Gilles Henry, de man die de kinderwagenmarkt revolutioneerde met zijn supercompacte Yoyo kinderwagen, richt zijn aandacht op de fietsindustrie. Deze Franse ingenieur met een passie voor vouwtechnieken, heeft al bewezen dat hij een meester is in het creëren van alledaagse kunstwerken.
Zijn Yoyo kinderwagen, ondanks dat hij dubbel zo duur is als de concurrentie, is de best verkochte kinderwagen ooit. Nu wil hij hetzelfde doen voor de vouwfietsmarkt met zijn nieuwe creatie: de Bastille.
De Achterstand van de Vouwfietsindustrie
De vouwfietsindustrie heeft de afgelopen jaren moeite gehad om bij te blijven met de vraag naar elektrische ondersteuning en verbeterd rijcomfort. Hoewel vouwfietsen populair zijn, vooral in stedelijke omgevingen waar ruimte schaars is, blijft het een uitdaging om de perfecte balans te vinden tussen elektrische ondersteuning, rijcomfort en vouwbaarheid.
Veel vouwfietsen met kleine wielen bieden weliswaar draagbaarheid, maar schieten tekort op het gebied van rijcomfort en stabiliteit.
Nieuwe soorten Vouwfietsen
Door deze ontwerpuitdagingen ontstaan er verschillende segmenten binnen de vouwfietsmarkt. Aan de ene kant zijn er de compacte vouwfietsen die gemakkelijk mee te nemen zijn in de trein of bus, maar vaak ten koste gaan van comfort en rijervaring.
Aan de andere kant zijn er grotere vouwfietsen die meer rijcomfort bieden, maar minder draagbaar zijn. Sommige merken zoals Ahooga met de Max, en Tern met hun hele gamma, proberen hier ook op in te spelen. De Bastille probeert het beste van beide werelden te combineren.
De Bastille: Innovatie en Skepsis
De Bastille, ontwikkeld door Bastille Cycles, is een vouwfiets die in slechts 10 seconden kan worden opgevouwen, ondanks zijn grote 27,5″ wielen. Een mooie niche met weinig concurrenten maar veel geïnteresseerde consumenten. De typische E-vouwfiets heeft kleine banden.
Dit innovatieve vouwsysteem, beschermd door drie patenten, is ontworpen om de fiets zo compact mogelijk te maken zonder concessies te doen aan het rijcomfort. De fiets weegt 15 kg, heeft drie versnellingen en maakt gebruik van een onderhoudsvriendelijke riemaandrijving in plaats van een ketting.
Hoewel het ontwerp veelbelovend is, blijft er enige scepsis over de structuur en sterkte van het frame. Dit zijn echter zaken die moeten worden beoordeeld door mechanische tests en niet door gewogen assumpties. De Bastille zal zich moeten bewijzen in de praktijk.
Een Nieuwe Standaard voor Vouwfietsen?
De Bastille wordt verkocht voor €2590 en is daarmee een best goed geprijsd in een markt van dure elektrische vouwfietsen. De fiets wordt zowel online als via geselecteerde fietsenwinkels verkocht, waar klanten de fiets kunnen uitproberen en laten onderhouden.
Gilles Henry en zijn team hebben hoge verwachtingen van de Bastille. Ze geloven dat de fiets een nieuwe standaard kan zetten in de vouwfietsmarkt, net zoals de Yoyo dat deed in de kinderwagenmarkt.
Of de Bastille daadwerkelijk de fietsindustrie zal revolutioneren, zal de tijd moeten uitwijzen. Wat wel zeker is, is dat Henry’s passie voor vouwtechnieken opnieuw een product heeft voortgebracht dat zowel innovatief als praktisch is.