Home Reviews Review: RKS RV10 Fatbike

Review: RKS RV10 Fatbike

Een RKS fatbike met lage opstap, dubbele vering en extra dikke fatbike banden 20 x 4.5 inch

Door Slim Abid

Afgelopen weken uitgeprobeerd in ons testcentrum, hier vind je onze bevindingen en een uitgebreid review van de RKS RV10 fatbike. Deze is elektrisch aangedreven en beschikt over een vouwfunctie.

Niet de stoerste, maar wel mooi en handig ontworpen. De RKS RV10 richt zich op rijcomfort en is hierdoor ook geschikt voor alle lengtes/soorten bestuurders. Door de lage opstap wordt het ook interessant voor een oudere doelgroep die graag extra rijcomfort heeft door de brede fatbike banden.

RKS RV10 fatbike met vouwfunctie (1)

In deze review van de RKS RV10:

  1. Ontwerp
  2. Prestaties
  3. Rijcomfort
  4. Prijsvergelijking
RKS RV10 ontwerp zijkant

Waarom kies je de RKS RV10:

  • Goed rijcomfort, rechtzittend met vering
  • Lage opstap
  • Goede prijs / kwaliteit
  • Fietsgevoel blijft aanwezig
  • Vouwfunctie voor opberging

Waarom koop je hem niet:

  • Meetrapbrommer, geen extra sensoren in de motor
  • Geen vouwfiets, enkel voor opberging

Voor wie: De RKS RV10 zorgt voor een goede balans tussen elektrische fiets en fatbike. In tegenstelling tot andere fatbikes werd er nog steeds gelet op de mogelijkheid (lees het comfort) tijdens het fietsen. Het zadel is verstelbaar, en ook het stuur kan aangepast worden. Je zit rechtop, het blijft ook aangenaam rijden op langere trajecten.

Deze fatbike richt zich meer op comfort, minder op een stoer ontwerp, en is daardoor geschikt voor heel wat meer bestuurders, van jong tot oud(er).

Onze volledige conclusie vind je onderaan

1. Het Ontwerp

Hoewel deze fiets ook een fatbike is, te herkennen aan de breedte van de banden, betreft het hier een vouwfiets met een lage instap. Deze RKS RV10 is niet echt een pure vouwfiets, maar meer een fatbike met een vouwfunctie voor ruimtebesparing wanneer dit nodig mocht zijn. Door het vouwen kun je de fiets ook makkelijker meenemen in de auto of de camper. Deze vouwfunctie is niet bedoeld om de fiets op te tillen, te dragen of te duwen, maar eerder om hem gemakkelijk op te bergen en op vakantie mee te nemen.

RKS RV10 kaderontwerp met geintegreerde batterij
RKS RV10 kaderontwerp met geintegreerde batterij

Dit is ook geen reguliere fatbike, of althans niet met de typische stoere, brommerachtige uitstraling die fatbikes vaak hebben. Het is eerder een fatbike die qua gebruik en comfort de overhand heeft ten opzichte van de meeste concurrenten, in het bijzonder de brommerachtige soorten. Hierdoor is de fatbike toegankelijker voor een oudere doelgroep, die gebruiksgemak en comfort belangrijker vinden dan het uiterlijk. Dat gezegd hebbende, behoudt het door de brede banden natuurlijk nog steeds een stoere uitstraling.

Ontwerp van de RKS RV10 vouwbare fatbike

Het frame is gemaakt van een aluminiumlegering die stevig en redelijk stijf is, mede dankzij de ingebouwde batterij, en kan een gewicht tot 135 kilogram dragen. Het totale gewicht van de fiets bedraagt 27 kilogram. Dat maakt hem wel zwaar, maar nog enigszins te hanteren om op te tillen. Al hoef je dit uiteraard niet te vaak te doen; daar is het ook niet voor bedoeld. Het gewicht draagt echter wel bij aan de stabiliteit en rijcomfort, al zijn het vooral de dikke fatbike banden die hiervoor zorgen. Daarnaast beschikt de fiets over een geveerde voorvork, een verstelbaar stuur en een opmerkelijk comfortabel zadel voor een elektrische fatbike.

