In deze review van de Velo De Ville FR8 bakfiets
Waarom kies je de FR8:
- Hoge kwaliteit
- Sterke motor Bosch CX
- Ongelooflijk veel configuratie opties
- Hoge draagcapaciteit
Waarom koop je hem niet:
- Zwaarder dan gemiddeld 75 kg
- Bredere draaicirkel
- Duur
Voor wie: De FR8 is een zeer goede bakfiets maar behoort ook tot het hoogste prijssegment waar veel concurrentie is. Deze FR8 valt op door de hoge draagcapaciteit en de gebruiksvriendelijkheid die het makkelijk maakt als dagelijks vervoer. Daarnaast is de bakfiets wel wat zwaarder wat voor sommigen lastig kan zijn.
Snel zoeken
1. Het Ontwerp (8/10)
Wat meteen opvalt, is dat het hier om een grote bakfiets gaat. Hij is niet bepaald langer of breder dan anderen, maar hij is vooral zwaarder. Dat zie je niet meteen aan het ontwerp, al merk je wel dat het kader zeer stevig, sterk en breed is.
Zwaar met hoge draagcapaciteit
Dit ontzettend sterke kader verklaart ook meteen de naam FR8 (Freight). Want hierop heb je een draagcapaciteit van 225 kilo. Let op, dit is inclusief de fiets die 75 kg weegt. De uiteindelijke draagcapaciteit is best wel gelijkaardig aan andere modellen door het extra gewicht van de bakfiets.
Maar goed, zwaar is één ding. Het ontwerp speelt ook in op het rijcomfort en de rijstijl. Je zit hier mooi rechtop met het stuur dat naar jou toegebogen is. Je kan ook heel wat dingen configureren en veranderen zoals de lengte, het stuur en het zadel. Om dit geschikt te maken voor meerdere gebruikers. De lage opstap zorgt ervoor dat ook kleinere gebruikers deze bakfiets kunnen benutten.
Stabiel op snelheid
Al rijdend is het gewicht helemaal geen probleem door die sterke Bosch CX-motor, waar we later op terugkomen. Bij het starten en stoppen voel je dat verhoogde zware gewicht wel. Echt problematisch is dit niet, maar je moet er wel aan wennen.
Daarnaast lijkt deze bakfiets op het typische Long John-ontwerp met twee wielen, die gebruikmaakt van stangbesturing. Een stuurmechanisme met een stang. Ook hier komen we later op terug.
Veel opties en accessoires
Deze bakfiets is van het Duitse merk Velo-de-ville, dat bekendstaat om hun online configurator. Fietsen worden op aanvraag gemaakt; dit is geen massaproductiemerk.
Om de kwaliteit zo hoog mogelijk te krijgen en zo goed mogelijk in te spelen op de benodigdheden van de gebruikers, stel je je fiets dus volledig zelf samen. Daar kan je kiezen uit motoropties, schakelopties, andere sturen, zadels of accessoires. Maar ook een eigen kleur, iets om de bakfiets meer persoonlijk te maken. Je kan kiezen uit een heel arsenaal van kleuren.
2. Prestaties; kracht en draagcapaciteit (8.5/10)
Topsnelheid (8/10): 25 km/u – Makkelijk te behalen, afhankelijk van de cargo
Prestaties bergop (7.5/10): Vlot, maar aan een trage snelheid
Prestaties met gewicht (8/10): De fiets blijft stabiel ook bij veel cargo
Draagcapaciteit bakfiets (9/10): 250 kg
De Bosch CX is krachtig, maar nodig
Deze FR8 is altijd uitgerust met een Bosch CX Cargo Line-motor. En dat is ook maar goed, want je hebt deze 85 Nm zeker nodig als de bak vol cargo ligt. Ook al is de bakfiets aan de zwaardere kant, je raakt elke berg makkelijk op door deze aandrijving.
Enviolo versnellingen
De motor wordt vergezeld door een Enviolo Heavy Duty of, als je wat extra budget hebt, de upgrade naar de nieuwe Enviolo Automatiq. Velo de Ville kiest er ook hier voor om hun fietsen enkel uit te rusten met een drijfriem en intern schakelsysteem. Er is dus geen optie voor een derailleur of alternatieve versnellingssystemen.
