Home Speed Pedelecs Review: Ellio Original | 20-inch Speed pedelec – model 2024

Review: Ellio Original | 20-inch Speed pedelec – model 2024

Don't judge this book by it's cover

Door Slim Abid

De Ellio Original bestaat al een tijdje. Lang zelfs. Eén van de eerste speedpedelecs op de Belgische wegen, nog voor er andere Belgische speedpedelecmerken waren. Hoe deze fiets tot stand kwam en het verhaal achter intuEdrive, lees je in een ander artikel.

De Ellio Original kreeg een belangrijke update in 2024 en wij konden deze meteen testen. Het gaat hier om verbeterde firmware of software. Met als belangrijkste verandering de ‘Catch me if you can’ update, die een vijfde rijmodus toevoegt aan de reeds krachtige opties van Ellio.

Ellio Original speed pedelec met 20 inch wielen

In deze Ellio Original review en wegtest :

  1. Ontwerp
  2. Prestaties
  3. Technologie
  4. Rijcomfort
  5. Veiligheid
  6. Prijsvergelijking

Waarom kies je de Ellio Original:

  • Innovatief
  • Krachtige speedpedelec motor
  • Dubbele wielaandrijving
  • Unieke rijstijl en rijgedrag
  • 20-inch wielen, laag zwaartepunt = controle
  • Belgisch vakmanschap, dienst na verkoop
  • Uitstekende prijs / kwaliteitsverhouding

Waarom koop je hem niet:

  • Minder fietsgevoel
  • Geen smartphone of high-tech IoT
  • Niet perfect afgewerkt
  • Ontwerp zal niet iedereen aanspreken

Voor wie: De Ellio Original is een Belgische speedpedelec die één van de beste prijs-kwaliteitsverhoudingen biedt. Ontworpen door ingenieurs ligt de focus op gebruik, comfort, prestaties en klantendienst en pas nadien esthetische features zoals het verstoppen van kabels. De Ellio Original is voor iedereen, groot en klein, man of vrouw, en presteert door zijn compacte ontwerp ook perfect als speed pedelec voor de stad.

De Ellio Original is compact en relatief zwaar om stevig op de baan te liggen
De Ellio Original is compact en relatief zwaar om stevig op de baan te liggen

1. Het Ontwerp van de Ellio Original

Het ontwerp is waarschijnlijk een van de meest besproken kenmerken van de Ellio Original. Wat op zich vreemd is, gezien het net de motor is die met alle pluimen zou moeten gaan lopen. Het enige probleem met het ontwerp van de Ellio Original is dat hij voor bepaalde doelgroepen niet aantrekkelijk oogt, vooral door die 20 inch wielen.

Het is ook net om die reden dat de Ellio Max, in leven is geroepen, maar toch zijn wij meer fan van de Ellio Original. Eens je ermee rondrijdt zie je pas hoe goed deze speedpedelec is… en daarbij goedgeprijsd en van Belgische makelij is. Er zijn veel voordelen en enkele mindere kanten. Dit is echt een boek dat je niet mag beoordelen op basis van de omslag.

Kleinere wielen, lager zwaartepunt

Laten we er even dieper op ingaan. Het eerste dat opvalt zijn die 20-inch wielen. Klein en niet stoer, het tegenovergestelde van wat sommige speedpedelec-gebruikers zoeken. Stromer, Opium, Klever, Specter, allemaal speedpedelecs met grote wielen. Dus waarom was het dan anders toen Ellio zoveel jaar geleden uitkwam met hun eerste speedpedelec? Het is niet ongezien, we zien de 20-inch steeds vaker, maar op speedpedelecs blijft dit toch relatief lang weg. Er zijn er wel, ook ISY heeft een speedpedelec met 20-inch wielen.

Wat is hier het grote voordeel? Een laag zwaartepunt.

