Uniek, of althans voor ons, een elektrische BMX. Dit is de review van de Monkey X. In dit artikel gaan we dieper in op onze bevindingen van de elektrische BMX met fatbike wielen van het Belgische merk MonkeyBike.
MonkeyBike heeft momenteel drie modellen op de markt heeft. De MonkeyTail, een Long Tail fiets, hebben we al mogen testen. Daarnaast is er ook nog de originele Monkey, zonder extra lang bagagerek.
In deze review van de Monkey X e-BMX:
Waarom kies je de Monkey X:
- BMX ontwerp
- Goede motor en sterke batterij
- (optie) gashendel/walk assist
- Zeer stevig en stijf stalen kader met hoge draagcapaciteit
- Zeer wendbaar met assertieve rijstijl
- Krachtige remmen
- Betaalbaar
Waarom koop je hem niet:
- Minder fietsgevoel door achterwielmotor met minder sensoren
- Stijl bergop starten moeilijk (zonder gashendel)
- Redelijk zwaar
- Niet ideaal voor beginnende fietsers
Voor wie: Moeten we niet te lang over nadenken, dit is een goede elektrische BMX. En omdat er weinig tot geen alternatieven zijn meteen de (of één van de) beste. Daarbij is het een Belgisch merk dat kwaliteit en klantendienst centraal plaatst. Testen? Ze komen tot u deur.
Snel zoeken
1. Het Ontwerp (8,5/10)
We beginnen bij het frame, want dat is wat de makers van Monkeybike het beste kunnen. Hun expertise lag in het maken van fietsonderdelen. Met Monkey Bike hebben ze nu hun eigen merk op de markt gebracht.
De Monkey X haalt inspiratie uit de populaire BMX-categorie. Een coole fiets, dat is zeker. Vooral met de toegevoegde Fatbike-banden oogt hij zeer stoer, maf of gaaf. Maakt niet uit hoe je het noemt. Het frame is zeer stevig, gemaakt van HI-Ten staal. Hoge kwaliteit. Wat ook zorgt voor een zeer stijf kader, en dit voel je ook tijdens het rijden.
Verder heb je dan ook een typisch BMX stuur, dat op een schuin geplaatste voorvork rust. Deze stand maakt je fiets ontzettend wendbaar, al moet je even wennen aan deze rijstijl, als je dit niet gewend bent.
Het zadel is gelukkig niet gebaseerd op een BMX. Het blijft tenslotte een elektrische fiets waar je comfortabel op moet kunnen rijden, en dat is een BMX meestal niet. Deze zijn ontworpen voor de BMX sport waar springen ook belangrijk is. En dat zal je niet doen met deze elektrische BMX fatbike. Het blijft een redelijk zwaar ontwerp met 32 kg. Je hebt in ruil wel een hoge draagcapaciteit, tot 175 kg.
Je kan hier ook een achterdrager op monteren, net zoals op onze testfiets, waardoor je de elektrische BMX kan gebruiken met een kinderzitje. Ook een cargo ruimte voorop is mogelijk.
Over de lak of verf mag ook wat gezegd worden. MonkeyBike heeft hier enorm veel ervaring mee, waardoor het ook een echt pluspunt is voor deze fietsen. Duurzame, slagbestendige 2-laags poederlak. Je kan uit heel wat kleuren kiezen (of je eigen kleur aanvragen).
2. Prestaties; acceleratie en snelheid (8/10)
Topsnelheid (8/10): 25 km/u – Makkelijk te behalen
Accelerate (8/10):
Topsnelheid aanhouden (9/10): Makkelijk te behouden
Prestaties bergop (7,5/10): In orde, niet spectaculair snel
MXUS achterwielmotor
Als elektrische motor gebruik ik voor de Monkey X, de MXUS 250W achterwielmotor. Dezelfde als op de MonkeyTail, maar omdat deze fiets lichter is voel je de motor beter presteren.
Dit is een goede en vaak gebruikte elektrische motor die voldoende kracht en prestaties biedt. Niet de sterkste of beste, maar een goede prijs / kwaliteit die de merken toelaat de fietsen betaalbaar te houden.
Voldoende voor de meeste trajecten en ook voor deze elektrische BMX. De 25 km per uur wordt eenvoudig bereikt, ook bergop kan het een goede snelheid (15-18km/u) aanhouden.