RKS RV10 fatbike uitgebreid getest

2. Prestaties; acceleratie en snelheid

Topsnelheid (8/10): 25 km/u – Relatief makkelijk te behalen, dikke banden vertragen snel

Acceleratie (8/10): Naar 25 km/u in: 10 sec

Topsnelheid aanhouden (7.8/10): Banden vertragen snel, je moet goed blijven meetrappen

Prestaties bergop (7.5/10):  Voldoende

De RKS-RV10 fatbike maakt gebruik van een eigen RKS-achterwielmotor. Deze is begrensd tot 250 Watt, maar is in werkelijkheid krachtig genoeg om meer aan te kunnen. Het piekvermogen van deze motor ligt rond de 750 Watt, wat betekent dat je ook bergop, met de 40 Nm, kunt rekenen op voldoende energie om vlot omhoog te rijden. De 36 Volt 10AH 626 Wattuur batterij is ingebouwd in het frame en is uitneembaar om op te laden. Hoeveel kilometers je kunt rijden met deze batterij hangt af van je gewicht, de route, weersomstandigheden en hoe je de motor gebruikt op hoge of lage ondersteuning; je kunt er 30 tot 60 kilometer mee afleggen. De motor is enkel uitgerust met een rotatiesensor, wat betekent dat je je snelheid bepaalt op basis van de geselecteerde ondersteuningsniveau. Je kan kiezen tussen stand 0, zonder ondersteuning, en stand 1 tot en met 5, waarbij de maximale snelheid respectievelijk 10, 15, 18, 21 en 25 km per uur bedraagt. Hoeveel kracht je zelf op de pedalen zet, maakt minder uit, zolang er maar bewegingsrotatie is. Zodra je stopt met trappen, schakelt de motor zich ook direct uit.

RKS RV10 met geintegreerde batterij 460 wh
RKS RV10 met geintegreerde batterij 460 wh
Verwijderbare batterij heeft een aan en uit knop voor extra beveiliging
Verwijderbare batterij heeft een aan en uit knop voor extra beveiliging
Verwijderbare batterij kan ook via laadpoort opgeladen worden
Verwijderbare batterij kan ook via laadpoort opgeladen worden

Op een vlakke weg kun je gemakkelijk 25 km per uur halen en zelfs sneller, want je kunt de snelheid opdrijven, hoewel dit dan illegaal en niet volgens de wet is. In de Verenigde Staten, waar de wetgeving anders is, zien we dat deze dezelfde type fietsen tot 40 km per uur kunnen rijden en dat ze een gashendel hebben. Hier in België en Nederland zijn ze echter beperkt tot 25 km per uur en 250 Watt, hoewel de motor op bepaalde momenten wel een hoger vermogen mag leveren. Wanneer je bergop rijdt, en zeker als je voldoende snelheid hebt in de aanloop, kun je 20 km per uur blijven rijden. Als de helling echter te lang en steil is, dan zal het nadeel van de achterwielmotor zich wel laten voelen.

Elektrische bediening en toeter
Elektrische bediening en toeter
RKS display

De Shimano derailleur heeft 7 versnellingen, maar door de vlotte en krachtige ondersteuning heb je die eigenlijk niet zoveel nodig.