Het zwaartepunt van een fiets en de gewichtsverdeling, zijn zeer belangrijk voor het comfort, maar vooral de controle die jij over de fiets hebt. Hoe hoger de snelheid, hoe belangrijker dit wordt; voor speedpedelecs is dit dubbel zo belangrijk als voor gewone elektrische fietsen.

Kwalitatief Belgisch ontwerp

Op die hoge topsnelheid wil je zoveel mogelijk garantie op veiligheid. En daar zorgen die kleine wielen dus voor. Je ziet het misschien niet, maar deze kleine compacte Ellio is zwaar. Met 40 kilo, toch wel een pak zwaarder dan anderen.

Dit zware gegeven in combinatie met een goede gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt zorgt voor enorm veel stabiliteit en controle. Het zorgt ervoor dat je speels maar gecontroleerd met deze speedpedelec kan rijden. Ook op de hoogste snelheden voel je dat deze fiets goed op de baan plakt. Enerzijds door het ontwerp, anderzijds door het gewicht.

Het kader is gemaakt van kwalitatief aluminium en de productie van de Ellio speedpedelecs gebeurt in België. Ze maken ook gebruik van andere kwalitatieve fietsonderdelen om de kwaliteit van hun pedelec hoog te houden.

De Ellio Original is beschikbaar in meerdere versies, eerst met keuze uit een comfortstuur of een iets sportiever stuur, afhankelijk van jouw rijstijl. Daarnaast wordt de Ellio Original ook uitgebracht in Certified, een basisversie vanaf € 5000 voor als het prijspunt van de Original iets te hoog ligt.

Ellio probeert zich dus te onderscheiden op basis van hun ontwerp, maar vooral ook die motor waar we het later verder over hebben. Een klein nadeel, toch voor sommige gebruikers, is de afwerking van het ontwerp. Kabels zijn zichtbaar en naast hun zeer duidelijke display, waarop je toch heel wat informatie krijgt, is er geen smartphoneconnectie of IoT-functies. Hier werkt Ellio wel aan, maar zij geven voorrang aan hun uitgebreide testprocessen, alsook goede dienst na verkoop.

Ellio is een Belgisch fietsmerk
Afwerking is een werkpunt op de Ellio speed pedelecs
Afwerking is een werkpunt op de Ellio speed pedelecs
Lage zwaartepunt door de kleinere wielen, uitgerust met dubbele batterij (1)
Lage zwaartepunt door de kleinere wielen, uitgerust met dubbele batterij (1)
Ellio Original met sportieve stuur en dubbele batterij optie
Ellio Original met sportieve stuur en dubbele batterij optie

2. Prestaties; acceleratie en snelheid

Topsnelheid (9/10): 45 km/u – Makkelijk te behalen

Accelerate (9/10): Naar 45 km/u in: 8 sec

Topsnelheid aanhouden (9.5/10): Makkelijk te behouden

Prestaties bergop (8/10):  Perfect als je een aanloop hebt, moeilijk als je bergop start

Innovatieve elektrische motor

De motor en de batterij zijn aspecten waar Ellio het meeste verschilt van anderen. Zij maken alles zelf… Dit is het verhaal achter intuEdrive. De motor is een stukje Belgische technologie en is voorlopig één van de krachtigste elektrische speedpedelecmotoren op de markt.

Door gebruik te maken van een tweede motor in het voorwiel spreken we hier ook van tweewielaandrijving. Iets dat we nog niet vaak zien bij speedpedelecs. De zorgvuldig ontwikkelde software laten deze twee motoren perfect samenwerken met de gebruiker. Dit onderscheidt Ellio op verschillende lijstjes van de beste speedpedelecs, op velofietser en op andere vergelijkingswebsites.

Een nadeel daarvan is dat niet iedereen deze technologie kan repareren, als er problemen zouden zijn. Ellio heeft daarom ook een eigen reparatiedienst gecreëerd om hier geen struikelblok van te maken.

