Met een longtail rijden, ik heb het ondertussen al zeer vaak gedaan. Vaak zijn dit premium modellen, € 5000, € 6000 en meer. Mensen zijn op zoek naar een goede longtail. En voorlopig zijn deze allemaal relatief hoog van aankoopprijs. In dit artikel we de Oxford Cargo Plus. Een ‘goedkope’ longtail die je al kan bestellen vanaf 3500 euro.
In deze review van de Oxford Cargo Plus longtail fiets
Waarom kies je de Oxford Cargo Plus:
- Budget longtail fiets
- Extra lange bagagerek (+2 kinderen)
- Zeer licht
Waarom koop je hem niet:
- Minder krachtige motor
- Minder stabiel
Voor wie: Oxford is een Belgisch merk die de eerste betaalbare longtail fiets (met middenmotor) op de markt bracht. Deze nieuwe Cargo Plus is een verbeterde versie van hun vorige longtail. Geschikt voor gezinnen die een nieuwe longtail zoeken aan een betaalbare prijs.
Snel zoeken
1. Het Ontwerp (7/10)
Oxford is aan zijn tweede longtailfiets toe. De eerste was zo goed als identiek maar korter en kende ook enkele kinderziektes. Nu komt Oxford met een verbeterde versie die de kleine nadelen van deze gemiddelde longtail moet wegwerken.
Extra lange …
Het bagagerek is nog een beetje langer gemaakt om zo perfect in te spelen op de noden van de ouders. Bike 43 was hiermee begonnen, nu zien we steeds meer merken dat hierop inspelen.
Van op afstand zie je niet meteen dat het hier om een prijs-kwaliteit longtail gaat. Hij ziet er knap uit. Het design is niet zeer blitz, maar vooral licht en handig in gebruik. Deze longtail, beschikbaar in één maat, heeft een lage instap zodat zowel mama’s als papa’s makkelijk op de fiets kunnen stappen. Zelfs als er al twee kindjes op het bagagerek zitten.
… en lichte longtail
Wat ook meteen opvalt aan deze longtail is dat hij heel wat minder zwaar is dan andere. 27 kg, waar het gemiddelde rond de 32 kg ligt.
Toch maken ze gebruik van de 24-inch banden. Wat ervoor zorgt dat deze Oxford iets minder stabiel aanvoelt dan de zwaardere of lagere alternatieven (met 20 inch wielen).
Het lichte gewicht maakt hem ook ontzettend wendbaar en makkelijker om op gang te trappen. Dat is goed, want met de zwakkere motor moet je zelf wat meer mee trappen.
Het aluminium frame is uiteraard wel veilig en stevig genoeg, maar je voelt dit toch in vergelijking met premium longtails.
Rechtop zittend, zonder vering
Deze longtail fiets maakt geen gebruik van vering. Door de rechtop zittende houding voel je de schokken minder dan bij een model waarop je sportiever zou zitten.
Dit is uiteraard een klein nadeel van deze fiets maar nodig om de kosten laag te houden. Je voelt dit ook niet zolang je op een goed wegdek rijdt. Het is ook niet de bedoeling off-road te gaan met deze longtail. Heb je toch behoefte aan meer comfort dan kan je een zadelpenvering monteren.
De Oxford Cargo is beschikbaar in verschillende kleuren, zoals lichtblauw en oranje. Ze zijn wel redelijk mooi, maar zoals reeds duidelijk; om de prijs beknopt te houden worden de keuzes beperkt.
2. Prestaties; kracht en draagcapaciteit (7/10)
Topsnelheid (7.5/10): 25 km/u – Makkelijk op plat wegdek
Prestaties bergop (6.5/10): Net te weinig newtonmeters om een stevige bergop aan te kunnen
Prestaties met gewicht (7/10): Op plat wegdek lukt dit makkelijk
Draagcapaciteit bakfiets (7/10): 170 kg, iets lager dan gemiddeld
Met middenmotor van Shimano
Zeer duur op elektrische fietsen, en vooral op longtails of bakfietsen, is de motor. In het achterwiel is de motor veel goedkoper, er zijn al enkele van deze longtails beschikbaar. Het grote nadeel van deze motoren is dat ze slecht presteren met extra cargo of bergop.
