In het gamma van Ape Ryder fatbikes vinden we ook een fatbike waar je met twee op kan. In dit artikel bieden we onze review van de Ape Ryder MD10 Premium.
Ape Ryder is een merk dat we eerst zagen in fatbike videos uit de Verenigde Staten. Ze worden nu ook in België en Nederland verkocht. Het relatief nieuwe merk maakt deel uit van de Turkse groep MJ.
In de VS worden ze verkocht als elektrische fietsen klasse 2 (sneller, met pedalen en gashendel), maar zijn in Europa aangepast aan onze wetgeving. Dwz 25 km/u en een 250 watt begrenzing.
In deze review van de Ape Ryder MD10:
Waarom kies je de Ape Ryder MD10:
- Goede prestaties
- Extra vering en rijcomfort
- Lage opstap
- Goede prijs / kwaliteit
- Ook twee personen door dubbele vering
Waarom koop je hem niet:
- Geen fietsgevoel (meetrapbrommer)
- Klein ontwerp, voor gebruikers kleiner dan 1m75
Voor wie: De MD10 oogt iets minder stoer als andere fatbikes van Ape Ryder maar gaat wel goed vooruit. De dubbele vering in het ontwerp maakt het mogelijk om met twee te rijden. Het ontwerp is wat kleiner, en met lage opstap. Goed als alternatief voor een brommer voor 16 jarigen, ook voor meisjes.
We zien dit als een goed geprijsde fatbike voor wie zoekt naar een lage opstap en zelf iets kleiner is.
1. Het Ontwerp (8/10)
Fatbikes zien we wel vaker met een frame met een hoge, rechte buis, een brommer-achtig ontwerp. Niet handig voor mensen die de voorkeur geven aan een lage instap. Modellen zoals de Ape Ryder MD10 Premium spelen hierop in.
*opgelet, dit ontwerp is vooral geschikt voor bestuurders onder 1m70-75, hierboven zal je niet ergonomisch zitten. Wil jij net een extra-cruiserachtig gevoel dan negeer je deze info.
Ze behouden het stoere uiterlijk van een fatbike met dikke banden, vering in het frame en op de voorvork, maar ook met een grote koplamp en een BMX-achtig stuur.
Het frame, een mix van staal en aluminium, kan tot 150 kg dragen. Het totale gewicht van de fiets is 38 kg, wat hem vrij zwaar en niet gemakkelijk op te tillen maakt. Er zijn wel kader-handvaten voorzien om dit iets makkelijker te maken.
Het gewicht draagt wat bij aan extra stabiliteit en comfort tijdens het fietsen. Fietsen zonder e-steun zal wel niet lukken. Ook het zadel is wat breed, het is een echte cruiser-fatbike – geen e-fiets.
De banden zijn extra groot, 20 inch bij 4.5 inch, en de stoere, zwarte velgen dragen bij aan de uitstraling van deze fiets met lage instap. Extra grip op veldwegen en andere ondergronden, de noppen op de band maken niet veel extra lawaai. Voor echte fatbikes heb je banden van minimaal 4 inch nodig; met deze 4.5 inch krijg je net dat beetje extra.
We bekijken het ontwerp hier vanuit het perspectief van een fatbike. Vergelijk je het met een elektrisch fiets en kan je zeggen dat de de afstand tussen het zadelhoogte en de pedalen te kort is, waardoor het fietsen zeer onpraktisch wordt. Je zit hierop als een cruiser, vrij laag en dus niet goed voor langere afstanden.
Het comfortabele (maar dus lag geplaatste) zadel helt lichtjes naar beneden. Het ontwerp is comfortabel en zit goed, maar als je groter bent als 1m75 ben je geneigd meer naar achteren te zitten om makkelijker te fietsen. Hierdoor heb je dus geen ergonomische zithouding, waardoor je minder comfort hebt voor lange afstanden.
2. Prestaties; acceleratie en snelheid (7.8/10)
Topsnelheid (8/10): 25 km/u – Relatief makkelijk te behalen, dikke banden vertragen snel
Acceleratie (8/10): Naar 25 km/u in: 10 sec
Topsnelheid aanhouden (7.8/10): Banden vertragen snel, je moet goed blijven meetrappen
Prestaties bergop (7.5/10): Voldoende
De Ape Ryder MD10 beschikt over een achterwielmotor, die de producent zelf heeft ontwikkeld. Je staat zo dicht bij de producent dat ze echt wel alles in huis hebben, behalve onderdelen zoals de remmen en derailleur van Shimano.
