De Douze Heta is de tweede bakfiets van het Franse cargofiets merk. Wij mochten hem even lenen en uitgebreid testen. In dit artikel lees een uitgebreide review van de Douze Heta, de voordelen, nadelen en onze blik op het ontwerp, de prestaties en de prijs.
In deze review van de Douze Heta bakfiets
Waarom kies je de Heta:
- Krachtige motor Shimano EP8 Cargo
- Zeer licht, wendbaar en stabiel
- Zeer korte draaicirkel
- Groot volume in de bak
Waarom koop je hem niet:
- Minder verfijnde afwerking
- Blijft een dure aankoop
Voor wie: De Douze Heta is echt een plezier om mee te rijden. Zeer wendbaar, zeer licht. Het rijgevoel komt in de buurt van een gewone elektrische fiets, waardoor Douze zicht afzondert van enkele even dure concurrenten. De Heta lijkt ons een bakfiets die voor iedereen geschikt is door de vele voordelen en beperkte nadelen.
Snel zoeken
1. Het Ontwerp (9/10)
Douze is een echt cargofietsenmerk, en dat merk je aan het ontwerp. Dit is hun tweede bakfiets na een succesvolle start met de V2 .Het is duidelijk dat enkele kinderziektes, waar andere merken nog mee te maken hebben, reeds volledig opgelost zijn.
Douze wil ook dat hun bakfiets in de eerste plaats enorm goed rijdt, voor ze kijken naar andere aspecten zoals de afwerking van de bak. Iets wat andere merken dan weer op de eerste plaats zetten, maar Douze weet beter.
Licht en minimalistisch
Het ontwerp van deze fiets heeft dan ook een grote invloed op het rijgedrag en rijcomfort. Het is een zeer lichte bakfiets die zo minimalistisch mogelijk ontworpen is. De meest opvallende feature is het gewicht. Met 45 kg de lichtste bakfiets die we getest hebben.
Hij oogt wat breed en lang, maar door de wendbaarheid lijkt het omgekeerde waar. Het gaat hier wel degelijk om een biporteur, een tweewielerbakfiets of zoals stilaan bekend wordt, de Long John bakfiets. Naast dat typische ontwerp heeft Douze dus veel moeite gedaan om hun bakfiets te onderscheiden van andere premium modellen.
2. Prestaties; kracht en draagcapaciteit (8.5/10)
Topsnelheid (9/10): 25 km/u – Makkelijk te behalen
Prestaties bergop (8.5/10): Door het lichte gewicht van de bakfiets is dit zelfs met cargo zeer makkelijk
Prestaties met gewicht (9/10): Idem ditto
Draagcapaciteit bakfiets (8/10): 180 kg
Krachtige Shimano Cargoline
Hoewel de eerste Douze bakfietsen een Brose motor hadden, zijn ze voor deze nieuwe Heta overgeschakeld naar de alom bekende en kwalitatieve Shimano EP8 Cargo.
Deze motor, speciaal uitgerust voor bakfietsen en longtails, zeg maar fietsen die gewicht verplaatsen, is vergelijkbaar met de nog populairdere Bosch CX Cargo Line. Beide zijn middenmotoren met 85 Nm, uiteraard gelimiteerd tot 250 Watt, buiten piekmomenten.
Zalige motor, hier valt weinig negatiefs over te zeggen. Ze zijn voldoende krachtig om zeer steile hellingen op te fietsen, zelfs met twee kinderen of veel vracht in de bak. En dat kan zelfs aan een hoge snelheid, zonder dat jij al te veel moeite moet doen.
Dat is meteen het mooie aan bakfietsen met deze motoren; ze kunnen veel aan en bieden snelheid en acceleratie voor wie dat nodig heeft, ook bergop.
Keuze in versnellingen…
Deze testfiets was uitgerust met een 10-speed Shimano derailleur, zo is deze bakfiets de goedkoopste, zeg maar het instapmodel, met een 500 Wh batterij.