De achterwielmotor heeft als voordelen dat het onderhoud of vervangen eenvoudig is en dat de aandrijving rechtstreeks op het achterwiel zorgt voor een snelle acceleratie naar de topsnelheid. Enkel bergop heb je dan wat minder kracht in vergelijking met de meeste middenmotoren.
Een bijkomend nadeel van de MXUS is het ontbreken van een krachtsensor. De motor baseert zich voornamelijk op de rotatiesensor. Zodra jij trapt, pikt de motor dit op en wordt er elektrische ondersteuning gegeven.
Hier zit een zeer kleine vertraging op, die onhandig of ongemakkelijk kan zijn, vooral als je op een helling moet starten. Monkey Bike heeft hier een oplossing voor. De optionele gashendel, voor 25 euro, zorgt ervoor dat je de eerste meters via een walk-assist kan afleggen om op snelheid te komen en de motor tijd te geven om je trapbeweging te registreren.
Om deze reden is de gashendel voor ons dan een absolute must. Het zorgt voor een verhoogd gebruiksgemak en omzeilt de nadelen.
Batterij en versnellingen
Standaard krijg je een 48 volt 720Wh batterij. Deze is krachtig en van goede kwaliteit. Bij volledig gebruik kun je hier zo’n 40-50 km mee afleggen. Als je goed meefietst, dan haal je nog meer kilometers (theoretisch gezien 80 km). Vind je dit te weinig, dan kun je upgraden naar een batterij van 960Wh.
Tijdens onze testritten hebben we meer dan 30 kilometer afgelegd, de batterij had nog 1/4e van zijn capaciteit over. Een echt beeld op de totale autonomie hebben we dus niet. Enkel dat je op hoogste stand meer dan 30 kilometer kan afleggen.
Net als alle Monkey Bike fietsen, gebruikt de Monkey X een ketting met derailleur. Deze 7-speed biedt net voldoende versnellingen voor de meeste trajecten. Omdat de motor directe aandrijving biedt op het achterwiel, heb je hier ook niet veel meer nodig.
3. Het rijcomfort (7,5/10)
Rijcomfort op platte wegdek (8/10):
Rijcomfort op oneven wegdek (6,5/10):
Rijcomfort bij lange afstanden (7/10):
Rijden bij nat wegdek -> veiligheid (8.5/10):
Over het rijcomfort dan. Voor een elektrische BMX is dit heel anders dan bij een gewone elektrische fiets of die brommerachtige fatbikes.
We moeten er geen doekjes om winden. Door het stalen frame voel je de schokken goed, misschien zelfs te goed. De fatbikebanden zijn daar echter om hulp te bieden. Als deze niet te hard zijn opgepompt, dan vangen ze de schokken op. Niet alle schokken, maar als dit echt een probleem voor je zou zijn, dan kun je altijd kiezen voor optionele vering.
De verende voorvork kost 94 euro en is van goede kwaliteit, die hebben we getest op de MonkeyTail. Wil je nog meer, dan kies je voor een volledige framevering, die je 170 euro kost. Deze framevering werkt op basis van luchtcompressie en kun je zelf bijstellen. Op onze testfiets zat geen enkele vering. Die was nog steeds goed voor de meeste trajecten, al deden we echt wel moeite om kuilen te ontwijken.
De Monkey X ligt, door het ontwerp en gewicht, goed op de weg en is ook ontzettend wendbaar. Eerst was dit even wennen, maar eens je de rijstijl onder de knie hebt, rijdt hij eigenlijk heel gemakkelijk en plezant.
Je moet even wennen aan de hoek van de voorvork. Het wiel staat niet recht onder het stuur, en dit heeft invloed op de manier waarop je rijdt. Eens je dit onder de knie hebt, wordt het juist leuk om hier wat assertiever mee te rijden.
Handig voor fietsers die wat vertrouwen hebben en wat tof willen, maar misschien niet de beste keuze voor beginnende fietsers.
Een deel van het rijcomfort houdt ook in dat je veilig tot stilstand moet kunnen komen. Hiervoor kun je rekenen op zeer kwalitatieve remmen met meer dan voldoende stopkracht. Uiteraard spelen ook de banden een grote rol. Dit zijn 20×4 inch Vee Tire Speedster fatbike banden.
