strak ontworpen frame en stuur draagt ook het grote koplamp en de dikke 20 inch bij 4 inch brede Kenda banden bij aan de brommerachtige uitstraling. Het blijft echter een elektrische fatbike, omdat je nog steeds zelf moet trappen. Al deze elementen samen leiden tot een totaalgewicht van 31 kilo, plus 4,5 kilo voor de batterij.
De fatbike banden specifiek dan. We noemen een ebike een fatbike van zodra de banden 4 inch zijn. Op deze APE RYDER DC20 staan (onze favoriete) Kenda Kraze banden. Slick, niet te breed en met een reflectieve rand. Deze zorgen voor extra acceleratie in vergelijking met andere typische fatbike banden.
Ook de andere APE RYDER modellen gebruiken andere (nog) bredere 4.5 inch banden, en hoewel dit niet veel lijkt is het verschil in acceleratie opmerkelijk. Hoewel de DC20 stoer is krijg het hierdoor toch een iets elegantere blik.
2. Prestaties; acceleratie en snelheid (7.8/10)
Topsnelheid (8/10): 25 km/u – Makkelijk te behalen
Accelerate (8/10): Naar 25 km/u in: 8 sec
Topsnelheid aanhouden (9.5/10): Makkelijk te behouden
Prestaties bergop (8/10): Meer dan voldoende
Net zoals bij het ontwerp, zijn de prestaties van de APE RYDER DC20 niet echt te vergelijken met die van de gemiddelde elektrische fietsen. Bij elektrische fietsen wordt vaak een middenmotor gebruikt om het fietsgevoel zo veel mogelijk te bewaren. De motor speelt perfect in op je trapsnelheid en kracht om je een natuurlijke ondersteuning te bieden.
Dat is niet het geval bij de APE RYDER DC20. Deze maakt gebruik van een achterwielmotor en heeft alleen een trapsensor. Hierdoor voelt het meer aan als een elektrische meetrapbrommer. Zodra je een trapomwenteling maakt krijg je E-ondersteuning. Hoe snel je trapt maakt niet veel uit.
Qua prestaties komt deze motor echter niets tekort. Met 40 Nm in deze 250W motor kun je rekenen op voldoende kracht om bijna altijd 25 km/h te halen. Ook (steil) bergop gaat dit verrassend vlot, met een gemiddelde snelheid van 18 tot 20 km/h. Zoals al vermeld, is deze motor aangepast aan de Europese wetgeving.
Schakelen gebeurt met een Shimano derailleur. We kenden dit ontwerp nog niet, maar het schakelt wel heel gemakkelijk. Je kan kiezen tussen zeven versnellingen om het trappen aan te passen aan je snelheid.
Het model dat in de Verenigde Staten verkocht wordt, maakt gebruik van een gashendel en laat de motor toe om tot 750W te bereiken, waardoor diezelfde DC20 38 km/h kan halen. Maar voor Europees gebruik is dit allemaal aan banden gelegd en is de gashendel vervangen door de verplichting om te pedaleren.
Daardoor weet je dat je op het vlak van prestaties, acceleratie en snelheid weinig tekort zult komen. Wel is het belangrijk om te begrijpen dat je enigszins anders moet fietsen dan op een gewone elektrische fiets. De ondersteuning voelt minder natuurlijk aan. Het is cruciaal dat de motor op de eerste versnelling staat bij het optrekken of dat je klaar bent voor de kracht op de hoogste versnelling.
Bij een krachtige motor hoort ook een krachtige batterij. Met deze 624Wh batterij heb je een actieradius van maximaal 60-80 kilometer. Dit is op de laagste stand en geldt als een theoretische autonomie van de batterij. Als je de fatbike meer als een 25 km/u e-brommer gebruikt, zal dit eerder rond de 35 tot 40 kilometer liggen. Natuurlijk is het ook belangrijk om rekening te houden met de kwaliteit of de levensduur van de batterij. Dit konden we echter niet op lange termijn testen.
Wat we wel konden vaststellen is dat de batterij niet blootgesteld mag worden aan hoge temperaturen, zoals bijvoorbeeld in de volle zon op warme dagen. De batterij van de DC20 is netjes weggewerkt onder het zadel en is van alle kanten afgeschermd. Dus goed beschermd tegen de zon.
Je kunt de batterij gemakkelijk verwijderen, al heb je wel een sleutel nodig om dit te doen. Je kunt de fiets ook gewoon opladen via de laadpoort aan de zijkant.
3. Het rijcomfort (8/10)
Rijcomfort op platte wegdek (9/10):
Rijcomfort op oneven wegdek (8/10):
Rijcomfort bij lange afstanden (6/10):
Rijden bij nat wegdek -> veiligheid (8.5/10):
Het is lastig om het rijcomfort van de APE RYDER DC20 te vergelijken met dat van traditionele elektrische fietsen, omdat we hier niet echt met hetzelfde soort fiets te maken hebben. Daarom zullen we deze eerder beoordelen als een fatbike of meer specifiek als een elektrische ‘meetrapbrommer’.
Voor echt lange afstanden is het rijcomfort beperkt. Je hebt geen echte fietshouding, eerder zoals rijden op een brommer…. maar toch moet je nog fietsen. Toch blijft het een aangename cruiser-fiets, dat je vooral inzet voor korte en plezierige ritjes.