Daarnaast heb je de keuze uit een betere, maar ook duurdere 12-speed Di2 van Shimano, of de Enviolo automatische naafversnelling. Deze keuze is iets wat je zelf moet maken; sommigen verkiezen een derailleur, anderen de naafversnelling. Persoonlijk raad ik een derailleur (van hoge kwaliteit) aan voor meer ervaren fietsers, terwijl de naafversnelling handiger is voor nieuwe fietsers.
… en batterij
De batterij -standaard 500 wh- kan je ook upgraden naar 630 Wh, wat je 20% meer autonomie geeft. Die autonomie op de hoogste ‘boost’ modus is zo’n 30 kilometer in verschillende omstandigheden: bergop, bergaf, met cargo.
Rij je op lagere standen dan ‘boost’, zeg maar ‘trail’ of ‘Eco’, dan wordt deze autonomie verhoogd naar 60 tot 90 kilometer. Let op, je moet dan wel zelf stevig bijtrappen.
3. Het rijcomfort (8.5/10)
Rijcomfort op platte wegdek (9/10): Je zit wel wat sportiever dan sommige andere bakfietsen
Rijcomfort op oneven wegdek (8/10): Goede kwalitatieve voorvorkvering vangt veel op
Rijcomfort bij lange afstanden (8/10):
Rijden bij nat wegdek -> veiligheid (8/10):
Met een uitstekend eigen ontwerp en een perfect passende motor is het schrijven over het rijcomfort en de rijstijl van de Douze een plezier.
Sportief, licht en zeer wendbaar
Dit is een bakfiets waarop je iets sportiever zit dan op sommige van die zeer rechtop zittende bakfietsen (bvb Velo De Ville FR8). Het rechte stuur, maar ook het ontwerp, hebben daar invloed op.
Ik zeg ontwerp, en dan heb ik het vooral over het lage gewicht en het minimalistische chassis. Zoals gezegd is de bakfiets heel licht, maar ook de draaicirkel is opvallend kort in vergelijking met de concurrentie. Dat is opnieuw dankzij het ontwerp: een iets schuinere voorvork die zeer ver kan draaien tot bijna 90 graden, waardoor de draaicirkel van deze Douze Heta bijna om zijn eigen as is.
Deze bakfiets gebruikt kabelbesturing en heeft dus die voordelen ten opzichte van een bakfiets met stangbesturing. Het nadeel? Je moet het iets vaker laten aanspannen en schoonmaken.
Rijplezier en zelfvertrouwen
Maar goed, dit alles samen betekent dat deze bakfiets zeer licht en wendbaar is en zo aanvoelt. Je krijgt enorm veel zelfvertrouwen, en na een tijd fiets ik hiermee even gemakkelijk als met een longtail. Iets dat ik nooit verwacht had en wat van deze Douze Heta in mijn mening de best rijdende bakfiets tot nu toe maakt.
Ook belangrijk is die kwalitatieve voorvorkvering, die ervoor zorgt dat het comfortabel blijft voor de 2 of 3 passagiers of fragiele vracht. Want deze Douze met het grote volume in de bak is ook zeer handig voor leveranciers en B2B-gebruik in of buiten de stad.
4. Gebruik (9/10)
Het belangrijkste aan een bakfiets is voor mij het gebruik. Ja, het is een fiets en hij moet perfect rijden, maar dat moet een gewone fiets ook. Een bakfiets kan je nog verder beoordelen op het gebruik, omdat je dit type fiets kiest als je het voor meer wilt gebruiken dan alleen persoonlijk vervoer.
Polyvalent in gebruik
Het gekste dat ik met deze bakfiets kon verhuizen was een tuinset; een tafel plus zes stoelen, om nadien een barbecue met nog vier extra stoelen te verhuizen. Deze trip van 800 meter duurde 5 minuten. Met de auto was dit onmogelijk, en op een vrachtwagen wachten had een halve dag verpest.
Voorbeelden zoals deze duiden aan waarom gebruik belangrijk is, en deze Douze heeft ongelooflijk goed aan de verwachtingen voldaan.