Oxford koos hier wel degelijk voor een niche. Een goedkope of betaalbare longtail met middenmotor. Ze kozen voor de Shimano E6100, met 60 nm, voldoende om cargo te vervoeren, net niet genoeg voor dit ook (steil) bergop te kunnen… tenzij je stevig meetrapt.
Dure alternatieven gebruiken hiervoor de Shimano EP8 Cargo of een Bosch CX cargo line. Maar deze kosten heel wat extra en worden vooral gebruikt op premium modellen.
Niet altijd 25 km/u
De bovenstaande beschrijving is op de hoogste motorstand – zeg maar turbo. Op deze stand haal je op een plat wegdek de 25 km/u zonder al teveel moeite. Zet je deze op de middelste of laagste stand, dan moet je weten dat je zelf nog wat bij moet duwen.
Je zal dus misschien niet altijd zonder moeite 25 km/u rijden, maar als we zoeken naar een prijs-kwaliteit longtail, met in het achterhoofd dat dit de helft van de prijs is van de duurste modellen, dan moeten we wel concluderen dat dit voldoende is.
Batterij & versnellingen
Uiteraard hoort er ook een batterij bij die motor. Met 500 Wh is dit een vrij standaard combinatie. De E6100 met deze batterij is bij maximaal gebruik goed voor zo’n 30 tot 35 kilometer. Trap je veel zelf op eco, dan kan je misschien wel 70 of meer kilometers halen.
Het laatste element dat veel invloed heeft op je prestaties en rijcomfort is het schakelen. Oxford gebruikt de populaire Nexus 5 interne naafversnelling. En hoewel die niet uiterst geschikt is voor zeer krachtige motoren, valt de keuze voor de Oxford Cargo + Shimano E6100 goed mee.
Met vijf versnellingen heb je misschien wel net te weinig opties… Zeker voor een ervaren fietser kan dit een argument zijn. De Nexus 5 naafversnelling beklemtoont wat deze fiets moet zijn: een keuze met een goede prijs-kwaliteitverhouding, een betaalbare longtail fiets.
3. Het rijcomfort (7/10)
Rijcomfort op platte wegdek (8/10):
Rijcomfort op oneven wegdek (6/10):
Rijcomfort bij lange afstanden (7/10):
Rijden bij nat wegdek -> veiligheid (7/10):
Rijden is dus niet het snelste en uiteraard kan je dat ook niet verwachten van een model dat zich focust op prijs-kwaliteit, maar het rijcomfort moet wel gemiddeld of net boven gemiddeld zijn. Voor ons even wennen, van premium modellen naar de Oxford, maar uiteindelijk was die heel fijn om mee te rijden.
Zeer lichte longtail
De Cargo Plus is licht. Dat voel je meteen bij het rijden. Het heeft invloed op hoe makkelijk je zelf trapt, maar ook op de stabiliteit. Je zit mooi rechtop. Het stuur en zadel kan je verstellen zodat de fiets voor meerdere gebruikers kan dienen.
De gewichtsverdeling kon misschien wat beter. Doordat het gewicht vooral centraal geplaatst is (motor + batterij), en de fiets zeer licht is, voelt het iets minder stabiel aan. Zonder handen rijden is bijvoorbeeld niet mogelijk, het stuur is te gevoelig.
Beperkt comfort
Zoals reeds vermeld is er geen vering aanwezig. Het zadel is breed om veel steun te bieden tijdens het rijden. En op zich is het ontbreken van vering is niet lastig zolang je op fietspaden blijft. Heb jij shortcuts door het veld of off-road, dan moet je weten dat ze niet weggelegd zijn voor deze Oxford Longtail.
Ook voor de andere gebruikers, je kindjes achterop, is comfort van belang. En doordat de schokken weinig tot niet gedempt worden moet je ook je best doen om stevige schokken, putten of boordjes te vermijden.
Prijs kwaliteit als richtpunt
Je merkt ook meteen dat de remmen van een andere kwaliteit zijn in vergelijking met premium merken. Naar onze mening geen enkel probleem, zolang deze goed werken en veilig zijn. Uiteraard is het belangrijk dat je krachtige remmen hebt als je met veel gewicht rijdt, om dit momentum tot stilstand te brengen.