Het fietsen op de DC20 is niet optimaal. Het zadel is vrij breed, wat betekent dat je benen tegen het zadel aanschuren als je deze fatbike echt als fiets zou gebruiken. Je moet dit zien als een cruiser, waar je cruiser-achtig op hoort te zitten.
Als je hem echter meer als meetrapbrommer gebruikt, rijdt hij heel vlot en aangenaam. Je hoeft niet echt veel kracht op de pedalen te zetten, wat betekent dat je voeten relatief breed mogen staan (cruiser-achtig dus). Het rijgevoel is echt wel prettig, net zoals bij de Ape Ryder Buffalo-F, hun mountainbike fatbike die dezelfde motor gebruikt.
Het cruiser-bike gevoel dat je krijgt is heel anders dan het rijden op een elektrische fiets. Je zit rechtop en gaat vlot vooruit, wat resulteert in een relaxte, chill ervaring.
Dankzij de kadervering worden schokken wel gevoeld, maar meer als verende hobbels. Op de voorvork zit wel geen vering, maar door je rechte houding zet je weinig gewicht op het stuur, en voel je schokken dus minder als gevolg. Echt diepe putten ontwijk je beter.
In het frame vinden we een grote vering terug, waar ook het kader op steunt. Deze vering brengt nog wat extra waarde toe aan het ontwerp, maar heeft ook een comfort-functie. De veer is groot en effectief, je voelt dat schokken goed opgevangen worden. Dit is een springveerontwerp, wat minder effectief is dan luchtvering. Natuurlijk zou luchtvering ook heel wat meer kosten, zoals we zien bij de duurdere APE RYDER Gibbon.
Bij normaal gebruik, zonder te springen of gekke dingen uit te halen, is het rijcomfort zeer goed. Zelfs op een oneffen wegdek blijft het aangenaam rijden.
De dikke Kenda Kraze 20 x 4 inch fatbike-banden van de DC20 hebben een vrij plat ontwerp (brommer achtig zeg maar). Ze zijn niet voorzien van noppen die voortdurend geluid maken, wat als zeer onaangenaam ervaren kan worden. Je hoort de achterwielmotor amper zoemen tijdens het rijden.
Bij het remmen waren de banden nog zo nieuw dat we wat konden slippen en geluid maken. De Shimano-remmen leveren echter voldoende stopkracht, zeker gezien de fiets wettelijk beperkt is tot 25 km/u, hoewel hij in potentie tot meer in staat is.
De bediening en het display zijn zeer simpel. Je hebt slechts 3 knoppen voor de besturing, eentje voor het grootlicht en eentje voor de luide toeter.
4. Prijsvergelijking (8.5/10)
De APE RYDER DC20 heeft een prijskaartje van ongeveer 1600 euro, wat best voordelig is voor een elektrische fiets. Binnen de markt van elektrische fatbikes valt deze fiets in het lagere gemiddelde segment. Er zijn nog goedkopere fietsen, zoals die van OUXI, maar bij zo’n lage prijs kun je je echt wel afvragen of de kwaliteit voldoende is. Er moet immers ergens op bespaard worden, en dat grenst vaak met beperkte veiligheid.
Naast goedkope fatbikes geldt dit voor alle fatbikes. De APE RYDER positioneert zich sterker op het vlak van prijs-kwaliteitverhouding. Ze bieden een degelijke basis en richten zich voornamelijk op dit segment. Omdat je rechtstreeks bij een fabrikant koopt, kun je iets meer kwalitatieve onderdelen verwachten als bij andere fatbikes aan deze prijs.
Ga je zelf verder vergelijken, wat we aanraden, kijk dan vooral naar de batterij, de motor, remmen en de materialen die gebruikt worden om het kader te maken.
Topsegment: Super73, Phatfour, Ruff Ryder, GasGas
Mid-range: Diablo, APE RYDER, RKS, Astonic
Goedkope fatbikes: Ouxi
Eindconclusie van de Ape Ryder DC20 review
Het rijden met de APE RYDER DC20 was echt een leuke ervaring.
We hebben deze voor ongeveer 50 kilometer gebruikt en hierbij viel op dat het echt prettig trapt. Bewust kiezen we niet voor het woord ‘fiets’, omdat we het niet echt zien als een typische elektrische fiets. Hoewel het technisch gezien voldoet aan de definitie, zouden we deze fatbike niet aanraden als je op zoek bent naar een traditionele fiets. Fatbikes vormen een aparte categorie en zo moeten we de APE RYDER DC20 ook benaderen.
Als je rekening houdt met de prijs en voor een voordeliger model gaat, dan is dit een goede koop. Door zo goed als rechtstreeks bij de fabrikant te kopen, weet je bovendien dat reserveonderdelen gemakkelijk verkrijgbaar zijn. Ze hebben ook een officiële verdeler in België.
Dit is belangrijk om te weten, want bij fietsen in dit prijssegment is de levensduur vaak het voornaamste nadeel. Die goedkope fatbikes uit China zijn om een reden goedkoop, veelal door hun kwaliteit en de manier waarop ze op de markt komen.
Bij de APE RYDER , net als bij merken zoals Diablo of RKS, weet je dat er een merk achter staat waar je met vragen of eventuele problemen terecht kunt. Het is wel goed om te onthouden dat de garantie op deze fietsen slechts 2 jaar geldig is, zowel op de motor als op het frame. Er zijn bovendien heel wat voorwaarden aan deze garantie verbonden. Hoewel ze allemaal voldoen aan de wetgeving, moet je dit in het achterhoofd houden bij de aankoop.