Brede bak met veel volume
Opvallend is vooral die bak. Hij oogt (maar is niet) breder dan andere bakfietsen. En Douze kiest duidelijk om die niet te hoog te maken. Want dit heeft invloed op de wendbaarheid en stabiliteit. Het gewicht laag houden en zoveel mogelijk op het brede bodembak plaatsen was hun doel bij het ontwerpen.
Douze focust vooral op efficiënt volume vervoeren en minder op afwerking en overdreven veiligheidsfeatures. Deze bak heeft een rolkooi om zware schokken op te vangen en is enigszins harder en dunner dan sommige andere EPP-bakken. De Heta-bak is zeer stevig met veel volume op een laag zwaartepunt. Voorlopig zijn er alternatieven op de markt die dezelfde karakteristieken bieden.
Kinderbankje met 2 gordels
Het stoeltje is handig, maar ook minimalistisch gemaakt. Belangrijk is dat de beenlengte bewaard blijft en dat je het zitbankje (omhoog en omlaag) kan verstellen om de groei van je kinderen op te vangen.
Een driepuntsgordel zorgt voor voldoende veiligheid, al zie je ook merken die voor een vijfpuntsgordel gaan. De afwerking kon hier wat beter. Er zijn merken die hier heel wat meer aandacht aan besteden. Douze houdt het voorlopig bij een accessoire die deze bank wat extra uitrust met comfortabele kussens.
Extra aandachtpuntjes; parkeren en op slot doen
Het laatste argument in gebruik is natuurlijk de standaard, poot of voet. Op zich handig en makkelijk te gebruiken. Zelf met twee kinderen in de bak verliep dit oké.
Toch kan dit beter. De poot is wat wat plot en luid. Eens je voorbij het kantelpunt bent klapt de standaard toe en hoor je die tegen de onderkant van de bak botsen. Daarnaast moet je het gewicht ook voorbij dit kantelpunt trekken, en hier is niet echt een handvat of optie voorzien. Bekijk de video om hier meer duidelijkheid rond te krijgen.
Ook het wielslot is een mooi detail, ze plaatsen dit achteraan zodat je het iets makkelijker kan zien. Te vaak rijden mensen weg met een bakfiets die op slot is, met als gevolg gebogen spaken.
5. Prijsvergelijking
De bakfiets van het Franse Douze kost al gemakkelijk 6000 euro, zelfs met de laagste specificaties.
Dit is een premium fiets met de één van de beste motoren. Ga je voor de Di2 of een Enviolo Heavy Duty, dan loopt de prijs op tot maximaal 7600 euro. Hierbij zijn dan ook accessoires voor de bak inbegrepen, evenals de krachtigere batterij voor verlengde autonomie.
Vergelijk je deze prijs met andere bakfietsen, dan merk je dat (binnen het premium gamma) deze Douze Heta correct geprijsd is.
Het gebruik en de prestaties van deze Douze bakfiets zijn enorm hoog. Binnen de premium markt zijn er nog wel even goede alternatieven. Die kies je misschien voor andere redenen dan rijgedrag of comfort, want daarin blinkt deze Douze Heta toch enorm uit.
Douze Heta review eindconclusie
De Douze Heta is zeker en vast een aanrader, en mogelijk zelf onze toekomstige bakfiets – het rijplezier dat deze bakfiets biedt is echt aantrekkelijk. Het is een zeer lichte en wendbare bakfiets die toch meer dan voldoende stabiliteit en kracht biedt voor alle trajecten, bergop en bergaf.
Over het ontwerp is goed nagedacht: je hebt heel wat volume in de bak, zonder dat de prestaties van de fiets beïnvloed worden. De wendbaarheid is echt één van de sterkste kenmerken van deze Douze bakfiets.
Uiteraard moet deze soort bakfiets ook bij jou als gebruiker passen, daarom is een eerste test zeker aan te raden. Maar ook voor iemand die nog nooit met een bakfiets gereden heeft, is dit een uitstekend instapmodel. Voor ervaren (bak)fietsers geeft deze Douze Heta zin voor avontuur, nieuwe routes en trajecten te gaan ontdekken.