Drijfriem die aan de hand van de trapas de versnelling en kadans bepaald
Drijfriem die aan de hand van de trapas de versnelling en kadans bepaald
tweede drijfriem die via de motor het achterwiel aandrijft
tweede drijfriem die via de motor het achterwiel aandrijft

Tweewielaandrijving met unieke software

Tweewielaandrijving is vrij uniek in speed pedelecs (Specter doet dit ook), en in de toekomst zullen ook andere merken zich wagen aan zulke veranderingen.

De middenmotor, die zich vlakbij de trapas bevindt, drijft het achterwiel aan op basis van een drijfriem. Je ziet ook een tweede riem van de trapas naar het achterwiel. Deze dient om de inspanningen van de gebruiker (parallel) in acht te nemen, hierop in te spelen en de fiets van de juiste versnelling te voorzien. Want ook dit is speciaal aan Ellio speedpedelecs: ze werken met een automatische versnelling. Jij moet niets doen. Wat je wel kan doen, is je kadans (aantal hele omwentelingen in een minuut) veranderen om de fiets beter te doen inspelen op jouw rijstijl – 50 tot 90 RPM.

De middenmotor is met 1150W de krachtigste van de twee en zorgt voor die totale kracht en het perfect aanhouden van de topsnelheid. Ook de voorwielmotor verdient wat aandacht. Deze biedt ongeveer 350W aan kracht, vooral bij het optrekken en bij snelheden onder de 20 km per uur, terwijl de middenmotor aan kracht wint. Het zorgt ervoor dat de nadelen van de hoofdmotor opgevangen worden. De voorwielmotor is een ongezongen held in hun verhaal.

Secondaire voorwielmotor helpt de nadelen van de primaire motor op te vangen
Secondaire voorwielmotor helpt de nadelen van de primaire motor op te vangen

Ellio software

Om die samenwerking perfect te laten verlopen, is er dus ook goede software nodig. Alles begint bij de trapkracht van de gebruiker, en op basis daarvan moet de kracht, zowel in het voor- als in het achterwiel, afgestemd worden, evenals de versnelling waarin je je bevindt en de kadans. Een moeilijke taak die de ingenieurs van Ellio goed uitvoeren.

De software wordt ook vaak geüpdatet om in te spelen op de feedback van hun gebruikers. Jij als gebruiker kan tijdens het rijden de ondersteuningstand bepalen van 1 tot 5, alsook die kadans. Zo pas je de fiets aan jouw rijstijl aan en heb je bergop en bergaf extra opties om aan te passen, aangezien veranderen van versnelling automatisch gebeurt.

Gecontroleerde snelheid

De Ellio speedpedelecs fietsen zeer aangenaam, rustig en voelen gecontroleerd aan, ook wanneer je stevig aan het versnellen bent. De software staat op punt, maar toch merk je dat er nog verbeteringen mogelijk zijn. Heel soms kan het aanvoelen alsof de fiets nog even zoekt naar de juiste versnelling.

Ook bergop presteert Ellio bovengemiddeld, al is hier wel een klein pijnpunt. Bij zeer lage snelheden (onder 20 km/u) voel je dat je vooral op die voorwielmotor rekent. Mits een goede aanloop waarbij de hoofdmotor op dreef is, fiets je zo goed als elke berg op met elke snelheid.

Krachtige batterij, gemiddelde autonomie

De krachtige batterij en die krachtige motor vereisen heel wat energie, en hoewel de software dit zo efficiënt mogelijk laat verlopen, worden de Ellio speedpedelecs uitgerust met een batterij van 1150 Wh. De batterij voegt 7 kg toe. Samen met de motor, die 6 kg weegt, is dit toch een groot deel van het totaalgewicht. Je kan de batterij er wel gewoon uithalen om binnenshuis op te laden. Ze is uitgerust met een handvat om die 7 kg makkelijker te dragen.

