Home Tech Nieuw: Bosch CX 5de Generatie

Nieuw: Bosch CX 5de Generatie

Door Slim Abid
Gepubliceerd: Laatste update

Eindelijk, na bijna 5 jaar, kunnen we verder met de enorm populaire en marktleidende Bosch CX (4e generatie).

De Bosch Performance Line CX-motor was lange tijd een maatstaf voor hoogwaardige e-bikes, maar de versie van 2025 markeert significante vooruitgangen die hem onderscheiden van eerdere versies. Bosch’s nieuwste model richt zich op het verbeteren van de rijervaring door slimmere sensoren te integreren, het geluidsniveau te verminderen en geavanceerde remtechnologie aan te bieden, wat een grote sprong voorwaarts betekent, vooral voor e-MTB-enthousiastelingen.

Bosch CX (Gen 5) Specificaties:

  • Motorvermogen: Piekkracht 600 watt | Nominaal 250 watt
  • Koppel: 85 Nm (Newton-meter).
  • Ondersteuningsniveaus:
    • Eco: Tot 60% ondersteuning.
    • Tour: Matige ondersteuning voor langere ritten.
    • Tour+: Dynamische modus die progressieve kracht biedt op basis van input.
    • eMTB: Adaptieve modus met tot 340% ondersteuning.
    • Turbo: Maximale ondersteuning, tot 340% van het vermogen van de fietser.
  • Trapfrequentie: Ondersteunt trapfrequenties tot 120 RPM, met hoge kracht gehandhaafd tot 130 RPM.
  • Gewicht: Ongeveer 2,9 kg (6,39 lbs), iets lichter dan vorige generaties door het magnesium huis​.
  • Geluidsniveaus: Gereduceerd motorgeluid en minimaal “geratel” in vergelijking met eerdere versies​.
  • Nieuwe functies:
    • Hill Start Assist: Houdt automatisch de fiets op zijn plaats bij het starten op een steile helling​.
    • Walk Assist: Biedt consistente ondersteuning bij het duwen van de fiets​.
    • ABS Pro: Bijgewerkt voor verbeterde remcontrole, met name voor off-road en steile afdalingen​.
  • Accu-compatibiliteit: PowerTube 600 Wh en PowerTube 800 Wh batterijen.
  • Smart System Integratie: Bosch’s Smart System.
  • eShift-compatibiliteit: Ondersteuning voor automatische schakeling met elektronische aandrijvingen zoals TRP EASI​.

Hoewel een reeks nieuwe functies de CX opwaardeert voor hardcore offroaders, maakt de onderscheidende karakteristiek met de Bosch SX-motor duidelijk dat de laatstgenoemde beter geschikt is voor lichtere, efficiëntere toepassingen.

1. Verbeterde kracht en sensortechnologie

Een van de meest besproken aspecten van de nieuwe CX Gen 5-motor is het verbeterde sensorsysteem. Volgens verschillende recensenten is de nieuwe CX-motor responsiever dan ooit dankzij een combinatie van koppel-, trapfrequentie- en traagheidssensoren die invoergegevens registreren met een indrukwekkende snelheid van 1000 keer per seconde​.

Deze sensorische verfijning stelt de motor in staat om alles waar te nemen, van steile hellingen tot kleine trillingen, en past de krachtoverbrenging aan terwijl je rijdt. Of je nu technische beklimmingen aanpakt of over vlak terrein rijdt, rijders zijn verzekerd van optimale tractie en kracht, met name dankzij functies zoals de nieuwe Hill Start Assist, die voor een betere grip op steil terrein zorgt​.

Deze verfijning plaatst de Performance Line CX boven andere motoren op de markt, die mogelijk moeite hebben om consistente ondersteuning te bieden onder wisselende omstandigheden​. Deze precisie wordt verder ondersteund door een nieuw thermisch beheersysteem, dat oververhitting voorkomt tijdens lange beklimmingen en zorgt voor consistente kracht, zelfs in veeleisende situaties​.

2. Minder geluid, meer focus op het parcours

Voor sommigen is de meest aantrekkelijke verbetering de vermindering van mechanisch geluid. Door de aandrijfcomponenten tijdens afdalingen te ontkoppelen, heeft Bosch het geluidsniveau van de CX Gen 5 aanzienlijk verminderd​.

Deze stille verfijning staat in contrast met eerdere versies en is een van de kenmerken die opvielen in vroege tests, volgens E-Mountainbike Magazine, waar testers meldden dat deze ontkoppeling de aantrekkingskracht van de motor tijdens afdalingen aanzienlijk vergrootte​.

3. Een baanbrekend ABS-systeem voor veiligheid

Een van de opvallende innovaties van Bosch is het nieuwe ABS Pro-remsysteem. Bosch ontwikkelde deze technologie in samenwerking met e-MTB-racers, wat leidde tot twee verschillende remmodi: ABS Trail Pro, gericht op recreatieve rijders die maximale grip en stabiliteit nodig hebben, en ABS Race-modus, ontworpen voor ervaren rijders die agressievere controle willen tijdens technische afdalingen​.