De krachtige 40 Nm 750W motor, die bij ons beperkt is tot 250W, is sterk genoeg om je met ongeveer 20 km per uur de berg op te helpen. De 25 km per uur op een vlak stuk bereik je snel en redelijk vlot. Voor de laatste km/u moet je wel goed blijven meetrappen.
Wel merk je dat de banden hier in het nadeel spelen. Meer wrijving, meer kracht nodig. De DC20 van Ape Ryder met vlakke fatbike banden gaat sneller vooruit.
In de Verenigde Staten, waar deze fiets met een gashendel uitgerust is, kan je topsnelheden rond de 38 km/u halen. Daardoor weet je dat de motor het wel aankan, maar begrenst is voor onze wetgeving.
Omdat dit model iets zwaarder is en je er ook met twee op kunt rijden, hebben ze een iets grotere batterij van 696 Wh ingebouwd. Hiermee kun je ongeveer 40 – 50 km rijden op volle ondersteuning, mits je goed meetrapt; anders wordt dit beperkt tot zo’n 25 tot 30 km.
Met twee zal je wel een lagere topsnelheid hebben. Let ook op het max gewicht, fiets+bestuurder+passagier mag niet meer dan 150 kg zijn.
De Shimano derailleur heeft 7 versnellingen, maar door de vlotte en krachtige ondersteuning heb je die eigenlijk niet zoveel nodig.
De achterwielmotor werkt met een trapsensor, en zodra die merkt dat je in beweging wilt komen, wordt er kracht geleverd. Hier zit wel een lichte vertraging op door het ontbreken van high-end sensoren. Eens je ondersteuning krijgt moet je gewoon meetrappen om de elektrische steun te behouden.
Je hebt de keuze tussen 5 ondersteuningsniveaus: de eerste gaat tot 12,5 km/u, de tweede tot 15, de derde tot 18 km/u, de vierde tot net over de 20 en de vijfde, de hoogste stand, brengt je naar de (beperkte) topsnelheid van 25 km per uur.
Hierdoor weet je dat je op het gebied van prestaties, acceleratie en snelheid weinig tekortkomt. Wel is het belangrijk te begrijpen dat je ietwat anders moet fietsen dan op een gewone elektrische fiets. De ondersteuning voelt minder natuurlijk aan.
3. Het rijcomfort (8.7/10)
Rijcomfort op platte wegdek (9/10):
Rijcomfort op oneven wegdek (9/10):
Rijcomfort bij lange afstanden (6/10):
Rijden bij nat wegdek -> veiligheid (9/10):
Het rijcomfort is goed dankzij de voor- en achtervering. Het probleem met deze fatbike is echter dat je nog steeds moet pedaleren, terwijl het eigenlijk meer is ontworpen als een soort brommertje. Door het meetrap-ontwerp valt dit goed mee en stoort het niet echt.
Voor iemand van groter dan 1 meter 75 is goed meetrappen wel mogelijk. Om dit comfortabel te doen, moet je verder naar achteren zitten, dus eigenlijk op het tweede deel van het zadel. Dit komt vooral omdat de afstand tussen de trapas en de zithoogte te klein is.
De achterwielmotor zorgt er dus wel voor dat je niet veel hoeft te trappen, maar dit is toch een belangrijk punt van aandacht. Als je kleiner bent dan 1 meter 70, dan is dit waarschijnlijk minder een probleem en zou de fiets beter bij je passen, waardoor je een goed rijcomfort ervaart.
De fiets is redelijk snel, en de banden zorgen voor veel contact met de grond, waardoor je zeer soepel en eenvoudig kan rijden. Je ervaart veel vrijheid op de fiets; het lijkt meer op een elektrisch brommertje, en dat maakt het juist zo leuk. De banden zorgen wel voor veel wrijving, waardoor je snelheid snel afneemt zonder ondersteuning.
Deze Ape Rider MD10 heeft ook ‘Premium’ in zijn naam, vooral vanwege de verbeterde vering. Aan de voorkant kun je de vering aanpassen. Achteraan is er gebruik gemaakt van twee veerpoten om de hardste schokken op te vangen, die ook direct verbonden zijn met het achterwiel.