Op onze Ellio testfiets zat ook de optie Dual battery. Handig, als je echt meer dan 1150 Wh nodig hebt. Het is letterlijk een tweede batterij die je meeneemt op het bagagerek. Deze weegt opnieuw 7 kg en zorgt ervoor dat de fiets niet even stabiel is, gezien dat gewicht langs één kant hangt.

Ellio denkt ook aan kleinere details, zoals verschillende instellingen om je batterij op te laden.

  • Laden voor rijbereik tot 100%
  • Laden voor levensduur van de batterij tot 80%
  • Laden voor opslag bij langdurig stilstaan tot 40%

Er zijn ook extra opties voor de motor die je via de display kan bepalen om deze rustiger of dynamischer te maken. Niet alleen dat heeft invloed op de autonomie van de batterij, ook de ondersteuningsstanden waarin je je bevindt spelen een rol, net als de gebruiker, weersomstandigheden en de routes.

Onze testritten:

  • Volle batterij – 50 tot 70 km op ondersteuning 4 (max)
  • Volle batterij – tot 100 km p ondersteuning 3 (35 km/u)
  • Volle batterij – tot 150 km op ondersteuning 2 (25 km/u)

Opladen gebeurt in 5-6 uur laadtijd.

Verwijderbare 1150 kw batterij van de Ellio Original
Verwijderbare 1150 kw batterij van de Ellio Original

3. Unieke Features en technologie van Ellio

Net zoals in onze review van de Ellio Max, valt er ook wat te zeggen over hun unieke features en technologie.

Cruise Control

De Ellio Cruise Control is een soort snelheidsbegrenzer. Je kan die gebruiken om boetes te vermijden en aan een bepaalde snelheid te blijven rijden. Anderzijds wordt die ook gebruikt om aan een bepaalde snelheid te rijden zonder even hard mee te moeten trappen.

Met de Cruise Control kan je een snelheid vastzetten, zodat je zonder hard mee te moeten trappen aan die snelheid blijft rijden. Je fietst bijvoorbeeld tot 25 km per uur, zet dan de Cruise Control aan en de fiets zal, zolang je meetrapt, 25 km per uur blijven rijden.

Remmen op de motor.

Een tweede unieke feature van Ellio is het remmen op de motor. Net zoals je dit bijvoorbeeld bij een auto doet. Van zodra je de pedalen in een achterwaartse beweging brengt, vertraagt de fiets op basis van de motor, zonder de remmen te gebruiken. Door deze extra wrijving wordt de batterij ook lichtjes opgeladen. Maar daar doe je het niet voor.

Deze feature zorgt ervoor dat je passiever en voorzichtiger begint te rijden en dat je een derde remoptie krijgt, die dient om je snelheid aan te passen in het wegverkeer. Je eigenlijke remmen dienen dan eerder als noodremmen of wanneer het remmen op de motor niet voldoende is.

‘Catch Me If You Can’ update

In deze 2024 versie van de Ellio speedpedelecs is een nieuwe functie toegevoegd, de zogenaamde ‘Catch me if you can’–update.

Ellio is er zich van bewust dat redelijk wat speedpedelec-rijders echt wel belang hechten aan acceleratie en topsnelheid. Hoe korter de rit, hoe meer snelheid de bovenhand neemt op batterijautonomie. En dus gingen de Ellio-ingenieurs aan de slag om deze doelgroep meer aan te spreken.

Deze nieuwe en vijfde rijmodus haalt het meeste uit de Ellio-motor en maakt gebruik van de software om de fiets zo snel mogelijk naar 45 kilometer per uur te brengen. Een speedboost die je echt wel voelt, want zodra je de 30 kilometer per uur voorbij gaat voel je de fiets stevig maar gecontroleerd versnellen tot een aangegeven snelheid van 52 kilometer per uur op het display. Op de gps klok je dan af op zo’n 45 tot 46 kilometer per uur. En die snelheid kan je makkelijk aanhouden zonder al te veel watt bij te moeten trappen. Maar let op, de batterij gaat dan wel snel op.