Je moet hier ook realistisch blijven en eigenlijk niet vergelijken met die premium modellen, anders kom je teleurgesteld uit. Zij gebruiken 4-piston remmen, speciaal voor cargofietsen. Oxford kiest om hun draagcapaciteit wat lager te houden, zodat deze gekozen Shimano remmen toch voldoende zijn.
4. Gebruik (7/10)
Even belangrijk als het rijcomfort, is het gebruiksgemak. Het comfort wanneer je de fiets niet gebruikt om te fietsen, maar als ouder of om vracht te vervoeren.
Extra lang bagagerek
Bij longtails is dat meestal in de vorm van twee kinderen op dat lange bagagerek. Meteen daarover beginnen: het bagagerek is extra lang, bijna even lang als dat van een Bike 43. Het is bewust zo ontworpen zodat je altijd genoeg plaats hebt, ook als je kinderen wat groter worden of hun boekentassen en dergelijke meehebben.
Bij kortere longtails valt het op dat er, naast de twee kinderen, weinig ruimte overblijft voor al de rest. Als het voorste kind in een kinderstoel zit die helemaal naar voren geschoven is, kan je met je pedalerende voet de kindervoetjes raken. Bij langere bagagerekken zoals die van de Oxford Cargo is dit niet problematisch.
Beperkte accessoires
Bij deze prijs zijn de safetybars en de voetsteuntjes inbegrepen, maar daar stopt het ook als het gaat om accessoires. Je kan hier wel kiezen voor universele accessoires en hopen dat ze passen.
Een laatste maar belangrijk punt bij het gebruik is de standaard, voet of poot. Op zich is die goed; je krijgt de fiets relatief makkelijk op en af de standaard, zelfs met het gewicht van twee kinderen. Maar wat opvalt is de stabiliteit. Met een goede duw van de zijkant kan de fiets omvallen.
Dat komt enerzijds door de iets grotere banden en het iets hogere zwaartepunt. Anderzijds zou een breder ontworpen standaard voor meer stabiliteit zorgen. Op zich iets dat je misschien zelf kan vervangen als nodig. Ook Oxford weet dit, ze maken hier werk van.
Vooraan heb je nog een extra kleine laadbak, goed voor 10 tot 15 kilo. Maar onthoud dat door het lichte gewicht, stabiliteit niet het sterkste punt is van deze longtail.
5. Prijsvergelijking
Ondertussen is het duidelijk dat dit zeker niet de beste longtailfiets is, maar het is fantastisch dat ze dit model gemaakt hebben. Anders zou er een heel segment zonder alternatieven zijn. Dit segment wordt steeds populairder en we merken ook dat grote premiummerken (Tern, Bike 43, Kettler, … ) instapmodellen aan het voorbereiden zijn binnen dit prijssegment.
Voor Oxford is dit hun tweede longtail en ze hebben al heel wat kinderziektes weten op te lossen. Het extra lange bagagerek blijft een echt voordeel.
Dat de fiets licht is, is opnieuw een pluspunt, maar je moet wel wennen aan het rijcomfort en de rijstijl in vergelijking met zwaardere longtails.
In dit prijssegment vind je (voorlopig) enkel alternatieven met een achterwielmotor. Denk aan een RadWagon die niet meer in Europa levert, of de Monkeytail die we onlangs testten. Maar geen alternatieven die bergop kunnen presteren, wat het verschil maakt tussen een achterwielmotor en een middenmotor.
In de nabije toekomst komt er een Tern Quickhaul bij, en zal dit gamma uitbreiden met kwalitatieve alternatieven. Maar voorlopig houdt Oxford goed stand en kan het als Belgisch merk verder groeien.
Oxford Cargo Plus review eindconclusie
Oxford heeft een goede slag gedaan door stappen te zetten binnen dit prijssegment. De fiets is ver van perfect, maar voldoet aan heel wat vakjes op de checklist van mensen die op zoek zijn naar een betaalbare longtail fiets.
De fiets rijdt goed, is van degelijke kwaliteit, heeft een goede—niet de beste—motor en kost slechts de helft van de prijs. Voorlopig vind je weinig kwalitatieve longtails met een krachtige middenmotor onder de 4000 euro.
Let wel goed op, deze categorie wordt steeds groter, dus hoe ouder dit artikel wordt, hoe meer concurrenten er in het prijssegment van de Oxford Cargo Plus zullen verschijnen.