CUBE en BMW hebben samengewerkt om een frisse wind te laten waaien door het stedelijk vervoer met de Concept Dynamic Cargo-driewieler. Dit innovatieve prototype van een doorloop E-cargo-driewieler brengt een revolutie teweeg in het traditionele concept van de cargofiets, met zijn onderscheidende kenmerken en futuristische design. Voor mensen die de Thaise Tuk-Tuk kennen is dit niets nieuws, maar in Europa zagen we tot nu nog geen elektrische cargo-driewieler van dit formaat.
Snel zoeken
Een uitdager voor de populaire bakfiets
Het Concept Dynamic Cargo-driewieler is het resultaat van de samenwerking tussen de twee Beierse merken CUBE en BMW. Met de Trike Hybrid biedt Cube een compact, veilig en wendbare cargofiets voor families en bedrijven. Het ontwerp is speciaal gericht op stedelijke omgevingen en is bedoeld om de mobiliteit in stedelijke gebieden te vergemakkelijken.
De trike is niets nieuw, in Azië rijden ze overal rond. Binnen de wereld van de moderne cargofiets is het echter een uniek en innovatief ontwerp. De bak herkennen we van de bakfiets, al lijkt de Cube Trike meer op een aanhangwagen. Het kantelmechanisme zagen we ook al bij de Butchers & Cycles MK1. Door deze elementen te combineren geniet je van veel voordelen en slechts enkele nadelen.
Hoewel rijcomfort en veiligheid belangrijk zijn moet je ook denken aan praktisch gebruik. De trike is breed en moeilijker op te slaan dan een smalle bakfiets of de populaire longtail fietsen. Met 75 kg aan gewicht is opheffen ook niet mogelijk.
De CUBE-driewieler heeft echter slimme opbergruimte in de onderbuis waarin gemakkelijk items zoals een regenjas, snacks of handschoenen kunnen worden opgeborgen.
Speciale kantelmechanisme
Een innovatieve toevoeging aan dit conceptmodel is het kantelmechanisme dat de driewieler een natuurlijke rijervaring geeft, versterkt door de Constant Velocity Joint en differentieel waardoor elk wiel onafhankelijk aangedreven kan worden. Dit resulteert in betere grip en stabiliteit van de trike. Bochten zijn minder stroef en er is veel minder kans op kantelen. Dit mechanisme, in combinatie met het differentieel, zorgt ervoor dat de lading op de twee achterwielen gelijk blijft. Het resultaat is een soepele en stabiele rijervaring, bij lage en hoge snelheden en het nemen van bochten.
Motor en batterij
Aangedreven door de nieuwste generatie Bosch motor, de Performance Line CX, biedt de CUBE Concept Dynamic Cargo driewieler een koppel van maximaal 85 Nm, ondersteund door een 750 Wh accu. Dit is een krachtige motor, de krachtigste van de Bosch motoren.
Voorlopig is er nog geen dubbele batterij mogelijk, al werd dit wel al aangekondigd. Het maakt gebruik van de Bosch Smart System, bedienen doe je via de afstansbediening. Alle relevante informatie over snelheid, batterijstatus en geschatte actieradius is zichtbaar op het Kiox 300-kleurendisplay.
De Enviolo NuVinci N380 aandrijving zorgt voor traploos schakelen. Hier zien we wel de metalen ketting, geen carbon variant. Gecombineerd met de krachtige Bosch motor is de 380% versnellingsbereik voldoende om zelfs op steile beklimmingen niet in het zweet uit te breken en gemakkelijk de 25 km/uur grens te bereiken.
Rijcomfort
Rijden met de CUBE Concept Dynamic Cargo-driewieler is comfortabel en natuurlijk. Het rijdt makkelijker dan de bakfiets omdat het gewicht getrokken wordt, en je over een extra wiel beschikt. Comfort Ride Geometry maakt het rijden aangenaam, door het maximaliseren van comfort, stabiliteit en wendbaarheid.
Een klein nadeel is dat je minder cargo kan vervoeren, de bak kan maximaal 60 kg aan. Maar dankzij het nieuwe HIC (Headset Integrated Carrier) van CUBE kan de fiets gemakkelijk een Eurobox van 300mm x 400mm en tot 20 kg aan gewicht dragen. Het perfecte rijcomfort is te danken aan de kanteltechnologie. Deze maakt het rijden eenvoudig en veilig, zelfs met een zware lading.
De zadelpen heeft twee ontgrendelingsmechanismen voor het verstellen van de zadelhoogte, ideaal voor als meerdere personen de driewieler delen. Je kan het makkelijk hoger of lager zetten. De CUBE-driewieler kan gemakkelijk worden aangepast om rijders van verschillende hoogtes te accommoderen, variërend van 1,60m tot 1,90m. Mama en papa, of collega 1 en collega 2, iedereen kan de fiets gebruiken.
Onthoud wel dat de achterkant breder is dan een conventionele fiets. Toch iets waar je even aan moet wennen. Niet alleen voor obstakels maar ook voor putten of plotse obstakels. Bij een normale fiets sta je wel eens recht om extra kracht te zetten, dat ging niet zo makkelijk met deze trike. Rustig rijden is de opdracht, met de motor heb je kracht genoeg.
Remmen, banden
De CUBE-driewieler is uitgerust met hydraulische schijfremmen van Tektro en heeft in totaal drie remschijven, wat zorgt voor voldoende remkracht en reserves, ongeacht de lading. Dit verdeelt de warmte die tijdens het remmen wordt gegenereerd over drie remrotors en remklauwen in plaats van twee, zoals meestal het geval is. Tektro is ook een zeer kwalitatief merk. Cube heeft ervaring met bak- en cargofietsen en weet dat goede krachtige remmen cruciaal zijn voor de veiligheid. ABS technologie is nog niet aanwezig, dit zal voor de volgende update zijn.
Opties en gebruik
De CUBE Cargo-driewieler heeft ook een verwisselbare en modulaire box. Ze noemen het zelf een one-fits-all concept. De cargobox, gemaakt van superlicht en extreem sterk polyethyleen-schuim, kan dienen voor twee kinderen te vervoeren of voor leveringen te doen in de stad. De box is een accessoire dat je kan aanpassen naar je noden.
Er is ook een slimme opbergruimte in de onderbuis waarin gemakkelijk items zoals een regenjas, snacks of handschoenen kunnen worden opgeborgen. Dit praktisch detail zorgt voor nog meer bruikbaarheid voor de alledaagse rit.
Nog een kleine extra (van de autowereld), ingebouwde achterlichten en een krachtig voorlicht dat de baan oplicht.
Daarnaast is er de mogelijkheid om kinderstoelen toe te voegen, compleet met veiligheidsharnassen en een regenhoes. Dit detail is vooral van belang voor gezinnen die overwegen de fiets te kopen.
Een belangrijke technische toevoeging is de constante snelheidskoppeling en differentieel, waardoor elk wiel onafhankelijk aangedreven kan worden. Dit verbetert de grip en stabiliteit van de trike, waardoor hij nog betrouwbaarder is in diverse omstandigheden.
Het frame van de CUBE Concept Dynamic Cargo-driewieler verdient ook een speciale vermelding. Het gebruik van High Performance Aluminium (HPA) en Gravity Casting resulteert in een sterke, lichte en duurzame constructie die de trike voorbereidt op de uitdagingen van het stedelijk vervoer.