Knoppen links op het stuur cruise control kadans en toeter
Knoppen links op het stuur cruise control kadans en toeter
knoppen rechts op het stuur voor het niveau van elektrische steun te bepalen
knoppen rechts op het stuur voor het niveau van elektrische steun te bepalen

Park & Drive stand

En ook dit kennen we van de autowereld. We spreken dus over een park (stilstaande) en drive (rijdende) motorstand. Jij als gebruiker dient de speedpedelec in drive te plaatsen om te kunnen vertrekken. Trap je in park, dan gebeurt er niets. Zet je de fiets in drive, dan komt de pedaal naar jou toe en kan je vertrekken.

Park en Drive functie op de Ellio speed pedelecs
Park en Drive functie op de Ellio speed pedelecs

4. Het rijcomfort op de Ellio Original

Rijcomfort op platte wegdek (9/10): Rijdt enorm vlot, snel en comfortabel

Rijcomfort op oneven wegdek (7/10): Kleine schokken vallen mee, vermijdt zware schokken of onverharde ondergronden

Rijcomfort bij lange afstanden (8.5/10): Goed, maar liever het comfort stuur en zadel

Rijden bij nat wegdek -> veiligheid (8/10): Presteerde goed, veel controle over de fiets door het lage zwaartepunt en het gewicht van de fiets

Rijcomfort is een totaalpakket van verschillende factoren. Je zithouding speelt hierop in, maar ook vering, banden, remmen en hoe de speedpedelec presteert in verschillende situaties en op verschillende ondergronden.

Goed op lange en korte trajecten

De Ellio Original is bedoeld voor zo goed als platte wegdekken waar je aan hoge snelheden kan doorfietsen. Maar ook aan tragere snelheden en op licht oneffen terrein moet die als fiets kunnen voldoen. Onze testritten, lang en kort, snel en traag, waren altijd comfortabel en vooral aangenaam. Dit ook dankzij de extra features van de Ellio speedpedelec, die zorgen voor meer plezier en opties in je rijgedrag.

Dat was ook zo met de Ellio Max, of Opium speed pedelecs. Deze Ellio Original was vooral in de stad extra handig. Door zijn compacte formaat en de kleinere banden, waardoor je makkelijker tussen het verkeer kan manoeuvreren.

Doe je vaak lange afstanden dan is het comfort-stuur en -zadel de beste optie. In de sportieve houding op de testfiets werd het soms wat lastiger op afstanden boven 30 km.

Om eventuele schokken op te vangen wordt de Ellio Original uitgerust met stuurpen- en optionele zadelpenvering. Deze raden we echt aan, want ze zorgen ervoor dat eventuele schokken, hobbels of putten in het wegdek toch voldoende opgevangen worden. Ook op kasseien zijn deze veringen behulpzaam, al voelt de stuurpenvering anders aan dan wat je zou verwachten met een geveerde voorvork. De kleine maar dikke banden vangen ook wel iets op, maar dit is beperkt.

Kinekt stuurpenvering standaard aanwezig
Kinekt stuurpenvering standaard aanwezig
Optionele zadelpenvering op de Ellio speed pedelecs
Optionele zadelpenvering op de Ellio speed pedelecs
Ergonomische handvaten maken lange ritten aangenamer
Ergonomische handvaten maken lange ritten aangenamer

Controle, ook aan hoge snelheden

Wat je meteen merkt tijdens het testen van een Ellio Original is hoe goed die tegen de grond plakt. Dat lage zwaartepunt voel je vooral bij het aansnijden van bochten. Je hebt meer controle.

Die 20-inch banden samen met het zware gewicht in het voorwiel (motor) en op het achterwiel zorgen er ook voor dat dit veilig aanvoelt. Op grote wielen snelheid maken voelt aan als een elektrische fiets. Bij deze Original krijg je steeds meer het gevoel van een kleine bromfiets, lager bij de grond, het voelt natuurlijker aan.