Veel batterij opties
De batterij die zich onder de bak bevindt, 750 Wh, kan je aanpassen naar jouw benodigdheden: 1 batterij, 500 Wh, 625 Wh, 750 Wh of een verdubbeling van deze maten. Zo weet je dat zelfs voor zeer lange afstanden met veel cargo deze bakfiets de klus kan klaren.
Tijdens onze testritten reden we gemiddeld zo’n 30 km. Zelfs op turbo met veel cargo was dit nooit een probleem. De batterij ging tijdens deze testritten nooit onder de 40%.
Kies je voor een lagere stand, Tour of Eco, dan kan je uiteraard meer kilometers afleggen. Maar met dit zware gewicht wil je toch rekenen op die extra kracht om het jezelf veel makkelijker, zeg maar, doenbaar te maken.
3. Het rijcomfort (8.5/10)
Rijcomfort op platte wegdek (9/10):
Rijcomfort op oneven wegdek (8/10):
Rijcomfort bij lange afstanden (9/10):
Rijden bij nat wegdek -> veiligheid (8/10):
Op het moment dat we de FR8 toegestuurd kregen om te testen, waren we bezig met de Douze Heta bakfiets. Een zeer lichte en wendbare bakfiets die ook een krachtige motor gebruikt. Die spreekt een andere doelgroep aan dan deze gebruiksvriendelijke FR8. Maar het zorgde er toch voor dat de Velo de Ville-bakfiets redelijk log aanvoelde.
Veel langer is die niet, maar hij maakt gebruik van de stangbesturing en is dus ook wat zwaarder. De eerste keren met een Velodeville FR8 rijden, voelde aan als het rijden met een klein bestelbusje.
Hoe meer je deze fiets gewoon wordt, hoe makkelijker het rijden ook wordt. In het begin, met volle cargo, kan het evenwicht vinden iets moeilijker zijn. En ook de draaicirkel is toch wel groot. Eens je deze fiets meer gewoon bent, en wanneer je op snelheid komt, vallen al deze problemen weg.
Deze bakfiets is ongelooflijk robuust. Hij blijft relatief wendbaar, maar is vooral stabiel op de baan. Uiteraard blijft het wel wat lastiger om objecten op de baan plots te ontwijken of plots tot een noodstop te komen.
De motor en de versnellingen zijn echt van topkwaliteit. En ook al zijn er mensen die een derailleur verkiezen; er zijn weinig nadelen aan deze Enviolo-systemen. Het rijcomfort was goed in orde. Enkel aan zeer trage snelheden moet je gewend raken aan de dimensies van deze fiets.
4. Gebruik (8.5/10)
Een ander belangrijk punt bij bakfietsen is het gebruik wanneer je niet aan het rijden bent, maar eerder wanneer je de fiets parkeert. Een bakfiets wordt meestal gebruikt door ouders in of buiten de stad, maar ook door leveranciers die pakjes afzetten in de stad of moeilijk te bereiken gebieden. Hoe je de fiets gebruikt, is dus belangrijk.
Dan denk je meteen aan de voet of standaard, en op deze Velo de Ville FR8 is dit een van de beste of makkelijkste te gebruiken standaarden die we tot zover tegengekomen zijn. Maar anderzijds is dit ook het ontwerp van de bak, de veiligheid hiervan, en de accessoires die beschikbaar zijn. De bak van de Velo de Ville bakfiets is gemaakt van EPP-schuim, net zoals vele anderen.
Superveilige bak
Wat Velo de Ville dan beter doet, is wat er onder deze bak zit en hoe die onder en in deze bak is verstopt. Het stalen kader is op twee plaatsen versterkt. De bak is uitgerust met stalen ‘rolkooi’ om in te spelen op veiligheid. Voorlopig zijn er nog geen crashtesten met bakfietsen, maar het is duidelijk dat Velo de Ville hier heel hoog op inspeelt.
Door de bak zo dik te maken, is er wel wat minder ruimte binnenin de bak, zeg maar volume. Maar de bak komt wel hoog genoeg om dit te compenseren. Uiteraard stapel je gewicht naar boven toe, wat niet goed is voor het evenwicht van de bakfiets. Je wilt gewicht zo dicht mogelijk bij de grond.