RKS RV10 maakt gebruik van Shimano Tourney 7 speed derailleur
RKS RV10 maakt gebruik van Shimano Tourney 7 speed derailleur
Shimano Tourney 7 speed derailleur op de RKS RV10 fatbike
Shimano Tourney 7 speed derailleur op de RKS RV10 fatbike

3. Het rijcomfort

Rijcomfort op platte wegdek (9/10):

Rijcomfort op oneven wegdek (9/10):

Rijcomfort bij lange afstanden (6/10):

Rijden bij nat wegdek -> veiligheid (9/10):

Het rijcomfort is bij fatbikes erg belangrijk om naar te kijken, want door de grote, dikke en brede fatbike banden heb je heel wat extra opvang voor schokken. Hierdoor kiezen producenten vaak om geen extra vering te plaatsen, maar toch kan dit juist voor meer (misschien onnodig) comfort zorgen.

Daarnaast worden deze fatbikes over het algemeen stoer ontworpen, een beetje zoals een brommertje. Maar dat is bij deze RKS RV10 niet het geval; het gaat hier meer om een elektrisch fietsje met vouwfunctie en fatbike banden. Een andere ontwerprichting waar we ons wel in kunnen vinden, zeker voor een oudere doelgroep die toch veel rijcomfort wil aan een aangename prijs. Maar zelfs dan, het blijft er modern genoeg uitzien om ook een jongere doelgroep aan te spreken.

Aanpasbare voorvorkvering voor verhoogd comfort
Krachtige klem die makkelijk los te maken is
Krachtige klem die makkelijk los te maken is
Ook het stuur kan toegevouwen worden
Ook het stuur kan toegevouwen worden
RKS Fatbike toegevouwen blijft relatief compact

Door de lage opstap, het verstelbare stuur en het verstelbare zadel is dit ontwerp ook geschikt voor alle lengtes, alle gebruikers, van een 1.50m tot, zeg maar, 1.90m.

De fiets weegt wel iets; met zijn 27 kilo is het zeker niet de lichtste, al is het ook niet de bedoeling dat je die makkelijk kan dragen. Uiteraard is dat wel belangrijk, want je hebt een vouwfunctie. Eerlijk gezegd heeft die ons verrast; het vouwen vraagt wat oefening, maar eenmaal toegevouwen is hij wel relatief compact, zeker voor een vouwbare fatbike.

De vouwfunctie is niet echt bedoeld om te vouwen en mee te nemen op de trein of elders, al kan dit wel in theorie. Het gaat eerder om mee te nemen in de auto, of voornamelijk voor de camping of caravan. Het is dus een prima fatbike die mee kan op vakantie en zo wil RKS dit ook presenteren.

Wat puur rijcomfort betreft, voorin krijg je een aanpasbare vering van basiskwaliteit die je kan aanpassen. Ook in het zadel zit een lichte vorm van vering. De dikke 20×4.5 inch banden zorgen ervoor dat de rest van de schokken volledig worden opgevangen.

Deze fatbike banden vallen qua patroon ergens tussen de gladde DC20 Kenda kraze banden en de ruigere, genopte 4.5 inch Ape Ryder MD10 Kenda-banden.

RKS RV10 Kenda fatbike bandenontwerp en patroon
RKS RV10 Kenda fatbike bandenontwerp en patroon
Zadel met extra vering voor schokken
Zadel met extra vering voor schokken
Ergonomisch zadel voor meer rijcomfort
Ergonomisch zadel voor meer rijcomfort

Rijcomfort wordt niet alleen bepaald door vering; ook de manier van rijden, zeg maar de manier waarop de motor werkt, is belangrijk. Het is dan belangrijk om te onthouden dat het bij dit model meer gaat om een meetrapbrommer. De motor mist enkele sensoren om je echt dat perfecte fietsgevoel te geven.

Ook veilig kunnen remmen blijft belangrijk en hier heeft RKS gezorgd voor voldoende remkracht. Deze zijn merkloos, meer informatie vonden we niet. Een basismodel maar opnieuw meer dan voldoende om deze dikke fatbike wielen tot stilstand te brengen, ook bij 25 km per uur.