Hierdoor kun je in theorie met z’n tweeën op de fiets zitten. Er zijn ook twee uitklapbare voetsteunen voor deze passagier. Het zadel, dat naar onze mening te laag geplaatst is voor grotere gebruikers, is wel heel comfortabel en breed genoeg. Het leer voelt prettig aan en aan de voorkant is het zadel smaller gemaakt, zodat je benen makkelijker kunnen bewegen en je soepeler kunt trappen.
Wat betreft de banden en de remmen zijn deze iets specifieker te benoemen. De fiets is uitgerust met brede, dikke 4.5 inch banden met noppen. Op een platte, verharde weg vergen deze banden iets meer kracht om vooruit te komen. Je zult dit ook merken in de acceleratie, zeker in vergelijking met modellen die zijn voorzien van gladde banden.
Over de Shimano remmen kan weinig slechts gezegd worden. Eenmaal goed aangespannen, zorgen ze voor meer dan voldoende remkracht. Deze fiets kan normaal gesproken snelheden bereiken en de remmen zijn hierop aangepast. Bij een snelheid van 25 km per uur kom je dus heel snel tot stilstand.
4. Prijsvergelijking
De Ape Rider MD10 heeft een prijskaartje van €1800. Dit is nog steeds relatief voordelig voor een elektrische fatbike, zeker als je dit afzet tegen de prijs-kwaliteitverhouding. Er zijn veel fatbikes op de markt die nog goedkoper zijn, maar bij die exemplaren kun je beginnen te twijfelen aan de levensduur. Omdat we dicht bij de fabrikant staan, mag je uitgaan van meer kwaliteit, aangezien zij ook betere marges hanteren.
Als we kijken naar andere elektrische fatbikes in dit prijssegment, dan vallen er niet direct modellen op met enorme voordelen ten opzichte van de Ape Rider MD10.
Deze MD10 fatbike moet echter wel bij je passen. Als je te groot bent voor dit model, dan is het niet aan te raden. Ben je kleiner en op zoek naar een elektrische fatbike voor mensen onder de 1,70 meter, dan is dit een goede optie. De lage instap maakt het ook voor kleinere fietsers gemakkelijker om op te stappen.
Het feit dat je beschikt over zulke dikke banden betekent dat je iets minder acceleratie hebt, wat voor sommigen als een nadeel kan worden gezien. Echter, voor dit type fietser kan dat juist een voordeel zijn, omdat het de fiets iets minder assertief maakt in het gebruik.
Topsegment: Super73, Phatfour, Ruff Ryder, GasGas
Mid-range: Diablo, Ape Ryder, RKS, Astonic
Goedkope fatbikes: Ouxi
Ape Ryder MD10 review, de eindconclusie
De Ape Rider MD10 kan een enorm leuke fatbike zijn, maar aangezien we te groot waren voor de fiets, was dit voor ons moeilijk te beoordelen. Alle elementen voor een goede ervaring zijn aanwezig, alleen wij pasten er niet op.
We hebben ook de kans gehad om meerdere Ape Rider fatbikes naast elkaar te testen. Het grotere design van de DC20 spreekt ons meer aan, mede doordat ook de banden anders zijn en meer onze voorkeur genieten. Maar dat maakt de MD10 niet per se slecht. We zien het als een niche fatbike die met name geschikt is voor kleinere fietsers en bovendien aangepast lijkt voor vrouwelijke bestuurders, vooral vanwege de lage opstap.
We kunnen ons voorstellen dat voor een 16-jarige die eigenlijk een brommer wenst, maar het vooralsnog moet doen met een e-bike die tot 25 km per uur gaat, deze fatbike als waardig alternatief kan zijn. Het is niet te duur, maar biedt toch een goede basiskwaliteit.
Bovendien zijn er elementen die het rijcomfort aanzienlijk verbeteren ten opzichte van fatbikes zonder vering. Misschien heeft je traject geen vering nodig, maar kom je wat putten, hobbels of kasseiwegen tegen, dan kan dit een extra voordeel zijn.
Als we wat dieper ingaan op het merk, dan valt op dat ze verkopers en verdelers hebben in België, wat altijd een goed teken is. Dit is niet altijd het geval bij die ultra goedkope fatbikes die online worden aangeboden.
Ape Ryder biedt weliswaar enkel de minimumwettelijke garantie, je krijgt 2 jaar garantie op het frame en 2 jaar op de elektrische componenten. Let wel op, om hieraan te voldoen moet de fiets correct gebruikt en onderhouden worden.