Accessoires hebben ze ook genoeg. In de dikke bak zijn verschillende nokjes uitgesneden die dienen als kleine opslagruimtes. Zo kan je toch heel wat extra kwijt in de wand van de bak. Aan de bestuurderskant zijn er ook enkele slimme extra’s om de gebruiker te voorzien van wat extra mogelijkheden om dingen aan te hangen of op te bergen.
Vooral de regenkap met UV-zonkapbescherming, volledig afgeschermd tegen de wind, is interessant voor ouders die op zoek zijn naar een alternatief voor de wagen.
Stevige, veilige kinderbankjes
Als het gaat om veiligheid is niet alleen de buitenkant van de bak belangrijk, maar ook hoe de kinderen daar binnen zitten, of er voldoende plaats is en hoe ze vastgemaakt worden. En het is dus ook goed om te weten dat Velo de Ville niet alleen aan het uiterlijke gedacht heeft.
De bankjes zijn stevig vast in de bak, maar kunnen handig opgevouwen worden als je deze niet nodig hebt. En daarbij maken ze gebruik van 3-punt veiligheidsgordels die de kinderen op hun plaats moeten houden.
Je kan de schouderstraps ook makkelijk verstellen om in te spelen op de lengte van je kinderen. De bak is niet zeer breed door deze dikke wand, maar is wel geschikt voor 2 kinderen. Wij testten twee kinderen van 4 jaar, zij hadden voldoende ruimte.
Omdat de bak ook iets langer is dan sommige anderen, kan je ook spreken over voldoende beenruimte voor oudere kinderen. Nog een van de accessoires zijn de Maxi-Cosi-adapters die je op de bak kan monteren om ook de kleinste kinderen mee te nemen.
Zeer gebruiksvriendelijke bakfiets
Het valt dus op dat Velo de Ville ontzettend veel kleine details toegevoegd heeft aan deze fiets, om die beter geschikt te maken en om zich af te scheiden van hun concurrentie. Al die dingen samen hebben de bakfiets misschien wel iets zwaarder gemaakt. Maar eens je op weg bent, spreek je wel over een bakfiets die in het premium segment zit.
Uiteraard zijn er nadelen om rekening mee te houden. Je gaat hem dus best uittesten, maar wees gerust, hoe meer ervaring met deze bakfiets, hoe meer je die gewoon wordt en hoe makkelijker het rijden wordt.
Er zijn heel wat andere bakfietsen die van de eerste keer beter rijden, maar dan minder extra’s hebben om het gebruik te faciliteren. Zeker een bakfiets om te testen, maar niet een die bij iedereen past.
5. Prijsvergelijking
Door te kiezen voor dit stevige, kwalitatieve kader, de beste elektrische motor en heel wat andere premium onderdelen, is het ook vanzelfsprekend dat we hier meteen kijken naar een premium prijssegment.
De Velo de Ville FR8 bakfiets kan je configureren vanaf 6500 euro. Hier moet je al meteen een eerste keuze maken tussen de Enviolo Heavy Duty of de Automatiq.
Vandaar voeg je toe wat je wil; de duurste versie kost zo’n 10.500 euro, volledig uitgerust. Voor deze prijs kan je zo goed als elke bakfiets kopen. In dit premium segment zijn er heel wat uitstekende bakfietsen, denk maar aan een Riese & Müller Load, de Packster2, een Douze Heta of zelfs de zeer dure Ca Go bakfietsen.
Velo de Ville FR8 review eindconclusie
Gezien er hier toch enkele kleine nadelen kunnen zijn—dit hangt af van bestuurder tot bestuurder—is het zeker de moeite waard de fiets eerst uitgebreid te testen om zeker te zijn dat deze zijn aankoop waard is.
Hoe meer we de FR8 bakfiets gebruikten, hoe beter deze werd en eens gewend, kunnen we met zekerheid zeggen dat dit een zeer goede bakfiets is, al blijft die zwaar met een grote draaicirkel. Daarbij komen ook de voordelen van veiligheid en draagcapaciteit.
Wij kunnen deze bakfiets alleen aanraden met de kanttekening dat je hem zeker getest moet hebben.