Home Merk nieuws Nieuw: Hyena Unidrive 70 | Elektrische middenmotor

Nieuw: Hyena Unidrive 70 | Elektrische middenmotor

Hyena, een speler in het prijs-kwaliteit-segment van elektromotoren.

Door Slim Abid

Hyena introduceert de nieuwe Unidrive 70. Tot voor kort was Hyena een zo goed als onbekend merk in Europa. Dit merk was reeds bekend in Azië en is voornamelijk ontstaan door het ontwerpen van achterwielmotoren.

Sinds kort hebben ze ook middenmotoren en kunnen ze rekenen op samenwerkingen met Trek en Diamant om hen steeds meer marktaandeel te geven. Met hun nieuwe middenmotor wil het Aziatische merk meer klanten aantrekken, meer elektrische fietsen die hun motor gebruiken.

Prijs / kwaliteit met voldoende vermogen

Hyena is een bedrijf uit Taiwan. In 2024 presenteren ze dus hun Unidrive 70, een middenmotor gebaseerd op een 36V-systeem. Uiteraard hoort er ook een batterij bij de motor; deze wordt geïntegreerd in het kader. Bij het systeem horen ook twee verschillende displays, een kleine en een grotere versie.

Niet de lichtste, met 2,4 kg is het nog steeds een lichte middenmotor. Het maximale vermogen ligt op 70 Nm; uiteraard is deze ook afgestemd om 250 Watt voor de Europese markt. De motor stopt ook als je sneller dan 25 km per uur gaat. In de hoogste stand kan je rekenen op 310% krachtverhoging.

Wat meteen opvalt voor een nieuwe motor is dat deze niet concurreert met de grote, sterke spelers op de markt van middenmoters. Dat was ook niet meteen de bedoeling. Zoals vermeld is dit een prijs-kwaliteitmotor die producenten alternatieven biedt om de prijs te kunnen drukken.

Minder performante specificaties willen niets zeggen over de werking van deze motor. Daar kan je wel rekenen op concurrerende technologie. Zo is de motor uitgerust met een kracht- en kadanssensor, alsook intelligente software die het mogelijk maakt om de motor aan te passen aan de gebruiker. Dit kan via de Hyena-app.

Hoe vergelijkt de Hyena Unidrive 70 zich met de markt?

Kijken we eerst naar Europese producenten, dan valt op dat de bekendste uitdager de Bosch SX Performance Line is. Deze is iets lichter, slechts 2 kilo, maar biedt wel minder kracht met slechts 55 Nm.

Ook Brose heeft een vergelijkbare motor van 70 Nm, de Brose Drive T-MAG. Je kan ook rekenen op een gelijkaardige ondersteuning van 320%, maar dan wel met 500 gram extra aan gewicht.

De bijhorende batterij van 540 Wh weegt zo’n 3 kilo. Het totaalsysteem voegt dus een kleine 5,5 kilo toe aan de elektrische fiets.

Ook interessant