Je zal ook snel merken dat je op een Ellio speedpedelec anders rijdt dan anderen. De toegevoegde functies geven je meer opties en beïnvloeden je rijgedrag. Door het remmen op de motor kan je passief van op afstand vertragen, om zo je bocht op de juiste manier en aan de juiste snelheid te nemen.  Het spaart ook kosten uit op lange termijn, met minder bezoekjes aan de fietsenwinkel om de remmen te laten vervangen.

Kwalitatieve en relatief brede Schwalbe banden
Kwalitatieve en relatief brede Schwalbe banden
Uitgerust met sterk bagagerek bevestigd op het kader, nummerplaat en achterlicht

5. Veilig rijden

Hoewel veiligheid deel uitmaakt van comfort, bespreken we dit voor speedpedelecs soms nog eens apart. Uiteraard ook omdat dit artikel al een beetje lang wordt en het overzichtelijk moet blijven.

Maar goed, aan hogere snelheden moet je meer opletten, de gevaren en gevolgen zijn groter. Zeker voor speedpedelecs, die vaak geen plaats vinden op het fietspad, maar ook niet op de baan. Daarom is het voor hen altijd extra opletten.

Op een Ellio speedpedelec moet je even wennen. Zoals reeds uitgebreid beschreven, is een Ellio speedpedelec anders dan zijn concurrenten of een normale elektrische fiets. Het is dan ook logisch dat je even moet wennen voordat je hiermee op volle snelheid de baan op gaat.

Krachtige (makkelijk te bereiken) remmen

Naast die extra rem blijft het uiteraard belangrijk om zowel vooraan als achteraan krachtige remmen te hebben. En dat is ook het geval op de Ellio Original waar sinds kort gebruik wordt gemaakt van vierpistonremmen. Het is dan ook makkelijk te bereiken met één, twee of drie vingers, waardoor je altijd eenvoudig je remmen kunt bedienen om te stoppen.

Krachtige Star Union remmen makkelijk te bereiken
Ook achteraan krachtige hydraulische schijfremmen met 4 zuigers
203 mm schijfremmen zorgen voor remkracht

Aanwezig op de baan

Licht en geluid zijn belangrijk op een speedpedelec. Enerzijds omdat je je op de baan bevindt en anderzijds door de nood aan een highbeam-functie om de weg extra te verlichten als je op een donker pad rijdt zonder tegenliggers. De ROXIM Z4e Pro die op de Ellio Original zit, biedt 600 tot 900 lumen en dat is meer dan genoeg. Het licht wordt breed en gelijkmatig verdeeld zodat je zowel de weg voor je goed kunt verlichten en met de highbeam ook de obstakels iets verder voor je kunt zien.

Zijn er wel andere bestuurders die je moet waarschuwen? Dan kan dit met de ladentoeter voor wanneer je voertuigen wilt attenderen. Bevind je je tussen fietsers of voetgangers, dan kan dit met een gewone fietsbel.

Roxim koplamp met grootlicht functie 600 of 900 lumen
Abus Wielslot standaard aanwezig

6. Prijsvergelijking

Het ontwerp is dus ietwat uniek, die kleinere banden vind je niet overal en ze bieden zeker enkele voordelen, maar uiteraard ook enkele nadelen tegenover de Speedpedelecs met grotere wielen. Zoals reeds duidelijk werd, is de motor hetgeen waarin Ellio zich volledig onderscheidt.

Uiteraard is er voor jou nog iets zeer belangrijk en dat is de aankoopprijs. Want het heeft geen zin om fietsen met elkaar te vergelijken als ze zich in een ander prijssegment bevinden. Zo kwamen Stromer, Opium en Specter reeds ter sprake in dit artikel, maar die Speedpedelecs zijn toch wat duurder.

