Home Stadsfiets Review: Riese Muller UBN Five

Review: Riese Muller UBN Five

Een Nieuwe Standaard in Elektrische Stadsfietsen

Door Velofietser

De Riese Muller UBN Five is niet zomaar een elektrische fiets. Met zijn minimalistische design, geavanceerde technologie en hoogwaardige bouwkwaliteit zet het een nieuwe standaard in de wereld van e-stadsfietsen.

Een review van de Riese & Muller UBN Five

Design en Bouw

De UBN Five onderscheidt zich met een strak, eenvoudig en sterk ontwerp. Deze elektrische stadsfiets lijkt bijna op een gewone fiets. De batterij en motor zijn geïntegreerd in de onderbuis. Het heeft geen stuurdisplay, alleen een bovenbuis lichtdisplay met vijf ‘batterijbalken’.

De UBN Five Touring weegt slechts 19,2 kg. Het hydroformed aluminium frame is zowel licht als stevig. Bouwkwaliteit zijn we gewoon bij Riese & Muller, de UBN 5 is hier een voorbeeld van.

Riese & Muller UBN Seven

In dit artikel spreken we voornamelijk over de UBN Five. Zoek jij naar informatie over de UBN Seven dan zit je hier goed. De UBN 7 heeft een aangepast kader (mixte) met een lagere opstap. Daarbuiten gaat het om dezelfde fiets, met dezelfde prestaties en hetzelfde rijcomfort.

design en ontwerp riese muller UBN five seven

Motor en Batterij

De Ride 60 middenmotor is naadloos geïntegreerd in het bottom bracket gebied. De motor zelf weegt slechts 1,96 kg, en het hele motorsysteem voegt zo’n 4,3 kg toe.

De UBN Five heeft een verwijderbare batterij. Je kunt ervoor kiezen om zonder te rijden, waardoor de fiets verandert in een gewone fiets.

Je kan op twee manieren opladen, met de batterij in of uit de fiets. Met een volledige lading kan de fiets een afstand van maximaal 55 km afleggen (breeze stand). In 3,5 uur is ze volledig opgeladen.

geintegreerde fazua elektrische motor UBN Five

Gewicht en Functionaliteit

De fiets biedt connectiviteitsfuncties, waaronder de RX Connect-app, die navigatie, diefstalbescherming en meer biedt. Het ontbreken van een display op het stuur wordt gecompenseerd door de eenvoudige integratie van een smartphone, waardoor je toegang hebt tot essentiële fietscomputerfuncties.

De achterdrager is ook netjes geïntegreerd met het achterspatbord.

Ring Control en Connectiviteit

De stuurhendels zijn voorzien van een Ring Control, een alles-in-één schakelaar waarmee je kunt inschakelen, schakelen tussen vermogensniveaus, de lichten inschakelen of de loopassistentie activeren. De fiets biedt geavanceerde connectiviteitsfuncties, waaronder de RX Connect-app, die navigatie, diefstalbescherming en meer biedt.

riese muller smartphone bediening

Kwalitatieve fietsonderdelen

De UBN beschikt over premium componenten en accessoires, waaronder een hoogwaardige Shimano SLX 11-speed, krachtige TRP hydraulische schijfremmen, Supernova / Busch & Muller voor- en achter-LED’s, en Schwalbe Marathon Supreme banden. Vering hadden we het al over. Had gemogen.

De UBN Five is verkrijgbaar in drie verschillende modellen: Singlespeed met een Carbon Belt, Silent met een Alfine 8 Shimano automatische versnelling, en Touring met een derailleur.

Rijden met de UBN Five e-fiets

Rijcomfort en prestaties

Aangedreven door het Fazua Ride 60, biedt de UBN Five drie niveaus van ondersteuning: Breeze, River en Rocket, waarmee snelheden tot 25 km/u kunnen worden bereikt. De fiets biedt een zeer natuurlijke en fietsachtige rit.

Het heeft een merkbare kracht, maar het voelt altijd alsof je een zinvolle hoeveelheid pedaalkracht bijdraagt. Je kan er ook makkelijk mee fietsen zonder elektrische steun, en sneller rijden dan de 25 km/u elektrische steun. Duw je goed door dan haal je de 30 – 35 km/u.

De Schwalbe Marathon Supreme banden zorgen voor een goede grip en bescherming tegen lekrijden. Ze zijn breed genoeg om tramsporen over te (durven) steken, daarom is deze fiets ook in België een goede e-stadsfiets.

Vering had wel gemogen, toch voor een elektrische stadsfiets in België. Hoewel de UBN Five behoorlijk vergevingsgezind aanvoelt en enkele hobbels geen kwaad kunnen, zijn de Belgische kasseiwegen redelijk brutaal.

Als dit je route zou zijn, overweeg dan zadelpenvering of een e-fiets met vering op de voorvork.

Prijs en Waarde

Met een prijskaartje van rond de 5000-5250 euro valt de UBN Five in een hogere prijsklasse. Hiervoor koop je een bakfiets of longtail fiets. Zoals alle Riese & Muller modellen, biedt het een goede waarde gezien de hoge kwaliteit.

Onze mening over de UBN 5

We gaan er geen doekjes om winden, wij zijn fan van Riese & Muller en ook van de UBN 5. Deze fiets scoort ook goed in onze vergelijking van de beste elektrische stadsfietsen. Het is een premium e-fiets van topklasse.

Aan rijcomfort twijfelen we voor geen moment, al moet je wel niet teveel kasseiwegen gaan opzoeken. De (licht) sportieve rijhouding is ook geen probleem. In de stad rijden we vooral korte afstanden. Heb je geen hoge nood aan vering en past de fiets in je budget dan moet je niet twijfelen. Doe een testrit om zeker te zijn.

Dat gezegd zijnde, we vinden hem ook echt duur. Voor dit budget heb je de hele fietsmarkt als concurrent. Je kan er zelf een goede bakfiets of elektrische longtail voor kopen. De fiets biedt wel iets extra speciaals. Het ziet eruit als een normale fiets, een soort van extra beveiliging tegen diefstal.

riese muller ubn five review en test

Ook interessant

Deze website maakt gebruik van 1st party cookies. Door onze website te bezoeken ga je akkoord met onze standaard voorwaarden. Akoord Meer info