Bediening en remontwerp
Bediening en remontwerp
RKS RV10 merkloze remmen
RKS RV10 merkloze remmen
Merkloze hydraulische remschijven op het voorwiel
Merkloze hydraulische remschijven op het voorwiel
Standaar voorlicht van basiskwaliteit
Standaar voorlicht van basiskwaliteit
Standaard LED achterlicht met remfunctie
Standaard LED achterlicht met remfunctie

4. Prijsvergelijking

Hoewel we fatbikes voortdurend vergelijken op rijcomfort, prestaties en ontwerp, moet je altijd de prijs in het achterhoofd houden. Het is oneerlijk om een model van 3000 euro te vergelijken met een model van 1500 euro. En hoewel er veel goed te zeggen is over deze RKS-RV10, moeten we niet vergeten dat het hier om het instapsegment van de fatbikes gaat.

Het is een van de goedkoopste (goede, lees niet brol) fatbikes die je momenteel kan vinden, zeker als je op zoek bent naar een fatbike met vouwfunctie.

Toegevouwen RKS RV10

Als we kijken naar andere elektrische fatbikes in dit prijssegment, dan merken we vooral verschillen in motor en batterij. Ook een sterk kader en extra vering kan je verwachten bij duurdere fatbikes.

De RKS-RV10 is qua ontwerp en prijs zeer vergelijkbaar met de Diablo XR1 of de Diablo Fat City. Dit is niet verrassend, aangezien beide fietsen van dezelfde producent komen. Deze producent is wereldwijd bekend voor zijn prijs-kwaliteitverhouding binnen het lagere prijssegment.

De RKS-RV10 is reeds beschikbaar vanaf 1200 euro, en dat is echt weinig geld als je de huidige markt van elektrische fietsen bekijkt. Hou er dus wel rekening mee dat het om een instapmodel gaat zonder extra sensoren of features.

Topsegment: Super73, Phatfour, Ruff Ryder, GasGas

Mid-range: Diablo, Ape Ryder, RKS, Astonic

Goedkope fatbikes: Ouxi

RKS RV10 review eindconclusie

Zoals altijd begint elke zoektocht met een ontwerp en een budget. Er zijn veel betere fatbikes op de markt, maar die vallen meteen in de categorie van robuust, stoer en brommerachtig. Ook binnen de fatbikes zijn er verschillende categorieën, al zijn die nog niet heel gedefinieerd.

Sommige mensen kopen een fatbike omdat hij op een brommer lijkt, anderen kopen een fatbike omdat ze bewust zijn van de voordelen van de dikke fatbikebanden – rijcomfort, en ook omdat deze bandenkeuze de prijs aanzienlijk kan doen dalen. Je haalt je rijcomfort uit de banden in plaats van dure vering.

Daarnaast geniet je ook van extra stabiliteit op de weg, geen dunne bandjes meer waar je makkelijk mee uitglijdt. En hoewel duurdere fatbikes op verschillende punten hun voordelen hebben, vinden we deze goedkope basis RKS RV10 fatbike een goede keuze voor wie niet veel geld wil uitgeven.

Daarbij krijg je nog extra voordelen, zoals de vouwfunctie en de verstelbaarheid van het zadel en het stuur. Dan moet je rekening houden met de kwaliteit en de garantie. Wetende dat deze van een grote Turkse producent komt, kan je op beide rekenen.

Als we wat dieper ingaan op het merk, dan valt op dat ze verkopers en verdelers hebben in België, wat altijd een goed teken is. Dit is niet altijd het geval bij die ultra goedkope fatbikes die online worden aangeboden.

RKS biedt weliswaar enkel de minimumwettelijke garantie, je krijgt 2 jaar garantie op het frame en 2 jaar op de elektrische componenten. Let wel op, om hieraan te voldoen moet de fiets correct gebruikt en onderhouden worden.

Ook interessant

Deze website maakt gebruik van 1st party cookies. Door onze website te bezoeken ga je akkoord met onze standaard voorwaarden. Akkoord Meer info