Deze ruigere fatbike banden met noppen zorgen voor dat typische fatbike geluid en zijn vooral sterk en duurzaam. Daarnaast zijn de velgen van hoge kwaliteit en dubbel gespaakt wat, samen met het stalen frame, zorgt voor die hoge draagcapaciteit.
Ook zichtbaarheid draagt bij tot de veiligheid. Achteraan een klein achterlichtje, krachtig maar misschien toch niet goed genoeg geplaatst om van overal op te vallen. Voorin een goed voorlicht, genoeg om de baan kort bij de fiets te verlichten, en op te vallen voor aankomend verkeer.
4. Prijsvergelijking (8,5/10)
De Monkey X heeft een prijskaartje van 2330 euro en dit standaard model komt overeen met de fiets die wij hebben getest. Het is lastig om een vergelijkbare prijs te vinden voor een andere elektrische BMX, want voorlopig zijn er weinig tot geen alternatieven.
Als je het met fatbikes vergelijkt, dan valt hij in het gemiddelde prijssegment. Sommige fatbikes zijn goedkoper, zoals die van Ape Ryder of RKS, andere zijn een stuk duurder, zoals die van Ruff Cycles.
Je kunt de Monkey X wel nog verder verbeteren met enkele opties. Voor ons is dit de dubbele vering van 170 euro, de gashendel van 25 euro, de footpegs van 35 euro en indien nodig de bagagedrager zodat je ook wat bagage kunt vervoeren. Dit alles samen komt uit op 2700 euro, wat in zijn totaliteit nog steeds betaalbaar blijft voor een elektrische fiets.
Het extra voordeel van Monkey Bike is dat het een Belgisch merk is, dat veel ervaring heeft in de fietssector. Ook hun klantenservice is helemaal in orde.
Niet alleen de dienst na verkoop, maar ook die vóór de verkoop. Wil je de fiets testen, dan boek je gewoon een afspraak en komen zij naar jou toe, zodat je je elektrische BMX kunt testen in je eigen omgeving. Voorlopig zien we niet veel andere merken dit doen.
Ga je zelf verder vergelijken, wat we aanraden, kijk dan vooral naar de batterij, de motor, remmen en de materialen die gebruikt worden om het kader te maken.
Topsegment: Super73, Phatfour, Ruff Ryder, GasGas
Mid-range: Diablo, APE RYDER, RKS, Astonic
Goedkope fatbikes: Ouxi
Eindconclusie van de Monkey X review
Fatbikes zijn leuk om mee te rijden, dat staat vast. Ze doen ons denken aan de oude brommertjes.
Als we naar de Monkey X kijken, lijkt het door de grote banden op een fatbike, maar het is eigenlijk eerder een elektrische BMX. De rijstijl en rijervaring zijn anders, dus je moet er ook op een andere manier naar kijken.
Rijden met de Monkey X is entertainment, meer dan op de typische fatbikes. Door het ontwerp krijg je het gevoel dat je wat sportiever of assertiever moet rijden dan die typische brommerachtige cruiser fatbikes, al kan het ook heel chill.
De fiets is wendbaar, en door het stalen kader heb je nog steeds een goed rijcomfort. De optionele vering lijkt ook wel handig, als je budget dat toelaat.
Vergelijken met andere fatbikes is dus niet echt op zijn plaats. Zodra er meer elektrische BMX’s op de markt komen, wordt vergelijken mogelijk, maar voorlopig is dit voor ons de beste elektrische BMX. Enerzijds door de keuzes in het ontwerp, maar ook door de slimme manier om mogelijke nadelen te omzeilen.
Voor wie meer wil zijn er opties en zo zou iedereen die een elektrische BMX wil, zijn ding moeten kunnen vinden bij de Monkey X. MonkeyBike staat ook bekend om hun eigen productie en verfwerk. Je hebt dus ook keuze uit veel verschillende kleuren. Als je zelf een kleur wilt bepalen, kun je dat gewoon aan hen vragen. Dit doen ze met plezier.
Een goede optie dus. Betaalbaar maar kwalitatief. Niet de allerbeste elektrische componenten, maar daar is bewust voor gekozen. Anders kostte deze fiets makkelijk +3500 euro.