Omdat Ellio Belgisch is = vlak bij huis verkoopt, en ook heel wat productieaspecten in eigen handen houdt, kunnen zij ook op vlak van prijs concurreren.

Een Ellio Original kost zo’n kleine 7000 euro, al is de Certified, een beperkte Original versie, reeds beschikbaar vanaf 5000 euro. Binnen dit prijssegment vinden we heel weinig concurrentie. Andere Speedpedelecs bieden misschien wel een gelijkaardige kwaliteit of afwerking, maar zijn helemaal niet zo uniek op basis van ontwerp en motor.

Je kan deze vergelijking gerust zelf maken. In het segment van 6000 tot 7500 euro vinden we:

  • Zeer kwalitatieve Flyer of Riese & Müller Speedpedelecs met de middenmotor.
  • Voor zij die kleinere wielen zoeken, is de ISY Speed R14 (middenmotor) ook beschikbaar.
  • De nieuwe Kettler speed pedelecs met 800 Watt achterwielmotor zijn kwaltatief goed in orde maar bieden  minder kracht en snelheid dan deze Original.
  • Andere sterke concurrenten zijn uiteraard Stromer, maar voor deze prijs heb je enkel de ST1 of ST2. Zeker niet slecht, maar wel slechts instapmodellen van Stromer.
  • Ook de Opium T of Opium L kunnen interessant zijn, maar met 8000 euro startprijs zit je al meteen heel wat hoger. Een goede uitdager voor Ellio.
  • Een laatste merk dat kan concurreren op basis van prijs is Klever. Ook zij maken meer dan goede Speedpedelecs. Maar hier merk je dat Ellio toch beter presteert in termen van motor, kracht en technologie.

Voorlopig zijn Speedpedelecs met middenmotoren nog niet zo gewild; de motor biedt nog niet voldoende watt om makkelijk tot 45 km/u te gaan. Hier is het wachten om te zien hoe de nieuwste Pinion motor presteert.

Ergens zou je bijna verwachten dat de Ellio Speedpedelec in het bovenste laadje zou liggen, en dat is niet zo. Zij houden hun Speedpedelec betaalbaar en richten zich op de juiste prijs-kwaliteitverhouding. Daarbij kan je bij het merk zelf kopen en geniet je dus van hun uitgebreide dienst na verkoop en reparatiediensten.

Onze eindconclusie voor de Ellio Original

Net zoals we met de Max hebben ervaren, fietst een Ellio speedpedelec niet zoals een gewone elektrische fiets of een meer traditionele speedpedelec. Ze vinden deze speedpedelecmarkt opnieuw uit dankzij hun innovaties en technologische snufjes.

De Ellio Original wijkt met zijn 20 inch wielen ook af van alles wat je een typische speedpedelec zou noemen, waardoor dit een nog unieker model is.

Het is in het begin even wennen, maar wennen hadden we reeds gedaan met de Max. Tijdens het testen merken we dat, hoewel de Max goed is, de Original nog beter inspeelt op comfort en veiligheid—iets waar de Max enkele verbeterpunten had.

Daarbij komt die prijs en Belgische makelij, hulp vlakbij huis;… dat zijn toch allemaal heel veel voordelen. Ellio doet ook heel wat moeite om het jouw tijd waard te maken. Zij komen op bezoek voor uitgebreide uitleg over hoe je met de Ellio moet rijden en bieden extra lange testmomenten van 1 uur tot 1 dag of zelfs 1 maand. Je kan de speedpedelecs ook gewoon rechtstreeks huren of leasen bij Ellio zelf.

Ben je in de markt voor een speedpedelec dan is onze raad van de Ellio zeker eens uit te proberen. Kost je niets, je wint er enkel bij. Ellio is zelf ook overtuigd dat ze de beste speed pedelecs maken. Om jou te overtuigen komen ze tot jouw deur voor een uur of een dag te test…. maar ook weektesten, maandtesten, leasen, huren en uiteindelijk kopen.

Ook interessant