Dit stelt rijders in staat om laat en hard te remmen zonder angst voor slippen of verlies van evenwicht, wat zowel de prestaties als de veiligheid op uitdagende routes verhoogt. De toevoeging van dit systeem onderscheidt Bosch van veel concurrenten, die dit niveau van remsophisticatie missen.

4. Purion 400: Compacte bediening binnen handbereik

Ter aanvulling op de verfijnde krachtoverbrenging van de CX-motor heeft Bosch de Purion 400-display geïntroduceerd. Kleiner en gestroomlijnder dan de Kiox-serie, biedt de Purion 400 een balans tussen eenvoud en functionaliteit, met een 1,6-inch scherm dat belangrijke gegevens toont zoals snelheid, accustatus en vermogen.

Het compacte ontwerp maakt het een ideale keuze voor e-MTB-rijders die de voorkeur geven aan een minder opvallend, minimalistischer stuurdisplay. Geplaatst naast de stuurpen is het beschermd tegen gevaren op het parcours, terwijl het nog steeds gemakkelijke toegang biedt tot essentiële ritgegevens​.

5. Accu-kracht: de nieuwe PowerTube 800

Een belangrijke upgrade in Bosch’s 2025-line-up is de PowerTube 800-accu. Met een capaciteit van 800 Wh en een aanzienlijk lager gewicht van 3,9 kg biedt de PowerTube 800 meer bereik terwijl het lichter is dan eerdere modellen​.

Compatibel met andere Bosch-accu’s, evenals de range extender, waarmee gebruikers tot 1.600 Wh kunnen bereiken door twee batterijen te combineren. Dit niveau van aanpassing is ideaal voor e-MTB-rijders die extreem lange en/of uitdagende routes afleggen, waarbij bereik een prioriteit is. Houd echter in gedachten: meer accu = meer gewicht.

Bosch zet een stap naar 2025

Prestaties versus efficiëntie: de discussie tussen CX en SX

Hoewel de Performance Line CX Gen 5 is gebouwd voor e-MTB-rijders die maximale kracht en controle eisen in offroad-omgevingen, dient Bosch’s SX-motor een ander doel. De SX is ontworpen met efficiëntie in gedachten, voor stedelijke e-bikes of lichtere cross-country toepassingen waar aanhoudende kracht minder cruciaal is.

De SX biedt soepelere, stillere ritten op minder technisch terrein en biedt een energiezuiniger optie voor forenzen of recreatieve rijders. De SX is lichter, compacter en gebouwd voor fietsen die niet het volledige bereik van hoog koppelprestaties nodig hebben die de CX biedt​.

Een jaar van transformatie voor e-bikes en motoren

Het jaar 2025 belooft een cruciaal jaar te worden voor de e-bike-industrie. Bosch leidt de weg met zijn nieuwe CX-motor, maar het zal niet de enige zijn die furore maakt. Verschillende (lees: bijna alle) grote e-MTB-merken, waaronder CUBE, Focus en Norco, hebben al nieuwe modellen aangekondigd met integratie van Bosch’s bijgewerkte technologie​.

Tegelijkertijd racen concurrenten om motoren te introduceren die de dominantie van Bosch kunnen uitdagen, wat een jaar van verhoogde innovatie en concurrentie belooft te worden. Merken zoals Yamaha, Brose en Shimano blijven hun aanbod evolueren, waardoor het landschap van e-bikemotoren snel verandert​. Nieuwe merken zoals Hepha, DJI, Maxon en Mahle blijven ook druk zetten om bij te blijven.

De nieuwe generatie motoren zal de normen stellen voor efficiëntie, kracht en duurzaamheid. Met lichtere motoren, compactere ontwerpen en slimmere integratie belooft 2025 een jaar te worden waarin rijders meer keuze hebben dan ooit tevoren. Bosch, met zijn bewezen staat van dienst en innovatieve geest, blijft aan de top, maar de komende golf van concurrenten zal ervoor zorgen dat het volgende hoofdstuk in e-MTB-technologie niets minder dan revolutionair zal zijn.

Conclusie: De toekomst van Bosch

Over de hele linie vertegenwoordigt de nieuwe Bosch Performance Line CX Gen 5-motor een grote sprong voorwaarts voor hoogwaardige e-MTB’s. Recensenten hebben unaniem lof geuit voor de slimme sensortechnologie, de stillere werking en de verbeterde veiligheidsfuncties. De nieuwe motor wordt verwacht de e-MTB-ervaringen in de komende jaren te definiëren, vooral voor rijders die technisch terrein en lange, veeleisende trails aanpakken.

De innovaties van Bosch, van Hill Start Assist tot ABS Pro, maken de CX-motor aanpasbaarder, duurzamer en gebruiksvriendelijker, terwijl het Purion 400-display en de PowerTube 800-accu gemak en een groter bereik toevoegen.

Ook interessant